• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi i rowerzyści będą bezpieczniejsi?

Patryk Szczerba
28 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O tym, że policjanci powinni w równym stopniu dyscyplinować łamiących przepisy kierowców i rowerzystów jadących np. po chodniku przekonywali wszyscy. O tym, że policjanci powinni w równym stopniu dyscyplinować łamiących przepisy kierowców i rowerzystów jadących np. po chodniku przekonywali wszyscy.

Czy w ostatnich latach nastąpiła poprawa bezpieczeństwa na gdyńskich drogach? Policjanci twierdzą, że tak i na dowód pokazują statystyki, ale aktywiści rowerowi, a nawet urzędnicy, wskazują, że zmiany co prawda widać, ale postępują one zbyt wolno, mówią też o brakach w aktywności funkcjonariuszy i prowadzonych przez nich działaniach edukacyjnych.



Czy poruszając się po drogach Gdyni rowerem lub pieszo czujesz się bezpiecznie?

Dyskusja na ten temat rozgorzała w środowe popołudnie w auli Akademii Morskiej w Gdyni. Swoje uwagi przedstawiali policjanci, rowerzyści, urzędnicy, kierowcy i piesi. Zastanawiali się, czy na przestrzeni najbliższych lat możliwe są zmiany na lepsze.

Wieloletnie zaniedbania

- Zdajemy sobie sprawę, że z siecią dróg rowerowych w Gdyni jest źle. To pokłosie wielu lat zaniedbań. Nie da się tego zmienić jednym rozstrzygnięciem. To proces, który trwa i trwać będzie. Nie mamy złudzeń, że uda się nam tę sprawę załatwić w krótkim okresie czasu. Gdynia chce jednak, by jak najwięcej osób poruszało się rowerami, pieszo i komunikacją miejską, a mniej samochodami - mówił Andrzej Bień, radny Gdyni.
Przedstawiciele ZDiZ wskazywali z kolei, że oprócz inwestycji w infrastrukturę, których w najbliższych trzech latach ma być zdecydowanie więcej niż do tej pory, konieczna jest współpraca wszystkich jednostek i służb porządkowych.

- Zaczęliśmy wnikliwie analizować sytuację w mieście, ale na efekty jest jeszcze za wcześnie. Zbieramy od policji dane na temat ruchu rowerzystów. Jednocześnie staramy się wprowadzać takie elementy edukacyjne, jak szkoła dla dorosłych rowerzystów, czy drogowe - jak kontraruch rowerowy w śródmieściu - wyjaśniał Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Zmiany tak, ale najpierw kampania

Sam proces wdrożenia zmian, o których pisaliśmy wielokrotnie, mają hamować spływające co rusz uwagi na temat proponowanego kształtu nowej organizacji ruchu, która obejmie m.in. ul. Starowiejską.

- Nie wyobrażamy sobie wprowadzenia zmian bez wcześniejszej szeroko zakrojonej kampanii edukacyjnej i promocyjnej nowego rozwiązania - dodawał Studziński.
Kluczowa większa aktywność

O większą aktywność na drogach ze strony policjantów apelował z kolei Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

- Policjanci powinni skupić się na kontroli prędkości, parkowania. Chcielibyśmy widzieć większą aktywność funkcjonariuszy na tym polu. My ze swej strony zrobimy wszystko, by szanowano pieszych i rowerzystów. Nie chcemy być kojarzeni tylko z negatywnymi sprawami, wiemy już, że wielu rzeczy w kwestii infrastruktury nie da się przeskoczyć, więc postanowiliśmy działać na polu edukacji rowerowej w szkołach, np w ramach kampanii Rowerowy Maj - opowiadał, wskazując przy okazji na zaniedbania przy wdrażaniu certyfikatu polityki rowerowej BYPAD-u.
Czytaj też: Rowerzyści na chodniku? Będą mandaty

Policjanci o karaniu rowerzystów i pieszych mówili niewiele, ale na dowód, że bezpieczeństwo na gdyńskich drogach ogólnie poprawiło się, pokazywali liczby.

Policja: staramy się jak możemy

- Ponad 200 praw jazdy zabranych kierowcom, którzy jechali za szybko. To więcej niż w Gdańsku i w Sopocie razem wziętych. Z obserwacji wynika, że po wprowadzeniu przepisów umożliwiających odebranie prawa jazdy po przekroczeniu przez kierowcę prędkości o 50 km/h, większość z uczestników ruchu zwolniła. Poza tym, w ostatnich 15 miesiącach doszło w Gdyni tylko do pięciu śmiertelnych wypadków pieszych. W żadnym wypadku nie zginął za to kierowca ani rowerzysta - tłumaczył Michał Rusak z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Funkcjonariusze nie ukrywają także zadowolenia z dodatkowych miejsc do mierzenia prędkości na drogach.

- Tzw. koperty powstały i działają na świadomość kierowców, którzy wiedzą, że w danym miejscu trzeba zwolnić, bo tam "mogą suszyć". Przede wszystkim dają nam jednak możliwość w pełni legalnych działań na drodze - uzupełniał.
Rowery wykorzystywane okazjonalnie

Czy tak samo pomocne w działaniach na ścieżkach są cztery rowery będące na wyposażeniu dwóch komisariatów w Redłowie i Śródmieściu, zgody już nie było.

- Reakcja policjantów na łamanie przepisów, gdzie zagrożeni są rowerzyści, bywa śladowa albo jej nie ma. Najczęściej nie chce im się wysiąść z radiowozu, by zareagować odpowiednio, nie mówiąc o porządnej interwencji. Szkoda, że wciąż jest tak mało policjantów na rowerach. Jakoś w innych miastach chwalą się takimi rozwiązaniami, u nas jest z tym ciężko - argumentował Łukasz Bosowski, dodając, że miasto powinno rozważyć zakup kolejnych pojazdów dla policjantów.
Funkcjonariusze odpierali zarzuty tłumacząc, że rowery bywają przydatne, ale i tak zawsze szybszą i skuteczniejszą interwencję podejmą funkcjonariusze jadący w radiowozie.

- Wiemy, jak wykonywać swoją pracę, jesteśmy przeszkoleni w tym zakresie. 60 policjantów dba codziennie o bezpieczeństwo na drogach, wykonując różne zadania w różnych miejscach Gdyni. Muszą przede wszystkim reagować szybko - przekonywał Michał Rusak.

Rowerem jeździ się po Gdyni szybciej niż samochodem - zwłaszcza w godzinach szczytu.

Miejsca

Opinie (243) 1 zablokowana

  • Ścieżki rowerowe (3)

    Policja powinna zwrócić uwagę na rowerzystów jadących ulicą, gdy obok jest ścieżka rowerowa. Zwrócenie uwagi wywołuje stek wyzwisk ze strony rowerzysty. Tak wygląda szara rzeczywistość. Ostatnio dosyć często widzę jazdę rowerzystów pod prąd w miejscach gdzie obowiązuje jeden kierunek ruchu (włącznie z rowerzystami).
    Brak podstawowej wiedzy o przepisach ruchu drogowego.

    • 20 12

    • ja tez dzis widziałem kierowce jadącego pod prąd

      skoro jedzie ulicą, widocznie ma powód. Większość dróg rowerowych jest tak projektowanych że nie trzeba się po nich poruszać. Wystarczy jakiś skręt i już nie ma obowiązku bo droorga nie prowadzi w kierunku jazdy rowerzysty

      • 2 1

    • to niech jeszcze na te "ścieżki" da się wjechać

      a nie 3m żywopłotu, barierki energochłonne, ekran akustyczny, pas rozdziału, płot i 20cm krawężnika (proszę sobie wybrać przeszkodę).

      • 4 6

    • nie masz w zyciu wiekszych problemow? zazdroszcze

      • 5 13

  • (1)

    Przerazajace co ten pedalista wyczynia!!!!! A juz wpychanie sie miedzy autobus i samochod to wogole pogratulowac. I potem pretensje ze kierowcy za blisko wyprzedzaja ich? To nie laduj sie pod kola to cie wyprzedza zachowujac bezpieczna odleglosc.

    • 18 4

    • co niby wyczynia?

      szkoda jedynie chłopa, co się nawdycha smrodu

      • 1 2

  • Ten rowerzysta za swoje wyczyny powinien dostać do płacenia minimalnie 2000 (dwatysiące) grzywny. (1)

    • 12 5

    • czemu? jestes to w stanie uzasadnić?

      czy to twoje widzimisię

      • 2 5

  • Jacy jesteśmy ?

    Gadki szmatki a w ostatnią sobotę sędziwa matrona za kierownicą białej Toyoty na Dąbrowie polowała na rowerzystów na ścieżce rowerowej.I co tam statystyki !

    • 2 0

  • Rowerzyści największe zawalidrogi.

    Jak widzę takiego o 7 rano , albo o 16 na Sopockiej , to mam ochotę otworzyć prawe drzwi. Normalnie rajtuzy opadają . Z przeciwka sznur samochodów czołga się za takim matołkiem, a po twojej stronie drugi sznur ciągnie się za drugim matołkiem. A paniska sobie kręcą bo lubią . . POLICJA !!!!!!!!!!!!

    • 6 9

  • Mam nadzieję, że pan "rowerzysta" mandacik już dostał?

    • 8 3

  • przylaczyc Gdynie do Gdanska (1)

    I wreszcie miasto będzie miało gospodarza

    • 7 3

    • Ale Gdańsk nie chce gdyni

      • 2 1

  • na zdjeciu rowerowy debil lamie przepisy i przejezdza przez przejscie dla pieszych (2)

    znowu durny artykul pelen durnej propagandy rowerowych polglowkow. Nauczcie wreszcie obowiazujacych przepisow - po przejsciu rower przeprowadzamy a nie przejezdzamy. Kiedy policja zacznie rowniez egzekwowac przepisy od rowerzystow i pieszych, ktorzy je nagminnie lamia?
    Co ze staruszkami mykajacymi w poprzek Swietojanskiej w miejscach do tego nieprzeznaczonych? Co z rowerzystami jezdzacymi po chodnikach? Co z durniami na rowerach jadacych droga mimo, ze obok maja pusta sciezke rowerowa? Gdzie ta policja?

    • 26 9

    • Wiele starszych osób bym chętnie bronił.

      Proszę sobie wyobrazić, że też będziesz starszy i będziesz miał problemy z poruszaniem się. Dla wielu starszych przejście 25 metrów do przejścia dla pieszych, a następnie drugie 25 metrów jest wielką wyprawą.

      • 1 0

    • głupie przepisy się ignoruje.

      Kto go wprowadził i po co?

      • 3 5

  • A ja bardzo lubię jak na portalach hejterów (1)

    Po za tym lubię rowerzystów pomykających po chodnikach między ludźmi, uwielbiam babcie z pieskami na ścieżkach rowerowych, bardzo mi się podobają kierowcy parkujący na ścieżkach rowerowych, albo zajeżdzający drogę przy wyjazdach. Bardzo kocham też kocham pieszym przeskakującyh w ostatniej chwili przez Świętojańską przez samochodem lub rowerem poza przejściami. Fajni też są kierowcy parkujący na pół ulicy Świętojańskiej. Uważam, że ci wszyscy ludzie zasługują na szacunek, gdyż stanowią cywilizacyjny trzon rozwoju społecznego.

    • 8 2

    • 'popierasz opinie'

      ABSOLUTNIE

      • 1 0

  • Na filmie (4)

    Na filmie widać durnotę szoferów. Gdyby zostawiali wolny metr od krawężnika to przerwa między pasami by była za mała dla roweru, rowerzysta by jechał przy krawężniku i byłby święty spokój. Ale nie są w stanie tego pojąć tak jak i jazdy na zamek.

    • 6 6

    • Robi się miejsce dla motorów

      • 1 2

    • Jeżdżę przy prawej krawędzi (1)

      środek zostaje na wypadek wozu jadącego na bombach :) Karetki, straż i policja są ważniejsze od rowerzystów.

      • 4 1

      • gdyby zostawili miejsce dla pojazdu "na bombach" to i rowerzysta by się przecisnął, nawet środkiem

        ale tu stoi każdy sobie - prawa strona pasa, lewa strona pasa, środek, ukos, trochę na pasie sąsiednim...

        • 5 2

    • Dziwne przemyślenia. Od krawężnika metr i zablokować możliwość

      przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Twoje stwierdzenie jest durnotą.

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum