• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • Ulica Kościerska (1)

    Znajduje się na granicy Rezerwatu Przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Jak ktokolwiek przytomny wyobraża sobie budowę drogi asfaltowej w rezerwacie?

    • 14 4

    • wczoraj lali nowy asfalt na drodze klesza (okolice doliny radosci). Lesnicy wiec problemu nie widza

      • 1 0

  • przecieź jest bsrdzo dobra (1)

    Droga derwisowa wzdłuż spacerowej

    • 5 6

    • konczy sie w polowie drogi spacerowej

      • 1 0

  • ..jestem rowerzysta i lubie rowery, popieram uzywanie rowerow i czasem jade z osowy do oliwy ta trasa.. - ale asfaltu w lesie nie chce!

    • 4 3

  • Gdańsk (5)

    I dobrze!

    • 90 70

    • A Chełm? A Suchanino? (3)

      Nasi Janusze budownictwa przez lasy już chcą budować ścieżki a o połączeniu górnych tarasów z centrum jeszcze nawet nie pomyśleli. Spróbujcie wskazać jak dojechać rowerem ścieżką z Chełmu czy Suchanina do centrum? Może Łostowicką i Kartuską? Musiał bym mieć źle w głowie żeby cofać się taki kawał drogi w stronę cmentarza. Niestety tam gdzie deweloperka rządzi Dziamdziamowicz prowadzi ścieżki i infrastrukturę. Jeśli chodzi o Suchanino Siedlce czy Chełm to są zapomniane przez miasto dzielnice

      • 5 1

      • Oszukujesz... (2)

        Bzdura! Od pętli Świetokrzyska można przejechać ścieżkami rowerowymi do centrum Gdańska bez problemu via Witosa i Cienistą - tam następne ścieżki...

        • 1 4

        • Bzdura!

          Czytasz co piszesz? Pytanie brzmiało gdzie jest ścieżka z Chełmu czy Suchanina w kierunku Gdańska?!

          • 0 2

        • Bredzisz. Tam nie ma zadnych drog rowerowych.

          chyba ze na okolo przez lostowicka bedziesz do centrum jechac

          • 3 1

    • Droga Kościerska

      No i fajnie, mnie tam nie przeszkadza błoto i dzikość tej drogi, nawet jestem zadowolony bo mniej ludzi tamtędy jeździ, a komu niewygodnie to jest ul. Spacerowa, albo autem albo autobusem w ostateczności wzdłuż Spacerowej szutrówką leśną.
      A pieniądze zaoszczędzone przydadzą się na inne programy dla " DOBREJ ZMIANY".

      • 11 6

  • Jak zwykle robienie z g.wna wielkiego problemu. (3)

    Obecna droga jest rewelacyjna (oczywiście nie w oczach miejskich wymoczków i lanserskich siusiumajtek).

    • 94 36

    • na wycieczki jest rewelacyjna

      ale jako codzienny transport to masakra (a żadnej alternatywy w okolicy nie ma)

      • 3 2

    • droga jest super, ale na mtb (1)

      często tamtędy jeżdżę na "góralu" i fajnie, że nie ma tam asfaltu, jednak gdybym miał się tamtędy codziennie tłuc na rowerze miejskim, to byłoby słabo. Na pewno wybrałbym Spacerową. Przynajmniej jadąc pod górę.

      • 15 2

      • bzdury

        Jeżdżę tam jak najbardziej miejskim Stevensem z oponami 28 cali szerokości 1.5.

        • 6 4

  • no przecież przejazd jest (6)

    ale widocznie obcisłorajstopowcy i brodacze w rurkach się pobrudzą...

    • 130 88

    • acha. To ze slowackiego i spacerowej tez proponuje asfalt usunac

      niech kierowcy sobie jezdza po lesnych drogach jak to nie problem

      • 5 5

    • Max,wziął byś lepiej dziewczynę na randkę,a nie tylko

      podniecał się rajstopowcami ;)

      • 8 4

    • (1)

      na rowerze szosowym jechanie po takiej nawierzchni graniczy z cudem...

      • 6 13

      • ja na bezdroża się nie wybieram samochodem osobowym tylko terenówką. Rowery tez mają rózne przenaczenie

        • 19 3

    • no właśnie nie jest dobrze

      po deszczu to się **ujowo jedzie.

      • 9 7

    • Milcz, boś głupi.

      Rajstopowcy sobie poradzą. To powinna być droga dla WSZYSTKICH rowerzystów, a nie tylko tych wysportowanych. Czy normalne drogi są tylko dla rajdowców?

      • 34 24

  • Propaganda pedałowania kończy się (3)

    i bardzo dobrze, bo Polska to normalny kraj

    • 21 31

    • raczej nierozwinięty

      • 2 1

    • (1)

      Tak jest! Zróbmy z Polski drugą Moskwę! A nie sorry, tam też teraz robią drogi rowerowe kosztem ulic... Chyba tylko Korea Północna może nas uratować!

      • 17 8

      • A ty myslałeś że uratują cię arabscy islamscy imigranci ?:)

        powodzenia

        • 1 3

  • Po co analiza ścieżki do CH Osowa?

    Tam nikt nie jeździ i nie mieszka.

    Ludzie muszą jechać za obwodnicę i omijać CH Osowa.

    Ten dukt wzdłuż Spacerowej jest kiepski, bo jest za dużo zakrętów, podjazdów i zjazdów.

    Kościerska jest idealna, bo w miarę prosta i o małym nachyleniu.

    • 9 3

  • matarnia- kokoszki

    Ja poprosze rowniez polaczenie powyzsze!

    • 3 2

  • Brawooooo!!!. BAAARRRRDZO DOBRZE!.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum