• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię

Joanna Karjalainen
31 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W raporcie, pośród 20 miast Polski, znalazły się Gdańsk i Gdynia. W raporcie, pośród 20 miast Polski, znalazły się Gdańsk i Gdynia.

CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.



Czy według ciebie z roku na rok infrastruktura rowerowa w Trójmieście poprawia się?

Jak wskazują twórcy rankingu, dane pozwalają rowerzystom patrzeć w przyszłość z nadzieją. Potrzeby rowerzystów coraz rzadziej są zamiatane pod dywan, a coraz częściej brane pod uwagę m.in. w planowaniu budżetu na inwestycje miejskie.

W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.

Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.

Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?

Drogi rowerowe w Polsce



W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.



Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów



W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.

Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.

Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery



Rowerowe budżety miast



Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.

  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.

Komunikacja miejska i rower publiczny



CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.

Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.

Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów



Raporty dot. Gdańska i Gdyni



Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.

W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.

  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.

Opinie (121) 1 zablokowana

  • (7)

    tak,jest dobrze, tylko kiedy funkcjonarjusze zaczna egzekwowac obowiazki poruszajacych sie na rowerach i hulajnogach?!.

    • 12 13

    • Jak już uporają się z egzekwowaniem ograniczeń prędkości od kierowców ;) (6)

      • 20 6

      • a u was biją Murzynów (5)

        • 4 12

        • To tak nie działa (3)

          Trudno jechać pasem rowerowym, jak sobie kierowcy z niego robią parking.

          • 19 1

          • (1)

            bo są źle projektowane widocznie. na naszych kierowców tylko fizyczne zapory działają

            • 1 3

            • Czyli kierowcy są źle zaprojektowani

              • 1 1

          • i trudno jechać rózowym chodnikiem, na którym co rusz są obniżenia dla wyjazdów samochodów z posesji

            • 0 0

        • Artykuł o infrastrukturze

          Nie ja zacząłem od o kontrolowaniu przez funkcjonariuszy

          • 2 0

  • Gdynia przoduje w propagandzie jedynie. Ścieżek rowerowych albo nie ma albo są niespójne albo są naciapane farbą jak większość inwestycji. Proponuje wyjechać z Dąbrowy ścieżką rowerową. W dowolnym kierunku.

    • 1 1

  • Gdynia w pigułce (1)

    Jak zwykle mnóstwo PR, a twarde liczby są bezlitosne. Najmniejsza długość dróg rowerowych w wielkich miastach. Roweru miejskiego jak nie było tak nie ma. O przejeździe z Grabówka na Obłuże obok Estakady można tylko pomarzyć. Brak dróg rowerowych przy kluczowych ulicach (Śląska, Chylońska, Hutnicza itd.). Co najmniej dwie dekady zostały przespane.

    • 6 1

    • Chylońska Hutnicza a po co człowieku ja tymi ulicami lubię jeździć bo nie ma wzdłuż nich tych pseudo rowerowych g.,wien które co kawałek zmuszają do jazdy zygzakami omijania przeszkód czy ryzykowania potrąceniem wystarczy mi to jakie g.. zbudowali na meksyku 150m pseudo ścieżki kończącej się na chodniku dzięki za takie udogodnienia

      • 0 2

  • Gdynia nie dla rowerzystów (2)

    Dużo niebezpiecznych miejsc bez ścieżki. Najgorsze miejsce to wyjazd Morską w górę przy pizzeri. Nie dosyć że trzeba pokonać wszystkie labirynty podziemne to potem trzeba się włączyć do ruchu w miejscu gdzie nie ma zmiłuj i łatwo zostać wprasowanym w bok.
    Drugie miejsce, bezpieczne ale bez sensu zaniedbane to trasa szutrową drogą wzdłuż torów SKM między Gdynia Główna a Wzgórze. To fantastyczny zadrzewiony odcinek ale się sypie. Do tego schody i brak podjazdów. Rowerzysta jeszcze zawlecze rower ale hulajnogi ludzie tam porzucają.

    • 7 2

    • Długo na Morskiej w Gdyni nie byłeś. (1)

      • 1 0

      • tak?Ten pseudo przejazd przy uniwersytecie morskim juz uciąglili czy nadal są dwa miejsca z brukiem że plomby wypadają a łańcuch wstaje z zębatek?

        • 0 1

  • Ludzie troche powagi (4)

    Różowy pasek na wąskim chodniku nie jest żadną droga rowerową. W Polsce praktycznie dróg dla rowerów nie ma!
    To są wszystko chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem! i Co gorsza większość nie jest przystosowanych do tego by mógł się po nich poruszać pojazd nawet typu rower.

    • 48 23

    • Ciekawe jak oni to powyzej liczyli. (2)

      Co w ich mniemaniu oznaczalo droge rowerowa, a co to jest ciag pieszo rowerowy. Zgodnie z prawem sa tymczasem drogi dla rowerow i drogi dla pieszych i rowerow. Na pewno te przez nich uzyte pojecia nie sa tozsame z tymi prawnymi, bo wlasnie jest kompletnie odwrocona proporcja, jak slusznie zauwazyles.

      • 4 0

      • policzyli wszystko co różowe zapewne b..rwy uwielbiają się chwalić nawet jak nie ma czym

        • 0 0

      • Nie lyczyli tylko wkleili to co im urzędnik podał

        w gdańsku mamy 230km dróg rowerowych? no bez jaj. jest maks 20km reszta to pudrowane chodniki

        • 2 3

    • A tam gdzie jest odpowiedni fragment to szybko się kończy i teleportuj się

      • 14 4

  • Opinia wyróżniona

    Może nie jest super, ale w sumie to zależy od struktury dróg czy ulic. (12)

    Dla przykładu jeśli miasto jest rozciągnięte, jak Gdynia, a wiele ulic nie jest zatkanych samochodami, jak w przypadku skoncentrowanych miast typu Wrocław, to nie jest konieczne wyznaczanie osobnej drogi dla roweru, bo rowerzyści nie będą mieli kłopotów z poruszaniem się na wielu z nich.

    Wszystkie badania trzeba zawsze brać z naukowym niedowierzaniem, bo niestety od metodologii czy przygotowania badania wiele zależy.

    • 14 30

    • Proponuję zwalidowanie tej tezy w praktyce (6)

      załadowanie 4 liter na rower i przejechanie się jezdnią Morskiej czy Wiśniewskiego. Kłopotu, owszem, nie będzie, bo się nie przeżyje.

      • 17 2

      • na Morskiej jest ścieżka rowerowa, miejscami po obydwu stronach (5)

        zamiast pisać bzdury, wsiądź na ten rower i sprawdź jakie są fakty

        • 3 11

        • jest beznadziejna w wielu miejscach np Grabówek z jednej strony w sumie chodnik z wymalowaną kreską " scieżką" i labiryntem słupków z drugiej nieciągły ni to chodnik ni to bauma co ciekawe odcinek od skody do kauflandu zostawili z kostki pomimo że jezdnię remontowali przy okazji budowy bus pasów przejazdy rowerowe przez parking przy uniwersytecie morskim jakiś czub zostawił tam stary bruk przykryty strzępami asfaltu serio to jest dobra infrastruktura?Za estakadą zaraz dwukierunkowy odcinek 100 m o szerokości jednokierunkowej ścieżki (kto to odebrał)Kostka bauma mająca ponad 20 lat potem jedziemy dalej od Chylońskiej do Kartuskiej jest zwykły chodnik pełen wyrw i korzeni wspólny z pieszymi zatem to nie jest żadna infrastruktura rowerowa za Kartuską do Obwodnicy dalej bauma nieciągłość w postaci kawałka chodnika i jako tako odseparowana ścieżka do wysokości pętli w Cisowej potem zwykły chodnik z pierwszeństwem pieszego aż do samej Rumi gdzie ty tam masz przyzwoitą infrastrukturę chłopie to nie wiem taki sa fakty a bzdury piszesz ty

          • 1 1

        • Napisałeś, że przecież niepotrzebna (2)

          • 3 3

          • ale po co udowadniasz, ze jesteś niepełnosprawny umysłowo? (1)

            • 1 5

            • Nie mierz wszystkich swoją miarą

              Jak się ma problemy z przelewaniem myśli na słowo pisane, to można się po prostu nie udzielać w przestrzeni publicznej i zaoszczędzić samozaorania. Zacytuję:

              " to nie jest konieczne wyznaczanie osobnej drogi dla roweru, bo rowerzyści nie będą mieli kłopotów z poruszaniem się na wielu z nich."

              Skoro nie jest konieczne, to ponawiam wyzwanie - przejedź się jedną z wymienionych powyżej (albo śmignij do Sopotu) po jezdni, to może zrozumiesz, jaką bzdurę napisałeś. Przy okazji, w miastach niekoncentrycznych rowerem poruszać się trudniej - większe odległości.

              • 1 0

        • Minusuj dalej pacanie że w dzień jest jasno a w nocy ciemno.

          • 5 2

    • to przejedź się ul. Wielkopolską obok pl. Górnośląskiego

      jeśli życie lub zdrowie ci niemiłe....

      • 4 1

    • Słabizna w Gdyni

      nadal wszystko robione jest pod samochodozę, niestety.

      • 4 2

    • Gdańsk też jest podłużny a drogi rowerowe ma (2)

      W ogóle dlaczego wg ciebie w podłużnym mieście nie trzeba wyznaczać ddr?

      • 18 2

      • chodnik dla pieszych z nakazem jazdy po nim rowerem to nie jest ddr

        • 6 3

      • czytaj ze zrozumieniem a nie ideologicznie

        chyba że mam do czynienia z gimbusem

        • 2 16

  • tu nie chodzi o ilość km a o jakość tych tworów co z tego że w jakims rzeszowie jest 47% jeśli to moga byc ledwo przejezdne pieszo rowerowe chodniczki?

    • 0 1

  • Oby tylko rowerzyści i jadący na hulajnogach wykorzystywali istniejącą infrastrukturę i stosowali się do obowiązujących (5)

    Obie grupy są roszczeniowe i nagminnie łamią przepisy: przejazd na czerwonym świetle, przejazd po przejściu dla pieszych (gdy nie ma przejazdu), szybka i niebezpieczna jazda po chodniku (piesi muszą ustępować chodnika szybkim i wściekłym), oraz oczywiście jazda po spożyciu alkoholu, a na hulajnogach często jadą 2 lub 3 osoby zamiast jednej!

    • 8 11

    • Wiesz ? Jestem szybki i wściekły na rowerze, bo mam taki, że dzięki temu że ma specjalne przerzutki i specjalny układ

      łańcuchów pozwala mi bez wspomagania elektrycznego jechać 200 km/h !!!! A, nie czekaj, dzięki temu że ma mini reaktor atomowy mogę na nim jechać tyle, ile napisałem wyżej, czyli 200 km/h.

      • 1 0

    • 3tys osób rocznie w polsce nie zabijają rowerzyści.

      mało tego od kilku lat rowerzyści nie zabili nawet jednej postronnej osoby czy to na chodniku czy poza nim

      a kierowcy? rocznie zabijają 16-17 pieszych na.... chodnikach właśnie. jak to możliwe?

      • 8 1

    • kolejne zale pirata drogowego z blachosmroda

      • 4 2

    • dokładnie lobby rowerowe jak widać po wpisach, jest niespełna rozumu

      • 2 9

    • Kierowcy samochodów nagminnie łamią przepisy o parkowaniu na chodnikach i przechodzą przez ulicę do swoich samochodów na wprost nawet jeśli przejście jest o 10 metrów dalej. Czyli nie są lepsi. Co zresztą nie jest specjalnie dziwne bo większość rowerzystów to także kierowcy.

      • 7 2

  • Darmowe (5)

    Przewozy rowerów w Trójmieście nie SKM 7 pl więc dodajmy jeszcze płatne Trójmiasto

    • 3 1

    • Rower służy do jazdy na nim, a nie przewożenia środkami komunikacji miejskiej i to jeszcze za darmo (4)

      • 4 6

      • A rowery się nie psują ludziom ? A jak już to tylko dętki, które można zmienić ?

        • 0 0

      • w dobrze zarządzanych aglomeracjach dba się o dobre powiązanie systemu komunikacji rowerowej i kolejowej

        i przywiązuje się dużą wagę do poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków i stacji kolejowych, a możliwość przewozu rowerów w wagonach kolei lokalnej i regionalnej jest udostępniana za darmo, w dobrze przystosowanych do tego wagonach. W kilkudziesięciu tysiącach miast USA i Kanady cała flota autobusów miejskich jest wyposażona w składane bagażniki do przewozu rowerów na przedniej masce autobusów. Czas wkładania rowerów w te bagażniki kształtuje się na poziomie 7 sekund, nie wpływając na możliwość zachowania normalnego rozkładu jazdy.

        • 0 0

      • samochód też służy do jazdy, a nie zastawiania wszystkich ulic, chodników i trawników w mieście

        i to jeszcze za darmo

        • 7 0

      • Jeśli chcemy ale ludzie nie wjeżdżali do centrum samochodem to taka forma jak pozwolenie na dojazd do stacji SKM rowerem i kontynuacja nim podróży w mieście powinna być wręcz wspomagana.

        • 5 0

  • Największy problem z rowerzystami jest taki, że poruszają się (9)

    Szybko jak samochód a cicho jak pieszy. Dojeżdżając do skrzyżowań powinni zwolnić, bo skręcając dla kierowcy są niewidoczni jak piesi a wyskakują z szybkością samochodu, często prosto pod koła.

    • 29 27

    • To nie rowery są zbyt ciche tylko ludzie głusi, albo udają głuchych - w słuchawkach słuchają głośniej muzyki albo zamykają okna i włączają radio.
      Zwłaszcza to ostatnie jest plagą, ktoś kto zamknie okna i włączy radio w samochodzie słyszy dużo mniej niż jak by miał słuchawki.
      Jeśli nie jesteś w stanie usłyszeć rowerowego dzwonka albo pieszego który krzyknie: uwaga stój, to nie zamykaj okien.

      • 1 3

    • piszesz kochanieńki (kochanienka) nieprawdę.

      Rowerzyści poruszają się z prędkością 15-25 km/h, chyba że w niektórych miejscach jadą z górki i wtedy jadą szybciej niż samochody stojące w korku. (por. np. Jaśkowa Dolina w godzinach porannego szczytu). Dojeżdżając do skrzyżowania z ulicą poprzeczną wtedy, gdy jadą wzdłuż ulicy mającej pierwszeństwo większość z nich zwalnia lub po prostu zachowuje zwykłą, "marszową" prędkość max. 25 km/h. Jeśli kierowca nie potrafi ich zauważyć i udzielić im pierwszeństwa, powinien zrezygnować z posiadania samochodu, prawa jazdy i zmienić nawyki komunikacyjne. Pisanie o tym, że rowerzyści często w takich przypadkach "wyskakują pod koła" nie znajduje potwierdzenie ani w statystykach wypadków, ani w doświadczeniu praktycznym (prawo jazdy mam od 50, od 40 lat mam samochód a rowerem jeżdżę po mieście od ponad 60 lat).

      • 7 1

    • Najwiekszy problem z piratami drogowymi z blachgosmrodów taki ze musza sie głupota chwalić .w tematach o rowerach

      Rower inteligencie jedzie 3 razy wolniej niz samochód wiedział gdybyś miał mózg jesli niepotrafisz jeździc autem w miescie to go sprzedaj a raczej zezłomuj bo nikt tego twojego szrota 15 letniego nie kupi

      • 5 3

    • kiedyś rowery miały dzwonki (5)

      • 10 5

      • Jak zamontowałeś to miały (1)

        Teraz jest dokładnie tak samo

        • 6 2

        • musiały mieć (teraz też swoją drogą), tak jak musiałeś mieć kartę rowerową

          milicja zatrzymywała i sprawdzała

          wiem to była ta wstrętna komuna, ale nikt nikomu tyłka na chodniku rowerem nie rozjeżdżał

          • 3 4

      • już 2 forumowych frustratów zanegowało oczywistą oczywistość (2)

        ciekawy portal

        • 4 5

        • Ludzie są w większości koszmarnie głupi. (1)

          • 3 3

          • zauważyłem, ze ten portal przyciąga chyba 90% tych głupich

            • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum