• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem bliżej

ms
19 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 

Dzięki rozbudowie sieci ścieżek w Gdańsku, rower ma stać się realną alternatywą dla samochodu w poruszaniu się po coraz bardziej zakorkowanym mieście.



Władze Gdańska poinformowały, że w ciągu najbliższych siedmiu lat chciałyby wybudować w mieście ok. 85 km. nowych tras rowerowych i zmodernizować 11, z już istniejących 65 km. Projekt spowicia miasta siecią tras dla rowerzystów ma kosztować ponad 87 mln zł, z czego 85 proc. mogłoby pochodzić z funduszy unijnych. Rozpoczynają się konsultacje społeczne, które mają wskazać jakie ścieżki i w jakiej kolejności powinny powstawać.

- Nie wiemy jeszcze w jakiej kolejności budować nowe drogi dla rowerów, ani od której dzielnicy zacząć. Wiemy jednak, ze chcemy aby mieszkańcy mogli wykorzystywać rower nie tylko do rekreacji, ale także od szybkiego poruszania się po mieście - przekonuje Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Miejscy urzędnicy pod kierownictwem Antoniego Szczyta, swieżomianowanego pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. rozwoju komunikacji rowerowej opracowali projekty ok. 40 tras. Ich wybudowanie sprawi, że w "starych" dzielnicach miasta (Śródmieście, Wrzeszcz, Oliwa) ścieżki będą rozmieszczone naprawdę gęsto, zaś dzielnice peryferyjne (Orunia, Złota Karczma, Sobieszewo) zyskają bezpieczniejszy dostęp do centrum.

- Jeżeli planowane trasy rzeczywiście powstaną, Gdańscy rowerzyści będą mieli najlepszą sieć dróg w Polsce - cieszy się Roger Jackowski z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej. Jego zdaniem także dziś nie ma już wielu powodów do narzekań: za przykład podaje Wrzeszcz, w którym jego zdaniem siec ścieżek jest na europejskim poziomie.

W miejskim projekcie dziwić może natomiast tylko jedna ścieżka projektowana do najszybciej rozwijającej się i zarazem najbardziej zakorkowanej dzielnicy, jaką jest Gdańsk Południe. Jednak władze miasta twierdzą, że są otwarte na sugestie mieszkańców co do lokalizacji nowych dróg rowerowych.

Gdański projekt zakłada otwarcie miasta także dla rowerzystów z ościennych gmin. Nowe trasy mają prowadzić w stronę Pruszcza Gdańskiego, Kolbud, Kokoszek i Sopotu. To nie przypadek. - Wraz z Gdynią i Sopotem chcemy razem rozwijać sieć dróg rowerowych. Dzięki temu, że będziemy walczyć o pieniądze nie na kilka miejskich projektów, lecz jeden metropolitalny, mamy szansę uzyskać większe środki - przekonuje Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych gdańskiego magistratu.
ms

Opinie (156) 8 zablokowanych

  • Śmieszne

    Tyle piszą, że chcą aby Gdańsk był miastem przyjaznym dla rowerów, a przy aktualnie modernizowanej ulicu Spacerowej zapomnieli o wydzieleniu ścieżki dla rowerów.
    Wzdłuż Słowackiego niestety również nie ma ścieżki dla rowerów - droga w lesie to jedynie dla osób jeżdżących na góralach. Ale widać, że wybory się zbliżają i trzeba narobić szumu...

    • 0 0

  • Zazdrosze wam juz tych co macie sciezek rowerowych...

    Mieszkam w Starogardzie i tutaj sa jakies małe kawałeczki sciezek rowerowych do nikad. Zazdrosze wam Gdańczanie. Szkoda że u nas nie mysla w ten sposob zeby promowac turystyke rowerowa.

    • 0 0

  • Ścieżki po obu stronach ulicy...

    chyba będą po remoncie Marynarki Polskiej - bo ma ich tam być 6km :)

    • 0 0

  • Do weterana Zygmunt Kwik

    Wszechwiedzący Weteranie - drzewa oczywiście oddychały pod chodnikami i ścieżkami. Zobacz to w szczególności na ścieżce wzdłuż Zaspy (Z Wrzeszcza na Przymorze) jakie są tego efekty. Korzenie tam zryły asfalt. ;). Ale takiej wyobraźni od Ciebie przemądrzalcze nie wymagam!

    • 0 0

  • ROLKI !!!!
    napewno odwiedze prezydenta i rolkaze beda mieli asfalt ale nie oddzielnie niewazne co sobie myslicie ,

    Nigdzie niema odzielnie pasów dla rolkarzy! czy dla innych sportów wszyscy wszedzie potrafia sie dostosować i wspólnie razemkorzystać ze sciezki tylko Polacy pieniacze,bluzgacze z pianą na ustach .Tak jak sie zachowujecie za kierownica tak sie zachowujecie na ściezkach.Na ulicy Bydło,na rowerze jak dzikusy albo sie pieklicie na pieszych i rolkarzy ,jako piesi na rowerzystów.Dla was trzeba by stworzyć ścieżli odizolowane pod prądem.

    • 0 0

  • do Oruniaka:D

    Znaj moje dobre serce -niech i na dolnej i na górnej Oruni powstają ścieżki rowerowe i w Osowej, i w Wysokiej,i na Olszynce- świat jezdzi na rowerach co wcale nie jest znakiem zacofania,w Belgii jest PEEEEEŁnOOOOOOO rowerzystów, w Danii tez a kiedy u nas tak będzie? Myślę ,że w tym obszarze najłatwiej i najszybciej dogonimy Europkę.

    • 0 0

  • Tak Trzymać!Jestem dumny z Naszego Trojmiasta(no na razie najbardziej z rodzimego Gdańska)!

    Juz w porównaniu z tzw.resztą kraju jest nieżle a bedzie jeszcze lepiej.Na pytanie które scieżki najpotrzebniejsze odpowiadam:takie które stworzą podstawowy kregosłup ciągów komunikacyjnych Trojmiasta-trzeba domknąć,podopinać,połączyć z sobą Pruszcz z Wejherowem,potem całośc trasy nadmorskiej jako wizytówka turystyczna,nastepnie podstawowe wyloty na Kaszuby i Żuławy i połaczenia do wszystkich dzielnic,sypialni i pomiędzy nimi

    • 0 0

  • Mgr inż

    Ale na odcinku do Rynarzewa (nawet jest na mapce), a dalej do Wysokiej i Osowy?

    • 0 0

  • Ścieżka wzdłuż ul.Spacerowej jest aktualnie budowana więc jak ktoś nie ma informacji to niech się nie wypowiada.

    • 0 0

  • JJJ i madzielanka

    Wszędzie, w każdym większym mieście w takich krajach jak: Niemcy, Holandia, Dania, z resztą karjów bywa różnie, istnieje poczucie bezpieczeństwa dla rowerzystów. Raz byliśmy z rodziną w Kopenhadze, wypożyczyliśmy na dworcu rowery, w tym dla dziecka 8-letniego. Na początku panikowałem, ale potem nie dowierzałem: W Centrum miasta, gdzie jest masa samochodów, chłopak jechał po ścieżce rowerowej, samochody zatrzymywały się skręcając w prawo, nikt nie trąbił, nikt się nie denerwował. Kopenhaga pełna rowerzystów w godzinach szczytu niczym Pekin, ale takiej organizacji i poczucia bezpieczeńtstwa to nigdzie nie widziałem. U nas to marzenie, przepaść wielka, ale kultura kierowców w Polsce pozostawia kilometry do życzenia, nie tylko w stosunku do rowerzystów zresztą, ale w stosunku do samych siebie. Być może włąśnie dwustronne ścieżki wzdłuż jezdni by coś zmieniły. Zresztą miłośników rowerów wciąż przybywa, więc jest szansa. Rower to nie jest już tylko prezent na komunię do stania w piwnicy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum