Powstanie nowa trasa rowerowa w Brzeźnie dzięki zaangażowaniu mieszkańców
Za kilkanaście miesięcy mieszkańcy Brzeźna zyskają nowy fragment trasy rowerowej - wzdłuż ul. Gdańskiej. Powstanie ona w formie wydzielonej drogi rowerowej oraz chodnika z dopuszczeniem ruchu jednośladów. Inwestycja jest realizowana w ramach dwóch projektów z Budżetu Obywatelskiego.
- w edycji 2022 dotyczący odcinka ul. Łozy - zjazd do sklepu Biedronka,
- w edycji 2023 dotyczący odcinka zjazd do sklepu Biedronka - ul. Uczniowska.
Na odcinku Łozy - Biedronka planuje się zbudować wydzieloną drogę rowerową z masy bitumicznej (asfaltu), usytuowaną równolegle do chodnika. Na odcinku Biedronka - Uczniowska ruch rowerowy będzie natomiast odbywał się na wspólnej przestrzeni z pieszymi (chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym).
Projekt podzielony na dwa etapy, ale ostatecznie będzie jeden
Ponadto planuje się przebudowę wszystkich zjazdów z ul. Gdańskiej celem dostosowania ich do ruchu rowerowego. Od strony ul. Uczniowskiej powstanie także wygodny wjazd na chodnik pieszo-rowerowy.
Pierwotnie opracowanie dokumentacji nowej trasy rowerowej planowano realizować w dwóch niezależnych postępowaniach przetargowych - odpowiednio do projektów BO. Ostatecznie jednak urzędnicy odstąpili od umowy z wykonawcą dla pierwszego odcinka i ogłosili kolejne postępowanie na cały fragment ul. Gdańskiej od ul. Łozy do ul. Uczniowskiej.
- W trakcie przygotowania dokumentacji dla odcinka Łozy - Biedronka, w porozumieniu m.in. z pełnomocnikiem prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, jak i wnioskodawcą projektu BO, okazało się, że ze względów technicznych i finansowych odcinki wybrane do realizacji w ramach BO 2022 i 2023 należy zaprojektować i zrealizować w ramach jednego zadania inwestycyjnego oraz rozszerzyć o dodatkowe elementy finansowane ze środków budżetu miasta. To rozwiązanie będzie bardziej ekonomiczne i z większą korzyścią dla mieszkańców - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nieukończony projekt podstawą dla całościowego opracowania
Umowa z pierwszym projektantem została rozwiązania za porozumieniem stron, zaś biuro projektowe otrzymało ok. 9 tys. zł za przygotowanie inwentaryzacji terenu oraz projekt koncepcyjny wraz z przebiegiem planowanej drogi rowerowej i mapą do celów projektowych.
- Materiały te pozwoliły na zdiagnozowanie możliwych problemów, które mogą się pojawić przy kolejnych pracach projektowych, oraz posłużyły do przeprowadzenia konsultacji z przedstawicielami odpowiednich działów Gdańskiego Zarządu Dróg. Na ich podstawie sprecyzowano priorytety projektowe i zakres prac projektowych. Zostały także dołączone jako materiały wstępne do zlecenia na nową dokumentację projektową - dodaje Niezgoda.
12 miesięcy na przygotowanie projektu, potem budowa
W drugim postępowaniu wpłynęły cztery oferty. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła firma Mg Invest Mariusz Gruchała z Gdańska na kwotę 91 635 zł (najdroższa oferta w przetargu opiewała na kwotę ok. 134 tys. zł).
Na przygotowanie pełnej dokumentacji przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Dopiero w kolejnym etapie będzie możliwe ogłoszenia przetargu na prace budowlane w oparciu o gotową dokumentację projektową.
Rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-29 15:11
(1)
Nie ma już nadziei na drogi rowerowe co raz gorsze budują. jak przejeżdżam przez Hucisko to zęby bolą, zrobili drogę przez przystanek masakra.
- 17 10
-
2023-07-01 21:51
jednym z największych osiągnięć lobby samochodowego
jest przekonanie wielu ludzi, że ruch rowerów i pieszych nie może się bezproblemowo odbywać po tych elementach przestrzeni miejskiej, które zostały uwolnione od parkujących i jeżdżących samochodów (a może, czego ulica Hucisko jest dowodem). Skądinąd tam jest miejsce na wydzielona drogę dla rowerów przez skwerek między chodnikiem a budynkiem Rady Miasta.
- 0 0
-
2023-06-29 14:39
(14)
Jeździłem tamtędy rowerem do pracy i powiem wam, że zupełnie bez sensu inwestycja - zupełnie bezpiecznie i komfortowo można tamtędy jechać po jezdni. Mały ruch itd, ale chyba mamy zaoszczędzone kasy z likwidacji śmietników i fontann to można na głupoty wydać... ;/
- 33 52
-
2023-06-29 21:21
Chyba po chodniku.
- 0 1
-
2023-06-29 19:24
Też wolę tam jeździć po jezdni bo jest wygodniej i znacznie bezpieczniej niż na chodniku obok ale... (6)
...kiedy jadą ze mną dzieci to jednak wybieramy chodnik (zupełnie legalnie bo rowerzysta do 10 lat i jego opiekun to wg. prawa piesi).
Chodnik na tym odcinku wybierają również moi rodzice, z racji wieku nie są już tak sprawni, jadą wolno i nie czują się dobrze na jezdni, która wcale taka spokojna nie jest.
Infrastruktura...kiedy jadą ze mną dzieci to jednak wybieramy chodnik (zupełnie legalnie bo rowerzysta do 10 lat i jego opiekun to wg. prawa piesi).
Chodnik na tym odcinku wybierają również moi rodzice, z racji wieku nie są już tak sprawni, jadą wolno i nie czują się dobrze na jezdni, która wcale taka spokojna nie jest.
Infrastruktura komunikacyjna powinna być zrównoważona i (w miarę możliwości) dostępna dla wszystkich użytkowników. To, że doświadczeni rowerzyści pojadą jezdnią nie znaczy, że jest to idealne rozwiązanie dla wszystkich.
Z tego powodu ta inwestycja jak najbardziej ma sens. Przyda się zwłaszcza odcinek od ul Łozy do Biedronki bo obecnie jest tam wąsko i niebezpiecznie.- 10 3
-
2023-06-29 20:35
nie ma sensu bo czesciowo bedzie wydzielona (z nakazem jazdy) (3)
czyli rowerzysta bedzie musiał skakac z jezdni na chodnik i odwrotnie lub w całosci pojedzie po chodniku. nie bedzie mial mozliwosci legalnie przejechac jak człowiek całego odcinku jezdnią. to chore!
- 1 3
-
2023-06-29 22:21
To jest największa wada tego rozwiązania. (2)
W dodatku inwestycja nie obejmuje całej długości ulicy więc jak ktoś chce ją przejechać całą to i tak będzie musiał zjechać w pewnym momencie na jezdnie.
Pewnym pocieszeniem jest to, że odcinek z wydzieloną drogą będzie krótki i po jednej stronie ulicy, w wielu przypadkach wciąż będzie można tam legalnie jechać jezdnią.
W dodatku inwestycja nie obejmuje całej długości ulicy więc jak ktoś chce ją przejechać całą to i tak będzie musiał zjechać w pewnym momencie na jezdnie.
Pewnym pocieszeniem jest to, że odcinek z wydzieloną drogą będzie krótki i po jednej stronie ulicy, w wielu przypadkach wciąż będzie można tam legalnie jechać jezdnią.
Mimo wszystko, pomimo wad i niedostatków, jest to jakiś postęp względem obecnej sytuacji i wygląda na to, że odpowiada to potrzebom lokalnej społeczności. Ktoś w końcu zgłosił te projekty i głosował na nie.
W tym miejscu, z jakiegoś powodu, rowerzysta na jezdni to prawdziwa rzadkość, choć zgodnie z przepisami i rozsądkiem to tam powinien odbywać się ruch rowerowy, za to na chodniku rowerzystów sporo.
Może zamiast skupiać się na sensowności inwestycji większy nacisk należy pożyć na zmienię świadomości społeczeństwa. Wtedy jest większa szansa na realizację lepszych rozwiązań.- 4 2
-
2023-06-30 03:57
to zwykłe promowanie jezdzenia po chodniku (1)
zamiast zachecac do prawidłowej jazdy zacheca sie do patologicznych zachowan. Tak nigdy dobrze nie bedzie.
- 0 3
-
2023-06-30 16:49
I tak zawsze jeżdżę po chodniku jeśli brak ścieżki rowerowej
Nigdy po ulicy, zwłaszcza w tamtym miejscu, gdzie są tylko 2 pasy i nie ma możliwości auto wyminąć rowerzysty gdy z przeciwka jadą samochody
- 1 0
-
2023-06-29 20:11
(1)
Coś się nie zgadza. Dziadkowie 10-latka (i młodszych) nie są już sprawni z racji wieku i jadą wolno? Zdrowi ludzie przed 70 z racji wieku są sprawni i jeżdżą na rowerze od 50- 60 lat, kiedy to zdobyli kartę rowerową i jeździli po ulicy.
- 1 6
-
2023-06-29 21:57
Na jakiej podstawie zakładasz, że dziadkowie 10-latka nie mają 70 i są w pełni zdrowi?
W rzeczywistości równie dobrze mogą być przed 50 jak i grubo po 90, a to robi już kolosalną różnicę w sprawności.
W tym konkretnym wypadku są po 80 i już nie mają takiego wigoru jak dawniej.
A przecież nie tylko wiek ma znaczenie, znamNa jakiej podstawie zakładasz, że dziadkowie 10-latka nie mają 70 i są w pełni zdrowi?
W rzeczywistości równie dobrze mogą być przed 50 jak i grubo po 90, a to robi już kolosalną różnicę w sprawności.
W tym konkretnym wypadku są po 80 i już nie mają takiego wigoru jak dawniej.
A przecież nie tylko wiek ma znaczenie, znam ludzi po 40, którzy są mniej sprawni od przeciętnego staruszka.
Innym z kolei brak umiejętności, wiedzy i wyobraźni by jechać po jezdni tam gdzie jest to najlepsze rozwiązanie.
Kultura na drogach też temu nie sprzyja, a kiedyś nie było wcale lepiej, przecież to właśnie pokolenie które zdobyło kartę rowerową kilkadziesiąt lat temu, często jeździ całe życie chodnikami (poza kolażami amatorami).- 4 1
-
2023-06-29 19:05
nie zgadzam się z tą opinią
- 5 5
-
2023-06-29 18:09
Tam ruch w sezonie wcale nie jest mały. (1)
A kierowczyki są zdolni do kretyńskich manewrów.
- 12 6
-
2023-06-29 18:47
Zwłaszcza w trybie "jestem nad morzem na wakacjach".
- 9 3
-
2023-06-29 14:51
super ze bedzie sciezka (2)
może kiedyś był mały ruch, obecnie przy turystyce, nowych mieszkaniach jest to powoli trasa niebezpieczna
- 14 4
-
2023-06-29 19:00
czym wiekszy ruch tym wolniejszy ruch tym bezpieczniej (1)
wrzucanie rowerzystow na chodniki to tylko potegowanie ryzyka. wszedzie to wiedzą tylko nie w polsce
- 7 9
-
2023-06-29 22:08
i nie w Gdańsku
- 3 3
-
2023-06-29 14:31
Super wiadomość dla mieszkańców (3)
Jednak utworzenie ciągu pieszo-rowerowego jest trochę dyskusyjne. Ni to wygodne, ni to bezpieczne. Lepszym rozwiązaniem byłoby już poszerzenie jezdni o dodatkowe pasy rowerowe. Zgaduję, że przeszkodą w budowie wydzielonej drogi rowerowej na całym odcinku są drzewa w pasie drogowym, ale fajnie by było, jakby udało się to zaprojektować bez ciągu pieszo-rowerowego (no chyba, że byłby bardzo szeroki, ale w to wątpię).
- 18 16
-
2023-06-29 19:35
Przecież chodnik na którym zostanie dopuszczony ruch rowerowy już istnieje i jest dość szeroki.
Na tamtym odcinku nie trzeba niczego więcej, a na wcześniejszym powstanie wydzielona droga rowerowa. Więc nie powinno być aż tak źle.
Pasy rowerowe są fajne (choć jak wszystko mają wady i zalety) ale chyba nie zdajesz sobie sprawy jaki byłby koszt ich wykonania w tym miejscu. Zysk byłby kompletnie nie adekwatny do poniesionych nakładów.- 5 4
-
2023-06-29 15:42
Scieszka rowerowa (1)
Po co budować śmieszki rowerowe, 三三三 na nich nie jeżdżą, wolą byle gdzie, nie ma dla nich przepisów
.- 2 14
-
2023-06-29 19:27
O kierowcach aut piszesz?
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.