• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybędzie dróg rowerowych w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku. Rowerzyści w centrum Gdyni mają mieć łatwiej. Póki co, wciąż najczęściej można spotkać ich na chodniku.

Projekty nowych dróg rowerowych planowanych w centrum Gdyni mają znaleźć się na biurkach urzędników do końca roku. Chodzi m.in. o al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz odcinek ul. 10 lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Nie brak też kontrowersji, które dotyczą zmian na pl. Konstytucji zobacz na mapie Gdyni przygotowywanych w ramach projektu dla Nowej Węglowej.



Zdarza ci się jeździć rowerem po centrum Gdyni?

W październiku 2014 roku w gdyńskim magistracie były omawiane i prezentowane propozycje zmian powodujących całkowitą reorganizację ruchu cyklistów w centrum, tak by nie jeździli po chodnikach i jednocześnie czuli się bezpiecznie. Póki co, skończyło się na zapowiedziach i prezentacjach wariantów dla 36 tras rowerowych. Całość ma być jednak poddawana dalszym konsultacjom i być punktem wyjścia do stworzenia sieci spójnych dróg rowerowych w centrum.

Projekty do końca roku

Ostatnią konkretną inwestycją dla rowerzystów był kontrowersyjny - zwłaszcza wśród kierowców - kontrapas na ul. 3 Maja. Wciąż w sferze planów pozostają zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdyni, wśród których jest utworzenie strefy Tempo 30 w śródmieściu, połączone z wprowadzeniem kontraruchu na ul. Mściwoja i Zgody. Aktualny jest także pomysł stworzenia pasa rowerowego w ul. Obrońców Wybrzeża, a niebawem ma zostać ogłoszony na tę inwestycję przetarg.

Do końca roku w magistracie powinny pojawić się projekty dla kolejnych tras rowerowych. Chodzi m.in. o odcinek Morskiej w rejonie ul. Okoniewskiego zobacz na mapie Gdyni, pozwalający na jazdę w kierunku 10 Lutego bez konieczności poruszania się po jezdni Wielkopolskiej przy przystanku obok ul. Nałkowskiej zobacz na mapie Gdyni oraz Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni w rejonie powstającej inwestycji mieszkaniowej.

Najwięcej zmian w centrum przy skrzyżowaniu obok dworca

Do ruchu rowerowego zostanie przystosowana al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni, o której mówiło się w kontekście planowanych wniosków do budżetu obywatelskiego. Konieczności wydawania pieniędzy z tej puli nie będzie, bowiem urzędnicy z pieniędzy inwestycyjnych chcą wykonać tam dwukierunkową drogę pieszo-rowerową dostosowaną do parkowego charakteru alei, wraz z odpowiednim oświetleniem.

Taka sama dwukierunkowa droga planowana jest na ul. 10 Lutego pomiędzy Gimnazjum nr 1 i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Zakończyć mają się także niedogodności na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, gdzie obecnie droga rowerowa na odcinku Harcerska zobacz na mapie Gdyni - Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni jest tylko po jednej stronie, co wymusza konieczność przeprowadzania pojazdu przez ulicę. Oczekiwane rozwiązanie projektowe ma zakładać budowę drogi po drugiej stronie arterii.

Na razie trwa poszukiwanie wykonawcy w przetargu. Jeśli się powiedzie, projekty mogą być gotowe do końca roku. Dzięki temu w przyszłym roku mogłaby się zacząć przebudowa.

- To inwestycje ważne i oczekiwane, choć może nie spektakularne, ale na pewno w istotny sposób budujące spójność dróg rowerowych w centrum, zwłaszcza dookoła planowanej przebudowy węzła 10 Lutego - Dworcowa - Podjazd. Będą robione w różnym tempie, natomiast ich cechą wspólną jest ułatwienie płynności i ciągłości przejazdu przez śródmieście Gdyni - opowiada Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Rowerzyści na proponowane zmiany patrzą z nadzieją, choć - jak mówią - kilka decyzji zdumiewa, jak np. plany dla ul. 10 Lutego.

- Nie rozumiemy koncepcji poprowadzenia drogi rowerowej na ul. 10 Lutego. W tym miejscu jest chodnik, miejsca parkingowe i do tego ma jeszcze być poprowadzona droga rowerowa? W tak zatłoczonym miejscu? To będą zmarnowane pieniądze. 10 Lutego aż się prosi o cywilizowaną możliwość jazdy po jezdni - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Kontrowersje pojawiły się również przy okazji planowania drogi rowerowej przy pl. Konstytucji w ramach projektowania Nowej Węglowej.

- Kompletnym kuriozum wydaje się wciskanie siłą drogi rowerowej w chodnik na placu Konstytucji. Tym bardziej, że potrzebne będzie ścięcie wszystkich drzew rosnących w sąsiedztwie sądu. Separowanej ścieżki w chodniku i wycinki większości drzew w okolicach sądu mieli domagać się rowerzyści. Tak nie było. Na rysunkach nie pojawia się też zapowiadany buspas. W centrach nowoczesnych miast spodziewamy się raczej stref uspokojonego ruchu, niż poszerzania jezdni zarezerwowanych wyłącznie dla aut - dodaje Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Miejsca

Opinie (189)

  • i pięknie !!!! (1)

    i stopniowe ograniczanie ruchu byłoby super

    • 9 13

    • minusujący nie wiedzą, że samochody same sobie ograniczają ruch

      ale to ich problem

      • 4 1

  • rowery

    Tylko malujemy a nie budujemy śćieżek rowerowych ograniczamy ruch samochodowy gratuluje tak dalej to nie jest dobre to klęska.Agdzie poprawa stanu nawierzchni jezdni

    • 16 4

  • Śląska !

    • 8 1

  • Poniższy cytat pokazuje dlaczego w Gdyni wszystko trwa w nieskończoność i jest tak mało miejskich inwestycji (3)

    "W październiku 2014 roku w gdyńskim magistracie były omawiane i prezentowane propozycje zmian powodujących całkowitą reorganizację ruchu cyklistów w centrum, tak by nie jeździli po chodnikach i jednocześnie czuli się bezpiecznie. Póki co, skończyło się na zapowiedziach i prezentacjach wariantów dla 36 tras rowerowych. Całość ma być jednak poddawana dalszym konsultacjom i być punktem wyjścia do stworzenia sieci spójnych dróg rowerowych w centrum."

    • 17 0

    • Propaganda (PR) robi swoje:

      Gdynia - "najlepsze miejsce do życia", "Gdynia jest nowoczesna", "miasto z morza i marzeń", "mamy najlepszego bezpartyjnego prezydenta", imprezy w stylu Red Bull itp.

      • 3 0

    • Tak można skomentować każdy artykuł o działaniach urzędników WS: (1)

      niekończące się konsultacje, deliberacje...

      • 4 2

      • zanim zaproponujesz odwołanie kogokolwiek

        zaproponuj inne sposoby rozwiązywania spornych kwestii w mieście (inne niż dialog z zainteresowanymi).

        Jak na razie miasto stale ustępuje przed krótkowzrocznymi oczekiwaniami kupców, myślących że zaparkowane samochody realizują same zakupy w ich sklepach przy Starowiejskiej.

        • 1 0

  • a ilu gna po chodnikach zamiast po jezdni... (3)

    wybudować miasteczko rowerowe, wprowadzić gdyńską kartę rowerową Panie ZZT.

    • 12 4

    • piszesz o kierowcach parkujących na chodnikach? (2)

      po co im karta rowerowa?

      • 1 2

      • dla ciebie ta karta, byś wiedział, że na chodniku też mozna parkować (1)

        tylko znaki trzeba umieć czytać

        • 2 1

        • to że na chodniku w świetle przepisów można parkować samochody

          nie znaczy, że nie warto tego prawa kwestionować - z korzyścią dla jakości życia mieszkańców.

          Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście, ale żeby to zrozumieć, nie wystarcza czytanie przepisów ruchu drogowego.

          • 0 0

  • Oby to nie były takie koszmarki jak do tej pory. Zaprzeczenie bezpieczeństwa. Ddr powinny być projektowane pod kątem najsłabszych rowerzystów a nie szalenczych 20latkow. Czyli pod kątem kobiety z dziećmi albo starszych ludzi na rowerach. To jest miarą dobrego projektu.

    • 9 2

  • Po co te sciezki jak pseudo Szurkowskich w rajtuzach na ulicach nie brakuje (1)

    • 15 4

    • Ddr są dla pozostałych 90% rowerzystów, którzy wolą jechac po chodniku niż dac się zabić plebsowi w samochodzie

      • 4 0

  • Gdynia (1)

    Ekipa Szczurka walczy z mieszkańcami?

    • 9 4

    • jak na razie to użytkownicy samochodów walczą o swoje nader skutecznie

      i sami sobie zatruwają życie - niestety cierpią na tym także inni.

      • 0 1

  • (1)

    Przydał by się bezpośredni przejazd z obłuża na morską, bądź chociażby na hutniczą

    • 11 2

    • Słuszna to kwestia.

      • 3 0

  • Jak zwykle marudzenie (4)

    Kierowcy- ciagle narzekają na korki wypadki. Jeśli będą ścieżki mniej ludzi bedzie jezdzic rowerami po ulicy. Jest wielu ludzi którzy wolą jeździć rowerem do pracy bo szybciej( brak postoju w korkach) taniej. Nie każdy ma prawo jazdy to jeździ sobie rowerem i o co ciągły ból d**y ze strony kierowcow. Kierowcy chca mieć naprawioną ulice ok ale rowerzyści też chcą jeździc przede wszystkim bezpiecznie bez strachu ze ktoś ich potrąci po swoich ścierzkach gdzie obowiązują jakieś zasady

    • 10 4

    • Kierowcy wola wozic swoje d... (1)

      Truja... Nie tylko srodowisko ale ludzia nerwy...

      • 4 3

      • spróbuj pisać po polsku

        • 0 0

    • To nie kierowcy "nadają" tutaj na rowerzystów, tylko płatne trolle UM Gdynia, próbujące skłócać ludzi.

      • 2 0

    • Kierowcy narzekaja na korki, gdyż tzw. władze miasta puściły miasto samopas i rządzą deweloperzy.

      Jaki to ma związek z kierowcami? Ano taki, iż z wiejskich obszarów Wiczlino-Chwarzno i "Gdynia Północ" zrobiły się zaludnione dzielnice bez sensownego dojazdu. Na Północ nadal wiedzie tylko Estakada (góra/dół) lub trasa przez ogródki w Rumii, a z "Zachodu" ruch trafia na starą trasę na Witominie. Szumna inwestycja - przebudowa drogi Witomino-Chwarzno-Wiczlino skończyła się w lesie i do wyborów nie będzie nawet obietnic co do kontynuacji. O tak "rewolucyjnych" planach jak kolejka na Północ, most zwodzony na Oksywie, kolejka na Zachód to się włodarzom w koszmarach nawet nie śniło. O OPAT-cie też cicho. Jest stara trasa kolejowa do Polifarbu. Na Wiczlino przez Dąbrowę rzut beretem, a stamtąd tory puścić w kierunku Cisowej/Rumii (Janowo) i zatoczyć pętlę do Oksywia (po istniejących torach).
      Na Witominie nową trasą przez las za jednostką wojskową połączyć ul. Rolniczą z Chwarznieńską. Zresztą połączenie Witomina Leśniczówki z Karwinami przez las odciążyłoby bezsensowny obecnie ruch Małokacką lub obwodnicą.
      Farmazony o życiu mrówek i potrzebie zachowania TPK w obecnym kształcie znajdują się pod dowolnym artykułem dot. gospodarki leśnej opisywanej na tym portalu.
      Zaraz będzie argumentacja - skąd kasa ?? Od tego są właśnie władze miasta - największy pracodawca w Gdyni.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum