Gruntowny remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej
Wymiana nawierzchni, poszerzenie chodnika i dopuszczenie ruchu rowerowego. Chodnik wzdłuż alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu przejdzie do końca lipca metamorfozę. Znikną też wąskie gardła, w których trzeba było przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami.
I to właśnie chodnik po południowej stronie doczeka się wkrótce kapitalnego remontu na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. Do Studzienki . Remontem pominięte zostaną odcinki m.in. w rejonie centrum handlowego Manhattan czy odrestaurowanego budynku dawnych koszar , czyli tam, gdzie już wcześniej wymieniono nawierzchnię.
Trzy metry dla pieszych i rowerzystów
Szerokość chodnika na całej długości będzie wynosiła co najmniej trzy metry i zostanie na nim dopuszczony w pełni ruch rowerowy w ramach tzw. ciągu pieszo-rowerowego.
Nie będzie to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ wspólny ruch pieszych i rowerzystów na chodnikach istnieje m.in. na świeżo wyremontowanym deptaku na Przymorzu (inwestycja w ramach Budżetu Obywatelskiego), fragmencie chodnika przy City Forum (mimo że pierwotnie wydzielono tutaj drogę rowerową) czy nawet na ul. Długiej .
- Na chodniku alei Grunwaldzkiej nadal dominującym ruchem będzie ruch pieszy, a główny ruch rowerowy, w tym przejazd tranzytem przez Wrzeszcz, będzie odbywał się drugą stroną alei, gdzie istnieje wydzielona droga dla rowerów. Jeżeli ktoś ma jednak cel podróży po tej stronie [południowej - dop. red.], to już dzisiaj siłą rzeczy korzysta z tego chodnika - przekonuje Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej, gdański oficer rowerowy.
Znikną "wąskie gardła" dla pieszych
Aby pozostawić co najmniej 3-metrową szerokość chodnika, niezbędna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych. Znikną uciążliwe dla pieszych przewężenia przy poczcie , na wysokości tzw. wysepki oraz dawnych koszar wojskowych . W tym ostatnim przypadku miejsca zostaną "odtworzone" obok budynku al. Grunwaldzkiej 170 . Trzeba też pamiętać, że miejsc parkingowych nie brakuje na terenie dawnych koszar.
Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe. Miejsca skośne pozostaną częściowo w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa oraz obok poczty . Tym samym piesi i rowerzyści będą musieli w tym rejonach poruszać się zygzakiem.
Auta na chodnikach w innym kolorze
Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego zostanie wykonana z płytek betonowych koloru jasnoszarego. Parkowanie będzie odbywało się na chodniku, ale na fragmencie z koloru grafitowego. Przestrzeń na postój aut będzie w newralgicznych miejscach odseparowana od części pieszo-rowerowej słupkami.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wzbogacone przejazdami rowerowymi i odpowiednimi sygnalizatorami. Obniżone zostaną też krawężniki, a na kilku skrzyżowaniach przejścia i przejazdy będą wyniesione do poziomu okalającego chodnika.
Poprawka skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w ramach BO
W ramach projektu planowana jest także poprawa organizacji ruchu rowerowego na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej , czyli wdrożenia w życie zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Wyprostowana zostanie droga rowerowa pod estakadą (o jej nieprzemyślanym przebiegu pisaliśmy już w 2012 r.) oraz będzie wykonany nowy przejazd po stronie dawnych koszar .
Przejazdy przez al. Grunwaldzką
Projekt przewiduje również wykonanie pasa rowerowego przez skrzyżowanie z al. Grunwaldzką na przedłużeniu buspasa w ul. Dmowskiego (z dopuszczeniem rowerów).
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Rowerem po buspasie we Wrzeszczu
- W tym miejscu będzie można przejechać tylko w jednym kierunku - w stronę Manhattanu. Ruch na sąsiednim przejściu dla pieszych jest zbyt duży na utworzenie przejazdu rowerowego, a ponadto brakuje tutaj miejsca. Dwukierunkowy przejazd powstanie obok przejścia na wysokości ul. Jaśkowa Dolina . Inwestycja ta będzie realizowana jeszcze w tym roku [wraz z wykonaniem brakującego fragmentu drogi rowerowej - dop. red.] - wyjaśnia Kitliński.
Czytaj też: Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?
Wymiana chodnika na al. Grunwaldzkiej wraz ze wszystkimi zmianami zasad ruchu, a także nowymi elementami małej architektury - w tym montażem stojaków rowerowych, powinna być wykonana do końca lipca br. O wyborze wykonawcy w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska zdecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. długość okresu gwarancji.
Miejsca
Opinie (234) 3 zablokowane
-
2016-04-26 19:18
Znowu kasa na peda*ą rzy !!! ;//?
- 0 4
-
2016-04-26 17:30
co za uwstecznienie!!!
"Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe."
nie dość że teraz nie ma gdzie zaparkować, to będzie jeszcze mniej miejsca a na dodatek z gorszym wjazdem- 2 4
-
2016-04-26 15:15
Przygnębiający jest widok pustych witryn (2)
Chyba z 50% sklepów od Sobótki do Do Studzienki czeka na wynajem.
Może to pierwszy krok do odżycia tej części
Pozdrawiam- 8 1
-
2016-04-26 16:51
Tak odżycia, idiota Adamowicz swoimi czynszami zabił Polski handel na tej ulicy!
Teraz powstaną tam kolejne banki !
- 4 2
-
2016-04-26 15:43
Najlepiej tam otworzyć sklepy z rowerami
- 0 0
-
2016-04-26 13:33
słupki (5)
dobrze, że od razu o nich pomyśleli, bo efekt byłyby żaden. Kierowcy w Polsce nie potrafią parkować równolegle.
- 6 2
-
2016-04-26 14:24
słupki to kolejny polski debilizm (2)
po pierwsze utrudniają normalne parkowanie, bo musisz dalej stać od słupka - a parkowanie tyłem przy Grunwaldzkiej to absurd.
po drugie - w przypadku przejazdu karetki czy straży skutecznie blokują możliwość zjechania z drogi.
a są wynikiem tylko beznadziejnej pracy policji i SM.- 1 6
-
2016-04-26 16:33
slupki sa objawem totalnej rozpaczy mieszkancow.
Po prostu w ogole nei powinno byc parkowania na chodnikach.- 2 1
-
2016-04-26 15:07
poki debile parkuja
Slupki anty-debilne musza byc...
- 5 2
-
2016-04-26 14:53
I na pewno nie odróżnią koloru chodnika, skoro nie odrózniają koloru świateł.
- 1 2
-
2016-04-26 14:16
i po co słupki
aby parkować równolegle (wjeżdżając przodem) trzeba mieć trochę miejsca słupki to ograniczą - lepiej takie parkowanie wykonać tyłem - ciekawe jakie kombinacje będą wykonywać kierowcy na Grunwaldzkiej żeby zaparkować :)))) powodzenia
- 7 1
-
2016-04-26 11:21
no nareszcie cos dla ludzi (10)
Wiecej takich remontow chodnikow, przy okazji normuje sie parkowanie samochodow - bravo!
I nalezy zachowywac widocznosc przy przejsciach dla pieszych - wywalic samochody i wprowadzic slupki na odcinku 10m od przejscia (zgodnie z Kodeksem Drogowym) - to co teraz sie dzieje to masakra: pieszych w ogole nie widac wychodzacych zza zaparkowanych samochodow...- 88 9
-
2016-04-26 11:37
NIE dla parkowania na chodnikach! (5)
- 25 9
-
2016-04-26 11:49
ważne by pozostawiać przynajmniej 1,5 m (4)
- 6 7
-
2016-04-26 12:02
(3)
najczesciej zostawiaja 5 cm. Dlatego nie powinno byc w ogole mozliwosci parkowania na chodniku.
Zakaz calkowity i koniec.- 18 4
-
2016-04-26 12:22
dlatego tu pomyśleli o słupkach (2)
by odseparować parking od ciągu pieszo-rowerowego
- 5 1
-
2016-04-26 15:34
(1)
tak, ale wciaz zabieraja przestrzen dla pieszych. Piesi straca, bo chodnik jest okrojony na parking i DDR.
- 1 5
-
2016-04-26 16:30
z 6 metrów można wydzielić 2 metry na parkowanie, byleby nie było możliwości parkowania w dwuszeregu
- 1 2
-
2016-04-26 11:51
cały chodnik ma być dla pieszych (3)
a nie tylko skrawek. po co chodnik skoro tam i tak mają stać samochody? To może poszerzyć ulicę? Nie da się zrozumieć tych dziwnych urzędników.
- 12 8
-
2016-04-26 14:29
zdecydowanie - trzeba rozsunąc budynki aby poszerzyc ulicę
- 8 2
-
2016-04-26 12:03
(1)
Powinno sie pas drogowy przeznaczyc na parking.
Chodnik powinien zostac calkowicie przeznaczony dla pieszych.- 12 3
-
2016-04-26 13:47
ta i zwienkszyć korki
- 1 8
-
2016-04-26 11:53
Chodnik nie jest dla samochodow ani rowerow!! (4)
Skoro w 3 metrowy chodnik chca wpasowac ddr to ile zostanie dla pieszych???
Jaka to bedzie rewolucja dla pieszych?
Dlaczego nadal robicie uklon w strone parkujacych samochodow?
Przeciez na chodniku przestrzen nalezy sie przede wszystkim pieszym. Bo chodnik jest do chodzenia, nie dla samochodow, nie dla rowerow.
Zabrac jeden pas samochodom i tam zrobic DDR, odgrodzic slupkami.
A chodniki zostawic do CHODZENIA- 18 9
-
2016-04-26 13:35
nie ma nic o DDR (3)
to będzie ciąg pieszo-rowerowy
nie przeczytał i pr d ol i- 3 5
-
2016-04-26 16:27
nie no super, piesi i rowerzysci maja sie ocierac o siebie i jeszcze zygzakowac miedzy samochodami. I ty nie widzisz w tym nic dziwnego?
Samochody na jezdnie, z 3 pasa zrobic parking.
Z chodnika zrobic odidzielny, porzadny DDR i szeroki chodnik.
Koniec tej dyktatury samochodowej- 3 0
-
2016-04-26 15:02
a co za różnica pod jaką nazwą (1)
ważne że rowerzyści będą jeździc slalomem wśród pieszych
a nie powinni- 3 1
-
2016-04-26 15:40
powinni mięć pasy rowerowe wzdłuż ulicy...
tak jest to w każdym cywilizowanym kraju robione. U nas byle taniej byle jak aby było... więc będzie ciąg pieszo rowerowy.
Nie jest to rozwiązanie dobre ani dla rowerzystów ani pieszych ani nawet kierowców (nie spodziewają się w takim miejscu rowerzysty)- 1 1
-
2016-04-26 15:30
(2)
Nie rozumiem.
Beda 3 metry chodnika, w tym DDR??? I to ma byc gruntowny remont?
Dla pieszych zostanie chociaz metr??
Powinno sie calkowicie zakazac tam parkowania samochodami i wtedy robic DDR i pozostawic z 2 metry dla pieszych.- 3 0
-
2016-04-26 15:35
ciąg pieszo rowerowy ciołku będzie (1)
nie żadna droga rowerowa
- 1 2
-
2016-04-26 16:11
ciag pieszo-rowerowy to jeszcze wieksza glupota.
Przeciez to jest chodnik!
Niech usuna samochody i zrobia porzadny DDR!
Ich koncepcja to zwykly bubel.- 1 1
-
2016-04-26 13:14
potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu (1)
została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.
Na Grunwaldzkiej od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ulicą do Studzienki powinno się wprowadzić ograniczenie prędkości samochodów
do 30 km/h.
To radykalnie zmniejszyłoby hałas i poprawiło jakość życia mieszkańców tej ulicy, nie zmniejszając ani na jotę przepustowości tego korytarza ruchu drogowego.- 10 6
-
2016-04-26 15:45
potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu
została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.
teraz gdy poczta upada zlikwidować całkowicie- 0 2
-
2016-04-26 11:18
(5)
Dlaczego nadal bedzie mozna parkowac na chodniku? Szkoda remontowac a potem pozwalac na dewastacje przez samochody. To jest nielogiczne.
Chodnik sluzy do chodzenia a nie do parkowania.
A ten chodnik we Wrzeszczu przed dworcem to parking czy chodniki? A moze ulica? Tam co chwile ktos jezdzi po chodniku.- 85 15
-
2016-04-26 11:50
dokładnie. tam już chyba jest jakaś ulica. (3)
a policjnaty siedzą na kebabie i obserwują niczym występy taneczne.
- 12 2
-
2016-04-26 13:46
parkować gdzieś czeba (2)
- 3 6
-
2016-04-26 15:33
(1)
parkuj na ulicy albo parkingu, tam jest miejsce samochodow.
- 8 2
-
2016-04-26 15:45
szkoda, że tam nie widać nigdzie parkingu, nie licząc CH Manhattan i GB.
- 0 7
-
2016-04-26 15:41
Chodnik sluzy do chodzenia a nie do parkowania. i jeżdżenia rowerem
- 1 7
-
2016-04-26 15:40
Nie dla parkowania na chodnikach!
Po co remontowac chodnik i dopuszczac natychmiastowo do dewastacji przez parkujace samochody?
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.