• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię

Joanna Karjalainen
31 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W raporcie, pośród 20 miast Polski, znalazły się Gdańsk i Gdynia. W raporcie, pośród 20 miast Polski, znalazły się Gdańsk i Gdynia.

CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.



Czy według ciebie z roku na rok infrastruktura rowerowa w Trójmieście poprawia się?

Jak wskazują twórcy rankingu, dane pozwalają rowerzystom patrzeć w przyszłość z nadzieją. Potrzeby rowerzystów coraz rzadziej są zamiatane pod dywan, a coraz częściej brane pod uwagę m.in. w planowaniu budżetu na inwestycje miejskie.

W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.

Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.

Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?

Drogi rowerowe w Polsce



W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.



Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów



W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.

Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.

Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery



Rowerowe budżety miast



Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.

  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.

Komunikacja miejska i rower publiczny



CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.

Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.

Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów



Raporty dot. Gdańska i Gdyni



Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.

W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.

  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.

Opinie (121) 1 zablokowana

  • Zadziwiajace, ze inne miasta przescignely Gdynie w wytyczaniu drog rowerowych biala farba albo rozowym polbrukiem. (3)

    • 3 4

    • ej ale nikt nie prześcignął takiej wielkiej głupoty jak dofinansowanie dla znajomych na rower elektryczny (2)

      • 3 3

      • głupota wykazywana przy tworzeniu niektórych wpisów na tym portalu w tematach rowerowych nie ma granic

        • 2 0

      • Dla lepkich raczek to nie byla glupota.

        • 0 0

  • Autorzy raportu wyraźnie nie znają wyników badań prowadzonych w wielu krajach UE na temat czynników sprzyjających rozwojowi (2)

    ruchu rowerowego i skupiają uwagę na rozległości sieci wydzielonych dróg dla rowerów, podczas gdy w mieście najważniejsza jest rozległość sieci tzw. niewidzialnej infrastruktury rowerowej (rozległości sieci ulic uspokojonego ruchu) oraz liczby ulic i placów uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów w centrum oraz w pobliżu węzłów przesiadkowych (w Trójmieście: stacji SKM i PKM). Ten proces w Gdańsku powoli się rozpoczyna, problemem jest upór "konserwatora" zabytków: zamiast wykorzystać proces rewitalizacji w historycznym centrum Gdańska do odtwarzania estetycznej i funkcjonalnej nawierzchni z płaskich kamieni granitowych (tak jak np. na Floriańskiej w Krakowie czy na wielu ulicach Starówki warszawskiej), miasto odtwarza kocie łby, na których nie można wygodnie poruszać się ani rowerem, ani z wózkiem dziecięcym ani na obuwiu na wysokich obcasach. Warto coś z tym zrobić - np. zorganizować zbieranie podpisów pod modyfikację projektu przebudowy ulicy Ogarnej.

    • 6 2

    • Kup rower z szerokimi oponami i po kłopocie. (1)

      W szpilkach się codziennienie nie chodzi ulicami. Zresztą noszenie szpilek deformuje nogi jest nie zdrowe.

      • 1 4

      • mam rower z szerokimi oponami. Na ulicach z nawierzchnią asfaltową zwykle jeżdżę nim z prędkością 25 km/h

        co nie skłania kierowców do prób wyprzedzania mnie w strefach Tempo 30. Jazda z taką prędkością po ulicy Św. Ducha przed samochodem wiązała się z wyraźnymi oznakami zniecierpliwienia ze strony kierowcy samochodu, który miał dużo szersze opony. Ciekawe, czy zrozumiesz skojarzenia wiążące się z tymi prostymi faktami. Na temat wygody chodzenia w szpilkach się nie wypowiem, bo nie praktykuję, ale znam opinię mojej żony na ten temat.

        • 1 0

  • Gdynia w pigułce (1)

    Jak zwykle mnóstwo PR, a twarde liczby są bezlitosne. Najmniejsza długość dróg rowerowych w wielkich miastach. Roweru miejskiego jak nie było tak nie ma. O przejeździe z Grabówka na Obłuże obok Estakady można tylko pomarzyć. Brak dróg rowerowych przy kluczowych ulicach (Śląska, Chylońska, Hutnicza itd.). Co najmniej dwie dekady zostały przespane.

    • 6 1

    • Chylońska Hutnicza a po co człowieku ja tymi ulicami lubię jeździć bo nie ma wzdłuż nich tych pseudo rowerowych g.,wien które co kawałek zmuszają do jazdy zygzakami omijania przeszkód czy ryzykowania potrąceniem wystarczy mi to jakie g.. zbudowali na meksyku 150m pseudo ścieżki kończącej się na chodniku dzięki za takie udogodnienia

      • 0 2

  • trzymajmy się ciutelek faktów

    Nasze dzielne urzędniki podali do tego rankingu dane często mijające się z prawdą.
    (czyli ściemniali, a i tak g* to dało, niziuuutko)

    Np. komunikacja miejska nie przewozi u nas rowerów za darmo, bo
    po pierwsze trzeba trafiić na łaskawego kierowcę autobusu, w szczególnie
    dobrym humorze, a po drugie w PKM trzeba za rower zapłacić bilet,
    zwany dla niepoznaki rezerwacją, który i tak nie daje pewności przewozu,
    bo jak kierpoć nie ma natroju, to nie, "i co mu pan zrobisz?"

    Nie jest oczywiście beznadziejnie, nie jest dramat, w każdym razie nie jest
    duuużo gorzej niż w reszczie kraju. Przaśnopolska bryndza.

    • 0 1

  • Trójmiasto niestety preferuje samochody

    Że względu na napływową ludność zza wschodniej granicy. W Rosji kult samochodu to norma pieszy i rowerzysta to osoby drugiej kategorii. Unia pewne zmiany cywilizacyjne w Gdańsku wymusiła dając fundusze ale i tak wiele zmarnowano ze względu na wschodnią mentalność. Np ścieżka w JP II t ok dramat za unijne pieniądze. Kolejny przykład to osiedle Garnizon i rodzimy deweloper, tam rowerzysta dozna wstrząsu mózgu, liczy się tylko awtomaszina.

    • 2 1

  • Gdynia

    i znów Gdynia jakby oderwana od reszty majaczy na szarym końcu XD

    • 1 0

  • tu nie chodzi o ilość km a o jakość tych tworów co z tego że w jakims rzeszowie jest 47% jeśli to moga byc ledwo przejezdne pieszo rowerowe chodniczki?

    • 0 1

  • Gdynia przoduje w propagandzie jedynie. Ścieżek rowerowych albo nie ma albo są niespójne albo są naciapane farbą jak większość inwestycji. Proponuje wyjechać z Dąbrowy ścieżką rowerową. W dowolnym kierunku.

    • 1 1

  • W Gdyni praktycznie nie ma bezpiecznych sciezek

    A dojazd z poszczególnych dzielnic niemożliwy. Proste przykłady : Wielkopolska brak ścieżki do końca , Malokacką,Chwarznienska (przez Witomino) ,Kielecka ,Witominską - na niektórych brak na innych pozwolono rowerzystom poruszać się po chodniku (wg przepisów powinni poruszać się z prędkosciaą pieszego a to powoduje ze po znakiem zapytania jest sens poruszania się rowerem) , Obluze, Oksywie -znów chodnik sens jak powyżej, Morska -przejeżdżanie z jednego strony na drugą a przy Dworcu zrobienie przejścia skomplikowało sytuacje, brak ścieżki na Warszawskiej, brak możliwości przejechania z jednej strony torów na drugą . Modernizowano okolice dworca w Chyloni dlaczego nie pomyślano o możliwości stworzenia przejazdu dla rowerów na drugą stronę? Itd.

    • 2 2

  • Nie rozumiem jednego (1)

    Dlaczego miasto buduje i utrzymuje tysiące miejsc parkingowych dla samochodów - w każdej dzielnicy, co kilka - kilkadziesiąt metrów, ale nie stawia kilkusetkrotnie tańszych i zajmujących wielokrotnie mniej przestrzeni miejsc do parkowania rowerów? Są dzielnice gdzie rower możesz co najwyżej przypiąć do znaku drogowego lub drzewa, żeby nie szukać daleko - przy Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, w pasie drogowym zarządzanym przez miasto, jest o wiele więcej miejsc do parkowania aut niż rowerów. Czy to jest właśnie zrównoważony rozwój?

    • 1 0

    • zostawiasz rower pod chmurką?

      w życiu bym nie zostawił. Nawet w piwnicy nie trzymam. W tym dzikim kraju strach.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum