Przybędzie dróg rowerowych w centrum Gdyni
Projekty nowych dróg rowerowych planowanych w centrum Gdyni mają znaleźć się na biurkach urzędników do końca roku. Chodzi m.in. o al. 17 Grudnia oraz odcinek ul. 10 lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja . Nie brak też kontrowersji, które dotyczą zmian na pl. Konstytucji przygotowywanych w ramach projektu dla Nowej Węglowej.
Projekty do końca roku
Ostatnią konkretną inwestycją dla rowerzystów był kontrowersyjny - zwłaszcza wśród kierowców - kontrapas na ul. 3 Maja. Wciąż w sferze planów pozostają zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdyni, wśród których jest utworzenie strefy Tempo 30 w śródmieściu, połączone z wprowadzeniem kontraruchu na ul. Mściwoja i Zgody. Aktualny jest także pomysł stworzenia pasa rowerowego w ul. Obrońców Wybrzeża, a niebawem ma zostać ogłoszony na tę inwestycję przetarg.
Do końca roku w magistracie powinny pojawić się projekty dla kolejnych tras rowerowych. Chodzi m.in. o odcinek Morskiej w rejonie ul. Okoniewskiego , pozwalający na jazdę w kierunku 10 Lutego bez konieczności poruszania się po jezdni Wielkopolskiej przy przystanku obok ul. Nałkowskiej oraz Kieleckiej w rejonie powstającej inwestycji mieszkaniowej.
Najwięcej zmian w centrum przy skrzyżowaniu obok dworca
Do ruchu rowerowego zostanie przystosowana al. 17 Grudnia , o której mówiło się w kontekście planowanych wniosków do budżetu obywatelskiego. Konieczności wydawania pieniędzy z tej puli nie będzie, bowiem urzędnicy z pieniędzy inwestycyjnych chcą wykonać tam dwukierunkową drogę pieszo-rowerową dostosowaną do parkowego charakteru alei, wraz z odpowiednim oświetleniem.
Taka sama dwukierunkowa droga planowana jest na ul. 10 Lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja . Zakończyć mają się także niedogodności na al. Zwycięstwa , gdzie obecnie droga rowerowa na odcinku Harcerska - Węzeł Wzgórze jest tylko po jednej stronie, co wymusza konieczność przeprowadzania pojazdu przez ulicę. Oczekiwane rozwiązanie projektowe ma zakładać budowę drogi po drugiej stronie arterii.
Na razie trwa poszukiwanie wykonawcy w przetargu. Jeśli się powiedzie, projekty mogą być gotowe do końca roku. Dzięki temu w przyszłym roku mogłaby się zacząć przebudowa.
- To inwestycje ważne i oczekiwane, choć może nie spektakularne, ale na pewno w istotny sposób budujące spójność dróg rowerowych w centrum, zwłaszcza dookoła planowanej przebudowy węzła 10 Lutego - Dworcowa - Podjazd. Będą robione w różnym tempie, natomiast ich cechą wspólną jest ułatwienie płynności i ciągłości przejazdu przez śródmieście Gdyni - opowiada Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Rowerzyści na proponowane zmiany patrzą z nadzieją, choć - jak mówią - kilka decyzji zdumiewa, jak np. plany dla ul. 10 Lutego.
- Nie rozumiemy koncepcji poprowadzenia drogi rowerowej na ul. 10 Lutego. W tym miejscu jest chodnik, miejsca parkingowe i do tego ma jeszcze być poprowadzona droga rowerowa? W tak zatłoczonym miejscu? To będą zmarnowane pieniądze. 10 Lutego aż się prosi o cywilizowaną możliwość jazdy po jezdni - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Kontrowersje pojawiły się również przy okazji planowania drogi rowerowej przy pl. Konstytucji w ramach projektowania Nowej Węglowej.
- Kompletnym kuriozum wydaje się wciskanie siłą drogi rowerowej w chodnik na placu Konstytucji. Tym bardziej, że potrzebne będzie ścięcie wszystkich drzew rosnących w sąsiedztwie sądu. Separowanej ścieżki w chodniku i wycinki większości drzew w okolicach sądu mieli domagać się rowerzyści. Tak nie było. Na rysunkach nie pojawia się też zapowiadany buspas. W centrach nowoczesnych miast spodziewamy się raczej stref uspokojonego ruchu, niż poszerzania jezdni zarezerwowanych wyłącznie dla aut - dodaje Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.
Miejsca
Opinie (189)
-
2016-06-06 07:43
i pięknie !!!! (1)
i stopniowe ograniczanie ruchu byłoby super
- 9 13
-
2016-06-06 10:12
minusujący nie wiedzą, że samochody same sobie ograniczają ruch
ale to ich problem
- 4 1
-
2016-06-06 07:44
rowery
Tylko malujemy a nie budujemy śćieżek rowerowych ograniczamy ruch samochodowy gratuluje tak dalej to nie jest dobre to klęska.Agdzie poprawa stanu nawierzchni jezdni
- 16 4
-
2016-06-06 07:49
Śląska !
- 8 1
-
2016-06-06 07:55
Poniższy cytat pokazuje dlaczego w Gdyni wszystko trwa w nieskończoność i jest tak mało miejskich inwestycji (3)
"W październiku 2014 roku w gdyńskim magistracie były omawiane i prezentowane propozycje zmian powodujących całkowitą reorganizację ruchu cyklistów w centrum, tak by nie jeździli po chodnikach i jednocześnie czuli się bezpiecznie. Póki co, skończyło się na zapowiedziach i prezentacjach wariantów dla 36 tras rowerowych. Całość ma być jednak poddawana dalszym konsultacjom i być punktem wyjścia do stworzenia sieci spójnych dróg rowerowych w centrum."
- 17 0
-
2016-06-06 08:41
Propaganda (PR) robi swoje:
Gdynia - "najlepsze miejsce do życia", "Gdynia jest nowoczesna", "miasto z morza i marzeń", "mamy najlepszego bezpartyjnego prezydenta", imprezy w stylu Red Bull itp.
- 3 0
-
2016-06-06 08:43
Tak można skomentować każdy artykuł o działaniach urzędników WS: (1)
niekończące się konsultacje, deliberacje...
- 4 2
-
2016-06-06 10:15
zanim zaproponujesz odwołanie kogokolwiek
zaproponuj inne sposoby rozwiązywania spornych kwestii w mieście (inne niż dialog z zainteresowanymi).
Jak na razie miasto stale ustępuje przed krótkowzrocznymi oczekiwaniami kupców, myślących że zaparkowane samochody realizują same zakupy w ich sklepach przy Starowiejskiej.- 1 0
-
2016-06-06 08:01
a ilu gna po chodnikach zamiast po jezdni... (3)
wybudować miasteczko rowerowe, wprowadzić gdyńską kartę rowerową Panie ZZT.
- 12 4
-
2016-06-06 10:15
piszesz o kierowcach parkujących na chodnikach? (2)
po co im karta rowerowa?
- 1 2
-
2016-06-06 11:06
dla ciebie ta karta, byś wiedział, że na chodniku też mozna parkować (1)
tylko znaki trzeba umieć czytać
- 2 1
-
2016-07-03 22:49
to że na chodniku w świetle przepisów można parkować samochody
nie znaczy, że nie warto tego prawa kwestionować - z korzyścią dla jakości życia mieszkańców.
Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście, ale żeby to zrozumieć, nie wystarcza czytanie przepisów ruchu drogowego.- 0 0
-
2016-06-06 08:06
Oby to nie były takie koszmarki jak do tej pory. Zaprzeczenie bezpieczeństwa. Ddr powinny być projektowane pod kątem najsłabszych rowerzystów a nie szalenczych 20latkow. Czyli pod kątem kobiety z dziećmi albo starszych ludzi na rowerach. To jest miarą dobrego projektu.
- 9 2
-
2016-06-06 08:16
Po co te sciezki jak pseudo Szurkowskich w rajtuzach na ulicach nie brakuje (1)
- 15 4
-
2016-06-06 09:12
Ddr są dla pozostałych 90% rowerzystów, którzy wolą jechac po chodniku niż dac się zabić plebsowi w samochodzie
- 4 0
-
2016-06-06 08:46
Gdynia (1)
Ekipa Szczurka walczy z mieszkańcami?
- 9 4
-
2016-06-06 10:16
jak na razie to użytkownicy samochodów walczą o swoje nader skutecznie
i sami sobie zatruwają życie - niestety cierpią na tym także inni.
- 0 1
-
2016-06-06 08:47
(1)
Przydał by się bezpośredni przejazd z obłuża na morską, bądź chociażby na hutniczą
- 11 2
-
2016-06-06 13:09
Słuszna to kwestia.
- 3 0
-
2016-06-06 09:02
Jak zwykle marudzenie (4)
Kierowcy- ciagle narzekają na korki wypadki. Jeśli będą ścieżki mniej ludzi bedzie jezdzic rowerami po ulicy. Jest wielu ludzi którzy wolą jeździć rowerem do pracy bo szybciej( brak postoju w korkach) taniej. Nie każdy ma prawo jazdy to jeździ sobie rowerem i o co ciągły ból d**y ze strony kierowcow. Kierowcy chca mieć naprawioną ulice ok ale rowerzyści też chcą jeździc przede wszystkim bezpiecznie bez strachu ze ktoś ich potrąci po swoich ścierzkach gdzie obowiązują jakieś zasady
- 10 4
-
2016-06-06 09:07
Kierowcy wola wozic swoje d... (1)
Truja... Nie tylko srodowisko ale ludzia nerwy...
- 4 3
-
2016-06-06 11:31
spróbuj pisać po polsku
- 0 0
-
2016-06-06 10:25
To nie kierowcy "nadają" tutaj na rowerzystów, tylko płatne trolle UM Gdynia, próbujące skłócać ludzi.
- 2 0
-
2016-06-06 11:31
Kierowcy narzekaja na korki, gdyż tzw. władze miasta puściły miasto samopas i rządzą deweloperzy.
Jaki to ma związek z kierowcami? Ano taki, iż z wiejskich obszarów Wiczlino-Chwarzno i "Gdynia Północ" zrobiły się zaludnione dzielnice bez sensownego dojazdu. Na Północ nadal wiedzie tylko Estakada (góra/dół) lub trasa przez ogródki w Rumii, a z "Zachodu" ruch trafia na starą trasę na Witominie. Szumna inwestycja - przebudowa drogi Witomino-Chwarzno-Wiczlino skończyła się w lesie i do wyborów nie będzie nawet obietnic co do kontynuacji. O tak "rewolucyjnych" planach jak kolejka na Północ, most zwodzony na Oksywie, kolejka na Zachód to się włodarzom w koszmarach nawet nie śniło. O OPAT-cie też cicho. Jest stara trasa kolejowa do Polifarbu. Na Wiczlino przez Dąbrowę rzut beretem, a stamtąd tory puścić w kierunku Cisowej/Rumii (Janowo) i zatoczyć pętlę do Oksywia (po istniejących torach).
Na Witominie nową trasą przez las za jednostką wojskową połączyć ul. Rolniczą z Chwarznieńską. Zresztą połączenie Witomina Leśniczówki z Karwinami przez las odciążyłoby bezsensowny obecnie ruch Małokacką lub obwodnicą.
Farmazony o życiu mrówek i potrzebie zachowania TPK w obecnym kształcie znajdują się pod dowolnym artykułem dot. gospodarki leśnej opisywanej na tym portalu.
Zaraz będzie argumentacja - skąd kasa ?? Od tego są właśnie władze miasta - największy pracodawca w Gdyni.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.