• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowanie roweru do zimowania

Przemysław Mudlaff
6 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nie wszyscy czerpią przyjemność z jazdy w takich warunkach. Przed schowaniem roweru warto jednak zastosować się do kilku wskazówek. Nie wszyscy czerpią przyjemność z jazdy w takich warunkach. Przed schowaniem roweru warto jednak zastosować się do kilku wskazówek.

To już jest koniec. A przynajmniej może się tak wydawać, ponieważ pogoda w tym roku mile nas zaskakuje i niczego nie można być pewnym. Niestety, korzystna aura nie będzie trwać w nieskończoność i już niebawem rowerzyści, którym jazda w temperaturze poniżej 10ºC, w deszczu lub śniegu nie przynosi przyjemności, będą zmuszeni schować swoje dwa kółka w piwnicach, garażach czy na balkonach. Jednak przechowywanie roweru w tym okresie nie powinno ograniczać się jedynie do odnalezienia dobrego miejsca jego zimowania. Przed schowaniem bicykla warto również zastosować się do kilku wskazówek, które utrzymają go w znakomitej formie na kolejne sezony.



Etapy przygotowania roweru do jego przechowywania



  • Mycie roweru

Jeśli nie umyjesz dokładnie roweru przed schowaniem go na zimę, wiosną będziesz miał więcej pracy do wykonania. Brud, który przez miesiące będzie zalegał na ramie czy osprzęcie zdąży zaschnąć, co oznacza, że będzie trudniejszy do usunięcia. Wystarczy miska lub wiaderko z ciepłą wodą, płyn do mycia naczyń (zamiast specjalistycznego środka do czyszczenia rowerów), gąbka, wilgotna i sucha szmatka, stara szczoteczka do zębów. Gdy mamy do czynienia z zaschniętym błotem warto wstępnie namoczyć rower, aby łatwiej usunąć brud. Wiele osób wychodzi z założenia, że myjka ciśnieniowa załatwi sprawę czyszczenia roweru szybciej i dokładniej. Niestety woda pod ciśnieniem może wypłukać smary z łożysk, a także uszkodzić co wrażliwsze elementy roweru, dlatego należy jej unikać albo używać bardzo ostrożnie. Szczoteczki do zębów użyj do czyszczenia miejsc trudno dostępnych, a wilgotnej szmatki do pielęgnowania elementów smarowanych. Po "namydleniu" roweru spłucz go dobrze wodą, a następnie przetrzyj suchą szmatką i pozostaw do wyschnięcia.

Umycie roweru pozwala na dokładne przyjrzenie się wszystkim jego elementom. Warto zatem sprawdzić przy okazji, czy rama nie nosi śladów pęknięć, a także czy osprzęt działa prawidłowo. W przypadku odnalezienia niepokojących uszkodzeń, jeśli bicykl obejmuje jeszcze gwarancja, można spróbować go zareklamować, bo przecież i tak nie będzie używany.

  • Smarowanie łańcucha i linek

Po umyciu roweru warto przystąpić do smarowania osuszonego łańcucha. Do tego celu używa się dostępnych w sklepach rowerowych, specjalistycznych smarów płynnych. Pamiętaj, żeby smarów do łańcucha nie zastępować ani WD-40, ani smarami do innych urządzeń. Nakładaj płynny smar na każde ogniwo łańcucha. Po zakończeniu tej czynności odczekaj chwilę aż wniknie on do wnętrza tulei, po czym zetrzyj jego nadmiar suchą szmatką. Najszybciej i najprościej będzie jak obejmiesz delikatnie dłonią ze szmatką łańcuch i kilkakrotnie zakręcisz korbą w tył. Pamiętaj także o nasmarowaniu linek od hamulców i przerzutek. Smarowanie zapewnia dodatkową warstwę ochronną przed korozją dla tych najbardziej wrażliwych komponentów roweru.

Czyszczenie i smarowanie łańcucha to jedna z najważniejszych czynności, która zakonserwuje go na długie lata. Czyszczenie i smarowanie łańcucha to jedna z najważniejszych czynności, która zakonserwuje go na długie lata.

  • Hamulce

W przypadku posiadania tarcz hamulcowych ich ewentualne regulacje warto zostawić fachowcom. We własnym zakresie należy jednak przede wszystkim zwrócić uwagę na ich czystość. Brudne tarcze potrafią skrzypieć, co na pewno nie jest oznaką ich prawidłowej pracy.

Jeśli natomiast nasz rower wyposażony jest w klocki hamulcowe, powinniśmy sprawdzić ich stan. W tym celu najlepiej rozpiąć hamulce typu v-brake nad oponą i tym samym mieć lepszy dostęp do kontrolowania jakości klocków. W tym miejscu można także zwrócić uwagę na to, czy klocki równomiernie, po naciśnięciu klamki hamulcowej, zaciskają się na obręczy koła. Sama klamka hamulcowa nie powinna działać zbyt miękko, to znaczy: zaciskać się do samego chwytu. Do jej regulacji służy baryłka znajdująca się na końcu linki hamulcowej przy klamce.

  • Koła rowerowe

Przechowywanie roweru w nietypowej dla niego pozycji (np. powieszony za koło lub koła) przez dłuższy czas, naraża obręcze i szprychy kół na zniekształcenia oraz rozciągnięcia. Z jednej strony problem ten dotyczy właściwie tylko ciężkich rowerów, z drugiej zaś bicykle zawieszone pod sufitem czy na ścianach zamieniają się często w pewnego rodzaju wieszaki dla nierzadko ciężkich rzeczy. Dobrze zatem pamiętać, że tego typu praktyki mogą mieć wpływ na stan rowerowych kół.

Sprawdzenie stanu ogumienia, a właściwie dopompowanie opon to jedna z najprostszych czynności, jaką warto wykonać przed schowaniem roweru. W przypadku, gdy jednoślad miałby zimować stojąc na niedopompowanych kołach, jego masa dociskałaby opony do felg i tym samym zaistniałoby ryzyko pogorszenia stanu ogumienia w postaci różnego typu zniekształceń.

  • Akcesoria dodatkowe

Rowery często wyposażone są w przydatne kolarzom gadżety, które dobrze jest zdemontować na czas zimowania bicykla. Usunięcie wszelkich elektronicznych urządzeń z roweru przechowywanego w chłodnym i wilgotnym miejscu pozwoli na wydłużenie żywotności ich baterii. Warto również pamiętać o bidonach. Pozostawienie nawet niewielkiej ilości cieczy w bidonie na dłuższy czas prowadzi do rozwoju grzybów, pleśni, itp. Dlatego umyj dokładnie bidon, pozostaw do całkowitego wysuszenia, a następnie przechowuj w ciepłym i suchym miejscu.

  • Inne przydatne wskazówki

Przed schowaniem roweru do garażu, piwnicy czy na balkon dobrze jest sprawdzić działanie przerzutek. Po kontroli i ewentualnej regulacji najlepiej będzie ustawić łańcuch na najmniejszych zębatkach, ponieważ wówczas sprężyna przerzutki jest najmniej napięta.

Szczęśliwi posiadacze rowerów elektrycznych powinni pamiętać szczególnie o bateriach. Dobrym pomysłem jest naładowanie jej do pełna i wykonanie jeszcze jednej przejażdżki, aby nie pozostawiać w pełni naładowanej baterii na okres przechowywania. Jeśli nie chcesz lub nie możesz tego zrobić, naładuj akumulatory od 40 proc. do 80 proc. Warto pamiętać jednak, aby co jakiś czas w okresie zimowym sprawdzać, czy wskaźnik naładowania nie spadł zbyt nisko. Jeśli tak się stanie, warto doładować baterię do wskazanych wyżej optymalnych wartości.

Oczywiście istnieją osoby, które nie muszą lub nie chcą wykonywać wszystkich tych czynności przygotowujących do przechowywania roweru. Są też jednoślady na tyle zaawansowane technicznie, że lepiej samemu ich nie ruszać. Z tego też względu warto przypomnieć, że większość serwisów rowerowych oferuje zniżki na swoje usługi właśnie w okresie jesienno-zimowym. Przegląd bicykla przeprowadzą tym samym fachowcy, którzy nie tylko dokładnie wyczyszczą wszystkie elementy roweru przeznaczonymi do tego celu specyfikami, ale także wyregulują hamulce i przerzutki. W razie konieczności sprawdzą również, czy powinniśmy wymienić jakąś część osprzętu.

Napompowanie opon to jedna z prostszych, ale równie ważnych czynności, jaką warto wykonać przed schowaniem roweru Napompowanie opon to jedna z prostszych, ale równie ważnych czynności, jaką warto wykonać przed schowaniem roweru

Podsumowanie

Zanim schowasz swoją maszynę warto, abyś poświęcił jej trochę czasu. Stosując się do powyższych zaleceń sprawisz, że twój rower będzie gotowy do jazdy wraz z nadejściem ciepłych, wiosennych dni. Ponadto wyczyszczenie bicykla oraz nasmarowanie poszczególnych jego elementów stanowi jego konserwację. Jednoślad, o którego się zadba przed schowaniem w czeluści garażów czy piwnic, posłuży nam dłużej, ponieważ odsuwamy ryzyko występowania korozji. W związku z powyższym stajemy się także oszczędni, bo nie musimy wydawać pieniędzy na niepotrzebne wymiany rowerowego osprzętu.

W Trójmieście działa wiele serwisów, którym warto powierzyć swój rower:

Zobacz: Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście

Opinie (63) 1 zablokowana

  • (1)

    Po co zimowac rower skoro jezdzi sie caly czas

    • 21 1

    • ja np chowam samochód

      bo szkoda mi blach, ale jak będzie chwila suchego na ulicy to trzeba przegonić starego dziada bo się cylindry pozaklejają albo akumulator padnie

      • 2 1

  • stek bzdur, mam rowery od ponad 30 lat i w życiu ich nie myłem (1)

    co najwyżej przetarłem wilgotna szmatką, o hamulce i inne się dba na bieżąco a nie przed zimą, smarowanie łańcucha robię olejem silnikowym kilkanaście kropel starczy itd itp zero serwisów i innych bzdurnych rad, hamulce tarczowe w rowerze czy w samochodzie potrafią wymienić sam

    • 5 0

    • Jeżeli masz łańcuch oringowy to dobrze, że smarujesz. Jeżeli nie to po co? No chyba, że rdzewieje.

      W życiu nie przesmarowałem łańcucha w żadnym ze swoich rowerów i nic się nigdy z nimi nie działo. Fakt, że zimują w garażu no ale bez przesady.

      • 0 4

  • Ja na poczatek kupuje czteropak piwa. (1)

    Wypijam stojac przed klatka i jarając viceroye czerwone.Nastepnie prosze wezystkie osoby o odsuniecie sie po czym oryginalnym kluczem otwieram drzwi od korytarza piwnicznego.Teraz rower.Opieram go o drzwi tak jaknym mial pojechac na nim do piwnicy.Biore ostatni łyk zimnego piwa i robie rozbieg.Nastepnie potężnym kopnieciem frontowym sprawiam ze rupiec leci metr nad ziemia az konczy swoj lot na przeciwleglej ścianie.
    Dopijam piwo,gasze peta i zamykam drzwi.
    Do zobaczenia wiosna

    • 29 2

    • Robię podobnie

      ale nie aż tak brutalnie. Sprowadzam go do piwnicy, stwiam na tylnym kole bo więcej miejsca nie mam i szybko zamykam drzwi piwniczne zanim rower się nie przewróci. Jak ktoś do piwnicy się włamie dostanie rowerem na wejściu.

      • 8 1

  • ja na balkonie trzymie całą zimę i nic mu nie jest (4)

    No troche może łańuch pordzewieje tu i tam ale to sie na wiosne psiknie WD40 i będzie jak nowy. To tylko tower, nie popadajmy w paranoje. Furą jezdzicie cały rok, wiosna lato jesien zima, i nie ma takich luksusów a prace ma trudniejszą niż rower

    • 6 11

    • Sam się pśiknij WD40

      • 2 2

    • WD40?!!! (2)

      nie mam więcej pytań.

      • 3 1

      • Załóż luźniejsze gatki.

        • 2 2

      • Zależy czym jeździsz

        Makrokeszowi praktycznie nie robi jaki ma smar, byle nie skrzypiał...

        • 4 1

  • Biedni Mamil'e nie będą mogli paradować zimą w swoich lajkrach (2)

    • 7 13

    • A co?
      Nie bedziesz miał się do czego onanizować?

      • 10 2

    • ja będę

      • 6 1

  • (2)

    To mydlenie i płukanie się robi na trawniku pod domem?

    No i chętnie się dowiem jak się używa wilgotnej szmatki do pielęgnacji elementów smarowanych. Konkretnie jakie to elementy, i w jaki sposób użyć szmatki do ich pielęgnacji?

    • 3 4

    • Suchej szmatki :)

      Idea jest taka, że ma nie być smaru na zewnątrz łańcucha, bo nic nie daje, a zbiera syf.
      Możesz dawać po kropelce na tulejkę, jak Ci się nudzi, albo zalać i wytrzeć z zewnątrz, jak jesteś niecierpliwy :)

      • 0 1

    • Przeczytaj j3szcze raz

      • 0 0

  • Jeden z "Bogów " MTB w Trójmieście kładzie przerzutki do spania ....codziennie!!!

    • 5 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum