• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po rowerowe nauki do Gdańska?

ms
9 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dobra atmosfera wokół komunikacji rowerowej w Gdańsku sprawia, że chętnych do korzystania z rowerów jest coraz więcej. Dobra atmosfera wokół komunikacji rowerowej w Gdańsku sprawia, że chętnych do korzystania z rowerów jest coraz więcej.

Gdańsk skutecznie wypromował się w Polsce, jako miasto przyjazne rowerzystom. Na tyle, że media w innych aglomeracji wysyłają swoje władze po naukę nad Motławę.



Gdańska polityka rowerowa na tle innych polskich miast jest:

Na stronach Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej pojawił się artykuł pod tytułem: "Dutkiewicz: po nauki do Adamowicza". Radek Lesisz pisze w nim: "Wrocław lubi porównywać się z liderami, to nie grzech. W powszechnej świadomości liderem wśród dużych, pro-rowerowych miast w Polsce jest Gdańsk."

I dalej wylicza co takiego dzieje się w Gdańsku, co wyróżnia go na tle innych polskich miast: Gdańsk jest jedynym, oprócz Krakowa, miastem w Polsce, które podpisało tzw. Kartę Brukselską (Charter of Brussels), wszystkie ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Udogodnienia obejmą w pierwszej kolejności Główne i Stare Miasto.

- To dokładna kalka tego, co zaczęto robić we Wrocławiu pięć lat temu, lecz nigdy nie skończono - zauważa autor.

Więcej w artykule Dutkiewicz: po nauki do Adamowicza

Także poznańscy dziennikarze, broniący rozwiązań prorowerowych, podpierają się doświadczeniami Gdańska. Chodzi o pomysł na spowolnienie ruchu w historycznym centrum miasta, do czego przymierze się Poznań. Jego mieszkańcy boją się jednak, że to zatka miasto.

- Strefa "tempo 30" nie powoduje korków. Ruch jest bardziej płynny, zmniejsza się hałas i zanieczyszczenie środowiska, bo kierowcy nie startują co chwila z dużą prędkością, by zaraz ostro hamować - uspokaja dziennikarza Remigiusz Kitliński, czuwający nad rowerową polityką Gdańska.

Przeczytaj całą rozmowę z Remigiuszem Kitlińskim w poznańskiej Gazecie Wyborczej

Skoro jest tak dobrze, to czemu nie wszyscy gdańscy rowerzyści bezkrytycznie popierają rowerową politykę miasta? Pisaliśmy o tym kilkanaście dni temu w artykule Władze Gdańska zawodzą rowerzystów.

Czy mamy za duże wymagania, czy może po prostu z bliska widać zacznie więcej?
ms

Opinie (51) 3 zablokowane

  • Po drogowe nauki (7)

    z Gdańska w Polskę
    najbliżej ew. do Gdyni

    • 5 32

    • Dowartościuj się dalej, bo Gdańsk nadrabia teraz zaległości (WZ, Połud. Obwodnica, Sucharskiego, Słowackiego, Łostowicka, (3)

      Łódzka) A Gdynia leży i kwiczy dalej w infrastrukturze rowerowej. I to ma byc przyjazne miasto dla mieszkańców.

      • 13 5

      • Zmienic władze Gdyni,

        "SAMARZADNOSC" juz sie wypalila.

        • 0 0

      • (1)

        Przyjazne dla mieszkańców nieposiadających rowerów.

        • 4 4

        • hm.. ostatnio stałem w takim samym korku w centrum Gdyni

          nie wiem czym się podniecają wszyscy uważający Gdynię za jakieś hiperultraubergalaktyczne miasto pod względem infrastruktury. Zbudowano ją później, od razu wytyczono więcej szerszych ulic, ale skrzyżowania korkują się tak samo.

          • 11 2

    • Gdynia to tzw zadupie rowerowe. (2)

      • 29 4

      • Zgadzam sie w 100%.

        Mieszkam w Gdyni i jestem zalamany polityka rowerowa wladz Gdyni a w szczegolnosci p Wołka i prezydenta Szczurka.

        • 0 0

      • Zadupie to może przesada, ale faktycznie pod względem ścierzek rowerowych to do Gdańska nam jeszcze daleko.

        • 11 0

  • Most wantowy im.JPII .

    Następny przykład myślenia o rowerzystach i pieszych . Miejsca może po za jezdnią może i nie za wiele ale spróbuj tamtędy przejechać lub przejść to cię SM albo policja na stówę skroi jak amen w pacierzu .A jaki to duży skrót z Przeróbki i Stogów do ul. Elbląskiej ?

    • 5 0

  • Ścieżka Rowerowa (2)

    Witam, czy ktoś się orientuje co się dzieje ze ścieżką rowerową na ul. Pomorskiej (od chłopskiej w stronę plaży)? Czy oni tam robią nową czy ją zlikwidowali po prostu?

    • 2 2

    • (1)

      Jakieś prace cały czas tam trwają, ale mam nadzieję, że skończą przed sezonem :( bo już na rolkach ciężko jeździć po chodniku :(

      • 2 2

      • nie wolno łamać przepisów ruchu drogowego

        na ścieżkach rowerowych wolno jeździć wyłącznie rowerom!!!

        • 0 0

  • mam mieszane uczucia

    jesli chodzi o gdanskie drogi rowerowe. Z jednej strony porzadne drogi jak ta wzdluz pomorskiej lub z brzezna do jelitkowa, a z drugiej dziwadla jak te przy chlopskiej

    • 4 0

  • idioto, pewnie jesteś jednym z tych co parkują na trawnikach i w poprzek chodników oraz scieżek rowerowych?!
    Jak nie jestem za tymi obibokami ze SM, to takim głabom jak ty powinni bez namysłu nakładać blokady i 5 stów mandatu. Oduczyłbyś się jeden z drugim!

    • 3 0

  • ubaw po pachy! (2)

    faktycznie - supernauka jest obserwacja 4-osobowej, spasionej rodzinki, ktora przecina w poprzek przejscie dla pieszych, nie zdejmujac swoich spasionych tylkow z rowerow, mimo iz nie jedzie po sciezce rowerowej... brawo! oby wiecej takich ludzi. nauczcie sie przepisow cwoki! marudza, ze nie ma wiecej sciezek, ale jak jezdza po ulicach to sami nie umieja zdecydowac czy sa kierowcami pojazdow czy pieszymi. romantyczni bohaterowie psiakrew!

    • 0 8

    • wróżko

      Widać, że nie jeździsz rowerem. Ścieżki rowerowe są poprowadzone tak kretyńsko, że się nie da jeździć omijając przejścia. Chyba, że jazda rowerem ma polegąć na ciągłym wchodzeniu i schodzeniu.

      • 3 0

    • od kiedy rowerzyści mają prawo jeździć wyłącznie po drogach rowerowych?

      jeżeli jeżdżą po przejściu, to stwarzają dużo mniejsze zagrożenie niż kierowcy przekraczający prędkość

      gdyby ściśle stosować przepisy tylko do niektórych użytkowników dróg, to rowerzystów i pieszych by nie było w mieście prawie wcale - wyginęliby jak dinozaury.

      dlaczego nie potrafisz trzymać emocji pod kontrolą? za dużo siedzisz przy kompie i przy kierownicy. Siądź na rower i przeżyj inne emocje - to działa

      • 6 0

  • Po rowerowe nauki do Gdańska? (2)

    zwłaszcza na "wspaniałe zaspiańskie" ścieżki rowerowe:)))

    Zapraszam

    • 28 3

    • (1)

      Jak ci tak bardzo przeszkadzają odrapane linie na asfalcie, to idź do jakiegoś budowlanego, kup puszkę farby i odmaluj ;)

      • 2 3

      • przszkadza mi wiazd z Pasa Startowego do LuxMedu i dalej nic(...)

        przeszkadza mi jazda po chodniku i przepraszanie przechodniów i spychanie ich z prawowitej ich drogi, o jakości i wertepach na tych chodnikach szkoda już mówić.

        • 2 3

  • Artykuł sponsorowany? (4)

    Dlaczego dziennikarz nie napisał że drastycznie został obcięty projekt rozwoju dróg rowerowych w Gdańsku.

    • 34 5

    • napiszcie lepiej kiedy te bajki opowiadane przez oficera rowerowego (3)

      stana sie wreszcie faktem

      ile mozna czytac o planach, projektach i zapowiedziach

      wczoraj bylem na starowce za moment polowa czerwca a ruchu pod prad dla rowerow dalej nie ma

      kitlinski ty sam te znaki malujesz po godzinach w garazu????

      • 5 12

      • (2)

        przecież termin jest do końca czerwca, więc póki co - wykaż się odrobiną cierpliwości...

        • 8 2

        • (1)

          zrobia wszystko w tydzien? to jak to tak, o! to czemu nie zrobia tego juz?!
          bo ile zostalo do konca miesiac...

          • 2 1

          • jak nie robili przez 10 lat to się też tak nerwowałeś?

            ważne, żeby było zrobione zgodnie z zapowiedzią

            w lipcu warto będzie wrócić do tematu

            • 5 2

  • Budujcie nowe drogi dbajcie o te istniejące a nie chwalcie się jacy jesteście doskonali! (5)

    Przez ostanie lata miasto podbija statystyki w długości dróg rowerowych poprzez stawianie znaków drogowych na istniejących krzywych chodnikach.
    Takie nowe "idealne ścieżki statystyczne" mamy chociażby na Długich Ogrodach i Jaśkowej Dolinie.

    • 29 4

    • dokladnie (1)

      wymalowanie bialych linii na starych, dziurawych chodnikach to zadna sztuka, chwalic to sie mozna ale NOWYMI sciezkami.

      • 5 3

      • o ile nie są tworzone wyłącznie kosztem chodnikow i terenów zieleni w centrum miasta

        gdzie dużo taniej tworzyć można miejsce dla ruchu rowerów po prostu na jezdni

        • 5 0

    • Człowieku to jest własnie standard we wszystkich polskich miastach. (1)

      Np. we Wrocławiu. Gdańsk jako jedyne miasto w Polsce wybudowało drogi rowerowe od podstaw, a czerwony asfalt to już kosmos jak na polskie standardy.

      • 3 3

      • Czerwony asfalt, czarne przejazdy przez jezdnie z krawężnikami 2 lub 3 cm

        taki jest standard

        • 5 5

    • no fakt, lepiej gdyby NIC nie robili :)

      • 4 2

  • Bo nigdy nie jest tak dobrze (1)

    ... żeby nie mogło być lepiej! Poza tym, gdyby tak chwalący Budynia wrocławianie i poznaniacy zweryfikowali na "własne opony" stan rowerowych udogodnień w Gdańsku, a nie opierali się wyłącznie na deklaracjach władz i danych zapisanych na papierze, być może zmieniliby zdanie.

    Bo w Gdańsku problemem nie jest to, że nic się nie robi, ale to JAK się robi. Mówiąc prosto - na odp***, tak by tylko w statystykach wyglądało dobrze, a rowerzystom zamknąć usta.

    • 33 6

    • ważne, jaka jes ogólna idea:

      - czy drogi dla rowerow tworzy się wyłącznie kosztem przestrzeni dla pieszych lub terenów zieleni (jak było często do roku 2009)
      - czy obok ww. akcji tworzy się lepsze warunki dla ruchu rowerów po jezdni, (kosztem warunków dla amatorów szybkiej jazdy samochodami) zwłaszcza w centrum miasta
      (tak jak się zaczęło robić rok temu)

      • 6 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum