Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta
Już pod koniec września będzie można wygodnie podróżować rowerem wzdłuż ul. Elbląskiej w Gdańsku. W tym roku przybędzie łącznie ok. 10 kilometrów różnej formy dróg rowerowych na terenie całego miasta. Sprawdzamy też, jakie udogodnienia czekają rowerzystów w Sopocie i Gdyni.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska lada dzień ogłosi przetarg na realizację połączenia rowerowego wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do rejonu ul. Sztutowskiej .
Między ul. Siennicką a tunelem pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego , będzie to wydzielona droga dla rowerów wzdłuż ul. Elbląskiej obok chodnika, zaś dalej przez ul. Miałki Szlak (równoległą do ul. Elbląskiej) pojedziemy już na zasadach ogólnych, bezpośrednio jezdnią o bardzo niewielkim natężeniu ruchu.
- Inwestycja będzie realizowana jeszcze z projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" ze względu na fakt, że udało się uzyskać oszczędności na pozostałych zadaniach, a dla tego rozwiązania rowerowego mieliśmy już gotowy projekt, który zrealizujemy do końca września br. [zadania z projektu trzeba zakończyć najpóźniej do 31 grudnia br. - dop. red.] - dodaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Niestety na razie nie ma szans na kontynuację drogi rowerowej w stronę Wyspy Sobieszewskiej, gdyż dla tego przedsięwzięcia będzie wymagany wykup gruntów.
Czytaj też: Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem
- Przy okazji innej inwestycji tramwajowej - remontu torów na Przeróbkę, zmodernizowana będzie także istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza . Pojawi się nawierzchnia z asfaltu, poprawiona zostanie geometria, a dodatkowo na skrzyżowaniach zastosujemy ciągłość chodników i drogi rowerowej - zapowiada Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.
Ciągłość nawierzchni to rozwiązanie, które sprawi, że rowerzysta i pieszy będą mieli równą nawierzchnię na przejściach i przejazdach rowerowych (bez spadków do poziomu ulicy oraz krawężników), zaś kierowcy będą musieli zwolnić w tych miejscach, ze względu na utworzony w ten sposób quasi-próg zwalniający.
Tego typu infrastrukturę spotkamy na skrzyżowaniach chodników i drogi rowerowej z ul. Angielska Grobla i na dwóch wlotach ul. Przetocznej .
Kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa dojazdów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ułatwi również poruszanie się na dwóch kółkach. W obrębie PKM Matarnia powstanie łącznie ok. 400 metrów drogi rowerowej, natomiast w ramach tzw. ul. Nowej Gronostajowej wykonane będą pasy rowerowe, którymi dotrzemy z Jasienia do najbliższego przystanku PKM .
Pasy rowerowe będą także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem . Dalej, od ul. Nad Stawem do ul. Kościuszki ruch będzie się już odbywał na zasadach ogólnych. Samo skrzyżowanie z ul. Kościuszki doczeka się też kilku usprawnień dla ruchu rowerowego.
Usprawnieniem będzie też wykonanie brakującego od lat łącznika między wiaduktem Braci Lewoniewskich a al. Jana Pawła II . W tym miejscu przewidziano ciąg pieszo-rowerowy.
Na podobnej zasadzie (dokładnie jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego) zrealizowany zostanie deptak na Przymorzu między ul. Chłopską a Dąbrowszczaków . To inwestycja, która jest jednym ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.
W formie całkowicie wydzielonej drogi rowerowej zostanie natomiast zrealizowana ul. Uczniowska . W tym przypadku jest to już kontynuacja starego projektu, stąd uznano, że nie ma sensu zmieniać w połowie długości ulicy zasad organizacji ruchu rowerowego i wykonywać np. pasów rowerowych.
Częściowo w tym roku będzie też wykonane połączenie rowerowe rejonu zbiornika retencyjnego Augustowska z Parkiem Oruńskim . Częściowo, gdyż droga na obu końcach będzie się kończyła nieco przed parkiem i zbiornikiem, ale ma to być uzupełnione w najbliższych latach (inwestycja jest powiązania z realizacją programu ochrony przeciwpowodziowej, a to przekłada się na takie etapowanie prac).
Prawie gotowa ul. 23 Marca w Sopocie, gdzie pojawi się droga dla rowerów
Tej wiosny łatwiej będzie można podróżować rowerem także po Sopocie. Wreszcie rowerzyści doczekają się budowanej od roku drogi rowerowej wzdłuż ul. 23 Marca na odcinku od ul. Armii Krajowej do wysokości sanatorium "Leśnik" . Droga ma być oddana oficjalnie do ruchu w połowie maja. Powstaje ona w ramach przebudowy ul. 23 Marca.
- Obecnie Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej w ul. Powstańców Warszawy na odcinku od przepustu na Kamiennym Potoku do skrzyżowania z ul. Haffnera w Sopocie - mówi Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Sopocie.
Budowa szlaku w ciągu ul. Powstańców Warszawy powinna ruszyć wiosną tego roku i ułatwi rowerzystom trudny podjazd pod górę do ul. Haffnera. Inwestycja powstanie w ramach projektu pn. Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Pod znakiem zapytania jest natomiast w tym roku budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Obodrzyców , która połączy Brodwino. Trwa opracowywanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Realizacja tego szlaku rowerowego uzależniona jest od możliwości finansowych.
Co ciekawe, Sopot chce wyznaczyć także ścieżki rowerowe w lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Tu ograniczamy się wyłącznie do wykonania stosownego oznakowania. Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z Nadleśnictwem Gdańsk. To nasza reakcja na zatłoczone główne ciągi komunikacyjne dla rowerzystów w dolnej części Sopotu - mówi Krzysztof Jałoszyński.
Gdynia
W tym roku w Gdyni założono budowę dróg rowerowych w trzech miejscach. Pierwszy szlak dla rowerzystów ma powstać na ul. Stryjskiej - tj. łącznik ul. Lotników z Rondem Macieja Brzeskiego . Dla tego przedsięwzięcia w gdyńskim wydziale inwestycji jest już gotowa dokumentacja projektowa i czeka na realizacje.
Kolejna ulica, po której rowerzyści pojadą z przyjemnością to ul. Orłowska . - Czyli będzie to tak zwane uzupełnienie nieciągłości na wysokości szkoły plastycznej - mówi Rafał Studziński, odpowiedzialny za sprawy komunikacji rowerowej. - Prace będą prowadzone także na ul. Kartuskiej - od ul. Morskiej do ul. Jaskółczej - dodaje.
Urzędnicy z Gdyni zakładają też, że uda się im w tym roku wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów na ul. 3 Maja - pod prąd na odcinku od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Podobne rozwiązanie ma się pojawić na ul. Stryjskiej i umożliwić przejazd od al. Zwycięstwa do Ronda Macieja Brzeskiego. Z kolei chodnik dla pieszych i jednocześnie rowerów zostanie wyznaczony na ul. Morskiej od ul. Grabowo do ul. Przybyszewskiego i tam będzie można jechać po obu stronach ulicy.
Gdynia nie tylko stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, ale także na naprawę dotychczasowych szlaków. Szykują się remonty istniejących dróg rowerowych na ul. Morskiej na Grabówku, ul. Kieleckiej (odcinek bliżej Działek Leśnych), Wielkopolskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Grażyny), Chwaszczyńskiej (od Górniczej do Nowowiczlińskiej).
- Ponadto będziemy organizować lub współorganizować szkolenia ruchu drogowego dla rowerzystów dorosłych oraz dla dzieci wraz z przejazdami w ruchu ulicznym - podkreśla Studziński.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2015-03-14 13:05
najbardziej mi szkoda, że nie będzie możliwa przeprawa rowerem czy pieszo tunelem pod Martwą Wisłą (26)
jakiś tam skrawek mogliby wygospodarować, a tak to w pozostałych przypadkach cieszy tylko jak ładnie się rozwija wszystko - jeszcze kulturę wpoić dwustronnie to nie będzie sapania rowerzysty do kierowcy i odwrotnie, aaaa jeszcze piesi... no tak
- 112 48
-
2015-06-03 23:20
Zdaje się, z eproblemem nie jest brak miejsca ale spaliny.
W tak długim tunelu nawet jazda samochodem z otwartymi oknami jest niewskazana o ile nie zabroniona. A rowerzysta dopiero by się nawdychał. trzeba by całkowicie odseparowany tunel zrobić.
- 0 0
-
2015-03-14 13:16
(14)
W mieszkaniu, pracy czy szkole yez jeździsz rowerem?
- 14 38
-
2015-03-14 13:21
wszędzie synku, wszędzie... (13)
jesteś zbyt ograniczony żeby wywnioskować cokolwiek - chyba nie znasz topografii miasta, zresztą nikt z pruszcza czy innych wsi nie zna stąd takie bzdury wypisują:)
- 35 13
-
2015-03-14 13:39
(12)
No najbardziej to znaja "rodowici" z dziada pradziada od 2 pokolen (az!). Chcialabym wiedziec ilu tych specjalistow od toporgrafi wie, bez google maps, gdzie tak naprawdę jest Mialki Szlak. Bo ide o krate piwa, ze moze jeden na dziesieciu jako tako trafi z lokalizacja. Pomijam mieszkancow ulicy i okolicznych.
- 13 7
-
2015-03-14 14:08
(10)
eh ci "z dziada pradziada" od 2 pokoleń raptem to i tak jest dobrze... Lepsi są nowoprzyjezdni z Warmii, którzy szukają "Starówki" bo do głów nie trafia że Główne Miasto to co innego niż Stare Miasto.
- 15 3
-
2015-03-14 14:24
(9)
Najbliższa czynna Starówka w Warszawie.
- 19 5
-
2015-03-14 20:26
(1)
Toruń
- 4 1
-
2015-03-15 17:03
Pekin
- 2 1
-
2015-03-14 16:03
(6)
Błąd, w Warszawie też jest Stare Miasto.
- 7 2
-
2015-03-14 17:42
(5)
Słownik języka polskiego
starówka «najstarsza dzielnica miasta z zabytkową zabudową»- 12 6
-
2015-03-15 01:41
Kłućcie się polaki (1)
Tylko to umiemy dobrze robić
- 4 5
-
2015-03-15 17:02
Wcale ze nie. A Torun to nie miasto lecz wies.
- 2 3
-
2015-03-14 20:34
ale "Starówka" jest zarezerwowana dla Warszawy
nie mieszajmy mowy potocznej z precyzyjnymi określeniami.
- 1 5
-
2015-03-14 17:49
(1)
Oj,to ani w Gdańsku, ani w Warszawie.
- 7 5
-
2015-03-14 17:54
Kraków
- 2 2
-
2015-03-14 13:44
chodzi o tunel na Sucharskiego a nie Miałki Szlak
wnioskuję, że autorzy powyższych komentarzy nie mają pojęcia o czym jest pierwszy i tu się do topografii ktoś odwołał
- 15 3
-
2015-03-15 10:36
po ki ch... (5)
chcesz tam jechać????
- 3 5
-
2015-03-15 11:30
wyobraź sobie, że niektórzy mogliby w tamtą stronę pojechać do pracy (4)
- 14 4
-
2015-03-15 12:25
(1)
Do pracy to sie jeździ autobusem albo samochodem cyklopacanie. Polak jak zwykle wpada w skrajność.
- 4 25
-
2015-03-15 16:35
Każdy robi co chce a nie tak jak ty byś chciał autopacanie
jesteś za malutki
- 16 2
-
2015-03-15 14:57
(1)
już sobie wyobrażam jak przyjeżdża typ do pracy w biurze 20 km rowerem. Ach ten aromat! Pozazdrościć współpracownikom!
- 3 16
-
2015-03-15 16:10
widzę, że będziesz na bieżąco mniej więcej za 10 lat...
Zaskoczę Cię, wytrenowany organizm bez problemu robi 20 km i nawet się nie zdążysz spocić to raz, dwa nikt nie mówi o garniturze i SPD, trzy są łazienki, cztery to świeży pot w świeżej odzieży nie śmierdzi - śmierdzi jak nosisz to i się nie myjesz, po piąte firmy premie płacą za bycie eko, po szóste jeżdżę rowerem do pracy prawie przez cały rok i najgorsze dni to te kiedy nie mogę i korzystam z komunikacji wtedy pachnący pan starym potem i fajami wdusza mi pachę prosto w twarz a drugi to kiedy muszę podskoczyć autem i śmierdzący trup z 89 roku wali mi z rury w korku prosto pod wentylator nawiewu... Pytania o aromat?
- 21 1
-
2015-03-14 21:29
(1)
naucz się pływać miłośniku rury między nogami
- 4 20
-
2015-03-15 16:02
pierwszy tam będziesz w dniu otwarcia hejterze z drzewa...
- 2 2
-
2015-03-14 13:15
(1)
I obok skm, tramwaju i żeby można było rowerem wjechać do galerii, knajpy pod sam bar...
- 25 53
-
2015-03-14 13:19
jaki bar? co ty pier-dzie-lisz za brednie?
- 47 8
-
2015-04-05 09:40
najpilniej - ścieżka na Kołobrzeskiej w Gdańsku
b.duzy ruch w kierunku do centrow biurowych na Grunwaldzkiej, brak bezpiecznego połączenia na Zaspę od wiaduktu Lewoniewskich aż do Pomorskiej !!
- 0 0
-
2015-03-22 21:40
Pasy rowerowe na Kilińskiego to nie są żadne pasy tylko jednokierunkowe ddr-y
bo są na poziomie chodnika a nie jezdni- 0 0
-
2015-03-15 19:54
Jak już budować to z głową!!! (1)
A nie że ścieżka przecina przystanek albo z pol bruku jest robiona!!!
I przede wszystkim jeśli jest to możliwe, odseparować ruch rowerowy od samochodowo/pieszego bo wiadomo że jeden na drugiego działa jak płachta na byka!
Ten kontra pas na ul. 3 Maja w Gdyni to bzdura totalna, jak już to budujcie nowe a nie zabierajcie z tego co już jest!- 2 2
-
2015-03-20 22:53
nowe drogi dla rowerów buduje się kosztem chodników lub trawników
jezdnie wielu ulic są przewymiarowane - wyznaczenie tam pasa do jazdy rowerem niewiele kosztuje, a pomaga w dyscyplinowaniu kierowców i podnosi produktywność wykorzystania przestrzeni w mieście, w którym jest jak na razie zbyt dużo samochodów.
- 0 0
-
2015-03-14 13:50
Prosimy pamiętać o peryferiach Gdańska! (4)
Fajnie,że budują w Gdańsku nowe drogi na rowerzystów- jazda zatłoczonymi ulicami, przy kulturze naszych kierowców graniczy z masochizmem.
Szkoda, że zapomniany jest tzw. 'górny taras'.
Ci, co mieszkają na 'zadupiu' np. na Jasieniu nie za bardzo mają jak dojechać do centrum, do tych wspaniałych ścieżek
(tak, tak, zaraz napiszecie, że można przez poligon lub inną jeszcze okrężną drogą).
Ale wzdłuż AK, Kartuskiej, Warszawskiej,Jabłoniowej,itp. nie ma nic, trzeba jeździć po chodnikach, wkurzając niepotrzebnie pieszych :-(- 28 3
-
2015-03-18 07:33
jazda po chodniku, po którym nie chodzą piesi nikogo nie wkurza
co nie znaczy, że nie warto tworzyć udogodnień dla rowerzystów kosztem miejsc do parkowania samochodów przy tych chodnikach.
- 0 1
-
2015-03-16 12:10
No niestety, Kartuska powyżej skrzyżowania z Łostowicką/Nowolipiem jest dość wąska i bardzo ciężko się tam jeździ rowerem po ulicy, niepotrzebnie wkurzając kierowców (wiadomo, że jadąc pod górę jadę wolno), a znowu na chodniku chyba jeszcze bardziej denerwuje się pieszych (jest też dużo mniej bezpiecznie). Tym bardziej, że "wyżej", tj. od "starego" Jasienia do Obwodnicy trasa ponownie się pojawia, a teraz jak widać dorzucą tam też skręt do PKM. Ten odcinek byłby dużym ułatwieniem i krokiem w kierunku scalenia systemu tras rowerowych. Podobnie jak np. odcinek wzdłuż Kołobrzeskiej na Przymorzu.
- 5 0
-
2015-03-14 13:52
(1)
Zaraz ci napisza, ze się nie liczysz i trzeba było kupić apartament na Zaspie czy innym "centrum".
- 23 1
-
2015-03-15 20:01
Tym od Zaspy i Przymorza zawsze wtedy przypominam, że pamiętak czasy kiedy jedynia tam ptaki sr*...y
- 4 0
-
2015-03-17 12:54
WYSŁAĆ ROWERZYSTOW DO SZKOŁY JAZDY (1)
TE CHOLERNE ZAKAŁY BARANY I DEBILE JEZDZĄ PO CHODNIKACH DZWONIA NA DZIECI STRASZĄ LUDZI KRETYNI KULTURA ROWERZYSTÓW U NAS DAJE WIELE DO ŻYCZENIA CHAMSTWO CHAMSTWO I CHAMSTWO
- 1 6
-
2015-03-17 20:05
brawo
100% racji.
- 0 1
-
2015-03-15 22:34
Akcja. (5)
Przyłączam się do ogólnopolskiej akcji:
Rowery na wieś-stop terroryzowaniu pieszych i kierowców samochodów.
Razem pokonamy tę sfołocz cyklopedałową.
Wszelakie nieprawidłowości cyrkowców rowerowych przekazujcie policji.- 5 13
-
2015-03-16 20:27
(1)
Nie parkuj lepiej na chodniku.
- 0 1
-
2015-03-17 20:03
Bo.....chuliganie internetowy.
- 0 0
-
2015-03-16 15:06
Rowery na wieś się nie nadają z uwagi na duże odległości jakie trzeba pokonywać
Rower jest popularny na wsi, bo zastępuje CHODZENIE a nie samochód. Inna sprawa w mieście, gdzie odległości są mniejsze: tutaj rower z powodzeniem może zastąpić samochód.
- 5 2
-
2015-03-16 08:00
waclaw
widac ze donosicielstwo wyslales z mlekiem matki
- 1 3
-
2015-03-15 23:10
Policja ma to gdzieś.Ponakładać takiemu to na drugi raz zamiast rozrabiać to kłaniać się będzie z pełnymi porami.
- 2 1
-
2015-03-15 13:06
Gdynia w takim tempie nie ma nawet co marzyć o dogonieniu Gdańska (2)
- 11 3
-
2015-03-15 15:30
I dziękuj Bogu,że nie. (1)
- 2 5
-
2015-03-17 12:11
co za pseudo teologiczny tekst
nie ma miasta na świecie, w którym nakłady na rozbudowę dróg wyeliminowałyby korki w godzinach szczytu. Gdynia jest kolejnym przykładem miasta, które przez wiele lat lekceważyło potencjał ruchu rowerowego i wszyscy na tym cierpią - również kierowcy.
- 1 0
-
2015-03-14 13:09
Rowerem przez cokolwiek: (4)
1. zgodnie z przepisami
2. rozumu nie zostawiać w domu- 64 4
-
2015-03-15 22:30
samochodem po mieście tylko na odległość większą niż 5 km (3)
1. zgodnie z przepisami - z prędkością nie większą niż 50 km/h
2. nie z zamiarem parkowania na chodniku lub trawniku
3. przepuszczając pieszych na przejściach
4. nie wyprzedzając rowerzystów w strefie 30 km/h oraz na jezdniach przedzielonych podwójną ciągłą- 7 2
-
2015-03-16 08:48
dałbym plusa ale... (2)
"1. zgodnie z przepisami - z prędkością nie większą niż 50 km/h "
Bez przesady, w mieście są też drogi na których zgodnie z prawem można jechać szybciej niż 50 km/h. Lepiej byłoby napisać: zgodnie z przepisami, przestrzegając ograniczeń prędkości.
"4. nie wyprzedzając rowerzystów w strefie 30 km/h oraz na jezdniach przedzielonych podwójną ciągłą"
Ten punkt jest kompletnie absurdalny. Niby dlaczego nie mam wyprzedzać rowerzysty jadącego w strefie 30 z prędkością np 15 km/h?
Sam gdy wsiadam na rower to zawsze rozpoczynam jazdę od jezdni w takiej właśnie strefie i nigdy mi nie przeszkadzało, że ktoś mnie w takim miejscu wyprzedza, bo niby dlaczego?
Dalsza część jest jeszcze głupsza. Niby dlaczego nie mam wyprzedzać rowerzysty tam gdzie jest podwójna ciągła? Przecież jeśli rowerzysta jedzie przy krawędzi jezdni (czyli zgodnie z przepisami) a pas ruchu ma typowe 3,5 m to jest wystarczająco miejsca by wykonać manewr wyprzedzania bez najeżdżania na linię i jednocześnie z zachowaniem wymaganego prawem odstępu 1 m.- 3 2
-
2015-03-17 09:47
rowerzysta by być bezpieczny nie powinien jechać przy krawędzi jezdni
ale około metra od niej - tak jak prawe koła większości samochodów
- 4 2
-
2015-03-16 13:25
nie pisz mu tego bo jeszcze się załamie, że nie udało się dokopać zuym blachosmrodom
- 2 3
-
2015-03-16 05:28
Czy problem połączenia górnego tarasu z dolnym tarasem w Gdańsku już zawsze będzie tabu? (2)
Dlaczego nie planuje się połączenia Ronda de la Salle ze Złotą Karczmą, dlaczego nie planuje się budowy drogi rowerowej wzdłuż/obok Kartuskiej?
To też są ważne kierunki rozwoju dróg rowerowych i należy rozpocząć przynajmniej proces planowania, a nie udawać że problemu nie ma.
No i jeszcze jedno - do projektowania zatrudniać inżynierów którzy rozumieją czym jazda na rowerze różni się od jazdy samochodem, albo/oraz zatrudniać konsultantów, którzy wytłumaczą to inżynierom i sprawdzą jakość projektów.- 7 0
-
2015-03-16 20:06
Bo to za trudne (1)
dla speców od PR i wyłudzaczy kasy z UE na kolejne kilometry prostych inwestycji.
- 1 1
-
2015-03-16 20:59
Obawiam się że masz rację.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.