• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez miasto. Kontrapasy są bezpieczne, ale liczba wypadków rośnie

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach. Kraksa na rowerze zazwyczaj kończy się potłuczeniami, które goją się po upływie dwóch tygodni. W trzech przypadkach jednak podróż zakończyła się tragicznie w ostatnich trzech latach.

W Gdańsku w ciągu ostatnich pięciu lat wydarzyło się 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Z każdym rokiem rośnie liczba nieszczęśliwych zdarzeń, ale ma to związek z większą liczbą rowerzystów na drogach. Bezpieczne okazały się dla cyklistów kontrapasy.



Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach. Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w ostatnich trzech latach.
Podczas Kongresu Rowerowego, który na początku kwietnia odbył się we Wrocławiu, urzędnicy z Gdańska pochwalili się wprowadzanymi udogodnieniami dla rowerzystów i ich wpływem na poprawę bezpieczeństwa w ruchu.

Okazuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat na ulicach Gdańska doszło łącznie do 755 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, w których śmierć poniosły trzy osoby. Jeszcze w roku 2009 na drogach wydarzyło się 59 wypadków (bez kolizji). Ta liczba cały czas rosła, by w 2013 r. osiągnąć 98.

Urzędnik odpowiedzialny za ruch rowerowy uspokaja: - Wzrost liczby wypadków i kolizji spowodowany jest wzrostem liczby rowerzystów na naszych ulicach. Sądzę, że niebawem liczba zdarzeń nie będzie podążać za liczbą rowerzystów na drogach. Obie wartości zaczną się od siebie niebawem "oddalać". Rośnie znajomość przepisów, a infrastruktura staje się coraz lepsza. Podobne wyniki pokazują statystyki z krajów Europy Zachodniej - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw komunikacji rowerowej.

Rower jest dla ciebie przede wszystkim:

Bezpieczne natomiast okazały się krytykowane przez wielu kierowców samochodów kontrapasy dla rowerzystów wytyczane na drogach jednokierunkowych. W 2009 r. rozpoczęto stosowanie tego typu rodzaju rozwiązań drogowych. W sumie przez pięć lat powstało prawie 25 kilometrów kontrapasów, a w tym czasie doszło na nich jedynie do pięciu incydentów.

- Zajrzeliśmy do sporządzonych przez policję kart tych pięciu wypadków i kolizji. Okazało się, że cztery zdarzenia w obrębie kontraruchu to uderzenia boczne na skrzyżowaniach. Tylko w jednym incydencie doszło do zderzenia czołowego. Zatem teza, że jest to niebezpieczne rozwiązanie, nie potwierdza się - mówi Kitliński.

Dlatego też w Gdańsku powstaną nowe kontrapasy. Czekają na nie ulice południa Gdańska, a także Moreny i Osowy. W tej chwili dzielnicą, która jest najbardziej usiana kontrapasami jest centrum Gdańska. Praktycznie każda droga jednokierunkowa dopuszcza rowerzystów do jazdy pod prąd.

Opinie (374) 2 zablokowane

  • Gdynia ul Starowiejsk

    Narysowano biały pasek i teraz służy on głównie jako parking samochodów. Niech ktoś spróbuje pojechać Starowiejską w stronę dworca. Poruszając się wzdłuż Gdyni może nie jest złe , jest bulwar, jest ścieżka na Władysława IV ale przejechać w poprzek np. Ze Skweru Kościuszki do Warszawskiej to praktycznie jest niewykonalne.

    • 2 0

  • bike (1)

    Rower jest fajny jak potrafisz na nim jezdzic

    • 8 0

    • podobnie z autem , wiesz?

      • 3 2

  • osobiście nigdy już nie pojadę kontrapasem

    jak niedowidzący staruszek by mnie rozjechał i w ogóle nie wiedział co to jest kontrapas i z morda na mnie, że pod prąd jadę! Życie mi miłe.

    • 4 2

  • dziwne a smieszne

    ...czyli jak mial dodatkowe kola to nie mogl skrecac czy nie potrafil?czy za trudne w obu przypadkach dla syna to bylo.Jeszcze w ktora strone byl to proplem przy skrecie...syn lewicowy czy prawicowy.Doktor odpowie...

    • 0 0

  • mechanizm roznicowy (1)

    Dzisiaj zamontowalem sobie dodatkowe kola w tylnim kole czyli napedzie zeby lepiej wchodzic w zakrety tym owym rowerem.Promien skretu niesamowity...

    • 4 2

    • Ja odwrotnie

      Dzisiaj zdemontowałem te dodatkowe koła w rowerze mojego dziecka i teraz zaczął dopiero wchodzić w zakręty.

      • 4 0

  • Dawno juz nieczytałem takich bzdur ale co sie dziwic urzedasy zawsze opowiadaja osobie w superlatywach (1)

    liczba wypadków rosnie bo kierowcy niechca przestrzegac przepisów a rower stał sie modny wiec liczba rowerzystów wieksza .Ale rowerzysci niemaja zielonego pojecia jak sie poruszac bezpiecznie na rowerze!

    • 19 11

    • z bezpieczną infrastrukturą też jest problem

      nieraz ścieżki są prowadzone tak, że kierowca i rowerzysta o swoim istnieniu dowiedzą się w trakcie bliskiego spotkania ich pojazdów

      • 3 1

  • (1)

    - Zajrzeliśmy do sporządzonych przez policję kart tych pięciu wypadków i kolizji. Okazało się, że cztery zdarzenia w obrębie kontraruchu to uderzenia boczne na skrzyżowaniach. Tylko w jednym incydencie doszło do zderzenia czołowego. Zatem teza, że jest to niebezpieczne rozwiązanie, nie potwierdza się - mówi Kitliński.

    A co ma piernik do wiatraka? Logika z podwórka politycznego, bez związku z sensem.

    • 15 5

    • dokładnie... zwłaszcza że w sumie kontrapasów jest 25km

      • 3 1

  • Dobrze, że w Gdyni nie ma tylu wypadków na drogach rowerowych (2)

    zawsze byłem zwolennikiem, aby w Gdyni przenoszono ruch rowerowy i łączenia jego tras w międzydzielnicowe DR głownie po TPK. Zdrowo to i bezpiecznie, a nie tam przy trasie przelotowej gdzie rowerzysta ma nos na wysokości rury wydechowej TIR-a.

    PO przeczytaniu tego artykułu, aż strach się w Gdańsku poruszać rowerem :((
    W 36 tys.Sopocie ograniczyli prędkość do 10 km/h, bo muldy tam takie, ze bez dobrych resorów to szkoda się wybierać i jeszcze powołali OFICERA ruchy rowerowego:)))

    • 3 13

    • (1)

      Jak tam estakada rowerowa? Trzyma się? Nie zapada od naporu codziennego ruchu milionów zrowerowanych Gdynian?

      • 7 1

      • Własnie czekam na jej drugą część do Morskiej

        A tak POprawdzie to rowerzyści jadący ścieżkami obok jezdni powinni płacić wyższą składkę ubezpieczenia zdrowotnego i innych! Dobrze by było napisać w tej spr. pismo, aby wystąpiła w tym temacie na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia dr Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.
        Przecież Ci ludzie nie tylko ulegają na tych ścieżkach wypadku i kolizji ,ale zatruwają sobie płuca, mózg od szumu i hałasu

        • 0 6

  • Nie ma to jak pójść na łatwiznę

    a kasę wyprowadzić na lewo np. na rdzewiaka.

    • 2 1

  • standardowo = rowerzysci = problem

    • 8 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum