Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta
Już pod koniec września będzie można wygodnie podróżować rowerem wzdłuż ul. Elbląskiej w Gdańsku. W tym roku przybędzie łącznie ok. 10 kilometrów różnej formy dróg rowerowych na terenie całego miasta. Sprawdzamy też, jakie udogodnienia czekają rowerzystów w Sopocie i Gdyni.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska lada dzień ogłosi przetarg na realizację połączenia rowerowego wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do rejonu ul. Sztutowskiej .
Między ul. Siennicką a tunelem pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego , będzie to wydzielona droga dla rowerów wzdłuż ul. Elbląskiej obok chodnika, zaś dalej przez ul. Miałki Szlak (równoległą do ul. Elbląskiej) pojedziemy już na zasadach ogólnych, bezpośrednio jezdnią o bardzo niewielkim natężeniu ruchu.
- Inwestycja będzie realizowana jeszcze z projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" ze względu na fakt, że udało się uzyskać oszczędności na pozostałych zadaniach, a dla tego rozwiązania rowerowego mieliśmy już gotowy projekt, który zrealizujemy do końca września br. [zadania z projektu trzeba zakończyć najpóźniej do 31 grudnia br. - dop. red.] - dodaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Niestety na razie nie ma szans na kontynuację drogi rowerowej w stronę Wyspy Sobieszewskiej, gdyż dla tego przedsięwzięcia będzie wymagany wykup gruntów.
Czytaj też: Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem
- Przy okazji innej inwestycji tramwajowej - remontu torów na Przeróbkę, zmodernizowana będzie także istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza . Pojawi się nawierzchnia z asfaltu, poprawiona zostanie geometria, a dodatkowo na skrzyżowaniach zastosujemy ciągłość chodników i drogi rowerowej - zapowiada Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.
Ciągłość nawierzchni to rozwiązanie, które sprawi, że rowerzysta i pieszy będą mieli równą nawierzchnię na przejściach i przejazdach rowerowych (bez spadków do poziomu ulicy oraz krawężników), zaś kierowcy będą musieli zwolnić w tych miejscach, ze względu na utworzony w ten sposób quasi-próg zwalniający.
Tego typu infrastrukturę spotkamy na skrzyżowaniach chodników i drogi rowerowej z ul. Angielska Grobla i na dwóch wlotach ul. Przetocznej .
Kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa dojazdów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ułatwi również poruszanie się na dwóch kółkach. W obrębie PKM Matarnia powstanie łącznie ok. 400 metrów drogi rowerowej, natomiast w ramach tzw. ul. Nowej Gronostajowej wykonane będą pasy rowerowe, którymi dotrzemy z Jasienia do najbliższego przystanku PKM .
Pasy rowerowe będą także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem . Dalej, od ul. Nad Stawem do ul. Kościuszki ruch będzie się już odbywał na zasadach ogólnych. Samo skrzyżowanie z ul. Kościuszki doczeka się też kilku usprawnień dla ruchu rowerowego.
Usprawnieniem będzie też wykonanie brakującego od lat łącznika między wiaduktem Braci Lewoniewskich a al. Jana Pawła II . W tym miejscu przewidziano ciąg pieszo-rowerowy.
Na podobnej zasadzie (dokładnie jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego) zrealizowany zostanie deptak na Przymorzu między ul. Chłopską a Dąbrowszczaków . To inwestycja, która jest jednym ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.
W formie całkowicie wydzielonej drogi rowerowej zostanie natomiast zrealizowana ul. Uczniowska . W tym przypadku jest to już kontynuacja starego projektu, stąd uznano, że nie ma sensu zmieniać w połowie długości ulicy zasad organizacji ruchu rowerowego i wykonywać np. pasów rowerowych.
Częściowo w tym roku będzie też wykonane połączenie rowerowe rejonu zbiornika retencyjnego Augustowska z Parkiem Oruńskim . Częściowo, gdyż droga na obu końcach będzie się kończyła nieco przed parkiem i zbiornikiem, ale ma to być uzupełnione w najbliższych latach (inwestycja jest powiązania z realizacją programu ochrony przeciwpowodziowej, a to przekłada się na takie etapowanie prac).
Prawie gotowa ul. 23 Marca w Sopocie, gdzie pojawi się droga dla rowerów
Tej wiosny łatwiej będzie można podróżować rowerem także po Sopocie. Wreszcie rowerzyści doczekają się budowanej od roku drogi rowerowej wzdłuż ul. 23 Marca na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości sanatorium "Leśnik" . Droga ma być oddana oficjalnie do ruchu w połowie maja. Powstaje ona w ramach przebudowy ul. 23 Marca.
- Obecnie Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej w ul. Powstańców Warszawy na odcinku od przepustu na Kamiennym Potoku do skrzyżowania z ul. Haffnera w Sopocie - mówi Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Sopocie.
Budowa szlaku w ciągu ul. Powstańców Warszawy powinna ruszyć wiosną tego roku i ułatwi rowerzystom trudny podjazd pod górę do ul. Haffnera. Inwestycja powstanie w ramach projektu pn. Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Pod znakiem zapytania jest natomiast w tym roku budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Obodrzyców , która połączy Brodwino. Trwa opracowywanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Realizacja tego szlaku rowerowego uzależniona jest od możliwości finansowych.
Co ciekawe, Sopot chce wyznaczyć także ścieżki rowerowe w lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Tu ograniczamy się wyłącznie do wykonania stosownego oznakowania. Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z Nadleśnictwem Gdańsk. To nasza reakcja na zatłoczone główne ciągi komunikacyjne dla rowerzystów w dolnej części Sopotu - mówi Krzysztof Jałoszyński.
Gdynia
W tym roku w Gdyni założono budowę dróg rowerowych w trzech miejscach. Pierwszy szlak dla rowerzystów ma powstać na ul. Stryjskiej - tj. łącznik ul. Lotników z Rondem Macieja Brzeskiego . Dla tego przedsięwzięcia w gdyńskim wydziale inwestycji jest już gotowa dokumentacja projektowa i czeka na realizacje.
Kolejna ulica, po której rowerzyści pojadą z przyjemnością to ul. Orłowska . - Czyli będzie to tak zwane uzupełnienie nieciągłości na wysokości szkoły plastycznej - mówi Rafał Studziński, odpowiedzialny za sprawy komunikacji rowerowej. - Prace będą prowadzone także na ul. Kartuskiej - od ul. Morskiej do ul. Jaskółczej - dodaje.
Urzędnicy z Gdyni zakładają też, że uda się im w tym roku wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów na ul. 3 Maja - pod prąd na odcinku od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Podobne rozwiązanie ma się pojawić na ul. Stryjskiej i umożliwić przejazd od al. Zwycięstwa do Ronda Macieja Brzeskiego. Z kolei chodnik dla pieszych i jednocześnie rowerów zostanie wyznaczony na ul. Morskiej od ul. Grabowo do ul. Przybyszewskiego i tam będzie można jechać po obu stronach ulicy.
Gdynia nie tylko stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, ale także na naprawę dotychczasowych szlaków. Szykują się remonty istniejących dróg rowerowych na ul. Morskiej na Grabówku, ul. Kieleckiej (odcinek bliżej Działek Leśnych), Wielkopolskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Grażyny), Chwaszczyńskiej (od Górniczej do Nowowiczlińskiej).
- Ponadto będziemy organizować lub współorganizować szkolenia ruchu drogowego dla rowerzystów dorosłych oraz dla dzieci wraz z przejazdami w ruchu ulicznym - podkreśla Studziński.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2015-03-14 14:38
(1)
A kiedy zaczną budować tory dla łyżwiarzy?Ślizganie górą .rąbAĆ ROWEROSMRODY
- 7 8
-
2015-03-14 15:58
successful troll is successful! wygrał pan dzisiejsze internety :)
- 8 0
-
2015-03-14 15:00
Do zachodu nam jeszcze daleko ,takiej Holandii nigdy nie dogonimy ,ale przyznać trzeba,że w kwestii ścieżek ,co raz lepiej .Tylko jedna uwaga ,nie zawsze są w odpowiednich miejscach . Myślę ,że to jest głównym konfliktem rowerzysta - pieszy .
- 14 1
-
2015-03-14 14:51
Jestem raczej "niedzielnym" rowerzystom...
TAk jak większość w ankiecie. Czasem przejadę sobie Gdańsk-Gdynia-Gdańsk...
Fajne parę kilometrów. Ponad połowę trasy można pokonać jadą ścieżkami rowerowymi. Ale najlepsze miejsca to takie gdzie nagle kończy się ścieżka. NA ulicę, strach, bo ruch jak diabli. Chodnikiem słabo, bo nie wolno.... Ciekawe co by było, gdyby tak nagle kończyła się ulica? A to polem, a to ścianą, albo przechodziła w chodnik...:)
Ale fajnie że przybywa tras rowerowych.- 24 2
-
2015-03-14 14:41
W Gdyni i Sopocie jak zawsze tylko mydlenie oczu z tymi ścieżkami rowerowymi.
Albo jakieś gruntowe w lasach (wliczy się do statystyk- to ładnie wygląda w folderze), albo maźniemy białą linię przez dziurawy chodnik.
Jeden z najczęściej uczęszczanych szlaków (ul. Morska) to tak naprawdę w 50% wyblakła kreska na nierównym chodniku, co więcej aby przejechać tą ulicę legalnie, trzeba z 4-5 razy zmienić stronę jezdni, już o zakończeniu przy dworcu głównym nie ma co wspominać.- 12 2
-
2015-03-14 14:34
Tylko Południe Gdańska bez dróg i ścieżek
Czekam.
- 8 4
-
2015-03-14 14:20
w Gdyni powinny powstać
dwa towarzystwa rowerowe "Towarzystwo Jazdy Obok Ścieżek Rowerowych" i " Towarzystwo Przewozów Rowerów Środkami Komunikacji Miejskiej"
- 9 6
-
2015-03-14 14:06
Kołobrzeska - odcinek Real-SKM
Czytałem STER czyli dokument o tym jakie drogi są dla Gdańska najpotrzebniejsze i tam było o wspomnianym odcinku Kołobrzeskiej. Podpisuję się pod tym dwiema rękoma. Tylko, że za tą analizą chyba nic nie poszło. Dlatego pytam się pana oficera czy w sprawie Kołobrzeskiej coś ruszyło do przodu?
- 9 5
-
2015-03-14 14:01
A w Gdyni jak zwykle "aż" 2 nowe sciezki na krzyrz
Jakoś w Gdańsku mogą zorganizować kasę na nowe ścieżki rowerowe, linie tramwajowe, drogi a w Gdyni bida
- 21 4
-
2015-03-14 13:41
Dość już o tych rowerach,są ważniejsze sprawy
- 19 24
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.