Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię
CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.
W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.
Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.
Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?
Drogi rowerowe w Polsce
W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.
Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów
W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.
Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.
Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery
Rowerowe budżety miast
Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.
Komunikacja miejska i rower publiczny
CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.
Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.
Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów
Raporty dot. Gdańska i Gdyni
Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.
W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.
Opinie (121) 1 zablokowana
-
2022-07-31 15:06
A gdzie miasto dla pieszych? (4)
Nigdy nie sądziłem, że dożyję takiego i**otyzmu, iż rowerzyści będą szaleć po chodnikach przeznaczonych wyłącznie dla pieszych. Siniaków i popchnięć ze strony rowerzystów nie zliczę.
- 7 13
-
2022-07-31 17:50
typowy tekst człowieka cierpiącego na samochodozę
Największym osiągnięciem lobby samochodowego jest upowszechnienie przekonania, że bezproblemowe współistnienie pieszych i rowerzystów na współdzielonych fragmentach przestrzeni miejskiej nie jest możliwe (a jest). Aby miasto było coraz bardziej przyjazne dla ludzi warto opracować i konsekwentnie wdrażać program stopniowego uwalniania kolejnych chodników, ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów. Piesi i rowerzyści na wielu chodnikach, ulicach i placach Gdańska korzystają z tego typu rozwiązań z korzyścią dla wszystkich.
- 5 0
-
2022-07-31 17:09
Brednie wyssane z palca przez buraczka z blachosmroda jak zawsze powielasz je od dawna powiela typu kopiuj wklej ten sam tekst
- 4 2
-
2022-07-31 16:40
to chyba masz wyjątkowego pecha
dużo chodzę po chodnikach i jeszcze żaden mnie nie potrącił. Poza tym gdyby były wydzielone ścieżki to nie trzeba by jeździć po chodnikach
- 7 1
-
2022-07-31 15:42
Ciężko liczyć do zera
To nie Warszawa, u nas pieszego nikt celowo nie potrąci
- 6 0
-
2022-07-31 11:04
sćieżka rowerowa 3-go maja Gdańsk (2)
nadaje się na politechnike jako wzór czego nie należy robić ingerując w pas drogowy. Oczywiście żenującyh realizacji drogowych przeznaczonych dla rowerzystów jest więcej w Gdańsku.
- 21 22
-
2022-07-31 17:50
No to chyba nie byłeś w Gdyni jeszcze...
Zapraszamy, przejedź się ścieżką na Władka IV w stronę 10 lutego, Starowiejską i tak można wyliczać... Najśmieszniejsze jest to, że zwężają pas ruchu i malują kontrapasy kosztem ulicy. Tak sobie wymarzyli :włodarze: tego miasta.
- 0 6
-
2022-07-31 11:15
No ta z windą na środku trasy to tak
ale pasy w jezdni są super. szkoda tylko że brakuje ich na trakcie i z drugiej strony do końca 3 maja.
- 12 1
-
2022-07-31 09:26
A mi się wydawało że miasto powinno być dla ludzi a nie dla rowerzystów czy kierowców samochodów:) (3)
Zaraz zaczną się lamenty tych na tamtych , tamtych na tych..... Ludzie mamy mieszkać w miare komfortowo i z tego zacząć rozliczać lokalne władze a nie wystawiać na piedestał określone grupy mieszkańców.... Bo zaraz nie mając roweru będe na skraju lokalnej społeczności...
- 19 9
-
2022-07-31 16:56
przez kilka dekad na piedestał stawiane były samochody (1)
spróbuj im teraz coś zabrać... :)
- 7 1
-
2022-07-31 17:46
takie próby są skutecznie podejmowane w wielu miejscach Gdańska
napotykają na opór, ale udaje się go w wielu miejscach przezwyciężyć z korzyścią dla wszystkich (por. np. naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej)
- 2 0
-
2022-07-31 17:45
80% cyklistów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy i osoby mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym
toteż grupa "rowerzyści" i "kierowcy" mają wiele wspólnego. Miasto przyjazne dla rowerów jest miastem przyjaznym dla ludzi, miasto starające się być przyjazne głównie dla samochodów nie jest postrzegane jako przyjazne dla kierowców przez samych kierowców: to oni są najważniejszym źródłem utrudniania życia innych kierowców i innych mieszkańców.
- 5 0
-
2022-07-31 15:09
To jest koszmar, (1)
Koszmar i jeszcze raz koszmar ci rowerzyści na chodnikach.
- 6 13
-
2022-07-31 17:10
w szcegulnosci ze zniego korzystasz tylko wtedy gdy na nim parkujesz swojego blachosmroda
- 5 2
-
2022-07-31 11:11
To nawet szkoda czasu na pisanie o anty rowerowej Gdyni i Gdańsku w którym 10razy remontuja ta sama droge rowerową! (2)
A potem sie chwala ze kolejna zbudowali malujac pasek na chodniku farbą!
Jaki raport moze robic sklep skoro go niema w Gdańsku.
Jak moze byc dobrze w miastach w których najwiekszymi szkodnikami sa oficerowie rowerowi. Poco taka Gdynia i Sopot ma takich urzedników skoro są miastami anty rowerowymi ! Poto by zachowac pozory .Jak marnowanie kasy na dotacje na rowerki elektryczne dla kiku wybranych osób co bedą nimi jeżdzic od święta i zrobic reklame urzednikom jak to oni niby promuja ruch rowerowy w miescie.
W Gdańsku niema roweru miejskiego nie dlatego jak w Krakowie czy innych ze go poprostu niechca tylko dlatego ze szkodliwe urzedniki marnuja miliony z kasy mieszkanców nieudolnie udaja ze ma on byc dla mjieszkanców.Klapa rowerów miejskiego to głownie zasługa urzedników z Gdanska !!I jak w Gdańsku ci oficerowie rowerowi sa tylko dla pozoru kompletnie nic nierobia sa wrecz szkodnikami jak ten w Gdańsku.
Unas wrecz blokuje sie rozwuj komunikacji rowerowej .wiec został opanowany przez prywatne wypozyczalnie hulajnogi i jak widać radzą sobie doskonale bez dotacji z miasta !- 3 7
-
2022-07-31 14:46
(1)
Jaką drogę dla rowerów stworzoną za pomocą farby oddano w Gdańsku w ciągu ostatnich 10 lat? A chyba nawet dłużej.
- 2 4
-
2022-07-31 17:04
skoro nie masz pojecia to poco pytasz teraz szkoda im nawet na farbe stawiaja znak dopuszczony do ruchu rowerów!!
Wiec ulica Jagiellońska w Gdańsku deptak równoległy do Jagiellońskiej,na Chłopskiej ,Rzeczpospolitej .okopowej i wielu innych. Ty niemasz pojecia o ostatnich latach a co chcesz sie jeszce dalej pytac
- 0 3
-
2022-07-31 08:03
Ankieta (1)
Jest coraz lepiej, co nie znaczy, że jest dobrze.
- 11 5
-
2022-07-31 10:29
te zestawienia są z sufitu
uwzględniają "statystyki urzędnicze", a nie realną infrastrukturę rowerową
- 2 1
-
2022-07-31 09:00
bardzo lubię Gdańsk za to że jest coraz więcej ścieżek rowerowych i że są one priorytetowo odśnieżane :)
- 8 6
-
2022-07-31 08:35
Gdynia zbiera owoce ładowania od czasów transformacji wszystkiego w kierowców
Nikt z nich już nie pamięta, że jak śmigali gładko wielopasmówkami do obwodnicy w Gdańsku były dwie leśne drożynki i truskawki. Nikt już nie pamięta centrum, które nie byłoby jednym wielkim, anarchistycznym parkingiem. Ale teraz wszyscy widzą jako atak na kierowców desperackie próby usuwania skutków tej polityki i pomstują pod każdym artykułem, rowerzyści czy piesi dalej mają jedno wielki g...o, a coroczne rachunki za remonty estakad trzeba płacić. Gratulacje.
- 18 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.