• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Próg zwalniający na drodze rowerowej w Sopocie. "To przykra konieczność"

Joanna Skutkiewicz
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
O zamontowaniu progów na sopockiej drodze rowerowej poinformował administrator fanpage'a 3miejski Rowerzysta na Facebooku. O zamontowaniu progów na sopockiej drodze rowerowej poinformował administrator fanpage'a 3miejski Rowerzysta na Facebooku.

W piątek, 16 lipca, na drodze rowerowej w pasie nadmorskim na wysokości wejścia na plażę nr 40Mapka w Sopocie pojawiły się progi zwalniające. Wzbudzają wiele kontrowersji, jednak zarządcy drogi informują, że to przykra konieczność wynikająca z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom trenującym w Sopockim Klubie Żeglarskim.



Czy zamontowanie progu na sopockiej drodze dla rowerów to dobry pomysł?

Pas nadmorski to jeden z najliczniej uczęszczanych przez rowerzystów ciągów rowerowych w Trójmieście. Zwłaszcza w sezonie letnim od rana do wieczora można spotkać tam mnóstwo rowerzystów, rolkarzy oraz użytkowników hulajnóg, którzy od niedawna zgodnie z przepisami mogą korzystać z dróg dla rowerów.

Choć na wysokości wejścia nr 40 znajduje się dobrze widoczny znak stop, mało kto choćby tam zwalnia, nie mówiąc już o całkowitym zatrzymaniu roweru. Niestety, ze względu na znajdujący się obok Sopocki Klub Żeglarski do tej pory w tym miejscu często dochodziło do niebezpiecznych sytuacji. Żeglarze, zwłaszcza dzieci trenujące w SKŻ, aby dostać się do wody, muszą przekroczyć przejście dla pieszych, trzymając sprzęt całkowicie zasłaniający im widok na boki.

Koniec remontu ul. Armii Krajowej. Rowerzyści pojadą nową drogą



Zmiana dla bezpieczeństwa żeglarzy



Jak zaznacza rzecznik sopockiego ZDiZ, zamontowanie progów to efekt pozytywnego rozpatrzenia wniosku z Sopockiego Klubu Żeglarskiego.

- Sopot posiada doskonałą infrastrukturę rowerową, z której chętnie korzystają zarówno mieszkańcy, jak i goście - mówi Anna DyksińskaZarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - Doskonała jakość dróg rowerowych w kurorcie prowokuje do tego, że część użytkowników trasy rekreacyjne traktuje jak wyczynowe, zapominając o innych użytkownikach. Mieszkańcy wiedzą, że na rzeczonym odcinku trasy rowerowej występuje kolizja, i uczestnicy szkółek żeglarskich, najczęściej dzieci, muszą przeciąć ścieżkę, aby z żaglami i łódkami przedostać się na plażę. Tubylcy wiedzą, turyści i goście nie, co powoduje bardzo często, że rozpędzają się oni na tym odcinku niemiłosiernie. Dotyczy to również rolkarzy i użytkowników hulajnóg. Montowane właśnie progi mają za zadanie - całorocznie - chronić dzieci i młodzież ze szkółek żeglarskich SKŻ, którzy muszą przeciąć ścieżkę rowerową, aby dotrzeć na plażę. Duże żagle, które niosą dzieci, ograniczają im widoczność, a rozpędzony użytkownik ścieżki stanowi ogromne zagrożenie dla ich zdrowia, a nawet życia. Na prośbę i apele rodziców oraz władz SKŻ zamontowaliśmy progi bezpieczeństwa.

Spór o znak stop na drodze rowerowej w Sopocie



Najmniejsze zło?



Choć nie ulega wątpliwości, że progi nie będą komfortowe w użytkowaniu dla rowerzystów, wydaje się, że to najmniej uciążliwa z rozważanych przez miasto możliwości.

- Poza zamontowaniem progów przesunięto także płot SKŻ, aby zwiększyć widoczność i tym samym bezpieczeństwo zarówno rowerzystów, jak i żeglarzy - mówi Krzysztof Jałoszyński, sopocki oficer rowerowy. - To rzeczywiście niebezpieczne miejsce. Alternatywą dla zastosowanych środków było wyznaczenie sezonowego objazdu dla rowerzystów, który zupełnie ominąłby to kolizyjne miejsce. Rowery musiałyby wówczas jechać ul. Bitwy pod Płowcami, co też nie byłoby dla nich komfortowym rozwiązaniem.

Bezpieczne czy nie? Czas pokaże



Trójmiejscy rowerzyści zwracają uwagę na fakt, iż progi są bardzo wysokie i będą prawdopodobnie stwarzać niebezpieczeństwo dla użytkowników hulajnóg i rolkarzy. Rzecznik ZDiZ zapewnia jednak, że wybrano progi o najniższej możliwej wysokości.

- Dbając o bezpieczeństwo rowerzystów, rolkarzy i użytkowników hulajnóg, dokonaliśmy cięć sanitarnych drzew, by po zmierzchu nie zasłaniały światła z pobliskich latarni - dodaje rzecznik prasowy ZDiZ. - Odsuwamy również płot SKŻ, tak by zwiększyć widoczność. Barierki rozdzielające ścieżkę rowerową od pieszej zostaną oklejone odblaskowymi elementami, również w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa.
11:30 19 LIPCA 21

Próg zwalniajacy przy klubie żeglarskim (35 opinii)

W Sopocie nie jest przystosowany do rowerow i hulajnòg, ma nieodpowiedni ksztalt, efekt najazdu jest wybitnie chamski i nieprzyjemny, dla hulajnóg moze byc niebezpieczny. To jest zwykly prog dla samochodow. Idiotyzm na idiotyzmie w tym kraju.
W Sopocie nie jest przystosowany do rowerow i hulajnòg, ma nieodpowiedni ksztalt, efekt najazdu jest wybitnie chamski i nieprzyjemny, dla hulajnóg moze byc niebezpieczny. To jest zwykly prog dla samochodow. Idiotyzm na idiotyzmie w tym kraju.

Miejsca

Opinie (461) ponad 20 zablokowanych

  • Jako rowerzysta mam kulturę poruszania się o wiele wyższą ponad obserwowany standard u innych

    (bo nie tylko rowerzyści, ale również rolkarze, hulajnogi a przede wszystkim gapowaci piesi) ale tak obiektywnie to nie widzę w jaki sposób taki próg ma zmuszać rowerzystę np roweru górskiego do zwolnienia? Przez takie coś się po prostu przejeżdża bez problemu.
    Za to widzę korek spowodowany przez skrótowo "sieroty" na rolkach lub innego rodzaju "sieroty komunikacyjne"

    • 0 0

  • Bardzo dobrze. Rowerofczyki za bardzo szalejom (6)

    Nawet pieszych na przejściach nie przepuszczajom

    • 75 50

    • Wracaj skad przybyles jak ci się nie podoba (3)

      • 4 14

      • (2)

        Jp - japę przymnknij

        • 10 2

        • (1)

          trzykrotnie... ;-)

          • 1 0

          • Lepiej dwukrotnie:
            JP2

            • 0 0

    • Ja zatrzymałem się kiedyś rowerem żeby przepuścić dwie starsze kobiety (1)

      to zaczęły mi w wielkim szoku dziękować mówiąc, że powinienem za takie zachowanie medal dostać bo to się nie zdarza

      • 10 3

      • Tak, znam tę historię. Poszedłeś z nimi na piwo i okazało się w nocy, że to transwestyci.

        • 3 3

  • Próg

    Taki próg jest przeszkodą dla hulajnogi. Nie wspominając o rolkarzami. Zobaczymy ile teraz będzie wypadków i połamanych nóg, pękniętych głów po stronie rolkarzy

    • 1 0

  • to trzeba...

    wszystkie drzewa wyciąć , aby poprawić widoczność...i betonem zalać dziury a potem progi powstawiać ...

    • 0 0

  • yes yes yes (1)

    W końcu coś mądrego ..... ja bym jeszcze kilka miejsc znalazł gdzie trzeba zamontować takie cudo

    • 12 17

    • tuse zamontuj

      • 2 0

  • A ty pedaluj, pedaluj glosno krzycz, kiedy na ziemie zrzuci cie psia smycz. (1)

    Tak zdarzylo sie mojej kolezance. Pan wypuscil psa 80 kilo zywej wagi na wysuwanej smyczy po calosci. Zwierz odlecial, naprezyl tasme a pozniej bylo nieudane ladowanie i zlamany kregoslup.

    • 4 2

    • na pecha nie ma rady

      chyba ze chirurgiczne przyszycie smyczy do pana

      • 0 0

  • ja i tak go przeskakuje na pełnej p... (4)

    jw

    • 14 7

    • (2)

      Ja się będę musiał nauczyć, bo na razie to umiem podrzucić tylko przednie koło.

      • 2 2

      • nic trudnego...spoko loko :) (1)

        jw

        • 2 2

        • czasem przednie wystarczy, tylko tylną gumę lepiej mieć grubszą

          • 0 0

    • kij ci w szyprychy

      ci celowo z małej litery

      • 0 2

  • Dzieci nie trenują same (2)

    Wystarczy, że opiekun wyjdzie na ścieżkę i wstrzyma ruch, na czas przejścia dzieci i przeprowadzania sprzętu.
    Proste i logiczne rozwiązanie.

    • 5 8

    • rowerzyści wjechaliby w opiekuna (1)

      zwyzywali, opluli ale na pewno nie zatrzymali się i nie poczekali

      • 4 3

      • nie buraku

        tak zachowali by się ci inni, za okrągłą kierownicą, w końcu to z takimi są o tym filmiki

        rowerzyści zaś zatrzymali by się i spokojnie zabawiali by się rozmową, w czasie gdy konwój mrowek by szedł

        • 2 0

  • Najgorsza śmieszka rowerowa w kraju (2)

    Ta śmieszka to jest po prostu jakieś nieporozumienie. Z jednej strony jedyna śmieszka przelotowa dla poruszających się między Gdynią, a Gdańskiem, a z drugiej wcale nie droga dla rowerzystów, tylko droga dla rowerzystów spacerujących.
    Najśmieszniejsze, że kawałek dalej, już w Gdańsku jakoś się da pogodzić ruch pieszy z rowerowym i tam można jeździć i szybko, i bezpiecznie.
    Sopot to takie dziwne miasto po prostu.

    • 8 2

    • (1)

      W Gdańsku jednak łatwiej - w owym ciągu jest więcej przestrzeni; w Sopocie jest cokolwiek ciasno miedzy zabudowaniami i wydmami.

      • 0 1

      • niedawno wydano miliony na poszerzenie plaży,
        wszyscy siedzieliście na rurze

        skż nie jest przykuty do hangarów jak chłop pańszczyżniany!
        owszem, w zimie jest. ale w lecie tam powinny zostać tylko szroty
        to tylko moczytupki tam nie ma dorosłych jachtów!
        a reszta powinna być w zagrodzie na plaży. niech by i zadaszonym hangarze, no chyba Karnowski ani urząd morski nie kazali by se płacić za użytkowanie?

        • 0 0

  • Problematyczne z punktu widzenia przepisów (9)

    Obawiam się, że kolejny raz urzędnicy nie mają pojęcia o przepisach. Znak stop służy do wskazania miejsca bezwarunkowego zatrzymania na skrzyżowaniu drogi podporządkowanej z drogą z pierwszeństwem. Żeglarze, niezależnie od wieku i celu wędrówki, w tym miejscu nie są na drodze, to nie jest chodnik (część drogi) tylko dojście do posesji. Żeglarze więc włączają się do ruchu, a włączający się do ruchu zawsze, w każdej sytuacji, musi ustąpić pierwszeństwa użytkownikom dróg już się po nich poruszającym. Zatem: bubel i totalnie nieprzemyślane rozwiązanie.

    • 10 10

    • To jest przejście dla pieszych (7)

      Ma oznakowanie poziome i pionowe. Kierujacy pojazdem ma w tym przypadku obowiazek ustapic pierwszenstwa pieszemu. Co do progow i znaku STOP - są bez sensu.

      • 4 1

      • To nie jest prawidłowe przejście (6)

        Na to przejście wchodzi się nie z innej drogi publicznej (choćby kawałka chodnika) tylko wprost z posesji. Wychodząc z posesji zawsze włączasz się do ruchu - musisz ustąpić pierwszeństwa bezwarunkowo niezależnie od okoliczności. Zatem w tym miejscu pieszy, wychodzący ze szkoły żeglarskiej, nie ma pierwszeństwa przed rowerzystą, który zatrzymał rower przed znakiem STOP, bo rowerzysta jest uczestnikiem ruchu (zatrzymanie rowerzysty wynikało z przepisów i warunków na drodze, więc jest nadal uczestnikiem ruchu wykonującym polecenia wskazywane przez znaki!) a pieszy, wychodzący ze szkoły żęglarskiej - jeszcze nie. Dopiero jak wejdzie na to problematyczne przejście dla pieszych to znajdzie się na drodze publicznej i ma pierwszeństwo. Wiec jak pisałem: bubel prawny.

        • 4 1

        • (2)

          Ale czy serio jest tak ciezko zastosowac podstawowa zasade ograniczonego zaufania i pomprostu na re 5 m zwolnic? Tak po prostu po ludzku?

          • 1 0

          • Ależ ja nie przeczę.... (1)

            Zwolnić zawsze warto i ja w tym miejscu też to robię. Ja tylko wytykam problem formalno-prawny zastosowanego rozwiązania. Bo można zrobić to lepiej, bezpieczniej i zgodnie z przepisami. Chyba taki jest między innymi sens tych komentarzy: wytykać absurdy i błędy żeby docelowo było lepiej?

            • 1 1

            • tak powinno być

              tymczasem najczęściej są kanalizacją frustracji półanalfabetów

              więc dzięki że napisałeś, miło było

              • 0 0

        • Weź już lepiej nic nie pisz

          • 1 1

        • (1)

          Jakby karano urzędników za łamanie prawa to by się poprawiło a tak to robią co chca

          • 2 1

          • a gdyby tak ich pozwać do sądu cywilnego? za jakiś uraz, np odklejenie siatkówki u pasażera rykszy... człowiek-pudel płacił by miliony bez mrugnięcia

            • 0 2

    • Dobrze że Ty masz. Gorszych bzdur nie czytałem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum