• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej w Gdyni

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów

Za dwa-trzy lata zniknie rowerowa "dziura" wzdłuż ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Urzędnicy szukają wykonawcy, który przygotuje projekt budowy drogi dla rowerów na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. W ramach inwestycji planuje się również wykonać tunel w nasypie kolejowym.



Budowa drogi rowerowej na dolnym odcinku ul. Wielkopolskiej przewidziana jest na lata 2020 - 2021. Aby jednak możliwe było przeprowadzenie robót, niezbędne jest przygotowanie pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej. I to właśnie wykonawcy dla tego zadania poszukuje gdyński Zarząd Dróg i Zieleni.

Wykonawca będzie musiał przedstawić trzy warianty prowadzenia infrastruktury rowerowej:
  1. za drzewami względem jezdni z zajęciem działek prywatnych,
  2. przed drzewami względem jezdni z "przesunięciem" całej jezdni ul. Wielkopolskiej,
  3. droga rowerowa zamiast drzew, czyli z ich wycinką lub inny wariant autorstwa wykonawcy.

Który wariant prowadzenia drogi rowerowej wydaje się najlepszy?

Dopuszczalne jest stosowanie różnych wariantów na poszczególnych fragmentach nowej drogi. O ostatecznym wyborze wariantu (wariantów) do dalszych prac projektowych zdecydują urzędnicy.

Ponadto od zwycięzcy przetargu oczekuje się przyjęcia rozwiązań, które będą zapewniały bezpieczeństwo ruchu pieszego oraz minimalizowały liczbę miejsc kolizyjnych z różnymi uczestnikami ruchu.

Tunel pod torami kolejowymi



Zdecydowanie najtrudniejszym elementem inwestycji będzie wydrążenie w nasypie kolejowym tunelu pieszo-rowerowego o szerokości co najmniej 5,5 m po północnej stronie obecnego wiaduktu.

Roboty budowlane, zgodnie z zaleceniami kolejarzy, będą musiały być prowadzone bez wstrzymania ruchu pociągów oraz ingerencji w infrastrukturę PKP.

Na odcinku od ul. Łowickiej do torów kolejowych droga rowerowa będzie poprowadzona po północnej stronie, zaś od torów do al. Zwycięstwa po obu stronach jezdni. Na odcinku od ul. Łowickiej do torów kolejowych droga rowerowa będzie poprowadzona po północnej stronie, zaś od torów do al. Zwycięstwa po obu stronach jezdni.
Nowa droga rowerowa powinna być wykonana w technologii betonu asfaltowego drobnoziarnistego z warstwą ścieralną z mastyksu grysowego SMA, czyli - mówiąc potocznie i w bardzo dużym uproszczeniu - będzie posiadała nawierzchnię asfaltową.

Dokumentacja gotowa w grudniu przyszłego roku



O wyborze wykonawcy dokumentacji zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.), okresu udzielonej rękojmi i gwarancji (20 proc.) oraz kwalifikacji zawodowych oraz doświadczenia (20 proc.). Na jej przygotowanie będzie miał czas do 10 grudnia 2019 r.

Czytaj również artykuł z sierpnia: Powstanie brakujący odcinek drogi dla rowerowej wzdłuż al. Zwycięstwa w Orłowie

Opinie (177) 2 zablokowane

  • Pod prąd

    Ja ten odcinek pokonuję chodnikiem, ale po drugiej stronie ulicy. Jest on tam szerszy i korzysta z niego mniej pieszych.

    • 0 0

  • Wariant 4. Nad drzewami... wykonanie: lata 2055-2072

    • 0 0

  • No i co z tego gdy co zatrwardzialsi amatorzy dwóch pedalow będzie sobie umilać czas na jezdni a nie na ścieżce rowerowej jak często to dziś można zobaczyc

    • 0 1

  • Czy ktoś mi może wytłumaczyć (7)

    dlaczego w Polsce panuje głupi zwyczaj budowania dwukierunkowych dróg rowerowych?

    • 18 4

    • (1)

      tak taniej. jak by była jednokierunkowa to musieliby zrobić dwie, z obu stron.
      u nas wiadomo że parametr "najniższa cena" najważniejsza.

      • 8 2

      • Podobnie jak z chodnikami

        Ciężko iść wyłącznie po prawej stronie, bo przekroczenie jesdni jest tym trudniejsze im szersza ona jest. Taki pieszy nie miałby jak wrócić po paragon, gdyby odszedł 10 m od sklepu. Musiałby iść 100 m do najbliższych świateł, potem cofnąć się 200 do kolejnych i znów 100 do sklepu. A gdyby się zagapił...
        Samochód jest przeznaczony na większe prędkości, dłuższe odcinki i większe towary. Rower plasuje się gdzieś pomiędzy pieszym i samochodem. jest bardzo elastyczny jeśli chodzi o kierunek i wybór trasy, jedzie szybciej od pieszego i parkuje niemal wszędzie.
        Dlatego ddr, szczególnie wzdłuż wielojezdniowych ulic z zabudową sklepowo mieszkaniową powinien być projektowany jak dwa ciągi dwukierunkowe, po obu stronach jezdni. Natomiast poza terenem zabudowanym, jak dwa ciągi jednokierunkowe, po prawej stronie jezdni.
        Teraz jest mania oszukiwanie rowerzystów. ddr jest akurat po prawej, a w środku postawiony jest przejazd na lewo, co daje ddr akurat po prawej, dla tych, co jadą od drugiej strony.
        Przykłady: Osowa-Chwaszczyno, Pępowo-Żukowo.

        • 1 0

    • W Holandii ten zwyczaj występuje w masowej skali

      na skrzyżowaniach z wieloma ulicami rowerzyści korzystający z takich dróg mają pierwszeństwo.

      Kierowcy są bardzo z tego zadowoleni: nie mają kłopotów z nadmiarem konkurencji na parkingach i na jezdniach są krótsze kolejki samochodów do zmiany świateł na skrzyżowaniach.

      • 0 0

    • Z drogami dla samochodów to samo! (1)

      • 3 1

      • jest w mieście wiele ulic jednokierunkowych, po których warto dopuścić ruch rowerów w obu kierunkach

        to poprawia bezpieczeństwo wszystkich.

        • 0 0

    • bo ped**arze też jeżdza w obydwu kierunkach.

      • 5 4

    • Nie mówiąc o chodnikach!

      • 5 3

  • Zarcik (2)

    Gdybym przeczytał wzdłuż wielkopolskiej powstanie nowa droga Wielkopolska dwujezdniowa to by mnie zaskoczyli ale droga rowerowa ? Tematów nie ma czy jak? Tak wiem wiem nie ma gdzie wybudować drugiej ulicy wiec odpowiadam niech estakadę wybudują nad obecna

    • 3 8

    • Ja się w ogóle piłką kopaną nie interesuję

      i do działu sport wcale nie zaglądam, tym bardziej nie komentuję bo mnie to nie ibchodzi. Rozumiem, że są rzesze mieszkańców Trójmiasta, którzy się tym pasjonują i rozumiem, że miasto stawia ten, czy ów obiekt, kiedyś nawet objechałem rowerem stadion.
      Ale, żeby się produkować na forum kibicowskim jakoś nie przyszło mi do głowy. Dla mnie strata czasu - czytać jakiś artykuł o budowie parkingu pod stadionem, czy wymianie wyrwanych krzesełek.

      • 1 0

    • Drogi piętrowe, parkingi piętrowe...

      Gdyby tylko był jakiś sposób, żeby ludzie zajmowali mniej miejsca na drodze...

      • 1 0

  • (1)

    A mam pytanie czy nie ma innych wazniejszych rzeczy. do zalatwienia niz sciezka rowerowa to juz przesada zeby paru facetow w obcislych gaciach prawie rzadzilo ruchem w gdyni

    • 1 3

    • Jest

      Pokój na świecie.

      • 1 0

  • Rok czasu na przygotowanie planów ścieżki 500m?! (1)

    Kpina?

    • 3 2

    • I tak beda opoznienia. Zakład?

      • 0 1

  • Wielkopolska czeka na 3 pas ruchu dla aut

    Wielkopolska czeka na 3 pas ruchu dla aut .wzdluz drogi po obu kierunkach jest pas zieleni wielkosci brakujacego 3 pasa ruchu. Piorytetowo trzeba to zalatwic ulatwi to zycie tysiecy kierowcom

    • 0 4

  • Tak trzymać.

    Może jak będzie więcej ścieżek rowerowych to maruderzy z ze swoich pięknych samochodów przesiądą się na rowery. Tylko narzekac że korki ale na rower nie wsiądzie. A tak cała rodzinka jedzie do miasta tata,mama syn i córka każde swoim autem i da kur... korki. Przy okazji z Morskiej na Obłuże przydała by się ścieżka rowerowa. Jeżdżę z Dąbrowy na Oksywie rowerem do pracy i niestety trzeba rower nosić przez tory bo estakadą nie da rady jechać.

    • 1 0

  • a kiedy powstanie nowa droga dla aut ? (18)

    • 74 38

    • jest obok? do tego 4 pasmowa!!! mało ci??? (3)

      • 21 7

      • (2)

        obok Wielkopolskiej biegnie 4-ro pasmówka?

        • 6 10

        • Obok nie.

          • 0 0

        • tak są 4pasy

          • 7 0

    • Rower i samochód nie jest środkiem masowego transportu (2)

      Zgodnie ze strategia rozwoju ten rodzaj powinien być promowany więc bus pas a nie droga rowerowa

      • 1 1

      • samochód i rower są środkami transportu indywidualnego (1)

        w dobrze zarządzanych miastach rower jest masowo wykorzystywany w codziennych podróżach.

        Masowe wykorzystywanie samochodu w codziennych podróżach jest przyczyną wielu niekorzystnych procesów w życiu kierowców, pasażerów i innych mieszkańców miast i wsi.

        Jest także zjawiskiem bardzo kosztownym dla podatnika.

        • 1 0

        • Pełna zgoda ale na terenie o mocno ograniczonej prz

          Przestrzeni jak w tym przypadku pierwszeństwo powinien mieć bus pas zgodnie z przyjęta strategia,

          Tyle I aż tyle

          • 1 1

    • (1)

      juz rowerowe bydło komentuje, mysli ze jest najważniejsze

      • 4 5

      • już rowerofoby zaczynają się aktywizować odwracając kota ogonem

        jazda rowerem nie musi nastrajać użytkownika antysamochodowo.

        Podobnie jazda samochodem nie musi skutkować rowerofobią, zwykle jednak przejawia się w niechęci wobec wszystkich innych użytkowników dróg, w tym innych kierowców nie wyłączając.

        • 3 1

    • Buspas by się tam przydał na godziny szczytu (2)

      • 12 1

      • (1)

        zeby zwiększyć korki, gratuluje mózgu a własciwie jego braku

        • 1 5

        • poszerzanie ulic nie zmniejsza korków

          jeszcze o tym nie wiesz?

          sprawdź historię ulicy Słowackiego w Gdańsku i historię rozwoju infrastruktury drogowej np. Los Angeles.

          Korki w mieście zmniejsza poprawa komfortu i bezpieczeństwa pieszych, rowerzystek i klientów komunikacji zbiorowej (zwłaszcza szynowej, zwłaszcza takiej jak SKM czy PKM)

          Budowa szerokich ulic pseudoszybkiego ruchu tylko zwiększa uzależnienie mentalne od samochodów, a to jest przyczyną wielu groźnych chorób cywilizacyjnych.

          • 3 4

    • przecież jest (1)

      • 21 6

      • Sciezka tez jest

        • 2 4

    • A

      oby nigdy

      • 2 1

    • Nigdy. Za to buspas mile widziany.

      • 7 1

    • NIGDY.

      • 5 1

    • A po co?

      • 27 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum