• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów

Kamil Gołębiowski
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Prawie 4 tys. rowerów dla mieszkańców 14 pomorskich gmin - wart 20 mln zł projekt Roweru Metropolitalnego powinien ruszyć za kilkanaście miesięcy. Prawie 4 tys. rowerów dla mieszkańców 14 pomorskich gmin - wart 20 mln zł projekt Roweru Metropolitalnego powinien ruszyć za kilkanaście miesięcy.

20 mln zł, z czego ponad 17 mln ze środków unijnych, pochłonie budowa tzw. systemu roweru metropolitalnego, obejmującego swoim działaniem całe Trójmiasto oraz przyległe gminy. Umowę w tej sprawie podpisano podczas drugiego dnia kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Jak często planujesz korzystać z trójmiejskiego Roweru Metropolitalngo?

3,9 tys. rowerów w 14 gminach

W ramach systemu na początku będzie 3900 rowerów. W Gdańsku będzie ich 2160 szt. Stojaków rowerowych będzie dwa razy więcej niż rowerów - 4320 sztuk. W Gdyni rowerów będzie 1100 szt., a w Sopocie 164 szt. Wszystkie rowery będą miały nadajnik GPS i elektryczny zamek. 10 proc. z nich będzie miało wspomaganie silnikiem elektrycznym.

Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. W ciągu tygodnia powinniśmy poznać ich dokładną lokalizację.

Dlaczego liczba stojaków dwukrotnie przewyższa liczbę rowerów? Bo użytkownicy będą mogli pobrać i odstawić rower w dowolnym miejscu i wiadomo, że niektóre miejsca docelowe będą popularniejsze od innych. By temu przeciwdziałać, tzw. usługa relokacji może premiować użytkowników za korzystanie z mniej popularnych tras tak, aby rowery były rozmieszczone równomiernie po wszystkich stacjach.

Jak to zadziała?

Do wypożyczenia roweru potrzebny będzie smartfon z aplikacją. Oddać będzie można go zarówno na oficjalnych stacjach systemu, jak i poza nimi. Nie będzie bowiem typowych stacji dokujących, lecz zwykłe stojaki rowerowe. Rower będzie miał wbudowany elektryczny zamek i dopiero odblokowanie go za pomocą aplikacji sprawi, że z roweru będzie można korzystać.

Ważne zastrzeżenie: rowery elektryczne, których ma być ok. 10 proc., będą zawsze musiały być odstawione na specjalną stację, gdzie będą ładowane podczas postoju.

Projekt zakłada, że zwycięzca przetargu dostarczy całą flotę rowerów publicznych wraz z  zapleczem technicznym (stacje dokujące) i teleinformatycznym (system elektroniczny).

Moment podpisania umowy na finansowanie projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S". Nz. od lewej wiceprezes Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot Jacek Karnowski, marszałkowie Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski reprezentujący Zarząd Województwa Pomorskiego, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. Moment podpisania umowy na finansowanie projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S". Nz. od lewej wiceprezes Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot Jacek Karnowski, marszałkowie Mieczysław Struk i Wiesław Byczkowski reprezentujący Zarząd Województwa Pomorskiego, wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak i wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Co teraz: kiedy system ruszy

Za budowę systemu roweru metropolitalnego odpowiada stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot. Ruszyła już procedura wyboru najlepszego oferenta, w ramach tzw. dialogu technicznego. Zaawansowane są prace przy tworzeniu tzw. SIWZ, czyli specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

- Przetarg na dostarczenie systemu zamierzamy ogłosić na początku przyszłego roku - zapowiada Krzysztof Perycz Szczepański z OMGGS, który zastrzega jednak, że w Polsce jest bardzo ograniczona liczba operatorów publicznych rowerów i nie wiadomo, jak potoczą się negocjacje ze zwycięzcą postępowania.
System Roweru Miejskiego będzie miał charakter publiczny, ale może być rozwijany także przez prywatnych partnerów.

- Na tę chwilę zarządca centrum biurowego Olivia Business Centre zadeklarował, że będzie wchodzić w ten system. Faktycznie, nie ma lepszego połączenie stacji PKM Strzyża z biurowcami tego kompleksu - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.
Ważna będzie powszechność usługi

Utworzenie systemu roweru metropolitalnego to co prawda nie pierwszy, ale najbardziej widoczny przejaw wspólnego działania pomorskich samorządów, skupionych w stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS).

- Jednolity system rowerów miejskich powstanie od Tczewa poprzez Gdańsk, Gdynię i Sopot do Władysławowa na północy i Sierakowic na zachodzie. To przedsięwzięcie o skali w Polsce bez precedensu - zachwalał wspólne przedsięwzięcie pomorskich samorządów Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Mieszkańcy otrzymają ustandaryzowaną usługę w zakresie taryf, zasad korzystania i swobody przemieszczania. Ten projekt jest kolejnym krokiem ku integracji komunikacyjnej naszej metropolii.
Wtórował mu prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Jego zdaniem, uniwersalny charakter systemu sprawi, że projekt odniesie sukces. Czytaj: będzie popularny i korzystać będą z niego mieszkańcy wielu gmin.

- W Sopocie mieliśmy rower miejski, który nie sprawdził się, ponieważ obejmował tylko nasze miasto. Sopot będzie chciał rozwijać ten wspólny projekt, np. dokładając z budżetu do wprowadzenia większej liczby rowerów elektrycznych, które z uwagi na zaawansowanie wieku naszych mieszkańców i budowę miasta są bardzo potrzebne - deklarował prezydent Sopotu.
Dodatkowo próbę wpięcia systemu roweru metropolitalnego do planowanego biletu metropolitalnego zapowiedział Wiesław Byczkowski, wicemarszałek Zarządu Województwa Pomorskiego.

To oczywiście plus, ale może też spowodować pewne problemy, gdy wielu mieszkańców zechce połączyć podróż rowerem i komunikacją publiczną.

- Gdy system zacznie się sprawdzać, powstanie silna presja na władze, żeby system był rozwijany, choćby przez dokupienie kolejnych rowerów. Mamy niemały kłopot z pociągami, które nie są w stanie przyjąć dużej liczby pasażerów z rowerami, to wymagałoby uzupełnienia taboru. Spodziewamy się, że presja ze strony rowerzystów, którzy na niektórych odcinkach będą chcieli zabrać rower ze sobą do pociągu, będzie rosła - przyznaje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wydarzenia

Smart Metropolia

konferencja

Miejsca

Opinie (210) 5 zablokowanych

  • Pamiętajcie o kilku rzystankach na Morenie, zwłaszcza okolicach Górnego odcinka ul. Myśliwskiej - tam przenosi się balans (1)

    • 1 0

    • Osiedla

      • 0 0

  • Rachunek

    5000 zł za rower? Słono.
    - no tak Rysiek, a kogo to będzie obchodzić za parę lat. A rowery ubezpieczone no i sam rozumiesz.
    Ale to nasz pomysł , stać nas jest czym się pochwalić.

    • 6 1

  • jeszcze wspólny bilet (6)

    potrzebny. Na ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia + SKM w cenie jak w Warszawie.
    Wtedy zrobi się OK

    • 74 1

    • Absolutnie nie

      Należy wprowadzić oddzielne taryfy na każde miasto, wszędzie odmienny system przypinania rowerów, kluczyki wydawać będą mogli tylko motorniczy w czasie postoju, w Gdańsku powinny być taryfy czasowe, a w Gdyni oddzielne stawki na kolarzówki. Mieszkańcy się przecież nie przywyczaja tak nagle do prostego i spójnego systemu.

      • 4 1

    • Wszystko fajnie tylko w Budyńlandzoe to zawsze wyjdzie drozej niz w 3x wiekszym mieście bo koledzy musza zarobic

      • 4 1

    • tymczasem biorą się do tego od d*y strony

      np. ostatnio innobaltica

      będzie jeden gadżet do kupowania biletów gdańskich, gdyńskich, eskaemkowych, a półgodzinnego biletu na wszystko, z przesiadkami, a biletu tygodniowego - dalej nie będzie

      CAŁA taryfa powinna być wspólna. Układana nie bez pasażerów, jak teraz

      wszystkie BILETY, a nie jeden bilet, np "metrolitalny trzech przewodników" czy jak się ta paranoja teraz wabi

      Kamilu, znowu umiejętnie włożyłeś kij w mrowisko, gratuluję i...
      drąż i gmyraj, może coś z tego w końcu będzie :-)

      • 2 1

    • jeszcze 2-3 samochody zajadę zanim się to stanie

      • 3 3

    • o tym

      słyszałem już ok 25-30 lat temu

      • 11 1

    • To już dawno temu powinno być.
      A najlepiej jak w Nowym Jorku
      Co do rowerów jestem za.

      • 8 0

  • po co komu rower na dojazdy do pracy, skoro nie ma się gdzie wykąpać w tych nowych biurowcach? (9)

    co na to Pracodawcy, będą składali wniosku o dotacje na budowę Łaźni, jakiś nowych natrysków w każdym budynku pracy dla Pracowników? Nie sądzę.
    Przecież Gdąńsk zbudowany jest na zwzgórzach morenowych!
    Trzeba się mocno nie napedałować żeby się nie spocić w czasie jazdy przed pracą.
    To są pieniądze wywalane świadomie w bagno !

    ...Kto to wymyslił?

    • 26 17

    • (4)

      Przecież są prysznice w każdym przyziemiu, a często tez w biurach.

      • 2 7

      • taaa mhm... w biurach prysznice albo w przyziemiu? może masz na myśli raczej szkoły a nie biura?? (1)

        • 3 2

        • W Alchemii i OBC są łazienki z prysznicami.

          • 3 2

      • tak bierz na rower plecak z rećznikiem, klapkami, ciuchami na zmianę, żarcie do roboty... (1)

        • 4 2

        • tak. zawozisz i tam trzymasz. nie ma potrzeby codziennie tego wozic. chyba ci gaci na zmiane nie ukradną?

          • 3 1

    • (1)

      Dyskusja z tobą nie ma sensu. Przecież nawet jakbyś miał prysznic to i tak byś wymyślił kolejne argumenty z rzyci, żeby tylko dojeżdżać wszędzie samochodem.

      • 12 5

      • bo trzeba patrzeć praktycznie

        • 3 3

    • ROTFL

      mirek miękki kijek

      nadmierną potliwość
      oraz nadwagę
      da się leczyć

      • 2 3

    • ten kto rowerem nie jeździ...pewnie ci z dolnych tarasów, jelitkowa pewnie..

      • 2 0

  • starsze osoby nie mają smartfona z aplikacją:( (4)

    ile za wypozyczenie na cały dzień?

    • 63 27

    • Mogę Ci wypożyczyć smartfona na cały dzień już za 5 zł.

      • 5 0

    • to sobie kupią

      • 8 2

    • to od teraz udostępnią ludziom parkingi dla urzędników?

      • 10 8

    • Starsze osoby miewają lepsze smartfony niż twój.
      Gdy są tak stare że nie są w stanie ogarnąć smartfona to na rower raczej też nie wsiądą.

      • 53 18

  • jestem rowerzystą i śmiem wątpic w powodzenie tego projektu (1)

    no chyba że z dużymi dopłatami, bez przesady zamiast wypożyczać jakby to było nie wiadomo co każdy może kupić rower z marketu za około 200 zl i sobie jeździj jak i kiedy chce a nie płacić i jeszcze się stresowć czy akurat będzie w tej lokalizacji rower o tej i o tej godzinie

    • 6 3

    • i co będziesz ten rower za 200zł w torebce wszędzie zabierał?

      To ma być uzupełnienie komunikacji publicznej. bierzesz rower, zostawiasz pod dworcem, jedziesz skm, wysiadasz, bierzesz kolejny rower, dojeżdżasz do miejsca docelowego. Wygodniej niż prywatnym rowerem? No i jest bezpieczniej. Prywatnego (lepszego) roweru nie zostawisz. Ten zostawisz gdzie chcesz i nic cie nie będzie interesować.

      • 10 0

  • ponad 5100 zł (3)

    za jeden rower ? firmy szrot zapewne a do tego cała armia ludzi żeby to serwisować itd.... fajnie wydaje sie publiczne pieniadze, jedyny plus ze w wiekszosci UE placi za ta fanaberie

    • 13 7

    • 3mln za 4tys rowerów to jest 750zł za rower. Naucz sie liczyć

      • 4 1

    • spora czesc tych rzekomo darmowych pieniedzy z UE to pieniadze z polskiego budzetu (1)

      w 2017 skladka jaka Polska placi do UE to 17 MLD PLN, a potem taki osobniki jak ten wyjatkowo podejrzanie wygladajacy wojewoda czy zarosniety karnol po prostu marnuja

      • 6 4

      • moż i tak ale jak je nie wykorzystasz to przepadną.

        a tak będą rowery które są super rozwiązaniem. wszędzie takie systemy odnoszą sukces, wiec i tu powinno się udać.

        • 2 2

  • A co się stanie (3)

    -Jeśli pozostawię rower gdzie mi wygodnie?

    • 7 4

    • Będziesz mógł go zostawić gdzie zechcesz (w każdym miejscu publicznym). Tak to będzie działać

      • 2 0

    • Będzie można zostawić rower na każdym stojaku rowerowym, takim zwykłym "m". Rowery mają mieć GPS.

      • 3 2

    • Dostaniesz rachunek i sobie policzysz, że to się nie opłaca.

      • 8 3

  • Super! (1)

    Nareszcie, zawsze w innych metropoliach ( poza granicami Polski) patrzyłam na miejskie wypożyczalnie rowerów z zazdrością, a teraz będzie w nas. Często tak jest że człowiek ma ochotę pojechać kawałek rowerem np. W piękny dzień po pracy do domu, bez żadnego planowania ot tak na godzinkę. Teraz to będzie można zrobić

    • 8 8

    • W Polsce też już to wszędzie działa(większe miasta). Trójmiasto jako ostatnie to wdraża.

      • 2 2

  • Podoba mi się

    Fajna inicjatywa:) Zdrówka wszystkim!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum