• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotuj swój rower do sezonu!

Przemysław Mudlaff
16 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Proste czynności przygotowujące rower do sezonu wiosennego pozwolą cieszyć się bezpieczną jazdą. Proste czynności przygotowujące rower do sezonu wiosennego pozwolą cieszyć się bezpieczną jazdą.

Już za parę dni przywita nas zarówno astronomiczna, jak i kalendarzowa wiosna. Dla cyklistów oznacza to również początek sezonu rowerowego. Wiele osób podczas zimy przechowuje rower w mieszkaniu, garażu, piwnicy i innych miejscach, w których oczekuje on na przyjemniejszą aurę. Zanim jednak wyjedziemy na pierwszą wiosenną wycieczkę naszą maszyną, powinniśmy sprawdzić, czy ona w ogóle się do tego nadaje. Kilka nieskomplikowanych kroków, które warto poczynić po wyjęciu bicykla z miejsca, w którym zimował, by nasze przejażdżki były bezpieczniejsze i wygodniejsze.



1. Mycie roweru



Jeśli nie umyłeś dokładnie roweru przed schowaniem go na zimę (niewiele osób to robi w myśl zasady: co masz zrobić dziś, zrób jutro) będziesz miał teraz więcej pracy do wykonania.

Brud, który przez miesiące zalegał na ramie czy osprzęcie zdążył zaschnąć, co oznacza, że będzie trudniejszy do usunięcia. To jednak nie koniec świata. Wystarczy miska lub wiaderko z ciepłą wodą, płyn do mycia naczyń (zamiast specjalistycznego środka do czyszczenia rowerów), gąbka, wilgotna i sucha szmatka, stara szczoteczka do zębów i słoneczna pogoda. Gdy mamy do czynienia z zaschniętym błotem, warto wstępnie namoczyć rower, aby łatwiej usunąć brud. Przydadzą się również specyfiki do odtłuszczania np. napędu.

Jeśli zależy nam na dokładnym umyciu, dobrze jest wypiąć koła. Najważniejsze jest jednak, aby myć bicykl rozsądnie.

- Wiele osób wychodzi z założenia, że myjka ciśnieniowa załatwi sprawę czyszczenia roweru szybciej i dokładniej. Niestety woda pod ciśnieniem może wypłukać smary z łożysk, a także uszkodzić co wrażliwsze elementy roweru, dlatego należy jej unikać albo używać bardzo ostrożnie. Szczoteczki do zębów użyj do czyszczenia miejsc trudnodostępnych, a wilgotnej szmatki do pielęgnowania elementów smarowanych. Po "namydleniu" roweru spłucz go dobrze wodą, a następnie przetrzyj suchą szmatką i pozostaw na słońcu do wyschnięcia - mówi Piotr Bielińskiserwisu rowerowego Lewicki.

Umycie roweru pozwoli na dokładne przyjrzenie się jego poszczególnym częściom, stanom ich zużycia.

2. Smarowanie łańcucha



Po umyciu i wyschnięciu roweru należy przystąpić do smarowania łańcucha. Do tego celu używa się dostępnych w sklepach rowerowych specjalistycznych smarów płynnych.

- Pamiętaj, żeby smarów do łańcucha nie zastępować ani WD-40, ani smarami do innych urządzeń. Nakładaj płynny smar na każde ogniwo łańcucha. Po zakończeniu tej czynności odczekaj chwilę, aż wniknie on do wnętrza tulei, po czym zetrzyj jego nadmiar suchą szmatką. Najszybciej i najprościej będzie jak obejmiesz delikatnie dłonią ze szmatką łańcuch i kilkakrotnie zakręcisz korbą w tył - podpowiada Zbigniew Lewicki.
Po umyciu roweru koniecznie nasmaruj łańcuch. Po umyciu roweru koniecznie nasmaruj łańcuch.

3. Stan ogumienia



Po pierwsze sprawdź stan opon w swoim rowerze. W tym celu spuść z nich powietrze i uciskaj do obręczy w celu sprawdzenia, czy nie ma na nich ewentualnych pęknięć czy rozwarstwień. Warto również ocenić stan zużycia bieżnika.

Po kilkumiesięcznym zimowaniu z opon rowerowych "ucieka" powietrze. Istotne jest, aby napompować koła w odpowiednim dla nich przedziale ciśnieniowym. Przyjrzyj się oponom i sprawdź ich przedział ciśnieniowy, informacja taka powinna być zapisana na każdej z nich.

4. Sprawdzenie połączeń śrubowych i luzów



Zazwyczaj nie pamiętamy ostatniej wycieczki i naszych działań przed schowaniem roweru na zimę. Być może skręcaliśmy kierownicę, aby zmieściła się w miejscu przechowywania, wyjmowaliśmy z jakiegoś powodu sztycę podsiodłową, itp. Z tego względu należy sprawdzić połączenia śrubowe w rowerze, aby uniknąć przykrych sytuacji podczas wiosennej wycieczki. Skontroluj więc koła, pedały, korbę, siodełko, stery oraz kierownicę. W przypadku konieczności dokręcenia kół, korby, siodełka, sterów i kierownicy wystarczą standardowe klucze płaskie lub imbusy, z kolei kontrola połączeń śrubowych platform lub zatrzasków wymaga specjalnego, długiego klucza do pedałów. Skoro jesteśmy już w okolicach korby i kół, warto sprawdzić, czy nie pojawiły się w ich obszarach niepokojące luzy.

- Aby to skontrolować, stań przy rowerze i w przypadku sprawdzania luzów korby, jedną ręką złap za jego rurę podsiodłową, drugą zaś chwyć ramię korby i poruszaj nim równolegle do ciała. Analogicznie zweryfikuj luzy koła przedniego, jedną dłonią chwytając widelec lub bok amortyzatora, drugą zaś - trzymając koło, poruszaj równolegle do ciała. Sprawdź również, czy nie pojawiły się luzy na sterach. W tym celu zaciśnij przedni hamulec i poruszaj kierownicą w przód i w tył - mówi Zbigniew Lewicki.

5. Hamulce



Hamulce - pod względem bezpieczeństwa jazdy - stanowią jeden z najważniejszych elementów wyposażenia roweru, dlatego tak ważne jest, aby pracowały prawidłowo. W przypadku posiadania tarcz, ich ewentualne regulacje warto zostawić fachowcom. We własnym zakresie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ich czystość. Brudne tarcze potrafią skrzypieć, co na pewno nie jest oznaką ich prawidłowej pracy.

Jeśli natomiast nasz rower wyposażony jest w klocki hamulcowe, powinniśmy sprawdzić ich stan. W tym celu najlepiej rozpiąć hamulce typu v-brake nad oponą i tym samym mieć lepszy dostęp do kontrolowania jakości klocków. W tym miejscu można także zwrócić uwagę na to, czy klocki równomiernie, po naciśnięciu klamki hamulcowej, zaciskają się na obręczy koła. Sama klamka hamulcowa nie powinna działać zbyt miękko, to znaczy: zaciskać się do samego chwytu. Do jej regulacji służy baryłka znajdująca się na końcu linki hamulcowej przy klamce.

6. Akcesoria



Sprawdzeniu po zimowaniu powinien podlegać nie tylko rower, ale także akcesoria, które stają się nieodłącznym elementem jazdy. Pamiętaj, aby skontrolować stan oświetlenia, dokładnie także obejrzyj swój kask, uzupełnij torebkę z narzędziami, łyżkami i dętkami o brakujące elementy.

Podsumowanie

Czujesz nadchodzącą wiosnę i przebierasz z niecierpliwości nogami, bo już za chwilę zaczną się przyjemne rowerowe przejażdżki. Przedstawione powyżej proste rozwiązania pomogą każdemu cykliście zaoszczędzić trochę pieniędzy i pozwolą na bezpieczną jazdę. Mimo to, należy pamiętać, że w przypadku większych problemów warto oddać bicykl do zaufanego serwisu rowerowego, ponieważ eliminacja luzów korby, regulacja przerzutek i inne naprawy wymagają fachowej wiedzy i dodatkowych, często specjalistycznych narzędzi.

W Trójmieście działa wiele serwisów, którym warto powierzyć swój rower:

Zobacz: Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście

Miejsca

Opinie (83) 1 zablokowana

  • i jak już wszystko wyczyścimy i umyjemy....można wyjechać na gdańskie ścieżki rowerowe

    po 10km wszystko będzie up****ne i brudne jak przedtem!

    bo gdańsk cały syf z jezdni wyrzyca na pobocze i na ddr-y, a po zimie sprząta dopiero w maju/czerwcu

    ale oficjalnie to rowery są promowane.... żałosne

    • 4 4

  • rower na sezon to się przygotowuje zaraz po sezonie... (1)

    • 1 1

    • sezon to się nie kończy jesienią, zimują tylko mięczaki

      • 3 0

  • rower na sezon to się przygotowuje zaraz po sezonie...

    • 2 2

  • Co tu przygotowywać ?

    Jak jeżdżę całą jesień, zimę, wiosnę i lato to nie mam roweru sezonowego, tylko całoroczny.

    • 4 1

  • Jeszcze małe co nie co.

    Proponuję nie pozostawiać roweru na dłuższy okres z naciągniętymi sprężynami w przerzutkach, ponieważ będą stopniowo tracić swoje właściwości sprężyste. Lepiej chociaż pozrzucać biegi na najmniejsze zębatki.

    • 3 0

  • po co mam sprawdzać kask, jeśli nie zamierzam jeździć po wertepach tylko po mieście?

    promowanie jazdy w kasku to promowanie tezy, że jazda rowerem jest niebezpieczna z natury, albo jeszcze gorzej: że stwarza większe zagrożenie dla innych uczestników ruchu niż jazda samochodem.

    • 3 3

  • centrowanie (2)

    Gdzie mogę - chętnie w Gdańsku, ale może być całe 3miasto - wycentrować koło. Niestety oddałem rower na przegląd do wysepki i trzeba naprawić po nich. :(

    • 1 0

    • makrolbike na przymorzu
      ponad 1000km zrobilem i poprawiac jeszcze nie trzeba

      • 0 1

    • mam podobne doświadczenia z wysepką. Powinni zamknąć tam serwis i zająć się tylko wciskaniem ludziom zbyt drogich części rowerów. Trochę dalej w stronę dworca wrzeszcz pkp jest fajny serwis, chłopaki mają trochę inne podejście do roboty niż ta cała wysypka, koło też wycentrują

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum