• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porozumienie w sprawie roweru metropolitalnego

Katarzyna Moritz
10 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Większość systemów wypożyczania rowerów opiera się na stacjach dokowania. Nasz metropolitalny będzie nowocześniejszy. Większość systemów wypożyczania rowerów opiera się na stacjach dokowania. Nasz metropolitalny będzie nowocześniejszy.

W poniedziałek zawarto umowę przystąpienia do projektu systemu roweru metropolitalnego pomiędzy Obszarem Metropolitalnym a 14 gminami. Jeszcze w tym roku mają ruszyć przetargi, by do 2019 roku od Tczewa do Władysławowa powstał system wypożyczania roweru z 20 węzłami przesiadkowymi.



Czy często jeździsz na rowerze?

Zawarcie umowy przystąpienia do projektu to kolejny krok w stronę budowy systemu roweru metropolitalnego na terenie Trójmiasta i pozostałych 11 gmin w naszym województwie.

- 42 proc. wszystkich przejazdów samochodem na terenach miejskich Unii Europejskiej można zastąpić komunikacją rowerową, ale żeby takie wyniki osiągnąć rower musi być zorganizowany w sposób systemowy, zintegrowany z innymi środkami transportu - podkreśla Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu System Roweru Metropolitalnego.

Obecnie w tej sprawie przygotowywana jest dokumentacja, w tym przetargowa. Przetargi będą się odbywały na przełomie jesieni i zimy tego roku. W systemie na terenie 14 gmin ma być około 3,5 tys. rowerów, z czego połowa będzie w Gdańsku. Do tego będzie zakupionych około 7 tys. stojaków rowerowych dla parkingów rowerowych.

- System w wersji roboczej chcemy wdrażać już w 2018 roku. Zależy nam na tym, aby te węzły w dzielnicach, wzdłuż SKM czy PKM tworzyły spójny system z węzłami przesiadkowymi, a także z biletem metropolitalnym. Planujemy go wdrażać w 2019/20. Tylko wtedy ten system rowerowy będzie efektywny, jeżeli będziemy w stanie zbudować jedną ofertę taryfową dla osób, które się przesiadają - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
O tym, że system o wymiarze lokalnym może się nie sprawdzić przekonał się Sopot, gdzie funkcjonował komercyjny system wypożyczenia roweru. Znajdowało się w nim 80 rowerów. Jednak ostatecznie okazał się klapą.

- Tamten system potraktowaliśmy nieco doświadczanie, dzięki temu zdobyliśmy też cenną wiedzę - przyznaje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Obecnie w Sopocie w nowym systemie ma być około 160 rowerów, chcemy, by był on głównie elementem poruszania się po mieście. Okazuje się, że w poprzednim systemie najczęstsza trasa to był odcinek Kamienny Potok do SKM w Sopocie Głównym.
- Takie systemy mają rację bytu, gdy są zintegrowane, z tym nie powinno być problemu, gdyż ścieżki rowerowe mamy całkiem nieźle rozwinięte, co nie oznacza, że nie mamy jeszcze nic do roboty - podkreślała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Nasz system rowerowy ma być największy pod względem obszarowym w kraju. Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo.

Co ważne, nie będzie wyglądał jak obecnie funkcjonujące systemy wypożyczania roweru w Polsce. Rowery mają być bowiem wyposażone w GPS i akcelerometry oraz urządzenia umożliwiające wypożyczenie za pomocą karty kredytowej, miejskiej lub telefonu komórkowego (sms lub aplikacji na smartfonie). Uniezależni to rower od kosztownych rowerowych stacji dokujących. Rowery będą udostępnione do wypożyczania w określonych obszarach, a ruch wypożyczania będzie monitorowany dzięki specjalnym modułom.

System ma być całoroczny, na zimę w jego zasobach pozostanie do użytkowania 30 proc. sprzętu. Obecnie jeszcze nie wiadomo, jakie będą koszty wypożyczenia, samorządowcy liczą nie na jednorazowe wypożyczenia, ale na dużą liczbę stałych abonamentów. Nie wiadomo też, ile pierwszych minut korzystania z roweru będzie bezpłatnych. Dla porównania koszty wypożyczenia roweru miejskiego we Wrocławiu: pierwsze 20 min jest darmowe, od 21 do 60 min płaci się 2 zł, a każda następna godzina kosztuje 4 zł.

Odpowiedzialność za projekt roweru metropolitalnego bierze Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Środki na budowę systemu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, wartość projektu to 22 mln zł.

Wszystkie gminy zobowiązały się do zabezpieczenia środków do utrzymania funkcjonaliści przedsięwzięcia w okresie trwałości projektu - np. w przypadku Gdańska koszty te są szacowane na około 2,8 mln zł rocznie, Sopotu ok. 200 tys. zł, a Gdyni 1,4 mln zł.

Dawny system wypożyczania roweru w Sopocie.

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • A ja mam rower elektryczny (1)

    100 km robię za 50 gry.

    • 0 1

    • i też fajnie

      a ile km miesięcznie na nim jeździsz?

      • 0 0

  • Chińczycy kilka lat temu zeszli z rowerów, a my na nie jesteśmy zmuszani wsiąść? (1)

    i to się nazywa wolnością i demokracją....
    Oj biedna ta Europa.
    Trzeba wprowadzić transport wodorowy, poduszkowy przez Zatokę Gdańską i powietrzny, a kto chce rowerowy.
    42% - to mogą zrobić w Danii lub Holandii...
    Jak budowali autostrady w Niemczech nikt nie przejmował się żabami, a u nas aby wybudować obwodnicę Augustowa i połączyć via Carpatia, Łotwę z Grecją, nie można bo przepisy nie pozwalają

    • 1 4

    • Muszę trochę sprostować:

      1) wcale nie zeszli tak do końca.
      2) powrót do roweru to akurat gonienie zachodu - Chińczycy mają to przed sobą
      3) nikt ciebie do niczego nie zmusza, tylko zachęca
      4) rower w niczym nie przeszkadza w rozwijaniu innych ekologicznych technologii
      5) W Danii i Holandii mają już 42%, my tyle nie musimy mieć - miejmy 10% już będzie sukces
      6) Autostrady budowali za Hitlera, to faktycznie, wtedy nikt się ekologią nie przejmował. 100 lat później ludzie zmienili podejście, nawet w Niemczech.

      • 2 1

  • Gruszecka nieprzytomna? (6)

    Ścieżki mają w Gdyni dobrze rozwinięte????? Czy ona jechała kiedyś po tym mieście?????

    • 21 1

    • Pomyliła Gdynię z Gdańskiem. (4)

      U nas jest bardzo dobrze i będzie coraz lepiej.

      • 4 2

      • Nie bądź śmieszny. (3)

        Gdańska infrastruktura rowerowa to jakaś parodia.

        kilka km pasów rowerowych na takie miasto to po prostu żal.

        90% dróg rowerowych również jest do poprawy bo nie spełniają żadnych norm.
        O konwencji Wiedeńskiej już nie będę pisał nawet.

        No i te chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego nie da się nawet tego komentować.

        chyba tylko ktoś kto raz na rok wyciąga rower żeby się przejechać może pisać że jest dobrze.

        • 2 4

        • Maruda

          Nikt nie twierdzi że w Gdańsku jest wszystko idealnie, ale w porównaniu z Gdynią czy pożal się Boże Sopotem jest wprost wybitnie.

          • 2 0

        • (1)

          Tym bardziej, że w Gdańsku do liczby sieci dróg rowerowych wliczają... ulice z ograniczeniem do 30km/h.

          • 0 2

          • i chodniki na których warunkowo dopuszcza się ruch rowerowy

            • 0 2

    • Nawet na trojmiasto.pl był film z przejazdu, który pokazuje jak Gdynia jest w tym temacie w tyle w stosunku do reszty trójmiasta.

      http://trojmiasto.tv/Rowerem-przez-Trojmiasto-11898.html

      • 7 0

  • 22 mln zł za 3,5 tys. rowerów (5)

    to ponad 6tys. za rower. Do tego 3 mln zł rocznie kosztów. Droga zabawa...
    Ja już mam rower. Dojazd do pracy jest utrudniony przez brak ciągłości szlaków. Zróbcie najpierw coś z tym a potem marnujcie kasę na nowe rowery.

    • 18 2

    • a rowery to cały koszt inwestycji?

      • 1 0

    • To dokładnie tyle ile kosztuje rocznie samo ubezpieczenie naszego tunelu.
      Jednego tunelu!!!!!

      • 1 0

    • 3mln kosztów na 3,5tys rowerów to dużo? to jest ok 70zł miesięcznie na rower... serwis, utrzymanie systemu i obsługa klientów... to nie wydaje się przesadnie dużo. Przy rozsądnych cenach dałoby się pewnie na tym zarobić jeszcze... ale nie wszędzie i nie cały rok.

      • 2 0

    • Głąbie

      trzeba jeszcze zbudować do tego cały system a same urządzenia GPS też zwiększają koszt samego roweru.

      • 4 0

    • bo to ma być drogie

      • 3 1

  • (1)

    "42 proc. wszystkich przejazdów samochodem na terenach miejskich Unii Europejskiej można zastąpić komunikacją rowerową, ale żeby takie wyniki osiągnąć rower musi być zorganizowany"

    żeby taki wynik osiągnąć musi być infrastruktura - ścieżki rowerowe, drogi bez dziur i zapadnientych studzienek, policja kontrolująca ruch... w Gdańsku tego wszystkiego zwyczajnie nie ma i niewiele się nie zmienia

    • 7 0

    • 42% to na razie nieosiągalne marzenie

      tak naprawdę dążymy najpierw do osiągnięcia pułapu 10%

      • 1 0

  • Hmmm (3)

    3,5 tys rowerów ma zastąpić 42% ruchu samochodowego? To jakiś żart. Większe niż 3500 tys pojazdów jest natężenie ruchu tylko na jednym skrzyżowaniu i w dodatku w jednej godzinie szczytu np. Hucisko. Przy takiej liczbie rowerów, jego wpływ na udział w ruchu będzie znikomy maksymalnie 1%. Tak więc prosze nie pisać głupot, że jest on lekarstwem na problemy komunikacyjne w mieście - bo tak jest traktowany. Jestem jego zwolennikiem, ale przynajmniej nie oszukuje się, że wszyscy przesiądą się na rower. A 160 rowerów w Sopocie brzmi nieco zabawnie - przy takich założeniach widać już ze same władze Sopotu nie widzą w nim potencjału.

    • 23 9

    • To jest właśnie umiejętność czytania ze zrozumieniem...

      Nigdzie nie jest napisane, że "3500 tys" (chyba 3,5 tys) rowerów ma zapewnić 42% udział roweru w transporcie publicznym, tylko że transport rowerowy ma potencjał rozwoju, więc na to 3,5 tys. rowerów będzie zapotrzebowanie (ewentualnie te rowery mają promować komunikacje rowerową).

      • 2 0

    • może w Hiszpanii

      • 3 5

    • nie

      nie o to chodzi z tymi 42%... Te 42% to teoria, że o tyle można by zmniejszyć ruch samochodowy gdyby wszędzie gdzie to możliwe dałoby się korzystać z roweru. Czyli 42% ruchu samochodowego w mieście jest na takich krótkich dystansach, że dałoby się go zastąpić rowerem

      • 6 4

  • A bedzie jak z autobusami (3)

    Cba prokuratura.... O co kaman. Dlaczego znowu gigant. Dlaczego 1firma a rower to koszt 10tys.

    • 8 5

    • słowa kluczowe (2)

      GPS, akcelerometr, terminal, łączność, monitoring. To pozwoli wszystkim zarobić.

      • 2 1

      • (1)

        smartfony za 100zł mają więcej funkcji

        • 0 2

        • i po pierwszym włożeniu do kieszeni potrafią się zepsuć

          • 0 1

  • Kuriozum (4)

    trochę kuriozum że nie budują ścieżek rowerowych, nie łączą dzielnic, nie łatają ulic i zapadniętych studzienek bo nie ma pieniędzy, a wydają miliony na wypożyczalnię rowerów. to urząd się zajmuje biznesem ?

    • 14 1

    • kuriozum, to tzw. "ścieżki" rowerowe (3)

      Niech budują ddr-y lub pasy rowerowe.
      Powstawanie ścieżek, to w wielu przypadkach duża komplikacja komunikacyjna, obniżenie standardu i utrudnianie komunikacji rowerzystom.

      • 6 1

      • (1)

        Najlepiej to by bylo jak w Kopenchadze, tam maja fajnie. Tylko ze tutaj w wielu miejscach dobrze jak by bylo cokolwiek.

        Czemu nie polaczyc np. osiedli na jasieniu z mysliwska asfaltem i mysliwskiej z potokowa, na potokowej zrobic z boku pas dla rowerow. Slowackiego z Oliwą przez zieleń. Daleko od spalin wsrod zieleni bylo by ekstra. Teraz mozna jechac ale jak nie ma blota no i stan polaczen jest fatalny. Te polaczenia musialy by miec slupkami zablokowany wjazd samochodow.

        W Gdańsku akurat byly by fantastyczne mozliwosci tylko nikt nie chce nic robic bo na tym nie zarobi, lepiej zrobić wielkiego MISia. Pieiadze z UE sie skoncza a tu dalej nie bedzie zadnej infrastruktury.

        • 3 1

        • tam gdzie można było zrobić komunikacyjny szlak rowerowy zrobiono spalinowa kolej za 1.3 mld złotych ...
          A taki asfalcik to ile pieniążków ?
          odpowiedz jest chyba oczywista

          • 0 0

      • Pogotowie

        Głównie to utrudnienie, a często także niebezpieczenstwo dla pieszych w mieście.

        • 2 0

  • gdzie wypożyczyć rower? (1)

    Gdzie wypożyczyć rower na majówkę? Dzwoniłam dziś do kilku pierwszych (z googli) wypożyczalni i nikt nie odbiera... Zresztą ich strony wyglądają na mocno nieaktualne.
    Możecie coś polecić?

    • 4 4

    • sklep rowerowy Buga . bardzo fajny serwis

      • 1 0

  • szkoda że nie 2.3 mld ....
    można by zrobić system od Braniewa do Helu . To byłaby Metropolia . i oczywiście ruchome podjazdy pod Auchon takie ruchome schody .

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum