• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowe przyczepki do przewozu bagaży

Przemysław Mudlaff
17 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przyczepki jednokołowe to idealny sposób na zabranie ze sobą dużej ilości rzeczy w trudny teren Przyczepki jednokołowe to idealny sposób na zabranie ze sobą dużej ilości rzeczy w trudny teren

Rower to zdecydowanie jeden z najlepszych środków transportu. Łatwy w manewrowaniu i przyjemny w użytkowaniu, dzięki dodatkowym gadżetom może służyć nie tylko przewożeniu samego rowerzysty z miejsca na miejsce. Przyczepkami rowerowymi dla dzieci i zwierząt zajmowaliśmy się już we wcześniejszych artykułach. Ostatnią grupą przyczepek, o których warto wspomnieć, są te towarowe, dzięki którym rower staje się również transporterem nierzadko ciężkich przedmiotów.





Baza sklepów i serwisów rowerowych w Trójmieście



Przyczepki transportowe jednokołowe



Przyczepki towarowe występują w wersji jedno- lub dwukołowej. Liczba kół decyduje o konstrukcji przyczepki, wpływa na jej nośność i stabilność. Pierwszy patent jednokołowej przyczepki powstał w 1994 roku w USA za sprawą konstruktora polskiego pochodzenia Rogera Malinowskiego, który został współzałożycielem firmy Bobgear. Firma ta w latach dziewięćdziesiątych swoim patentem zmonopolizowała rynek na całym świecie. Przez ostatnie lata do grona producentów jednokołowych przyczepek rowerowych dołączyli kolejni.

Przyczepki jednokołowe od dwukołowych odróżnia przede wszystkim kwestia wagi i manewrowości:
  • Wózki jednokołowe to zdecydowanie lepsze rozwiązanie na trudny teren.
  • Przymocowane najczęściej do tylnej osi koła roweru są lekkie i dobrze trzymają się toru jazdy.
  • Nie stwarzają też takiego oporu jak dwuosiówki.
  • Nie są oczywiście tak stabilne, jednak doskonale sprawdzają się gdy trzeba nam przewieźć niezbyt ciężkie przedmioty, które nie zmieściłyby się do sakw.
  • Do wad przyczepek jednośladowych względem dwuśladów zaliczyć należy przede wszystkim mniejszą ładowność i brak możliwości przewozu produktów ponadgabarytowych.


Rowery towarowe w Gdyni: jak wypożyczyć?



Amortyzacja przyczepki jednokołowej



Amortyzacja przyczepki jednokołowej sprawia, że staje się ona cięższa i droższa. Ceny przyczepek jednośladowych kształtują się od ok. 600 do 1200 zł. W Internecie można oczywiście znaleźć tańsze odpowiedniki, jednak warto byłoby przed zakupem sprawdzić ich konstrukcję. Zaletą amortyzowanego wózka z jednym kołem jest natomiast świetna absorpcja drgań. Przewożone przedmioty nie trzęsą się tak mocno i nie przemieszczają w przyczepce, co także ma wpływ na mniejszy transfer wibracji przekazywanych z wózka na tylne koło roweru, ramę i w rezultacie rowerzystę.

Jaki rower kupić - nowy czy używany?



Przyczepki transportowe idealnie sprawdzają się podczas rowerowych zakupów Przyczepki transportowe idealnie sprawdzają się podczas rowerowych zakupów


Rodzaje przyczepek jednokołowych ze względu na konstrukcję



Spośród dostępnych na rynku przyczepek towarowych o jednym kole rozróżnia się dwa ich rodzaje ze względu na konstrukcję wykonania.

  • Pierwszym rodzajem jest wózek koszykowy. Między kołem przyczepki a ramą, którą doczepia się do roweru, zainstalowany jest "kosz", gdzie można wrzucić przedmioty lub lepiej - nieprzemakalną torbę z przedmiotami. Najważniejsze żeby załadunek został związany specjalnymi, elastycznymi pasami, w przeciwnym wypadku będziemy musieli zbierać rzeczy, które wypadną nam z przyczepki po drodze.
  • Czasami przyczepki bagażowe przybierają formę jeszcze jednego koła (nie licząc tych dwóch przy rowerze) z bagażnikiem na sakwy. Patent na to rozwiązanie został udzielony polskiej marce Extrawheel w 2006 roku. Taki rodzaj przyczepki gwarantuje przewóz nawet niewielkiego ładunku zdecydowanie bezpieczniej i wygodniej niż na samym rowerze.


Baza wypożyczalni rowerowych w Trójmieście



Przyczepki transportowe dwukołowe



Przyczepka dwuśladowa to związek zalet i wad:
  • Posiadanie dwóch kół oznacza bowiem większą stabilność, ale też większy opór za plecami rowerzysty. Duża ładowność przyczepki wiąże się także z cięższym ładunkiem do ciągnięcia.
  • Dwukołowe przyczepki transportowe cierpią na mniejszą możliwość manewrowania, niż ich jednokołowe odpowiedniki, dlatego też przydają się głównie na drogach asfaltowych, równych i prostych.

Rodzaje przyczepek dwukołowych ze względu na konstrukcję
Standardowa przyczepka transportowa dwuśladowa została skonstruowana tak, że pomiędzy dwoma szeroko rozstawionymi kołami znajduje się całkiem spora przestrzeń bagażowa - zakrywana lub nie. To rozwiązanie, które przyda się każdemu pragnącemu przewozić większe gabaryty. Po zabezpieczeniu ich odpowiednimi linkami możemy bezproblemowo po prostym terenie przetransportować nawet mniejszą lodówkę. Ładowność przyczepek dwuśladowych wynosi zazwyczaj ok. 45 kilogramów.

Poza przyczepkami horyzontalnymi zdarzają się także takie, które konstrukcją przypominają wózek dla kijów golfowych. Do głównych zalet takiego rozwiązania należy zaliczyć łatwość jego montażu i demontażu. Sprawdzi się idealnie w rowerowej przejażdżce po zakupy, ponieważ zainstalowana jest do sztycy podsiodłowej pod kątem 45 stopni. Oznacza to, że nie zgubimy żadnych, nawet drobnych produktów. Omawiany wózek udźwignie ok. 30 kilogramów i w szybki sposób możemy go zwinąć, kiedy nie jest nam potrzebny lub gdy dojedziemy do trudniejszego terenu.

  • Bagażówka rowerowa firmy Aosom, cena: ok. 400 zł
  • Przyczepka na trudny teren marki Qeridoo, cena: ok. 415 zł
  • Przyczepka jednokołowa z amortyzatorem słynnej marki Bobgear, cena: 1899 zł
  • Polski wynalazek - "zapasowe" koło rowerowe z bagażnikiem, cena: 899 zł
  • Yepp Cargo, cena 899 zł
  • Przyczepka transportowa Roland, cena: ok. 1000 zł
  • Croozer Cargo, cena: ok. 1400 zł
  • Przyczepka transportowa Burley Nomad, cena: 1599 zł
  • Przypominająca wózek golfowy przyczepka bagażowa, cena: ok. 1200 zł


Na co zwracać uwagę przy zakupie przyczepki



Zakup przyczepki jedno- lub dwukołowej powinien zostać poprzedzony pytaniem: do jakiego celu będzie mi ona przede wszystkim służyć?
  1. Czy zamierzasz transportować przedmioty w przyczepce podczas jazdy trekkingowej?
  2. Czy szukasz wózka do przewozu rzeczy w pobliskiej okolicy?
  3. Czy może jednak potrzebujesz wózka na zakupy? W jakim stanie są trasy, które zwykle przemierzasz?


Wybierając przyczepkę jednośladową do turystyki w trudnym terenie warto skupić się również na kwestii amortyzacji. Sprawdź jak została wykonana oraz czy zanadto nie zwiększa wagi przyczepki.

Amortyzacja wiąże się także z wyższą ceną interesujących nas produktów. Zarówno jedno- jak i dwukołowe transportery nie zawsze wyposażone są w wodoodporne worki. Ich cenę też warto wziąć pod uwagę. Rynek zalewa nas produktami tańszymi, zastępującymi te oryginalne przyczepki cenionych marek. Nie zawsze jednak zyskamy, kiedy kupimy taniej. Mimo wszystko zachęcam do obejrzenia, dotknięcia produktu przed zakupem. Pamiętajmy także o dostępności części zamiennych.



Zobacz wideo relację z zimowego wypadu z przyczepką Extrawheel:

Jak przyjemnie spędzić zimowy biwak?



Kiedy przydają się rowerowe przyczepki bagażowe?



Odciążanie kół roweru, większa ładowność i w przypadku przyczepek jednośladowych łatwość manewrowania to główne ich zalety.
Rowerowy transporter może okazać się twoim ulubionym pomocnikiem:
  • gdy sakwy okazują się zbyt małe, aby pomieścić turystyczny bagaż;
  • gdy musimy przewieźć większy gabarytowo ładunek, a nie mamy do dyspozycji większego samochodu;
  • gdy chcemy wybrać się na zakupy rowerem - wtedy przydają się rowerowe przyczepki bagażowe.


Inne rodzaje przyczepek rowerowych



Opisy innych rodzajów przyczepek rowerowych znajdziesz tutaj:

Opinie (39) 2 zablokowane

  • Rowerkowy fanzin

    • 1 2

  • Był sobie rower (4)

    Był sobie rower ale ktoś pomyślał, że po co się męczyć. Przecież do roweru można dodać silnik elektryczny i teraz na ścieżkach mamy coraz więcej motorowerów bo rower z silnikiem elektrycznym to jest dokładnie motorower. Podobno nie mogą one jeździć szybciej niż 30 km/h ale z praktyki wiem że jeżdżą szybciej. Teraz do rowerów dołączane są wszelkiego rodzaju przyczepki, za chwilę ktoś dojdzie do wniosku że po co moknąć na rowerze jak można go zadaszyć i nim się obejrzymy rower przemieni się w elektrycznego trójkołowca z bagażnikiem.

    To co ludzie wsiadamy na elektryki i jedziemy do MCdonaldsa ?

    • 2 1

    • (2)

      Nie mogą mieć wsparcia elektrycznego powyżej 25 km/h (nie 30 km/h), natomiast maksymalna prędkość nadal ograniczona jest tylko możliwościami rowerzysty i/lub ukształtowaniem terenu - silnik nie spowoduje automatycznego hamowania przy jeździe np. z górki.

      • 1 0

      • (1)

        I jeszcze jedno o czym zapomniałem - między motorowerem a rowerem elektrycznym jest taka kluczowa różnica, że w elektrycznym silnik nie włączy się bez nacisku na pedały, natomiast w motorowerze jest to możliwe.

        • 0 0

        • w ciągu ostatnich kilku dni wyprzedziło mnie kilku ludzi na rowerze z silnikiem spalinowym, z całą pewnością nie kręcących pedałami, bez tablic rejestracyjnych

          mi to nie przeszkadza, zachowywali się na drodze dla rowerów kulturalnie, nie smrodzili, nie dymili, nie rozpychali się itd, nie pytałem ich więc, bo mogło by być uznane jako wścibstwo, że mam negatywną opinię, której naprawde nie mam, ale...

          czy to jest legalne?

          • 0 0

    • Coś w tym jest. Myślę że jednak kluczową cechą prawdziwego roweru pozostanie

      napęd siłą ludzkich mięśni. I obojętnie jakie będzie dodatkowe wyposażenie, rower napędzany siłą ludzkich mięśni pozostanie rowerem.

      • 0 0

  • Jak dla mnie rozwiązanie sakwy przód+tył jest lepsze od przyczepek. (2)

    Do 4 sakw można spokojnie załadować 25-30kg bagażu. Rower z sakwami jest krótszy, zwrotniejszy i lżejszy niż jakakolwiek przyczepka. W dodatku przyczepka, która ma inny rozmiar koła niż rower, to konieczność zabrania ze sobą dodatkowej dętki. Przyczepka to też o wiele większy koszt niż sakwy z bagażnikami. Czytałem już wiele o przyczepkach i szczerze mówiąc nie potrafię znaleźć dla nich argumentów przeważających nad sakwami na bagażnikach.

    • 0 0

    • objechałem pół Europy z sakwami tył+przód, potwierdzam, źe to dobre

      i zdumiewa mnie że dzis nie woza sakw z przodu, musi byc męczące

      • 0 0

    • Podam powód dla przyczepki

      Sam jeżdżę z sakwami od wielu lat, ale moje dziecko chce jeździć ze mną i żona też, nie mają kondycji, ani rowerów na dodatkowe sakwy, a wyjazd na tydzień z sakwami na jednym rowerze dla 3 osób... Zatem jestem zdecydowany na przyczepkę

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum