• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści poprawią infrastrukturę poprzez Budżet Obywatelski?

Krzysztof Koprowski
26 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.

Gdańscy rowerzyści pragną poprzez Budżet Obywatelski kompleksowo polepszyć infrastrukturę, z której na co dzień korzystają. Choć pod głosowanie skierowano tylko dwa projekty (jeden dzielnicowy, drugi ogólnomiejski), to swoim zasięgiem obejmują one znaczną część mocno uczęszczanych odcinków dróg rowerowych.



Czy brałeś(aś) kiedykolwiek udział w głosowaniu Budżetu Obywatelskiego?

Projekty zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego zostały wypracowany w oparciu o dyskusje i wstępne głosowanie wśród użytkowników infrastruktury dla dwóch kółek.

- Najpierw poprzez Internet zbieraliśmy pomysły dotyczące poprawy infrastruktury rowerowej. Następnie podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego przeprowadziliśmy głosowanie i na bazie tego opracowaliśmy dwa projekty do Budżetu Obywatelskiego: dzielnicy i ogólnomiejski - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Projekt dzielnicowy to przebudowa skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszcz Górnym. Jest to przede wszystkim poprawka fuszerki projektowej, o której pisaliśmy już w 2012 r. - chodzi o niepotrzebne odgięcie drogi rowerowej pod estakadą Trasy Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach projektu planuje się nie tylko wyprostować przebieg drogi rowerowej, ale też poszerzyć ją do 3 metrów oraz dokonać drobnych korekt w organizacji ruchu pieszego i rowerowego przed Galerią Bałtycką. Planowana jest także budowa brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką od strony terenów pokoszarowych zobacz na mapie Gdańska.

Szacowany koszt prac budowlanych we Wrzeszczu Górnym to 257 tys. zł.

To jednak tylko jeden z wielu pomysłów, które chcą wdrożyć rowerzyści na terenie całego miasta. W projekcie ogólnomiejskim "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości" za łączną kwotę 2,2 mln zł planuje się przebudowę aż 20 skrzyżowań.

Prace skupić się mają przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnym Gdańska, czyli ciągu północ - południe ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem.

  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego.
  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego - stan obecny.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej - stan obecny.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego - stan obecny.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską - stan obecny.
To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.

Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskiej w al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.

Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku.
  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku - stan obecny.
Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.

Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.

  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej - stan obecny.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska zobacz na mapie Gdańska. Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej, muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnie, za każdym razem oczekując na zielone światło.

W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką zobacz na mapie Gdańska, budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.

Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowym przez jezdnie, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.

Czy to wszystko jest faktycznie możliwe do realizacji w jednym roku - o ile projekt zyska odpowiednie poparcie w głosowaniu?

- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
Czytaj też: Mieszkańcy wymyślają lepszy Gdańsk. Nowe projekty Budżetu Obywatelskiego

Zobacz Wielki Przejazd Rowerowy, który odbył się w czerwcu.


Głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego trwa do końca niedzieli 27 września.

Głosy oddawać można wyłącznie elektroniczne - poprzez stronę gdansk.pl/budzet-obywatelski, a także w wyznaczonych godzinach w stacjonarnych Punktach Konsultacyjnych.

Głosowanie odbywa się jednorazowo, nie ma możliwości ponownego dostępu do systemu elektronicznego. Głosować można z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu (zalecane przeglądarki w wersji aktualnej: Chrome, Firefox, Opera, Safari; urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi: IOS, Android, Windows). W obu przypadkach do systemu elektronicznego muszą być wprowadzone podstawowe dane: imię i nazwisko (w przypadku dwuczłonowych nazwisk wpisywane z myślnikiem) i numer PESEL.

Aktywacja procesu głosowania odbywa się poprzez link przesłany na podany przez mieszkańca adres e-mail (jeden dla jednego głosującego) lub kod aktywacyjny przesłany na telefon komórkowy.

Można oddać maksymalnie 5 głosów na dowolny projekt w dowolnej dzielnicy oraz 1 głos na projekt ogólnomiejski. Głosami na projekty dzielnicowe można dysponować w sposób swobodny, przyznając np. wszystkie pięć głosów jednemu projektowi, jak i po jednym głosie na pięć projektów.

Opinie (131)

  • przy operze bym nie ruszał (6)

    w tym układzie jest bezpieczniej dla rowerzystów, bo samochody szaleją na zielonej strzałce.

    • 6 19

    • A może będzie bezpieczniej gdy samochody przestaną szaleć na strzałce, co?

      • 3 0

    • odginanie przejazdów rowerowych (3)

      tak jak to jest obecnie przy Operze w Niemczech jest zakazane prawnie. Za taki przejazd projektant straciłby uprawnienia do wykonywania zawodu.

      Dlaczego? Bo kierowca który skręca myśli że rowerzysta też skręca (i jedzie Hallera). A ten - sru - skręca mu drugi raz wprost pod koła - i trup.

      Tak giną w Polsce rowerzyści na "bezpiecznych" - odgiętych przejazdach... przykre ale prawdziwe.

      • 9 5

      • bzdura kompletna Jak kierowca mysli to nie powoduje wypadkow!! (1)

        I jeszcze jedno tak własnie nie giną rowerzysci takich przypadków niema i rzeczywiście niski poziom jest na PG:)

        • 1 4

        • Około 90% kierowców na tym skrzyżowaniu najwyraźniej nie myśli.

          Przejedź się tamtędy ze trzy razy rowerem zanim zaczniesz swoje wioskowe mądrości nam tu objawiać.

          • 4 4

      • w Niemczech często celowo wyprowadza się rowerzystów na tarczę skrzyżowania

        we Francji jest to praktycznie norma - nawet na węźle odpowiednika naszej "GP" z autostradą (!).

        • 2 1

    • to przestaną szaleć

      rowerzysta bliżej skrzyżowania jest lepiej widoczny

      • 11 4

  • śmigam rowerkiem rok cały, (2)

    ale tej inwazji w rondo na Chłopsko Pomorskiej nie kumam, światła są po to żeby regulować ruch, więc trzeba stać i czekać.

    • 3 7

    • ale co to jest do kumania (1)

      przecież nikt nie likwiduje tam świateł (ani przejazdu dookoła - z 6 punktami kolizji) - chętni pojadą tak jak obecnie, a pozostali - 3 razy szybciej na wprost, bezpieczniej - z 3 punktami kolizji

      to takie trudne do skumania?

      • 5 0

      • To nie lepiej tam zrobić estakadę?

        ....albo tunel?

        • 0 3

  • Bzdura (3)

    A może tyłek z roweru i przejść normalnie przez pasy a nie jakieś drogi rowerowe przez skrzyzowania, rozumiem wzdłuż drogi ale tam gdzie skrzyżowanie tam powinien być bezwzględny zakaz przejeżdżania na rowerach, ci którzy tak krzyczą na kierowców chyba nigdy w samochodzie nie siedzieli, samochód to nie rower nie da rady go zatrzymać w miejscu kiedy jedzie się nawet 30 km/h już nie wspominając o spowodowaniu zagrożenia dla kierującego z tyłu gdy tak ostro się hamuje.

    • 4 20

    • o jakim hamowaniu ośle mowa?Przy 40 czy 50 km/h całkiem zwyczajny samochód stanie w miejscu szybciej niż rower nawet z najlepszymi hamulcami jest coś takiego jak zachowanie odstępu więc co to za debilny argument jak ktos walnie z tyłu to on jest winny i płaci.Po to buduje się drogi rowerowe by rowerzyści jechali co to za interes pchać rower bo debil w samochodzie nie umie pokonac skrzyżowania więc rowerzysta ma być z tego powodu poszkodowany

      • 1 1

    • tylek z fotale za kierownicy i przepychaj auto na kazdym skrzyzowaniu

      dzisiaj była obława policyjna na kazdym skrzyzowaniu patrol pierwszy raz mozna bylo zobaczyc jak hejterzy kierowcy pierwszy raz ustepuja pierwszeństwa pieszym i rowerzystom!!

      • 2 1

    • nie ma sprawy, trzeba też wprowadzić w PORD przepychanie samochodów przez przejścia dla pieszych i będzie ok. A co do tych z tyłu :) Przepis prawny zobowiązuje go do zachowania bezpiecznej odległości. Jak nie potrafi prowadzić to masz bum. Czyli jakby trzeba było przepychać samochody przez przejścia to i nie było by zagrożenia dla tych biedaków z tyłu.

      • 12 1

  • Większość z tych propozycji... (5)

    To proszenie się o wypadek. Jak cykliści nie będą musieli zwalniać przed skrzyżowaniami to co i rusz będzie kolizja z samochodem.

    • 58 67

    • chyba dawno nie jechałeś rowerem po Gdańsku (3)

      codziennie kilkanaście tysięcy rowerzystów jeździ po mieście a kolizje zdarzają się częściej między samochodami, a nie między samochodem a rowerem.

      Rowerzyści mają lepszy rozgląd i często szybciej myślą niż kierowcy

      • 33 15

      • Popłakałem się ze śmiechu... (1)

        Cóż za niesamowite argumenty - ciekawe co masz na ich poparcie? Weź raczej pod uwagę, że dzięki temu iż rowerzysta jedzie wolniej ma zwyczajnie wiecej czasu na reakcję. Jeśli jednak mu wyprostują ścieżki rowerowe przy skrzyżowaniach będzie jechał szybciej. Dzięki temu będzie miał mniej czasu na reakcję, a co gorsza zmniejszy to też dodatkowo czas jaki na reakcję ma kierowca przejeżdżający przez skrzyżowanie. Wniosek może być tylko jeden - więcej wypadków.

        • 9 15

        • no i dobrze że wyprostują to że ktoś jedzie rowerem baranie oznacza że ma jedno skrzyzowanie pokonywać po okręgu zamiast po linii prostej?

          • 4 1

      • Popłakałes sie z własnej głupoty??Rowerzystanie ma wclae jechac wolniej to ty masz jechac wolniej!

        i ty masz jechać wolniej by miec więcej czasu na reakcje!I skoro takie głupoty wypisujesz to moze trzeba tobie utrudnić przed każdym skrzyżowaniem postawić progi zwalniające!

        • 11 11

    • Do ofermy

      Inwalido nie potrafiący nic innego jak cisnąć na gaz - lepiej byś się nie wypowiadał.

      • 3 2

  • Piesi korzystajacy często z przejscia przy Galerii B (2)

    z duzym pradopodobienstwem zachoruja na raka.

    Stojąc pomiedzy ulicami - wdychaja NOx, alfabenzopiren, WWA, SOx, benzen, toluen. Przebiegajac (aby uniknac stania) wdychaja jeszcze wiecej.

    Biorac to pod uwage przejazd rowerowy przez ta komore gazowa wydaje sie zasadny, jednak przede wszystkim nalezy zlikwidowac przejscie dwuetapowe.

    • 5 5

    • zgadza sie

      http://lanckoronska.zm.org.pl/?a=koalicja.broszuras_03

      • 0 0

    • minusujacy zaklinaja rzeczywistość aby odsunąć prawdę

      poczytajcie sobie raport WHO na temat diesli a tych jest najwięcej. Spaliny zostały wpisane na liste potwierdzonych i silnych kancerogenów.

      Smród spalin wzdłuż Grunwaldziej to niestety głównie NO2.

      • 3 2

  • Czemu foworyzujecie projekty!!!! (1)

    To przykre że faworyzujecie projekty.. jak ja zgłaszałem się do was z moim projektem to usłyszałem że trzeba wyłożyć 1000 zł na artykuł sponsorowany. A tu widzę że za free rowerzyści dostają bonus...

    Jesteście żałośni!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 12

    • Ty jestes żałosny bo to jest projekt ogólno miejski mający kluczowe znaczenie dla wszystkich mieszkańców miasta,a nie jakieś tam koty itp

      • 4 1

  • po co rowerem na dworzec? (6)

    • 14 63

    • Skandal

      To lewackiei feministyczne lobby. Stoi za tym partia RAZEM.

      • 0 5

    • po to, by nie korzystać z transportu miejskiego lub samochodu (4)

      by na dworzec dotrzeć i tam go zostawić pod wiatą przypięty do stojaka, ewentualnie również po to, by po dojechaniu do stacji docelowej dotrzeć do ostatecznego celu podróży - jeśli jedziemy w celach komunikacyjnych, dla jazdy rekreacyjnej jest jeszcze więcej opcji.

      Czy naprawdę tak ci było trudno się domyślić?

      • 25 3

      • tak, trudno (3)

        Bo mam rower średniej klasy i nawet nie pomyślałem o zostawianiu go...stąd moje pytanie.

        • 4 14

        • czasem masz wiatr tak silny, że z górki pedałujesz na miękkim przełożeniu (2)

          wtedy chowasz dumę w kieszeń i idziesz na dworzec.

          • 9 0

          • albo po prostu traktujesz rower (1)

            jak srodek transportu od i do kolejki, albo jedziesz do pracy pociagiem aby nie smierdziec bo pracodawca nie ma warunkow aby dac ci sie umyc a wracasz juz na rowerze. To jest zwykły środek transportu. Nie wiem jak można debatować nad tym czym sie jedzie do pracy. To nie rekreacja, tylko transport i ch. to kogo obchodzi jak sie go realizuje.

            • 8 3

            • Tacy są właśnie rowerzyści krzykacze co uważają się za święte krowy na pasach

              • 5 11

  • rr

    na wszystkich przejazdach rowerowych ta nowa nawierzchnie wymieszac z mialem szklanym tak jak motocyklisci niemieccy wymusili u siebie przejazdy

    • 0 4

  • (2)

    Gdańsk dostrzega rowerzystów. Gdyna narazie myśli aby dogonić -"myślenie".

    • 52 11

    • Propozycja przejazdu na skrzyżowaniu Chłopskiej i Pomorskiej (1)

      Większego debilizmu jeszcze nie widziałem. Wiadomo że rowerzyści jeżdzą jak jeżdzą i światła dosć często ich nie obowiązują. wykonanie takiego przejazdu to 3 krotne zagrożenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.

      • 1 6

      • odróżnij wreszcie narażanie się na ryzyko od stwarzania zagrożenia

        • 2 0

  • Zabiła mnie "zmiana" przy Galerii Bałtyckiej.. (2)

    Zwłaszcza przejazd za wiaduktem na drugą stronę Grunwaldzkiej, przecież taki przejazd jest od strony Galerii Bałtyckiej. Po drugiej stronie wiaduktu nie ma DrogiDlaRowerów ani przy Grunwaldzkiej w kierunku Sopotu, ani wzdłuż Słowackiego. Rozumiem, że ów przejazd jest potrzebny rowerzystom tylko po to, żeby z impetem wpadać w tłum ludzi czekających na przystanku autobusowym???
    Zrozumcie matoły, że te "szykany" na DDR'ach są dla waszego, pieszych i kierowców bezpieczeństwa...

    • 1 11

    • W ciągu Słowackiego jest droga rowerowa.

      • 2 1

    • widac zabiła Cie nieskutecznie

      pomyśl, popytaj sasiadów moze ktos ci wytłumaczy, weż korepetycje.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum