Pomysł na drugie życie osiedlowych garaży
Czy w Gdańsku powstanie pilotażowy program udostępniania i adaptacji nieużywanych od lat miejskich garaży? Miałyby w nich powstawać np. osiedlowe mikro-parkingi dla rowerów. Na taki pomysł wpadli mieszkańcy ul. Jasnej na Siedlcach, a radna Anna Golędzinowska chce tę ideę rozszerzyć na całe miasto.
Między blokami znajduje się tam zespół garaży, z których tylko część jest wykorzystana.
- Jeden z nich wygląda jak pomieszczenie gospodarcze. Ma wstawione drzwi i okna, ale od dawna jest nieużytkowany - mówi Joanna Sobańska, radna Siedlec, która mieszka w okolicy. - Wspólnie z sąsiadami wpadliśmy na pomysł, by tchnąć w to miejsce drugie życie. Chcielibyśmy, by po uprzątnięciu to miejsce służyło jako wózkarnia, a najlepiej - rowerownia. Wiele osób chętnie pozostawiałoby tam swoje rowery, zwłaszcza, że garaż znajduje się w poziomie gruntu i roweru nie trzeba by było nosić po schodach.
Zanim to jednak nastąpi najpierw potrzebna jest zgoda miasta, a potem uprzątnięcie pomieszczenia. Od lat stoi tam stary, nawet stuletni magiel, który - zdaniem mieszkańców - mógłby stać się eksponatem w jednym z gdańskich muzeów.
- Starałam się zainteresować nim parę osób, ale bezskutecznie. Może teraz się uda - dodaje radna.
Mieszkańcy w tym miejscu widzą nie tylko parking rowerowy. Można by było tam trzymać także wózki dla dzieci, trzykołowe rowery, z których korzystają osoby z niepełnosprawnościami. Pojawił się pomysł, by wnętrze zaadoptować jako pracownię malarską.
- Aż żal patrzeć, że na osiedlu mamy taki magazynek, z którego nie możemy skorzystać - mówią mieszkańcy.
Takich obiektów może być w mieście zdecydowanie więcej
Pomysł na drugie życie zaniedbanych obiektów, które należą do miasta, a mogłyby służyć lokalnej społeczności, zrodził się podczas spaceru dzielnicowego z radną Anną Golędzinowską.
Jej zdaniem, pomysł zagospodarowania takich miejsc warto rozszerzyć i zadziałać systemowo. Także w innych dzielnicach.
- Takich miejsc w Gdańsku może być zdecydowanie więcej - mówi nam Golędzinowska. - Chodzi głównie o dzielnice i ulice ze starszą zabudową, pozbawioną balkonów, z wąskimi klatkami schodowymi czy mikro-komórkami lokatorskimi, gdzie nie sposób trzymać rowerów. To równocześnie miejsca, gdzie w podwórkach i na ulicach osiedlowych funkcjonuje zwarta zabudowa garaży, często należących do miasta, a czasem - niewykorzystywanych. I o takie miejsca chcą zawalczyć mieszkańcy. By mogły im służyć np. jako parkingi rowerowe.
Radna w tej sprawie wystosowała interpelację do władz miasta. Jak dodaje, dobrą okazją do uruchomienia pilotażowego programu udostępniania i adaptacji nieużywanych garaży są przygotowania do organizacji kongresu VeloCity, którego Gdańsk będzie gospodarzem w 2025 roku.
Opinie wybrane
-
2023-11-06 07:14
Czy miasto w ogóle wie, czym dysponuje? (17)
Bo patrząc na to pomieszczenie widzę, że może być nieużywane od lat, zapewne nie jest już wynajmowane, ani oplacane. Czy administracja miasta ma świadomość, że marnuje w ten sposób nasze zasoby, nasz majątek?
- 283 5
-
2023-11-07 15:59
Mieszkałem tam 30 lat temu. Pamiętam za g*wniarza jak ten magiel pracował.
Obok w garażu stała syrenka i w kolejnym dacia.
Graliśmy tam w piłkę. Wspomnienia.- 1 0
-
2023-11-06 21:15
urzednicy włodarzę miasta mają mieszkańców głęboko bo:
ta banda słoików , mieszkańców, gdańszczan i tak na nich zagłosuje !
- 0 0
-
2023-11-06 18:37
niestety nie wie w Gdańsku jest ponad 2 tyś pustostanów mieszkalnych ;-)
- 3 0
-
2023-11-06 11:44
Przecież dobrego budynku nie mogą sprzedać deweloperowi, ludzie by się spostrzegli. (2)
A jak przestaną inwestować to jednego po drugim lokatorze wykurzą i bez problemu sprzedadzą. Letnica to był program pilotażowy, Brzeźno i Stogi udoskonalanie, teraz czas na Orunię i resztę Wrzeszcza, a wszystko przyklepane przez Was moi drodzy wyborcy.
- 10 1
-
2023-11-06 19:06
(1)
A Dworek Fischera w Nowym Porcie odrestaurowany,czy się rozpadł?
- 1 0
-
2023-11-06 21:17
czekamy zapałki mamy!
urzędnicy
- 0 1
-
2023-11-06 10:30
Naiwny jesteś ?Doskonale wszystkie wiedza i to co robia jest celowe !!Pieniądze sa tylko na kaprysy urzędników (1)
Żadna instytucja miejska niebyła zainteresowana zabytkiem magla to tez celowe działania.Taki zabytek jest w wielu muzeach w Polsce .A w Gdańsku urzedniki szkodniki twierdza ze wywalic na złom
- 10 1
-
2023-11-06 11:36
Tu nie chodzi o magiel
Tylko o opuszczone nieruchomości. Jeśli należą do zasobów miejskich i nie są wykorzystywane (na potrzeby własne miasta, wynajmowane, sprzedawane, remontowane, rozbierane), to jest to marnotrawstwo. A jeśli administracja nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, co posiada, to jeszcze gorzej.
- 5 0
-
2023-11-06 08:23
(3)
zapraszam ciebie do lokali komunalnych w starym Wrzeszczu czy na Dolnym Miescie.To bys dopiero zobaczyl jak ludzie zyja w XXI wieku!! Smrod,wilgoc,brak spelniajacego wymogi ogrzewania.Ja osobiscie poczekam jeszcze kilka miesiecy,i zapraszam do moich komunalnych sasiadow telewizje.Niech telewidzowie zobacza ta nedze i rozpacz.I niech wreszcie ktos odpowiedzialny za te ruiny poniesie kare,bo od jednego zaniedbanego lokalu miejskiego niszczeje caly budynek.
- 27 4
-
2023-11-06 09:54
ale wiesz że nikt nie każe im tam mieszkać? (2)
mogą wynająć na wolnym rynku piękne mieszkanie albo kupić własne, no tylko że wtedy nie mieszkali by na mój koszt tylko na swój a wcześniej musieli by jeszcze zacząć pracować - o nie!
- 14 11
-
2023-11-06 10:10
komunalne to czynszowe od miasta, głąbie. (1)
- 12 8
-
2023-11-06 21:31
I miasto ma je im wyremontować żeby dalej mogli nie płacić.
CI co bardziej patologiczni to jeszcze wyniosą i sprzedadzą nową armaturę.
- 0 1
-
2023-11-06 08:01
Administracja miasta czyli urzędnicy (4)
mają głęboko w tyle nasze zasoby oraz miejski majątek, liczy się kaska, kawka, drożdżówki oraz zakupy w godzinach pracy.
- 57 6
-
2023-11-06 15:06
a jak przyjdziesz za 5min przed koncem otwarcia to wszyscy jak stolec na szufli - ready to go.
- 1 0
-
2023-11-06 08:59
W twojej pracy nie wolno ci pić kawy i jeść? (2)
- 9 32
-
2023-11-06 10:26
Dzbanku w godzinach pracy mozesz jesc tylko w godzinach przerwy!! ale ty najwyrazniej jestes urzędnikiem szkodnikiem
- 12 2
-
2023-11-06 09:07
Pracę przerywasz kawą, czy kawę, pogaduszki i plotkowanie o innych pracownikach czasem przerywasz pracą? Bo to różnica.
- 26 3
-
2023-11-06 08:58
pustostany (12)
Jest mnóstwo pustostanów w Gdańsku, to jest przerażajace, że ludzie którzy naprawdę potrzebują mieszkań nie otrzymają ich w formie wynajmu od miasta ( sami na własny koszt wyremontowali by takie mieszkanie ) .
Podaję przykład: mieszkanie na ul.Lwowskiej 5 na pierwszym piętrze patrząc na budynek po lewej stronie od lat stoi puste.
Kto tymi sprawami się zajmuje- niekompetentni ludzie.- 114 6
-
2023-11-07 06:17
Kiedyś ktoś mi powiedział że miasto musi posiadać takie pustostany jako rezerwę (zabezpieczenie) w razie wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń . Np. pożaru,czy też innej katastrofy która zniszczy lub uszkodzi budynek w którym mieszkają ludzie. Jest w takim przypadku gdzie ich przenieść.
- 0 0
-
2023-11-06 21:36
pustostany są i będą
po co to zaludniać , jak podpalimy trzeba dać lokale zastępcze , a tak puste było i się spaliło:-)
- 1 0
-
2023-11-06 12:04
w "pożądanej" oliwie to samo, wita stwosza - kilka mieszkań w jednej kamienicy (1)
nie wiemy tylko czy to niegospodarność czy może ustawka
- 3 0
-
2023-11-06 21:21
ustawka
niebawem was zaleją podłogi sufity zgniją potem się was wyprowadzi i podpali. Deweloper kupi grunta, po co to zasiedlać potem problem bo trzeba wysiedlać. już jesteście sprzedani
- 2 0
-
2023-11-06 11:40
Teść próbował wynająć od miasta lokal, który od lat stoi pusty - przylega do jego lokalu własnościowego. Dziesięć lat temu i od tego czasu nikt nic z tym nie zrobił, a lokal stoi pusty i niszczeje.
- 6 0
-
2023-11-06 10:54
(2)
jeżeli ktoś ma na własność mieszkanie, dom - możesz zaklinać i miastu nic do tego. Widzę że już ci zrobili z mózgu sieczkę - mówisz tak bo za chwilę przyjmować tam chcą migrantów. Własność jest najważniejsza. Miasto nie powinno niczym zarządzać, bo są niekompetentni.
- 7 4
-
2023-11-06 11:34
Gdyby wybrano w wyborach kompetentnych byłoby inaczej. (1)
Mimo że Biedroń to nie moja bajka to on w Słupsku potrafił wyremontować i lokale zaczęły przynosić dochód miastu. Gdańsk z takim budżetem nie potrafi tego zrobić- jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę, w skrócie doprowadzenie budynku do stanu kiedy remont będzie nie opłacalny, żeby mieć podstawy do sprzedania zaprzyjaźnionemu deweloperowi, a wtedy kasa na kampanię będzie. Takie przypuszczenie graniczące z pewnością.
- 9 3
-
2023-11-06 17:01
Można również zrobić remont kapitalny
Ale lokatorzy już tam nie wracają za to jakieś "zaprzyjaźnione" fundacje i stoważyszenia już tak
- 5 0
-
2023-11-06 09:51
dlatego nie powinno być mieszkań komunalnych wcale (3)
miasto zajmuje pełno lokali i wynajmuje je na niejasny zasadach lub nie wynajmuje wcale, w efekcie gdy by mieszkania miejskie sprzedano na wolnym rynku to mieszkało by w nich więcej ludzi niż obecnie co sumarycznie obniżyłoby ceny nieruchomości w miastach, no tylko że taki stan rzeczy jest korzystny dla klasy średniej która kupuje swoje mieszkanie a nie dla patologii co tylko wyciąga ręce po cudze, niestety wszystkie rządy nie chcą powiedzieć tej patologii dość
- 20 13
-
2023-11-06 16:56
Bzdura. (2)
Pieniądze ze sprzedaży są raz i szybko się " rozchodzą" pieniądze z najmu są zawsze. Można czynsze regulować. Miasto powinno dbać o stan techniczny a nie dopuszczać do tego aby zaniedbane rewitalizować za ogromne pieniądze. Przykład ul Biskupiej. Z najmu powinno czerpać korzyści na zasadach rynkowych ( konkurować) z prywatnym najmem. Miasto powinno
Pieniądze ze sprzedaży są raz i szybko się " rozchodzą" pieniądze z najmu są zawsze. Można czynsze regulować. Miasto powinno dbać o stan techniczny a nie dopuszczać do tego aby zaniedbane rewitalizować za ogromne pieniądze. Przykład ul Biskupiej. Z najmu powinno czerpać korzyści na zasadach rynkowych ( konkurować) z prywatnym najmem. Miasto powinno mieć pulę mieszkań socjalnych i takich które są potrzebne " na już" w wypadku klęski żywiołowej. A jak wejdzie nakaz o relokacji imigrantów to gdzie ich miasto umieści ?
- 7 0
-
2023-11-06 21:19
miasto czyli urzędnicy (1)
niestety potrafią lub chcą tylko sprzedawać i kraść, lub kraść i sprzedawać
- 1 0
-
2023-11-06 21:37
dobre
- 0 0
-
2023-11-06 08:30
"Zamienię mieszkanie za garaż", takie pierwsze ogłoszenie pojawi się w ciągu 15 lat (11)
Garaż z prądem blisko domu, to niestety dzisiaj skarb na miarę złota. Przyjdą czasy, gdzie ludzie będą oddawali mieszkanie , raczej zwykle nieduże, za garaż, gdyż będą musieli mieć gdzie ładować swoje auta.
- 43 46
-
2023-11-06 17:26
u mnie pod oknem . . . (1)
. . . za zwykły garaż "zaśpiewali" 80 tyś. gdzie za mieszkanie 70 m 5 lat wstecz dałem 120 000 ;)
- 2 2
-
2023-11-06 18:45
120 tys za 70 metrów
To niezła Nora musiała być, a nie mieszkanie.
- 2 2
-
2023-11-06 13:27
Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz
- 0 0
-
2023-11-06 09:48
taa, niedługo to będzie masowe leczenie potrzebne a nie garaże (2)
leczenie samochodozy i innych chorób będących jej powikłaniami, niedotlenienie mózgu od siedzenia w puszce jest szkodliwe i powyższy komentarz jest na to najlepszym dowodem
- 4 13
-
2023-11-06 16:48
Tak, tak, ludzie co mają 50 km do roboty na pewno przesiądą się na rower. Na małych wsiach transport zbiorowy praktycznie nie istnieje, albo jest bardzo słaby. Najwięcej do powiedzenia mają mieszkańcy miasta którzy nie widzą nic poza czubkiem swojego nosa
- 5 2
-
2023-11-06 10:47
I kto ci to synek napisał?
- 1 3
-
2023-11-06 09:16
Kanarinos
Zamień się ze mną dam Ci piwnice przepraszam teraz komórkę lokatorska za mieszkanie i se podłącz elektryków ile chcesz
- 9 0
-
2023-11-06 08:57
Jakie auta, przecież ludzi nie będzie na to stać (1)
Przyszłość to elektryczne rowery i hulajnogi, to ostatnie podrygi jeżdżenia samochodem w Europie.
- 16 9
-
2023-11-06 12:00
Taaa, auta elektryczne to jedyna technologia w historii ludzkości, która nie będzie tanieć.
- 4 0
-
2023-11-06 08:40
Zapominasz o sieci elektrycznej (1)
Teraz żeby położyć całą instalację w bloku wystarczy podpiąć 2-3 elektryki jednocześnie do ładowania. Podejrzewam że rozdzielnia na takich 50-letnich garażach nie uciągnie więcej. No chyba że będziesz ładował 2kW, ale to moc dla czajnika a nie auta
- 15 2
-
2023-11-06 11:58
Nie zapominam, mam na myśli ładowanie całonocne poprzez sieć 230v.
Po to głównie garaż, ładować szybkimi ładowarkami mogę na mieście podczas zakupów.- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.