• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Prezydent Gdyni i jego świta (2)

    Poziom zarządzania Gdynia przez przezydenta Szczurka najlepiej widać po stanie dróg naszego miasta.

    • 40 3

    • A likwidacja parkingów, żeby wiceprezydenci w ciszy i świeżym powietrzu wypili sobie kawkę w ogródku

      kawarnianym, nota bene tez opustoszalym, a seniorzy, o których niby się tak troszczą, doskakiwali czy czołgali się do szpitala czy przychodni zdrowia. Po tym widać stosunek waaaaadzy do gdynian. Po egoizmie i braku szacunku dla ludzi dotkniętych chorobami.

      • 2 0

    • On nie ma poziomu

      Jest już poniżej poziomu zera.

      • 4 1

  • Brak słów (26)

    My od 10 lat nie mamy normalnego dojazdu komunikacją w stronę Obłuża i Pogórza, dziurawe ulice i zaczopowane widoków ku końcowi nie ma a tu już o rowerzystów się martwią no chyba że miasto widzi przyszłość dla mieszkańców którzy tam mieszkają tylko w rowerach a pojazdy sobie odpuścić.

    • 108 25

    • (3)

      Jak wybieracie tak macie kochanieńki)

      • 21 7

      • (2)

        Horała w 2014 wraz z Arciszewską, Sellinem i Śniadkiem wbijali łopaty zwiastując rychłą budowę drogi czerwonej i OPAT (czy jak to teraz ma się zwać), czyli oni są tak samo skuteczni jak szczur; wniosek - nie należy głosować ani na jednych ani na drugich

        • 16 7

        • Znów zabrakło argumentów, to wyciera się gębę Horałą? On ma lepszą fuchę, za lepsze pieniądze

          • 2 0

        • potem przegral wybory

          I co, uwazasz ze powinien sie narzucac niechetnemu elektoratowi?
          Znalazl lepsza fuche i ma wylane. Tak postapiloby rowniez 98% rodakow.

          • 2 3

    • Tak dobrze rozumiesz. Samochody to przezytek (13)

      przynajmniej te prywatne. Przyszłość to rowery, hulajnogi, samochody współdzielone.

      • 9 32

      • A ludzi cierpiących na zwyrodnienie stawów do morza albo ozdobić nimi latarnie???

        • 4 1

      • jaki przeżytek??? coraz to nowe lokalizacje UM i zawsze musi tam być parking, duży i darmowy

        babcię też zawieziesz na hulaji do lekarza?? zabierając przy okazji dzieci do przedszkola w innej dzielnicy?? a może autobusem płacąc za każdym razem pełne bilety?? nie opłaci się, po prostu, czasowo i finansowo. poranne autobusy z Dąbrowy do Sopotu i 109 z Babich Dołów do centrum, to jakis dramat, full

        • 3 0

      • (9)

        I wszechobecna bieda.

        • 20 5

        • taka jak w Holandii i Danii oraz wielu innych krajach skandynawskich i północno europejskich (7)

          • 8 11

          • Jaka holandia? (1)

            Mit holendrów jezdżących tylko na rowerach to bzdura.Pozatym inny klimat ,ukształtoeanie terenu ,infrastruktura i cala kupa rożnic.

            • 7 2

            • napisz jeszcze, że chodzenie Holendrów pieszo w strefach zamieszkania to mit

              nie poparty oglądem stref uwolnionych od jeżdżących i parkujących pojazdów, masowo występujących nie tylko w centrach miast holenderskich.

              • 0 0

          • (4)

            Tam jest raczej płasko, a w Gdyni góry i doliny.

            • 9 6

            • Wspomaganie elektryczne (2)

              Pagórki to już dawno nie problem.

              • 4 8

              • (1)

                Jeszcze wspomaganie mózgu i już będziecie w pełni kalekami fizycznymi i umysłowymi.

                • 5 1

              • wyraźnie potrzebne skierowanie do specjalisty: proponuję odwiedzić lekarza pierwszego kontaktu

                siedzenie w samochodzie autonomicznym ograniczy wyobraźnię jeszcze bardziej niż jazda samochodem konwencjonalnym

                • 0 2

            • zwłaszcza w płaskim jak deska Oslo czy innym Stockholmie : bieda aż piszczy

              • 1 0

        • bieda to jest umysłowa tych przyklejonych do fotela samochodu

          • 8 15

      • I

        I brak własności najlepiej

        • 10 1

    • Co ty bredzisz? Estakada bezkolizyjna po dwa pasy w każdą stronę, Wiśniewskiego tak samo (1)

      Autobusy jeżdżą co kilka minut z każdego kierunku i co jest złego w komunikacji na Obłużu? Że korki czy dziury? Jest wiele gorszych lokalizacji z korkami i dziurami. Jednocześnie połączenie rowerowe Obłuże - Grabówek obecnie prowadzi przez Pucką albo centrum. Tak, to powinien być priorytet bo nie ma w trójmieście dwóch sąsiednich dzielnic żeby był tak tragiczny dojazd rowerem. Chcesz banować rowerzystów to będziecie stać w jeszcze większych korkach niż teraz.

      • 10 11

      • nic, wszystko ok, 75 minut w korku to jeszcze nic. Poczekaj aż ruszą tiry przez Janka do Obwodnicy przez estakadę

        nowa baza promowa bez nowej drogi...postoisz od Polskiej,

        • 1 1

    • poruszanie się po mieście rowerem lub rowerem wspomaganym elektrycznie jest zupełnie normalne (4)

      • 15 18

      • (3)

        Statystyki mówią coś innego.

        • 7 6

        • taka opinia może być głoszona jedynie przez osobę specyficznie rozumiejącą słowo "normalność" (2)

          czym innym jest tzw. norma statystyczna (uznawanie, że normalne jest tylko to co robi większość) czym innym jest tzw. norma wzorzec (zachowanie zgodne z normami/ standardami moralnymi) . W Holandii i wielu innych krajach jazda rowerem jest traktowana jako coś normalnego, u nas jak widać niektórzy "moraliści" mają inne zdanie. Szkoda.

          • 10 13

          • Jaka Holandia? (1)

            Ktorys z piewcow Holandii i rowerow tam byl i mieszkal dłużej niż 2tyg?Maja po prostu bardzo dobra infrasrukture .Amsterdam to nie Holandia.A zupelnie nie rozumiem co ma Wspolnego Gdynia z Holandia.Inne jest doslownie wszystko.

            • 5 1

            • nieprawda. Różnice między Amsterdamem a Gdynią

              nie są większe niż różnice między Holandią a Polską. np. różnice między klimatem Amsterdamu a klimatem Gdyni są dużo mniejsze niż różnice między klimatem Holandii a klimatem wielu regionów Polski. Podobnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o podobieństwo ludności Holandii, Polski oraz Gdyni i Amsterdamu.

              • 0 1

    • Zgadzam się, ale

      Transport rowerem na morska w okolicy estakady z dzielnicy Pogórze czy Obłuże prowadzi okrezna droga (przez Chylonię lub przez przejście SKM stoczni

      • 4 1

  • Jak sprzedacie ten park w Orłowie za 23 mln - 10% rabatu to powinno wystarczyć na ten projekt za 800 tyś (4)

    • 38 1

    • Póki co (3)

      sprzedany został Park Rady Europy. Nowym właścicielem jest Hossa, więc niedługo staną tam apartamentowce.

      • 16 1

      • O Boże! Nie!

        • 2 0

      • Ahaa czyli dlatego tak sie uparli na strefe relaksu na parkingu (1)

        Zeby bie bylo ze wycinaja trzewa co za

        • 5 1

        • jedno z drugim nie ma nic wspólnego

          • 1 7

  • Będzie problem. (6)

    Czarno widzę skrzyżowanie w rejonie Estakada i Hutnicza. Jeżeli rowerzyści będą jechać do Morskiej górą to na wjeździe od strony ul. Hutniczej koło Radmoru czekać będzie na nich duże kuku. Ale jak będą mieli jechać na dół i potem znów pod górę to cała ta operacja jest do bani.

    • 20 19

    • ścieżka (1)

      Jeszcze toto nie istnieje a już masz krytyczne uwagi!
      Jakie to polskie.

      • 1 3

      • bo to typie prowizorka wybudowana najtańszym kosztem ten chodnik techniczny jak go zwą ma zbyt małą szerokość dla ruchu dwukierunkowego w świetle przepisów rower może mieć do 90 cm szerokości zatem potrzeba minimum 180 cm plus jakaś skrajnia bezpieczeństwa mam podjechać tak blisko balustrady żeby w nią uderzyć kierownicą albo pedałami żeby się wywalić? jak już powinny powstać dwie takie rampy na oba chodniki techniczne i zrobić je jednokierunkowe

        • 1 1

    • Kilka razy góra - dół... (2)

      Jak ktoś jedzie rowerem z Unruga na Morską, to wg tego projektowanego rozwiązania, trzy razy podjeżdża pod górę. Natomiast autem tylko raz. Nadal nie będzie to wygodne, ale będzie możliwe i legalne.

      • 14 3

      • nie kilka razy - tylko raz .... na hutniczej (1)

        • 2 1

        • no tak a z Unruga to się nie jedzie na dno rowu gdzie są fundamenty estakady potem stromo pod górę powyżej linii kolejowej i potem ostro w dół do kontenerowej potem kawalek płasko i znowu 5% najazd na estakadę kawałek płasko stromo w dół do hutniczej stromo pod górę od hutniczej i stromo w dół do morskiej czyż nie?

          • 1 0

    • Bidulki!

      Przecież lubią pedałować, więc o co chodzi?

      • 3 5

  • Czy ktoś wie ilu rowerzystów dziennie tam jeżdzi ? (7)

    5 czy 6-sciu ?

    • 8 4

    • Wkoncu

      nie jeżdżą bo nie ma przejazdu

      • 1 0

    • zdecydowanie więcej, wczoraj minęłam ok 10 , w sobote więcej..

      trzeba jednak pokonywac zasieki

      • 1 0

    • super argument. Ile osób dojeżdża na Orunię tramwajem?

      (odpowiedź: zero. Dlaczego? bo linia tramwajowa została tam zlikwidowana.
      Ile osób dojeżdża do Sobieszewa tramwajem? (Odpowiedź: zero, bo tam nigdy nie było i nadal nie ma linii tramwajowej).

      • 1 0

    • (3)

      Obecnie zero, gdyż nie ma jak. Chodniki kończą się barierką. Trzeba skakać z 8 metrów na dół.

      • 7 0

      • (2)

        Nikt tam nie jeździ chodnikiem, tylko jezdnią.

        • 0 2

        • tam jest zakaz dla rowerow (1)

          A chodnikiem da sie przejechac. Chwila dyskomfortu przy przestawianiu roweru przez barierke i jezdzie slimakiem jest bezpieczniejsza niz wystawianie sie na sankcje za naruszenie zakazu.

          • 1 0

          • ten zakaz jest bezprawny

            i policja wie o tym

            • 1 1

  • Władze Gdyni... (2)

    ...tak się zapędzają w tych rowerowych pomysłach, że niedługo chyba riksze dowożące towar do sklepów wymyślą, oby tylko ruch samochodowy wyeliminować.

    • 8 2

    • rowery cargo w wielu miastach stają się coraz bardziej popularne (1)

      wygooglaj cyclelogistics, może coś skumasz

      • 1 1

      • to niech też jeżdzą rowerami a nie parkują pod samymi drzwiami

        • 1 0

  • Przerazajacy widok, beton i zelastwo az po horyzont

    • 4 1

  • "Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. ..

    chodnik juz istnieje, żadnej budowy nowej drogi ani rowerowej ani innej ,wzdłuż estakady nie zrobią więc o czym on pier...? jakie nowe połączenie??? tamtędy twardzi zawodnicy jeżdża bo nie mają innej drogi ...

    • 1 2

  • Jak to znikomy ruch pieszy? (1)

    • 5 1

    • po prostu: żaden

      • 0 0

  • A kierowcy autobusów wyganiają rowery

    Które chcą się dostać na drugą stronę Jak żyć?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum