Rowerowa alternatywa dla ul. Spacerowej

7 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Oliwą a Owczarnią
  • Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku z pewnością jest świetną alternatywą dla rowerzystów poruszających się miedzy Gdańskiem Oliwą a Owczarnią

Przez kilka ostatnich tygodni z zaciekawieniem obserwowaliśmy prace leśne na drodze równoległej do ul. Spacerowej w Gdańsku. Niestety... pięknie utwardzony i poszerzony leśny dukt nie będzie kontynuacją drogi rowerowej wiodącej z Oliwy do Osowy.

Nowo powstała droga leśna ma charakter dojazdowy, ale tylko dla Służb Leśnych. Oczywiście wykorzystywać ją mogą także entuzjaści turystyki rowerowej i pieszych wędrówek, poruszający się między Oliwą a Owczarnią lub Osową. Z pewnością to także świetna alternatywa dla cyklistów, którzy nie przepadają za dość ruchliwą ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska.

Leśna droga łączy Leśniczówkę Renuszewo zobacz na mapie Gdańska z wybudowaniami Owczarni zobacz na mapie Gdańska. Utwardzony i poszerzony leśny dukt liczy w sumie 4,7 km i rozpoczyna się niemalże przy końcu drogi rowerowej wiodącej wzdłuż ul. Spacerowej. Tuż przed wybudowaniami droga odbija pod kątem dziewięćdziesięciu stopni w lewo, przecina Rynarzewski Potok i kieruje się ku granicy Ogrodu Zoologicznego. U stóp Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego ponownie odbijamy, tym razem w prawo, i trasę kontynuujemy wzdłuż granicy lasu i szumiącego po prawej stronie potoku. Z oddali, zza drzew widać ruchliwą ul. Spacerową, ale tu jest zdecydowanie spokojniej. Droga powoli pnie się ku Owczarni krzyżując się ze szlakami turystyki pieszej. Po 1200 metrach z oznakowanym kolorem czarnym Szlakiem Wzgórz Szymbarskich, a półtora kilometra dalej z oznakowanym na żółto Szlakiem Trójmiejskim. Od tzw. Kamieniska, opisywana droga leśna, na 500-metrowym odcinku wiedzie w towarzystwie żółtego szlaku, a po osiągnięciu wierzchołka odbija mocno w lewo i kieruje się do wcześniej wspomnianego celu. Na najbliższej krzyżówce można jednak odbić w prawo i na skróty dojechać do drogi wiodącej wzdłuż obwodnicy Trójmiasta.

Kliknij na mapę by zobaczyć detale trasy Kliknij na mapę by zobaczyć detale trasy

Opisana trasa może stanowić także świetną alternatywę dla tych, którzy chcą wydostać się z Trójmiasta w kierunku Kaszub. Lubiana i często wykorzystywana wcześniej droga leśna wiodąca od końca ul. Kościerskiej w górę Doliny Ewy, wzdłuż Prochowego Potoku, w ostatnim czasie została bardzo zaniedbana. Prowadzone przez leśników prace związane z wycinką drzew spowodowały, że wiodący tędy szlak nie zachęca do marszruty.

• Ludziska nie narzekajta! Bierzta co mata! Piknom muzyczkę kółka grają po takich żwirach i kamlotach. Dusza się raduje jak się pomyka rowerkiem po takich lesiech.
    Cieszta się że po piachu nie jedziecie :)

Testowałem 27 października, z tym, że pod koniec, 1km przed Owczarnią zwątpiłem i nie skręciłem w lewo, ale pojechałem prosto, a potem w prawo do obwodnicy. Generalnie jak dla roweru trekingowego (bez amortyzatora, bo jestem purystą), droga tak na granicy. W dół raczej będę nadal jechał Spacerową aż do Renuszewa, bo szybciej, w górę Kościerska jest krótsza i mimo piasku i kamieni - gładsza niż ta nowa droga.
    Raczej oczekiwałbym jakiejś ewentualności dla roweru szosowego (lub hybrydy na cienkich kołach). Bytowska jest zepsuta przez "remont" i nadaje sie wyłacznie do podjazdu do góry (bo prędkości są takie że da sie przejechać przez te przełomy, a w dół to trzeb by całość na hamulcu jechać). Reja jest akuratna dla dowolnego typu rowerów (nieszosowym można z Gołębiewa pojechać za stacją Benzynową prosto na wiadukt), ale Reja łączy Sopot z Osową a nie Gdańsk.
    Tak, że szału nie ma.

• Jeszcze uwaga do ostatniego akapitu

Wyjazd w kierunku Kaszub przez Osowę wymaga sporej determinacji na każdym z wyjazdów:
      - Kielnieńską po dziurach, a potem za Chwaszczynem wbrew przepisom
      - Przez Barniewice - z fragmentem po płytach meba na Planetarnej
      - Przez Klukowo - za rondem w Owczarni ryzyko utraty dętki na płytach przy Biedronce
      - Nowym Światem i przez Borowiec - tylko na grubych oponach, więcej czasu na wyjazd niż na samą wycieczkę.

Generalnie wyjazd i powrót nie są komfortowe. Najładniejsza droga jest przez Barniewice, ale te płyty meba...
      Za to dalej - bajka. Mieszkanie w Osowej daje tuż za domem taką mnogość tras po pięknych Kaszubach, że nawet dziury w drogach nie odbierają radości.

• Właśnie się zastanawiałem skąd - dokąd ów trasa prowadzi! (2)

Dziękuję za sprawozdanie i tak szczegółowy opis!
    Szkoda, że dyrekcja Zoo zamknęła bramę w Dolinie Leśnego Młyna, bo wtedy można by było udać się bezpośrednio do Oliwy nigdzue już nie krążąc. Może Pan Kitliński, nasz kochany reprezentant do spraw rowerowych coś w tym temacie wskóra??? Byłoby miło gdyby w końcu pomyślano o rowerzystach zjeżdżających do większej aglomeracji z peryferii miasta.

Dawniej moja ulubiona trasa na biegówki, a teraz tam płot, kłódki, w środku jakieś mieszkania i zadaszona imprezownia dla "krewnych i znajomych królika".
      Ostatni raz widziałem obie bramy otwarte za pobytu niemieckich piłkarzy...

• Bo czego nie robi się u nas dla gości z zagramanicy ;-/

• Testowałem

W ostatnią sobotę również testowałem tę drogę na rowerze crossowym. Nawierzchnia żwirowa na razie bardzo dobrze się trzyma i dobrze się po niej jedzie. Ostatnie przewyższenie, tuż przed skrętem w lewo do Owczarni, jak dla mnie dość strome. Dla osoby takiej jak ja, która szuka w miarę wygodnego dojazdu do/z pracy, jest to jedyny mankament tej trasy. Tak więc wg mnie ciągle najlepszą trasą na tym odcinku jest ul. Bytowska i Droga Węglowa - w miarę łagodny i mało męczący podjazd na całej długości. Odcinek od Kołobrzeskiej w Oliwie do Barniewickiej w Osowej (13 km) zajmuje mi nie więcej jak 40min.