rowery

stat

Powstaje polska sieć tras rowerowych poza szlakami

Sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura.
Sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura. fot. Kamil Gołębiowski / Trojmiasto.pl

Nieraz nawet najbardziej zatwardziałemu mieszczuchowi chce się wybrać na pieszą lub rowerową wycieczkę w krajobraz z dala od ruchu, hałasu i rur wydechowych. Ale dokąd pojechać, no i jak najlepiej zaplanować przyjemną trasę? Dobra internetowa mapa rowerowa może w tym pomóc. Taki pomysł i prototyp realizuje od niedawna pod nazwą siecrowerowa.pl Rafał Kleger-Rudomin, mieszkaniec Gdańska, wspólnie z zespołem z Wrocławia i Lublina. Aktualność danych zapewnić ma zgłaszanie informacji przez użytkowników.



Sieć tras rowerowych nie ma być zbiorem szlaków. W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do szlaków turystycznych oznaczonych kolorami lub nazwami, prowadzących z punktu A do B, które często są ze sobą niepowiązane lub mają słabą nawierzchnię albo spore natężenie ruchu. Zamiast tego siecrowerowa.pl wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo. Dobierane są tak, aby bezpiecznie mogły się po nich poruszać nawet rodziny z dziećmi. Zakładamy, że mieszkaniec chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura.

Rowerem razem z TIR-ami?

- Nasz projekt zrodził się z wakacyjnej wycieczki rowerowej i braków w dotychczasowych propozycjach. Google prowadził nas razem z ciężarówkami, Open Street Map nie zawiera wystarczających informacji do zaplanowania trasy, a Traseo ma propozycje wycieczek, ale bez siatki połączeń - mówi Rafał Kleger Rudomin, współtwórca siecrowerowa.pl.
W Belgii i Holandii system funkcjonuje od dawna.

Skrzyżowania dróg w STR nazywają się węzłami, są numerowane i nawiguje się od jednego węzła do następnego. Tam też zaczęło się od stworzenia mapy internetowej, a dopiero z czasem pojawiło się oznakowanie w terenie. W międzyczasie można tam kupić mapy zawierające informacje np. o parkingach, wypożyczalniach rowerów, noclegach itd. Tak samo lub lepiej ma docelowo stać się i u nas. Na razie nasza sieć jest prototypowa, wirtualna i nie jest (jeszcze?) znakowana w terenie. Sama koncepcja sieci to w Polsce nowość, a pętle długości 30-50 km jeszcze dość duże. To sygnał dla samorządowców, aby tworzyć połączenia, dodatkowe mosty i wiadukty, które skrócą te odległości. Jednak nawet u dzisiejszych zagranicznych liderów było na początku podobnie.

Tak wygląda dotychczas sieć szlaków. Możemy wygodnie jechać wyznaczonym szlakiem, ale jeśli mamy inny pomysł, to taka mapa będzie pomocna tylko w mocno ograniczony sposób.

W odróżnieniu od mapy szlaków, sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura.
Tak wygląda dotychczas sieć szlaków. Możemy wygodnie jechać wyznaczonym szlakiem, ale jeśli mamy inny pomysł, to taka mapa będzie pomocna tylko w mocno ograniczony sposób. W odróżnieniu od mapy szlaków, sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura. fot. mapaszlakow.eu


Trójmiasto w trakcie inwentaryzacji.

W zakresie dróg rowerowych mamy bardziej trzy miasta niż Trójmiasto. Tak Gdańsk, jak Gdynia i Sopot prowadzą odrębną politykę rowerową, a mapy kończą się na granicy własnego obszaru. Każde miasto ma też trochę inne rowerowe standardy, o ile w ogóle jakieś stosuje. W Trójmieście siecrowerowa.pl robi dopiero wstępną inwentaryzację dróg rowerowych i lokalną mapę trzeba traktować jak na razie z rezerwą. Widać już jednak, że jako mieszkańcy Trójmiasta możemy skorzystać na wyjściu poza lokalne granice.

Zespół z różnych miast Polski.

Trzon zespołu stanowią Rafał Kleger-Rudomin, koordynator Koduj dla Polski - Trójmiasto wraz z kolegami z Lublina i Wrocławia. Jako pierwsza powstała siatka połączeń Wrocławia, potem Lublina, teraz Trójmiasta. Działalność rozpoczęli we wrześniu 2016.

Ambitne plany

- Do wiosny chcemy doprowadzić aplikację do znacznie lepszego stanu, zaczynając od weryfikacji danych, które już mamy. Do wiosny chcielibyśmy zebrać społeczność lokalnych rysowników (20-100 osób), aby do wiosny narysować porządnie okolice Trójmiasta, a może też inne części Polski. Potrzebujemy rowerzystów, którzy będą oznaczali na mapie i powiedzą nam, co gdzie jest źle, żebyśmy mogli to podszlifować. Zachęcamy do udostępniania informacji. Planujemy możliwość nawigacji wprost z przeglądarki wraz z możliwością używania nawet przy braku zasięgu sieci - opowiada Rafał Kleger-Rudomin.
Jakiej aplikacji używasz w podróży rowerowej?

Traseo

5%

Endomondo

22%

Google Maps

13%

Open Street Map

5%

Strava

9%

Innej

10%

Żadnej

20%

Co to jest aplikacja?

16%


Technologia Open Source

Projekt Sieć Rowerowa to inicjatywa społecznościowa. Serwis rozwijany jest na licencji Open Source. Idea danych otwartych jest taka, że są one dostępne i nie stają się własnością siecrowerowa.pl. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą wspierać lub wziąć udział w tworzeniu mapy i wyznaczaniu sieci tras.

W Trójmieście naniesiona jest wstępna mapa odcinków dróg wraz z klasyfikacją pokazującą bezpieczeństwo oraz komfort jazdy na danym odcinku. W odróżnieniu od Trójmiasta, gdzie trwa dopiero inwentaryzacja połączeń, na obszarze Wrocławia można już zobaczyć prototyp Sieci Tras Rowerowych, na którym można planować wycieczkę. Obecnie sieć w kraju liczy 17036 km dróg oraz 815 węzłów.

Standard trasy: turystyczny lub dojazdowy.

Sakwiarze i szosowcy mają różne potrzeby w zakresie tras, turyści z dziećmi jeszcze inne. Dlatego liczne parametry sprowadzone są wizualnie do jednego Standardu Trasy o trzech kategoriach dróg:

  1. turystyczna (separacja od aut lub mały ruch plus przyzwoita nawierzchnia)

  2. dojazdowa (ważniejsza jest jakość nawierzchni)

  3. niezalecana (duży ruch, niska jakość)


Mapa pozwala chętnym odczytać również szczegółowe parametry, którymi są:

  • rodzaj nawierzchni: piasek/kamienie, grunt, bruk/płyty, asfalt/beton.

  • jakość drogi: dobra, średnia, słaba

  • układ drogi: osobna ścieżka, razem z pieszymi, pas rowerowy w jezdni, razem z samochodami, zakaz dla rowerów.

  • ruch samochodowy: duży, średni, mały, znikomy/brak


Obecnie siecrowerowa.pl nie uwzględnia jeszcze walorów krajobrazowych oraz nachylenia, które też są istotne. Może będzie warto oznaczyć też rodzaj krajobrazu: miasto, teren podmiejski, lasy, pola lub jeszcze inne parametry? Zapraszamy do komentowania i nadsyłania pomysłów.

Tak wygląda przykładowo sieć tras rowerowych. Możemy wybrać dowolne połączenie między węzłami i zaplanować własną trasę.

W odróżnieniu od mapy szlaków, sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura.
Tak wygląda przykładowo sieć tras rowerowych. Możemy wybrać dowolne połączenie między węzłami i zaplanować własną trasę. W odróżnieniu od mapy szlaków, sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura. mat. prasowe


Kierunki rozwoju projektu

W dalszych planach założycieli jest rozbudowa sieci o kolejne miasta i czytelniejsze obrazowanie terenu. Rozważają oni, obok obecnych podkładów mapowych, wprowadzenie mapy ukształtowania terenu, schematycznej mapy krajobrazowej, nawigację. Oprócz tego planowane są narzędzia do edycji mapy i udziału użytkowników, dodawanie, weryfikacja i oceny tras przez użytkowników, dodawanie zdjęć.

***

Nasza ocena serwisu.

Przyjrzyjmy się najpierw, jakie osiągi powinna mieć idealna aplikacja wycieczkowa. W skrócie powinna pomagać przed, w trakcie i po fakcie.

Dobra nawigacja służy do:

- planowania trasy (przed)
- nawigacji w czasie przejazdu (w trakcie)
- opisania / udostępnienia w mediach społecznościowych (po fakcie)

Dobra aplikacja społecznościowa ułatwia nie tylko wykorzystanie, ale też tworzenie i pielęgnację zawartości oparte właśnie o użytkowników aktywnych.

Przed jazdą aplikacja powinna pomóc w planowaniu i powinna opisywać:

  • atrakcyjność: ciekawostki turystyczne wraz z opisem i zdjęciami

  • logistykę: dojazd z domu do początku trasy, np koleją, powrót do domu po zakończeniu trasy, noclegi, posiłki, sklepy, serwis rowerowy (godziny otwarcia, adresy, jakość, ceny).

  • dostępność trasy: przewyższenia, odległości, nawierzchnia, natężenie ruchu.



W trakcie jazdy aplikacja powinna spełniać typowe wymogi nawigacji, czyli powinna być czytelna, poprawna, wygodna, odporna na brak zasięgu, energooszczędna. Po zakończeniu niektórzy lubią też zapisać przejazd, zrobić relację, opublikować w social mediach, sprawdzić ranking w rywalizacji, dać znajomym możliwość polubienia, bądź skomentowania i w tym idealna aplikacja powinna być w stanie pomóc.

Podobnie jak tutaj mógłby wyglądać węzeł w siatce tras, gdyby był oznakowany w terenie. Zarówno orientacja, nawigacja i spontaniczne zmiany są w ten sposób znacznie łatwiejsze niezależnie od dostępności połączenia z siecią telefoniczno - internetową. 

W odróżnieniu od mapy szlaków, sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura.
Podobnie jak tutaj mógłby wyglądać węzeł w siatce tras, gdyby był oznakowany w terenie. Zarówno orientacja, nawigacja i spontaniczne zmiany są w ten sposób znacznie łatwiejsze niezależnie od dostępności połączenia z siecią telefoniczno - internetową. W odróżnieniu od mapy szlaków, sieć tras rowerowych wyznacza przemyślany system połączonych odcinków dróg i może współistnieć z dotychczasowymi szlakami, na przykład jako uzupełnienie szlaków międzynarodowych. W skład sieci wchodzą drogi dla rowerów i mało uczęszczane asfaltówki połączone gruntowymi, w miarę możliwości atrakcyjne widokowo, bezpieczne i o niskim natężeniu ruchu. Zakładamy, że człowiek chętniej wybierze rower, jeśli może pojechać drogą, przy której jest niewielkie natężenie ruchu samochodowego i separowana infrastruktura. mat. prasowe


Wsparcie dla "producentów"

Kto jednak ma dbać o aktualność i bogactwo danych? Jeśli użytkownicy, to im też należy pracę ułatwić, czyli pomóc w zrobieniu zdjęć, umieszczeniu ich na mapie, opisaniu punktów zainteresowania, zaznaczeniu rodzaju nawierzchni, oznakowania lub jego braku, zgłoszenia potrzeby postawienia np. wiaty postojowej. Oprócz tego powinna być możliwość zgłoszenia spraw pilnych: zalanie drogi, zniszczenie mostka, uszkodzenie oznakowania. Uwaga: na trasie często nie ma zasięgu i aplikacja powinna być wysoce odporna na jego brak.

Jak wypada zatem Siecrowerowa.pl na tle oczekiwań?

Planowanie trasy jest znacznie ułatwione dzięki węzłowej charakterystyce sieci połączeń, a jej wyznaczenie szybkie i przyjemne. Nie ma natomiast możliwości planowania wycieczki pomiędzy głównymi węzłami i połączeniami. To słabość, gdyż interesujące miejsca są często właśnie na uboczu. Nie ma na razie danych o punktach zainteresowania ani o logistyce trasy. Brak też nawigacji i trzeba posiłkować się aplikacjami zewnętrznymi, co część użytkowników bez niezbędnego technicznego zacięcia będzie potrafiło zniechęcić. Nie ma ułatwień w publikacji w social mediach takich jak Facebook czy Twitter. Na ten moment jest dostępna strona internetowa przez browser i działa tylko wtedy, gdy jest zasięg, co pod znakiem zapytania stawia użycie w terenie. To zaś niejako z definicji jest jednym z podstawowych kryteriów użyteczności tak webowych, jak i systemowych aplikacji turystycznych.

Siecrowerowa.pl jest we wstępnym stadium rozwoju i wielu z nas jeszcze nie zdecyduje się na skorzystanie z tej propozycji do praktycznych celów. Pomysł budowy wirtualnego systemu tras rowerowych ma natomiast spory potencjał i może ułatwić turystykę nie tylko wprawnemu wycieczkowiczowi, ale też zwykłemu mieszkańcowi, który w zwiedzaniu i organizowaniu wypadów nie ma jeszcze większej wprawy. Dlatego myślimy, że warto wspierać rozwój sieci tras rowerowych. Czujemy, że ta idea jest świetna, dlatego mocno trzymamy kciuki za jej powodzenie.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (14)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »