Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia
Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej . Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.
Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.
Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.
- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).
Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".
W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.
Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).
Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?
- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową , a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.
- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła .
Miejsca
Opinie (334) 9 zablokowanych
-
2016-07-06 13:18
Ulica Kościerska (1)
Znajduje się na granicy Rezerwatu Przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Jak ktokolwiek przytomny wyobraża sobie budowę drogi asfaltowej w rezerwacie?
- 14 4
-
2016-07-06 19:39
wczoraj lali nowy asfalt na drodze klesza (okolice doliny radosci). Lesnicy wiec problemu nie widza
- 1 0
-
2016-07-06 13:03
przecieź jest bsrdzo dobra (1)
Droga derwisowa wzdłuż spacerowej
- 5 6
-
2016-07-06 19:35
konczy sie w polowie drogi spacerowej
- 1 0
-
2016-07-06 19:33
..jestem rowerzysta i lubie rowery, popieram uzywanie rowerow i czasem jade z osowy do oliwy ta trasa.. - ale asfaltu w lesie nie chce!
- 4 3
-
2016-07-06 12:02
Gdańsk (5)
I dobrze!
- 90 70
-
2016-07-06 14:51
A Chełm? A Suchanino? (3)
Nasi Janusze budownictwa przez lasy już chcą budować ścieżki a o połączeniu górnych tarasów z centrum jeszcze nawet nie pomyśleli. Spróbujcie wskazać jak dojechać rowerem ścieżką z Chełmu czy Suchanina do centrum? Może Łostowicką i Kartuską? Musiał bym mieć źle w głowie żeby cofać się taki kawał drogi w stronę cmentarza. Niestety tam gdzie deweloperka rządzi Dziamdziamowicz prowadzi ścieżki i infrastrukturę. Jeśli chodzi o Suchanino Siedlce czy Chełm to są zapomniane przez miasto dzielnice
- 5 1
-
2016-07-06 18:19
Oszukujesz... (2)
Bzdura! Od pętli Świetokrzyska można przejechać ścieżkami rowerowymi do centrum Gdańska bez problemu via Witosa i Cienistą - tam następne ścieżki...
- 1 4
-
2016-07-06 19:32
Bzdura!
Czytasz co piszesz? Pytanie brzmiało gdzie jest ścieżka z Chełmu czy Suchanina w kierunku Gdańska?!
- 0 2
-
2016-07-06 19:19
Bredzisz. Tam nie ma zadnych drog rowerowych.
chyba ze na okolo przez lostowicka bedziesz do centrum jechac
- 3 1
-
2016-07-06 12:49
Droga Kościerska
No i fajnie, mnie tam nie przeszkadza błoto i dzikość tej drogi, nawet jestem zadowolony bo mniej ludzi tamtędy jeździ, a komu niewygodnie to jest ul. Spacerowa, albo autem albo autobusem w ostateczności wzdłuż Spacerowej szutrówką leśną.
A pieniądze zaoszczędzone przydadzą się na inne programy dla " DOBREJ ZMIANY".- 11 6
-
2016-07-06 12:07
Jak zwykle robienie z g.wna wielkiego problemu. (3)
Obecna droga jest rewelacyjna (oczywiście nie w oczach miejskich wymoczków i lanserskich siusiumajtek).
- 94 36
-
2016-07-06 19:26
na wycieczki jest rewelacyjna
ale jako codzienny transport to masakra (a żadnej alternatywy w okolicy nie ma)
- 3 2
-
2016-07-06 13:27
droga jest super, ale na mtb (1)
często tamtędy jeżdżę na "góralu" i fajnie, że nie ma tam asfaltu, jednak gdybym miał się tamtędy codziennie tłuc na rowerze miejskim, to byłoby słabo. Na pewno wybrałbym Spacerową. Przynajmniej jadąc pod górę.
- 15 2
-
2016-07-06 15:08
bzdury
Jeżdżę tam jak najbardziej miejskim Stevensem z oponami 28 cali szerokości 1.5.
- 6 4
-
2016-07-06 12:04
no przecież przejazd jest (6)
ale widocznie obcisłorajstopowcy i brodacze w rurkach się pobrudzą...
- 130 88
-
2016-07-06 19:22
acha. To ze slowackiego i spacerowej tez proponuje asfalt usunac
niech kierowcy sobie jezdza po lesnych drogach jak to nie problem
- 5 5
-
2016-07-06 15:04
Max,wziął byś lepiej dziewczynę na randkę,a nie tylko
podniecał się rajstopowcami ;)
- 8 4
-
2016-07-06 13:30
(1)
na rowerze szosowym jechanie po takiej nawierzchni graniczy z cudem...
- 6 13
-
2016-07-06 14:55
ja na bezdroża się nie wybieram samochodem osobowym tylko terenówką. Rowery tez mają rózne przenaczenie
- 19 3
-
2016-07-06 13:20
no właśnie nie jest dobrze
po deszczu to się **ujowo jedzie.
- 9 7
-
2016-07-06 12:13
Milcz, boś głupi.
Rajstopowcy sobie poradzą. To powinna być droga dla WSZYSTKICH rowerzystów, a nie tylko tych wysportowanych. Czy normalne drogi są tylko dla rajdowców?
- 34 24
-
2016-07-06 12:15
Propaganda pedałowania kończy się (3)
i bardzo dobrze, bo Polska to normalny kraj
- 21 31
-
2016-07-06 18:53
raczej nierozwinięty
- 2 1
-
2016-07-06 12:25
(1)
Tak jest! Zróbmy z Polski drugą Moskwę! A nie sorry, tam też teraz robią drogi rowerowe kosztem ulic... Chyba tylko Korea Północna może nas uratować!
- 17 8
-
2016-07-06 18:45
A ty myslałeś że uratują cię arabscy islamscy imigranci ?:)
powodzenia
- 1 3
-
2016-07-06 18:50
Po co analiza ścieżki do CH Osowa?
Tam nikt nie jeździ i nie mieszka.
Ludzie muszą jechać za obwodnicę i omijać CH Osowa.
Ten dukt wzdłuż Spacerowej jest kiepski, bo jest za dużo zakrętów, podjazdów i zjazdów.
Kościerska jest idealna, bo w miarę prosta i o małym nachyleniu.- 9 3
-
2016-07-06 18:12
matarnia- kokoszki
Ja poprosze rowniez polaczenie powyzsze!
- 3 2
-
2016-07-06 17:17
Brawooooo!!!. BAAARRRRDZO DOBRZE!.
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.