• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowery zdobędą Trójmiasto

ms
16 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Ponad 130 km dróg rowerowych ma powstać do 2013 roku w ramach wspólnego trójmiejskiego programu rozwoju komunikacji rowerowej. - A złośliwi mówią, że nie umiemy ze sobą współpracować - śmiali się prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska podpisując porozumienie w tej sprawie.

Założeniem programu jest oplecenie Trójmiasto takim systemem dróg rowerowych, żeby umożliwić korzystanie z nich nie tylko dla rekreacji, ale przede wszystkim ułatwić codzienną komunikację rowerową mieszkańcom.

Budowa nowych dróg - 85 km w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie - może kosztować nawet ponad 100 mln zł. - Z naszych doświadczeń wynika, że jeden kilometr drogi rowerowej o dobrym standardzie kosztuje od 500 tys do 1 mln zł - tłumaczy Marcin Szpak, zastępca prezydenta Gdańska.

I dlatego miasta porozumiały się, aby razem wystąpić o unijne dofinansowanie do tego projektu. Wspólny wniosek ma zwiększyć szansę projektu w ocenie Urzędu Marszałkowskiego, który będzie dzielił pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. Urzędnicy z trzech miast razem napiszą aplikację o grant, która najprawdopodobniej zostanie złożona w połowie przyszłego roku.

- Rozwój komunikacji rowerowej jest jedną z odpowiedzi na problemy komunikacyjne Trójmiasta - przekonuje Cezary Jakubowski, zastępca prezydenta Sopotu. - W naszym mieście na 39 tys. mieszkańców są 33 tys. zarejestrowanych samochodów. W pewnym momencie nawet ciągła rozbudowa dróg nie udrożni aglomeracji.

czerwone - ścieżki istniejące, zielone i niebieskie - ścieżki planowane czerwone - ścieżki istniejące, zielone i niebieskie - ścieżki planowane
Na jak duże wsparcie UE może liczyć wspólny program budowy dróg rowerowych? - Teoretycznie moglibyśmy ubiegać się nawet o 80 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji, ale uzgodniliśmy już wcześniej, że we wszystkich pomorskich projektach nie będziemy wnioskować o dofinansowanie wyższe niż na poziomie 75 proc. - wyjaśnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni. - Dzięki temu unijne pieniądze, jakie mamy do wydania w naszym województwie starczą na większą ilość działań.

Program budowy infrastruktury rowerowej jest kolejnym projektem infrastrukturalnym przygotowanym wspólnie przez wszystkie miasta naszej aglomeracji. Pierwszym wspólnym działaniem było rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem Inteligentnym Systemem Transportu. Podczas gdy liderem tego projektu jest Gdynia, przygotowanie wniosku o grant na budowę dróg rowerowych będą nadzorować urzędnicy z Gdańska.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Autorem inspirowanego polskim reportażem powojennym tytułu tego artykułu jest Piotr Piotrowski z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
ms

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • przedłużyć ścieżkę nadmorską

    Nadmorska ścieżka rowerowa kończy się na plaży w orłowie dalej trzeba pchać rower po plaży lub niebezpiecznym klifie moim zdaniem mogla by ona iść aż do skweru Kościuszki albo jeszcze dalej na HEL

    • 0 0

  • a w mojej najbliższej rodzinie w ciągu 2 lat skradziono 3 rowery( zamknięte)!!!!

    • 0 0

  • ścieżki rowerowe

    Czemu podczas przebudowy ul . Wiśniewskiego nie zrobiono ścieżek rowerowych ? A w zamian zrobiono chodniki dla pieszych . Przecież po tych chodnikach nikt nie będzie chodził . No może jak się komuś samochód popsuje, to sobie podejdzie na przystanek autobusowy albo młodzież wracająca w nocy z dyskotek, która nie chciała czekać na autobus nocny. I to wszystko nikt inny tam nie chodzi . Co za marnotrawstwo. Proponuję postawić tam znaki i zamienić te chodniki przynajmniej w połowie szerokości na ścieżki rowerowe. Trzeba by było jeszcze jakoś zabezpieczyć przystanki autobusowe, aby rozpędzony rowerzysta nie rozjechał ludzi . Może powinny one przebiegać za przystankami.
    Dziękuję, byłbym happy gdyby ktoś władny to przeczytał i zadziałał .

    • 0 0

  • drogi rowerowe

    Kto projektował estakadę kwiatkowskiego ? Sa tam co prawda chodniki na części których można by było wytyczyć scieżki rowerowe no ale niestety większość tych ciągów komunikacyjnych jest ślepych, co za marnotrawstwo!!! (np. całkowity brak możliwości przejechania rowerem z ul Janka Wiśniewskiego na ul. Hutniczą). No chyba, że w przyszłości zamierzacie ustawić na końcach tych slepych ścieżek jakieś maszyny teleportacyjne no to wtedy przepraszam.

    • 0 0

  • No no:D

    Oby jak najszybciej....czyli mam inwestowac w nowy rowerek :)

    • 0 0

  • rowerzysta

    mieszkam przed Jasieniem na Zaborni, niby Gdańsk Południe, tu nie ma sciezek rowerowych, no na nowych osiedlach sa ale co mi po nich jak sie jezdzi w kolo osiedla ?, zadam ;P sciezek laczacych Morene z Chalmem przez Jasien np, Morene z Wreszczem no i w ogole Gdansk z osiedlami kolo Auchan, tam jest tragedia, tiry zasuwaja a pobocze jest straszne, boje sie tam jezdzic na rowerze, w niektorych miejscach w Gdansku chodniki sa na tyle dobre ze sciezka nie jest az tak potrzebna no ale w innych miejscach musi byc !! od Jasienia do Kaliny (osiedle za auchan) sprubujcie przejechac rowerem ;)

    • 0 0

  • antypolityku -jesteś niesamowity. Problem w tym, ze fakty

    świadczą inaczej. W kazdym kraju gdzie drogi sa na dobrym poziomie np. są równe i szerokie liczba wypadków jakby ich nie liczyć jest nizsza niż u nas ! Jest ich mniej w przeliczeniu na liczbe samochodów,kierowców, przejechanych km itp. W Szwecji nawet wymyslili sobie plan, ze do 2010 roku liczba osób zabitych w wypadkach drogowych ma być równa zero !
    Co do do jazdy po drogach Zagłębia Ruhry albo Holandii - tam korki zdażaja się gdy coś się wydaży (awaria, wypadek) a na trasie Pszczółki - Gdańsk codzinny poranny korek sięga nawet 10 km !!!
    jest tez cos takiego jak nasycenie rynku - pewna ilośc samochodów na 100 mieszkańców jest graniczna - więc budowanie dróg nie bedzie powodowało zwiększenia liczby samochodów. Uważasz, ze ludzie kupią sobie kolejny samochod bo obok nich zbudowali drogę ????

    • 0 0

  • drogi rowerowe

    trasy rowerowe w Trójmieście są super.Duża pochwała dla prezydenta Adamowicza.W inny miastach naszego kraju jest cieniutko tras rowerowych są ale krótkie odcinki.

    • 0 0

  • kradziejstwo

    Popieram innych kolegów - powinni pomyśleć również o bezpieczeństwie, jak na razie to bezpieczniej jest jeździć zataczając duże kółka bez przerwy - bo jakby się chciało gdzieś dojechać, zostawić rower i wrócić nim później, to prawdopodobnie jednak trzeba by wracać na piechotę.

    • 0 0

  • policjant

    Może nawet teoretycznie trafić do więzienia na dwa lata.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum