• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd rowerem przez węzeł Carla Groddecka?

Jędrzej Walczak
12 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Brak ciągłości sieci dróg rowerowych w Gdańsku to bolączka wielu codziennych cyklistów, którzy kursują po mieście w drodze do pracy, bądź szkoły.
  • Brak ciągłości sieci dróg rowerowych w Gdańsku to bolączka wielu codziennych cyklistów, którzy kursują po mieście w drodze do pracy, bądź szkoły.
  • Brak ciągłości sieci dróg rowerowych w Gdańsku to bolączka wielu codziennych cyklistów, którzy kursują po mieście w drodze do pracy, bądź szkoły.
  • Brak ciągłości sieci dróg rowerowych w Gdańsku to bolączka wielu codziennych cyklistów, którzy kursują po mieście w drodze do pracy, bądź szkoły.
  • Brak ciągłości sieci dróg rowerowych w Gdańsku to bolączka wielu codziennych cyklistów, którzy kursują po mieście w drodze do pracy, bądź szkoły.
  • Brak ciągłości sieci dróg rowerowych w Gdańsku to bolączka wielu codziennych cyklistów, którzy kursują po mieście w drodze do pracy, bądź szkoły.

Mimo wielu kilometrów dróg rowerowych i stale rozbudowywanej infrastruktury rowerowej w Gdańsku, cykliści nadal napotykają na poważne problemy by sprawnie poruszać się po mieście. Jedno z wielu niedogodnień opisuje nasz czytelnik - Pan Jędrzej Walczak, który pokonując codziennie pewien odcinek trasy, traci średnio kilkanaście minut by przedostać się przez ruchliwy węzeł Carla Groddecka.



Węzeł Carla Groddecka

Węzeł Carla Groddecka, znajduje się w samym centrum Gdańska. W drodze do pracy czy na uczelnię pokonuje go codziennie nawet kilkuset rowerzystów. Niestety, chcąc bezpiecznie i płynnie pokonać to ogromne skrzyżowanie pojawia się znaczny problem. Poruszając się "metodą pieszych", konieczne jest zejście z roweru i przedostanie się przez pięć przejść dla pieszych, które nie są ze sobą zsynchronizowane, co zabiera nawet kilkanaście minut.

Znacznie szybciej byłoby włączenie się do ruchu pokonując skrzyżowanie wraz z samochodami, jadąc na wprost z ulicy Biskupiej.

Jednakże wybór ten nie jest wcale taki prosty. Wraz z nim pojawiają się co najmniej dwa "zastrzeżenia": Po pierwsze, sygnalizacja świetlna w tym miejscu, jest sterowana w zależności czy z tego kierunku porusza się samochód - gdy żadne auto nie towarzyszy rowerzyście, zielone światło nie zapali się. Co więcej, nawet po pokonaniu węzła, nie ma możliwości bezpiecznego włączenia się w ciąg drogi rowerowej. Istnieje wprawdzie chodnik wzdłuż ulicy 3 Maja, lecz jest to chodnik, który dopiero na następnym skrzyżowaniu nagle napotyka przejazd dla rowerów i dalej łączy z drogą rowerową.

Rozwiązaniem tego problemu, było by wyposażenie świateł dla ruchu wyjeżdżającego z ulicy Biskupiej w przycisk jak dla pieszych, lub zmianę cyklu pracy sygnalizacji świetlnej tak, aby dla tego kierunku zawsze na chwilę zapalało się zielone światło.

W kwestii drogi rowerowej, wspomniany wcześniej chodnik, po wyburzeniu centrum handlowego Gildia i kładki do niego prowadzącej, ma małe znaczenie dla pieszych i może dopuszczalne byłoby przekształcenie go w drogę rowerową. Podjęcie zaproponowanych działań nie wiązałoby się ze znacznymi kosztami, a w ich efekcie droga wielu rowerzystów do pracy lub szkoły byłaby bezpieczniejsza i płynniejsza.

Kolorem czerwonym zaznaczono brakujący odcinek drogi rowerowej Kolorem czerwonym zaznaczono brakujący odcinek drogi rowerowej
Jędrzej Walczak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (56) 1 zablokowana

  • mozna jechac ulica

    ja z oruni górnej do Gdańska jade ulica, nie ma zakazu, a ścieżka nie biegnie wzdłuż tej jezdni, tylko wzdłuż kanału, nie ma wiec obowiązku z niej korzystać. Ptem jade pod tunelem.

    • 1 0

  • A co na to Korwin? (1)

    • 0 0

    • Korwin uważa, że samochód to pojazd do poruszania się możliwie najszybszego

      między punktem A i punktem B, bez względu na obecność innych w okolicy drogi przejazdu. Mój samochód = moje prawo do korzystania z tego, co fabryka dała.

      • 0 0

  • Dlaczego taki artykuł? (4)

    Przecież dopiero odbył się 18 Wielki Przewał Rowerowy, takie wielkie święto rowerzystów kochających Gdańsk i jazdę po nim. Przecież mieszkacie w mieście z najlepszą, najbardziej nowoczesną infrastrukturą, w którym dąży się do stałego polepszania dróg rowerowych. A tu taki szkopuł w środku miasta? I dlaczego nikt z tysięcy rowerzystów nie wpadł na pomysł by pojechać i zablokować to skrzyżowanie na pół godziny? Dlaczego teraz Jędrek wylewa żale?

    Boicie się myśleć
    Boicie się krzyczeć
    Boicie się marzyć
    Boicie się śnić
    Boicie się nie bać
    Boicie się umierać?

    Boicie się własnego cienia na rowerze, jeździcie z kamerami i piszecie o "dedykowanych" drogach rowerowych? To już po polsku się nie da?

    Możecie zrobić następne 18 WPR-ów i dalej będą takie problemy, bo jesteście tchórze, a WPR to pomyłka.
    Tak samo jak ta papka medialna, którą kupujecie o świetnym rozwoju Gdańska, jak kit, który sprzedają wam i mówią, że to świetne rozwiązania.

    • 2 6

    • tabletki? (2)

      dlaczego ciągle piszesz wy i wy? Przejedź się kawałek na rowerze i przestać smucić i dzielić ludzi na wrogie sobie plemiona. Zrób coś dla swojego miasta.

      • 2 2

      • (1)

        A co ty zrobiłeś dla swojego miasta? 18 razy zablokowałeś ulice? I coś jeszcze?

        • 1 3

        • kto ci dał prawo do sądzenia innych?

          nie mam powodu, by się przed tobą wywnętrzać.

          • 3 0

    • Bo na szczęście w Gdańsku już nie mieszkam i nie czuję więzi plemiennej z tysiącami nałogów, którym dealer sprzedał lewy towar w postaci DDRiP, w postaci niedostosowanych dla ich potrzeb świateł i przejść dla pieszych.
      Jak narkomani co walą herę poczuliście PR-owego "kopa", a teraz co? Trzeba wam czegoś mocniejszego? A może lepiej detoks w pojazdach ZTM bez rowerów, a na MTB do lasu w weekend?

      Przestańcie wciąż smęcić że wam coś nie pasuje, bo jak widać dealer już was nie słucha.

      • 1 3

  • Hehe, świetne pomysły :) (4)

    Może lepiej zrobić żeby od Biskupiej ciągle się paliło światło zielone, a na zjeździe z Chełmu zamontować przycisk dla kierowców aby włączali sobie zielone światło :)

    • 10 9

    • A może zrobić tam taką świetną estakadę rowerową jak w Śledziowie? (3)

      • 3 1

      • (2)

        A zdziwił byś się, w Niemczech na takich zadooopiach, gdzie żywej duszy nie widać, budują ścieżki, mostki i estakady rowerowe żeby tylko ludzie mieli wybór i mogli spokojnie przejechać nawet raz na "ruski rok". To dlaczego u nas nie można.

        • 7 2

        • może dlatego, że (1)

          niemcy mają pkb SIEDEM razy większe od polskiego? Myślenie nie boli

          • 1 2

          • a może dlatego mają wyższe PKB na mieszkańca

            że budują drogi dla wszystkich, a nie głównie lub tylko dla samochodów?

            • 1 0

  • Niestety infrastruktura rowerowa w Centrum kończy się na Hucisku. Dalej niestety radź sobie sam. Szczęściarzami są jedynie ci , którzy mieszkają na Siedlcach. Czas najwyższy by całe Centrum było przyjazne cyklistom

    • 2 0

  • Cyklistom zawsze źle (2)

    Łatwiej babie w klimakterium dogodzić niż cykliście

    • 15 47

    • ale to typowe u leming nic sie niestało,bez przesady :) (1)

      • 1 6

      • za to z ciebie taki prawdziwy POLAK

        jesteś taki polski, że nie stosujesz poprawnej odmiany słów zapożyczonych z innego języka?

        • 2 0

  • Ja dla swojego bezpieczeństwa nie jeżdżę po ulicy... (15)

    ...nie chcę też denerwowac niepotrzebnie kierowców, bo jestem użytkownikiem dróg, zarówno samochodowym, jak i rowerowym i rolkowym. Danym "pojazdem" jeżdżę po dedykowanych drogach.
    Wczoraj widziałam jak mądra głowa rowerowa jechała rowerem po al. Zwycięstwa, mimo zakazu. I powiem tyle, bezpiecznie to nie wyglądało.

    • 55 9

    • a wczoraj grupa rowerzystów jechała Al. Jana Pawła II (9)

      mimo nowiutkiej ścieżki rowerowej wzdłuż niej!

      • 14 4

      • (5)

        Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej
        z dnia 7 marca 2003 r.
        w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo o ruchu drogowym
        (Dz. U. Nr 58, poz. 515).

        Rozdział 3
        Ruch pojazdów

        Oddział 11
        Przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, ...

        Art.33.1.
        Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych.

        Jak dotrzeć do takich niedouków? Policjanta postawić przy każdej drodze rowerowej? Ja też jeżdżę rowerem, ale do głowy by mi nie przyszło, żeby pchać się na ulicę, gdy obok jest droga dla rowerów!

        • 4 11

        • (2)

          Art 33.
          1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
          2. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

          Ponieważ rozróżnia się pojęcia DDR i DDRiP, to z obu ustępów wynika, iż rowerzysta nie jest zobowiązany korzystać ze wspólnej DDRiP, oraz nie jest zobowiązany korzystać, gdy DDR nie jest wyznaczona w danym kierunku. Z ogólnych zaś przepisów wynika, ze kierujący żadnym pojazdem nie jest zobowiązany patrzeć na znaki po lewej stronie jezdni, gdy jedzie prawym pasem (nawet, gdy jest to jedyny pas).
          Jeśli zarządca drogi życzy sobie wygonić rowerzystów na DDR po drugiej stronie ulicy, musi zastosować odpowiednie oznakowanie, tj
          a) znak zakazu ruchu rowerów na jezdni
          b) informację o istnieniu DDR po drugiej stronie.

          Bez punktu b, tak naprawdę obliguje rowerzystę do pójścia pieszo, lub, jeśli jest ograniczenie>50 , (np. na Zwycięstwa), godzi się na jazdę po chodniku.

          • 9 0

          • (1)

            Dodam, że istnieje interpretacja, twierdząca, że DDRiP jest również DDR, ale analiza zmian z poprzedniego brzmienia ustawy taką interpretacje obala jednoznacznie. Nawet jeśli uznamy, że poprzednie brzmienie ustawy nie może być brane pod uwagę, to w nowym brzmieniu powyższe traktowanie DRiP jako DDR nie jest wyartykułowane explicite.

            Stare brzmienie art 33. W nawiasach ująłem tekst skasowany w 2011:
            1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów (lub z drogi dla rowerów i pieszych). Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

            • 5 0

            • to zauważ jeszcze jedno

              połowa śmieszek przy chodnikach oznakowana jest za pomocą C13/16, co automatycznie sprawia, że nie są one DDR, a DDRiP ze wskazaniem po której stronie ciągu powinien poruszać się rower. W myśl tego w Gdańsku jest wiele odcinków, na których ścieżki można zignorować. Z drugiej strony - w wielu miejscach dla zaoszczędzenia czasu lepiej jednak z tych ciągów korzystać.

              • 1 0

        • Do redakcji (1)

          Proszę o skasowanie posta Filipa z uwagi na wprowadzanie w błąd ludzi nieaktualnym stanem prawnym.

          PORD już ładnych parę lat wygląd zupełnie inaczej.

          • 8 0

          • I takich właśnie mamy kierowców.

            Zdać prawko i na tym etapie zakończyć znajomość przepisów. Aż strach wyjechać na ulicę.

            • 5 0

      • Nie wystarczy wybudować nową drogę rowerową... (2)

        ...wypadałoby jeszcze ją jakoś oznakować, a przede wszystkim dać do wiadomości społeczeństwu, chociażby poprzez media.

        • 5 9

        • (1)

          No tak, Urząd Mista powinien do każdego mieszkańca wysłać list informujący o nowej ścieżce rowerowej!!!! Heheh.
          Skoro ktoś nie jest na tyle rozgarnięty, aby nie zauważyć nowej ścieżki rowerowej, to raczej nie powinien na rowerze jeździć, bo to grozi katastrofą!!!

          • 12 4

          • Akurat nie jeżdżę przez Zaspę codziennie

            A raz od wielkiego dzwonu. Od zawsze brakowało tam porządnej drogi rowerowej więc nie zauważyłem tej "nowości" ;)))

            • 2 5

    • a jak nie masz dedykowanej drogi? (1)

      sam dojeżdżam z pruszcza na rowerze do pracy i wszystko fajnie, dopóki nie muszą przebijać się przez centrum. Najgorzej jest koło dworca gdzie ścieżka jest słabo oznakowana i piesi wchodzą na nią bez patrzenia a wystarczyłoby namalować na niej znak roweru co parę metrów na tym odcinku.

      • 5 1

      • To nic nie da. To musiałby być drut kolczasty.

        • 4 2

    • ach

      Jo anna grodzka co się porobiło syf

      • 0 2

    • Ci*ta jesteś nie rowerzysta...

      ja tam jadę rowerem tam gdzie chcę a nie tam gdzie są `dedykowane drogi'

      • 7 3

    • W stronę Śródmieścia czy Wrzeszcza?

      • 1 0

  • Urwana ścieżka (2)

    Na Jaśkowej Dolinie to samo, urywa się przy Batorego i kombinuj, jak na ulicę zjedziesz to chcą Cię rozjechać. Czy nie można na wprost, poprowadzić do ścieżki na Grunwaldzkiej? Kawałek, a jak wiele.

    • 9 0

    • Ścieżek urwanych u nas ci całe mnóstwo

      Nie tylko na Jaśkowej Dolinie, ale w całym Trójmieście, ba, w całej Polsce. To relikt przeszłości, z czasów gdy decydenci mieli zero pojęcia o ruchu rowerowym, a chcieli zasięgnąć mody z Zachodu, sami mając w pupie rowery.

      • 9 0

    • może nie zauważyłeś, ale jest zjazd z tej ścieżki na ulicę.

      tuż za sygnalizatorem możesz zjechać na jezdnię i na zasadach ogólnych pokonać skrzyżowanie. Jest wiele miejsc, w których takie "manewry" są jedynym LEGALNYM sposobem na pokonanie odcinka bez DDR.

      • 1 1

  • Precz z detektorami !!!

    Bez sensu utrudniają ruch.

    • 3 0

  • Widzę, że niektórzy zostali zbanowani

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum