• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Rowerem wzdloz kwiatkowskiego

    Pojadą może moje wnuki. Bo ja czekam 53 lata i pewnie dzieci moje też poczekają trochę. Budowa wiaduktu na puckiej. Po co. Dla kogo. Przy chylonskiej bardziej potrzebny

    • 0 0

  • barierka (1)

    Czy zostało to już zbudowane? Czy można z Kwiatkowskiego zejść na Wiśniewskiego? Może redakcja coś wie?

    • 0 0

    • Bez zmian. Nie da sie, porażka Gdyni

      • 0 0

  • Rouwer

    Dawno temu na końcu tego chodnika tech.były schody dla robotników budujących estakadę. Wystarczy wybudować nowe schody z rynnami jak przy skm stocznia. każdy dałby sobie radę wejść czy zejść z rowerem. I byłoby na pewno taniej

    • 2 3

  • Mam nadzieję

    No, mam nadzieję że będą jechać po chodniku, a nie jezdnią, kaskaderzy na dwóch kółkach. Jak wam niebiezpiecznie, to nie pchajcie się na tę drogę i jedźcie bawić się w rowerowanie gdzie indziej. Niektórzy próbują odbierać dzieci ze szkoły, a rowerzyści wybierają sobie najbardziej ruchliwe drogi na swoją fanaberię. Jeszcze brakuje, żeby na estakadę zaczęli wjeżdżać.

    • 0 0

  • Według prawa rowerzysta nie musi się stosować do znaku zakazu wjazdu i jechać drogą dla rowerów (19)

    jeśli uzna, że jest bezpieczniejszy na jezdni lub droga dla rowerów jest po drugiej stronie drogi w stosunku do kierunku jazdy lub nawierzchnia drogi dla rowerów zagraża jego bezpieczeństwu.

    • 18 53

    • Co to za prawo takie? (2)

      Podaj podstawę

      • 17 1

      • (1)

        Konwencja wiedenska, ktora reguluje co to ejst kierunek jazdy ta sama ktora 10
        Lat temu bronila nas za brak nozyczek w apteczkach gdy SIE jechalo do DE

        • 2 5

        • rząd pis wlaśnie podważa prymat ratyfikowanych umów
          nad ustawami

          a w praktyce, niewielu Krawęźników wie w ogóle o istnieniu KonWied...
          (jej ni mo w taryfikatorze)

          • 0 0

    • A musi stosować się do sygnalizacji świetlnej? (1)

      Bo jak widzę po liczbie rowerzystów wjeżdżających na czerwonym to wnioskuję że nie

      • 4 2

      • poczytaj o Idaho Stop, choćby na wikipedii

        • 0 0

    • (3)

      Z bezpieczenstwem to g*** prawda, jak kolwiek by droga nie wygladala musisz ja jechac. Ale z tym kierunkiem jazdy to juz prawda, masz droge po drugiej stronie to nie musisz nia jechac, jednak na zakaz dalej wjechac Ci nie wolno

      • 2 1

      • (2)

        nie nie muszę nie muszę jechać drogą której stan zagraża zdrowiu lub życiu

        • 1 1

        • masz racje, nie musisz... (1)

          Ale musisz znalezc zgodna z przepisami alternatywe...

          • 0 1

          • musi to na Rusi

            alternatywą może być szeroki chodnik, o ile nie jest zastawiony parkującymi samochodami

            • 0 2

    • (4)

      Jeżeli prędkość jest podwyższoną nie masz prawa pchać się na jezdnię

      • 12 6

      • masz prawo

        Ale w takim wlasnie przypadku masz rowniez prawo jechac chodnikem.

        • 2 0

      • o kolejny specjalista wyjaśnij specjalisto dlaczego mogę się poruszać drogą na Władysławowo np albo do Koleczkowa tam są przecież podniesione ograniczenia z uwagi na teren niezabudowany domorosły filozofie zanim coś napiszesz poznaj stan prawny rowerzyści mogą się poruszać drogami gdzie limit prędkości może wynosić 100 km/h dwujezdniowa droga poza miastem

        • 3 0

      • Nastepne de**** mozesz, ale mozesz tez chodnikiem, jak nie ma zakazu to wolno Ci jechac

        • 2 2

      • co ma do tego prędkość?;)

        • 3 5

    • Gdyby nie istniał bardzo zły przepis nakazujący jazdy pod tych krzywych drogach dla rowerów (3)

      to może jakoś dałoby się jeździć rowerem po tym mieście jezdnią. Uważam, że wszędzie powinny być pasy rowerowe. Jednokierunkowe na skrajnym prawym pasie jezdni. To ułatwiło by życie wszystkim. Również kierowcom bo żaden rowerzysta nie byłby zmuszony jechać po chodniku czy po przejściach dla pieszych tak jak to jest teraz przy tej źle zaprojektowanej infrastrukturze. I nie byłoby żadnego "wyskakiwania przed maskę" na przejazdach rowerowych, które teraz są notorycznie zastawiane przez tych żałosnych kierowców którzy już nie potrafią się obejrzeć przez ramię.

      • 7 11

      • Pasy rowerowe to najgorsze rozwiązanie (2)

        Doświadczony rowerzysta radzi sobie na jezdni bez nich. Niedoświadczeni i tak jadą chodnikiem. Pasy rowerowe są dobre tylko dla kierowców.

        • 6 5

        • (1)

          więc równamy w dół do p..zd które nawet świętojańską zwężoną do granic i z ograniczeniem prędkości do granic boją się daje jazdy jezdnią i rozbijają się po chodnikach tak?Chłopie ja mam dosyć tych ścieżek na chodnikach to kompletny bezsens przykład Kartuska w Gdyni przy okazji przebudowy placu przed stacją kolejową jakiś mózg wymyślił ścieżynkę rowerową na wąskim chodniku w sąsiedztwie sklepów banków różnych miejsc gdzie kręci się mnóstwo ludzi i po co?Jezdnia gryzie?

          • 2 2

          • ścieżka na świętojańskiej to droga śmierci dla rowerzystów..wystarczy , że 2 trajtki się mijają i rower jest spychany

            na chodnik, wprost na ludzi

            • 6 3

    • Co za bzdury! Podaj stosowny zapis w kodeksie drogowym.

      • 14 2

  • czy ktoś moźe mi wytłumaczyć

    dlaczego chcą zrobić ten DDR tylko z jednej strony
    zamiast jednokierunkowych DDRiP z obu stron, jak w normalnych krajach?

    • 1 0

  • co jeszcze dla pedałofili ? (5)

    piesi już też nie są mile widziani w Gdyni ?

    • 6 3

    • Pieszych to miasto nie lubi od dawna (3)

      • 1 1

      • to raczej kierowcy ich lubią "inaczej" (2)

        kierowcy samym kierowcom gotują nieprzyjemny los. Uprzykrzają życie sobie samym i jeszcze pieszym i cyklistom. Całe szczęście coraz większa ich liczba przesiada się na rowery.

        • 0 1

        • mylisz sie (1)

          Jako pieszy zauwazam bardzo istotne i pozytywne zmiany w zachowaniu kierowcow.
          Podejscie do przejscia i sygnalizacja checi przejscia zawsze spotyka sie z pozytywna reakcja kierowcy w postaci zdjecia nogi z gazu i zatrzymania.

          • 1 0

          • na nasze szczęście
            zwyczaje przelewają się z Zachodu UE, a nie ze wschodu Europy
            mimo gdakaczy

            wg statystyka policja pl
            nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejciu i w podobnych okolicznościach
            w 2020 kierowcy zabili 194 pieszych
            w 2019 kierowcy zabili 234 pieszych
            w 2018 kierowcy zabili 241 pieszych

            jest więc powolny powolny postęp
            małpy schodz z drzewa, odrzucają brzytwy
            ale szału nie ma, nawal jesteśmy zad*piem i podogoniem UE

            • 0 0

    • pieszym wadzi prawo parkowania samochodów na chodnikach

      kiedy się włączysz w akcję zmiany przepisów dotyczących takich zachowań?

      • 2 1

  • (1)

    Drogi dla rowerów, po co to komu. Rowery na ulice i wszyscy zadowoleni. Egzamin na kartę rowerową dla niemających prawa jazdy.

    • 3 0

    • bidaku z bidulu
      poprawczak nie zadbał byś se wyrobił KR w wieku 10 lat?
      jakże mi cię żal

      • 0 0

  • zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady. To znaczy po której stronie???????????

    • 1 0

  • (9)

    Mój Boże...i jeszcze 50 tygodni czekania...ręcę opadają,dziura wstydu nadal straszy.Kiedy to miasto w końcu poważnie podejdzie do problemów komunikacyjno-drogowych?

    • 67 7

    • Powinieneś zmienić nick na "smerf maruda".

      • 0 0

    • Jak dziadki wymrą (2)

      Jak dziadki które teraz głosują na szczura wymrą a reszta młodych zamiast chlac i leżeć na kacu pójdzie na wybory to może coś się zmieni. Narazie prawo narzuciło na szczura limit siedzenia na stołku do max 2028 o ile nadchodzące wybory wygra. Niby to nie takie oczywiste po tym bajzlu jakiego ostatnio narobil ale mieszkańcy Gdyni wiele razy pokazali jaki mają poziom umysłowy wybierając szkodnika.

      • 3 3

      • Dziadki głosujące na obecnego prezydenta już nie wychodzą z domu, ale na niego zagłosują przybysze z warszawki (1)

        dla których są budowane te wszystkie betonowe domy.

        • 3 1

        • I rowerzyści

          • 3 0

    • (3)

      To jest podstawowa zasada UM w Gdyni: zamiast inwestować w przyszłe rozwiązania Gdynia tylko inwestuje w rozwiązania, które jedynie spełnią obecne zapotrzebowania typu: nowe światłna na skrzyżowaniu? Tylko jak ktoś ma nim zginie.

      • 9 3

      • Jak inwestuje z myślą o przyszłości to jest krzyk! (2)

        Komu to potrzebne, itp itd. Teraz przynajmniej jest na miarę krytyków

        • 1 4

        • Jakie inwestycje w przyszłość? (1)

          O czym piszesz człowieku? Tu się nie inwestuje w przyszłość. Tu się łata dziury i maluję krawężniki. Nie znam ani jednej miejskiej inwestycji w infrastrukturę. Oczywiście nie mówię o inwestowaniu w kolejne pomniczki i doniczki zamiast miejsc parkingowych. O kosztach na przyszłość w postaci wymarzonego lodowiska albo basenu też nie mówię bo to generowanie kosztów a nie inwestycja.

          • 7 2

          • OStatnią największą inwetycją miasta jest otwarcie salonu Urzedu Miasta w Riwierze

            • 2 1

    • 50 tygodni na projekt. Roboty budowlane to kolejne kilkanaście tygodni.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum