Rowerem, autem, komunikacją. Jak do pracy dojeżdżają pracownicy biurowców
Trójmiejskie parki biurowe posiadają setki miejsc postojowych, nie oznacza to jednak, że wszyscy dojeżdżają do nich samochodami. Pracownicy biurowi coraz chętniej korzystają z rowerów, komunikacji miejskiej czy specjalnych linii autobusowych. Organizują nawet wspólne biegi do i z pracy oraz dojazdy jednym autem w kilka osób.
Specjalne linie autobusowe
W maju 2017 roku uruchomiona została linia, z której mogą korzystać pracownicy kompleksu Olivia Business Centre . Autobus wykonuje dwa kursy rano i dwa po południu na trasie z Ujeściska (ul. Piotrkowska) do Oliwy, zahaczając o pętlę Łostowice Świętokrzyska.
- Konsultowaliśmy pomysł uruchomienia autobusu Olivii z pracownikami centrum. Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród rezydentów to Ujeścisko było dzielnicą, z której najtrudniej dojechać pracownikom do naszego kompleksu biznesowego - mówi Katarzyna Halicka z działu PR Olivia Business Centre. - Kolejny przystanek - pętla Świętokrzyska - również został przez nas uruchomiony po konsultacjach z pracownikami i zgodnie z ich sugestiami.
Z autobusu Olivii korzysta codziennie blisko 100 osób. Cena miesięcznego abonamentu wynosi 10 zł. W miarę potrzeb podejmowane będą decyzję o uruchomieniu nowych połączeń.
Czytaj także: Deweloper społecznie zaangażowany? To możliwe!
Ze specjalnej linii mogli korzystać kiedyś również pracownicy BPH Office Park (obecnie Cube Office Park) przy al. Armii Krajowej . Autobusy dowoziły osoby mieszkające w Gdyni. Obecnie w budynkach kompleksu działa kilku różnych najemców, więc linia przestała funkcjonować, ale być może nie na zawsze.
- W najbliższych miesiącach planujemy przeanalizować raz jeszcze możliwości wsparcia pracowników dojeżdżających do pracy środkami komunikacji. W grę wchodzić będzie dedykowany bus lub rozwiązania typu carsharing [współdzielenie auta w dojeździe do pracy - red.] - mówi Ewa Łyczywek, zarządca nieruchomości, Cube Office Park.
Na rowerze albo biegiem
Normą jest, że w biurowcach, oprócz parkingów dla aut, powstaje też bardzo wiele miejsc postojowych dla rowerów.
- W ramach trzech etapów Alchemii powstało 1048 miejsc postojowych dla rowerów, a docelowo będzie ich ponad 1440. Każdy z budynków Alchemii posiada niezbędną infrastrukturę dla rowerzystów w postaci szatni i pryszniców - mówi Marcin Piątkowski, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus.
- Dzięki takim rozwiązaniom nasi pracownicy coraz częściej wybierają w pełni świadomie dojazd do pracy rowerem, nawet w okresie jesienno-zimowym - przyznaje Tomasz Zieliński, kierownik działu administracji Wirtualnej Polski, która ma swoją siedzibę w budynku Argon kompleksu Alchemia. - W tym czasie serwujemy im w naszej kuchni spore porcje witamin, aby mogli się szybko zregenerować po wysiłku fizycznym.
Pracownicy Wirtualnej Polski idą jeszcze dalej: niektórzy z nich "skrzykują się" na portalach społecznościowych, gdzie informują się o wspólnym biegu do i z pracy. Nie jest to oczywiście tak popularne jak dojazdy rowerem, ale istniejąca infrastruktura pozwala się odświeżyć nawet po tak intensywnym wysiłku fizycznym.
Czytaj także: Trójmiejski rynek pracy jest konkurencyjny dla Warszawy czy Krakowa
Na terenie Olivii Business Centre jest w tej chwili 500 miejsc parkingowych dla rowerzystów oraz pięć dużych szatni, a w nich 700 szafek oraz prysznice. W tym roku dojdą kolejne zewnętrzne stojaki. Rowerzyści mogą też korzystać ze stacji naprawczych.
- Na osoby, które wybierają dwa kółka zamiast czterech czekają u nas w sezonie rowerowym świeże owoce - mówi Katarzyna Halicka. - W maju braliśmy udział w akcji Kręć kilometry dla Gdańska w ramach projektu European Cycling Challenge. Przez cały miesiąc, co czwartek, osoby dojeżdżające do Olivii rowerem mogły skorzystać z czegoś specjalnego, na przykład częstować się zdrowymi przekąskami na specjalnym stoisku BioBazar Młode Miasto.
Carpooling, czyli w kilka osób jednym autem
Jeśli już ktoś chce albo musi dojeżdżać do pracy samochodem, może udostępnić innym osobom pozostałe miejsca w pojeździe, tak by oni nie musieli brać swojego auta. Jeśli uda się zebrać w sumie cztery osoby, to na drodze będą o trzy samochody mniej. Taka podróż jest mile widziana, np. w Olivia Business Centre.
- By ułatwić kontakt kierowcom i pasażerom uruchomiliśmy platformę cp.carpooling.pl - opowiada Katarzyna Halicka. - Startowi usługi towarzyszyły konkurs i akcja promocyjna. Na dedykowanej rozwiązaniu platformie jest zarejestrowanych obecnie aż 80 tras, między innymi z i do Elbląga, Gdyni, Kościerzyny, ale też dzielnic Gdańska czy Sopotu.
Blisko SKM i PKM
Pracownicy trójmiejskich biur mogą też korzystać z szerokiej siatki połączeń oferowanych przez komunikację miejską. Te, które projektowane są w pobliżu przystanków autobusowych, tramwajowych czy kolejowych szybciej znajdują najemców i są wyżej cenione na rynku.
Dobrym przykładem niech będzie Łużycka Office Park i Łużycka Plus w Gdyni. Ten kompleks istnieje już od blisko dekady, a w ostatnich miesiącach jego pracownicy doczekali zupełnie nowego połączenia kolejowego. Od grudnia, w pobliżu ul. Łużyckiej zaczęły zatrzymywać się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - to chyba najbliżej położony park biurowy na trasie całej PKM-ki. W tym momencie jest jednak za wcześnie, by dokładnie określić, jak ten fakt przełożył się na zmianę nawyków dojazdu do pracy.
Z dojazdów koleją korzysta również wielu pracowników Alchemii, której budynki sąsiadują z przystankiem SKM Przymorze-Uniwersytet.
- W ubiegłym roku prowadziliśmy wewnętrzne badania, które wykazały, że szacunkowo nawet 75 proc. pracowników Alchemii korzysta z SKM-ki jako środka transportu w dojazdach do pracy - mówi Marcin Piątkowski.
Czytaj także: W 2018 roku w Trójmieście przybędzie biurowców
W 2014 roku Torus, deweloper Alchemii, wybudował nawet dodatkowe przejście pod torami, by ułatwić dotarcie pracowników do swoich budynków.
W pobliżu Cube Office Park zatrzymuje się kilka linii autobusowych kursujących zarówno do Wrzeszcza, jak i centrum Gdańska oraz przystanku PKM w Kiełpinku. W planach było też stworzenie zupełnie nowej trasy.
- Prowadziliśmy rozmowy w sprawie dodatkowej linii z kierunku Rotmanki i okolic Pruszcza przez obwodnicę, tak aby pracownicy nie musieli zjeżdżać do dworca PKP w korkach i wracać z powrotem w okolice obwodnicy - również w korkach. Niestety nie ma to uzasadnienia ekonomicznego - przyznaje Ewa Łyczywek.
Tysiące miejsc dla samochodów
Polska to jednak nie Dania czy Szwecja, więc opisywane powyżej sposoby docierania do pracy nadal wymagają popularyzacji i poszukiwania kolejnych rozwiązań infrastrukturalnych, które będą zachęcać pracowników do porzucania samochodu na rzecz autobusu czy roweru. Wymaga to współpracy miasta, zarządów firm transportowych, inwestorów, którzy zabudowują Trójmiasto kolejnymi parkami biurowymi i samych mieszkańców miasta, którzy muszą głośno mówić o swoich potrzebach.
Nie oszukujmy się także: zmiana przyzwyczajeń nie nastąpi z dnia na dzień, więc o miejscach postojowych nie można zapominać: w Olivii Business Centre jest ich ponad 2 tys. i powstają kolejne. Alchemia dysponuje 1,1 tys. miejsc parkingowych, a docelowo będzie ich o 300 więcej. Cube Office Park ma ich w sumie 824, a Łużycka Office Park 729.
Inwestycje
Opinie (211) 2 zablokowane
-
2018-02-02 18:24
700% normy
Odwrócona piramida komunikacyjna powinna u podstawy mieć właśnie wspólne biegi do i z pracy.
- 2 2
-
2018-02-02 18:18
Ja się dziwię że jeszcze teleport nie jest wymyślony.
- 2 2
-
2018-02-02 11:41
Biura, biura, biura (1)
Dlaczego pytanie dotyczy tylko biurowców?. Nie wszyscy pracują w biurach i urzędach i też dojeżdżają rowerami. Aaa no tak przecież ,,robole fizole'' się nie liczą tylko biurowe damy i amanci w gajerkach...
- 7 3
-
2018-02-02 15:29
Bo biurowce płacą za Public Relations
ten artykuł ma na celu napuszczanie mieszkańców na pracowników biurowców. Typowa zagrywka pod publikę :) Nie mam parkingów, ale mówię że mam OBC
- 5 2
-
2018-02-02 09:16
chętniej rower (5)
jeżdżę czasem komunikacją, czasem autem, ponieważ do pracy mam 12 km, chętniej jeździłabym rowerem, ale w pracy nie mam możliwości odświeżenia się, a spocony urzędnik osiem godzin za biurkiem może zniechęcać petentów do wizyt..... a szkoda
- 33 1
-
2018-02-02 09:55
rozważ rower wspomagany elektrycznie (4)
nie daje szans pocenia się nawet jak jedziesz pod górkę
- 6 6
-
2018-02-02 10:03
(3)
Pewnie z Twoich podatkow dofinansowany zostanie, bo takie bajery to chyba od 5000 zł w gore :D
- 8 3
-
2018-02-02 14:49
weź go na raty
rata nie powinna wynieść cię więcej niż miesięcznie na paliwo wydajesz
- 8 2
-
2018-02-02 11:30
miasto na takim dofinansowaniu by zyskało
wiele miast dobrze zarządzanych bierze pod uwagę taki wariant na poważnie
- 2 1
-
2018-02-02 11:06
z pensją 2500 netto - od razu kupię trzy...
- 5 2
-
2018-02-02 14:20
Jaka placa
taki dojazd. Pojazd dla biedaków z dorobioną ideologią.
- 6 7
-
2018-02-02 08:29
Co za brednie? (4)
Pracownicy infoliniii z prowincji z tego co wiem do roboty jadą autami z dużym bagażnikiem typu stara toyota corolla, nissan almera primera, opel vectra, czy tam francuskimi. Łączy je cena i to ze nikt tych aut nie chciał.
Rowerem połówki świniaka i wiadra z kapustą kwaszoną się nie przewiezie.- 22 35
-
2018-02-02 08:45
Fransukie samochody na prowincji? Toyoty i Opla nikt nie chce? (3)
Kiedy ty ostatnio wychodziłeś z domu?
- 12 3
-
2018-02-02 12:36
Ci z biur, to raczej lenie,
po pracy najwięcej narzekają na zmęczenie, a jakby jeszcze jechał(a) rowerem to trup w domu. Dobre bajki dla zajęcia miejsca, Biurwy szybko potrzebują rehabilitacji,bo przez zasiedzenie sztywnieją. A gdzie rower ?
- 1 5
-
2018-02-02 09:33
BMW (1)
To zapewne kierowca bmw, ktory dorobił sie na zmywaku w Anglii i teraz wszystkich rodaków traktuje z pogarda.
- 9 1
-
2018-02-02 10:48
niektórzy na więcej niż pogardę nie zasługują
szczególnie po ostatnich wydarzeniach i wyborze parti bolszewickiej,
szalejącej nazikatobolszewi i sianiu faszystowskiej propagandy religijnej w kościołach katolickich,
polska jest w łapach putina i watykanu,
polska jest w tej chwili na kolanach i chapie dzidę putina,
jak można nie pogardzać takimi ludźmi?- 6 5
-
2018-02-02 10:23
tendencyjna ankieta ze zdjęciem sugerującym jaka ma być odpowiedź,każdy dojeżdża w zależności od tego czym najłatwiej lub jakie (1)
ciekawe czy autor zdjęcia i Pan redaktor dojeżdża rowerem ze sprzętem na plecach
- 11 3
-
2018-02-02 11:39
znam takich, którzy dojeżdżali do pracy z odległości 850 metrów samochodem
zaczęli zastanawiać się nad innymi opcjami dopiero wtedy, gdy miasto wprowadziło opłaty za parkowanie.
Żeby pójść po rozum do głowy trzeba mieć wyobraźnię - takie artykuły mogą ją niektórym znacznie poszerzyć.- 3 4
-
2018-02-02 11:21
Do pracy zalezy od pogody i samopoczucia:
Jadę rowerem - 20 min
Idę pieszo - 35 min
Jadę samochodem - 15 min
Jadę SKM - 20 min
Wszystko naturalnie bez pośpiechu- 5 0
-
2018-02-02 10:56
Autobus do pracy (1)
Trochę zbędny wydatek ten pracowniczy autobus (w poblizu autobusy, SKM, tramaje), ale szacunek dla zarządu. Dojezdzam autem z Przymorza na Kowale na magazyny do pracy, bo inne wyjscia nie ma. Komunikacją 2,5h. Autem 15 min przez tunel. Może warto byłoby pomyśleć o takim połączeniu - Lini specjalnej z Wrzeszcza, Przymorza, Brzeźna, Zaspy na Kowale.. Byłoby super!
- 4 2
-
2018-02-02 11:13
pół dnia by jechał
- 3 1
-
2018-02-02 11:02
Trójmiejskie parki biurowe?
To chyba raczej zagajniki a nie parki jak w innych krajach Europy Zachodniej czy USA
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.