• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • tramwaj (1)

    W/g mnie tramwaj llllllllllllllllączący Oliwę z Osową jeżdżący np. ul.kościerską byłby świetnym rozwiązaniem.Może DRMG weżmie ten pomysł pod uwagę.

    • 1 5

    • Fakt - tramwaj, aby przewieść rowerek pod górę jak najbardziej wskazany dla większości "rowerzystów"

      • 1 4

  • BARDZO DOBRZE NIE PŁACĄ PODATKÓW OC A CHCĄ DRÓG (4)

    Ja tam bez problemu przejadę taką drogą zarówno swoją ładą niva jak i swoim wigry 3. Ale to może dlatego że nigdy nie jeździłem rowerem w rajstopach ani nie nosiłem rurek?

    • 14 13

    • Wróć do gimnazjum i dalej dojrzewaj.

      Może coś z Ciebie wyrośnie, bo na razie słabizna.

      • 2 1

    • kierowcy tez za darmo jezdza po miescie.

      ile trzeba kierowcom dokladac strach pomyslec

      • 2 4

    • skończ pier*olić o oc i podatkach

      nadleśnictwo chciało sobie drogę utwardzić i wycierało sobie gębę rowerzystami. A podatków dla miasta Gdańska płacę więcej, niż ty ciulu z Kartuz

      • 4 6

    • Każdy starszy rowerzysta w rajstopach pracuje lub jest na emeryturze i każdy płaci podatki.Tak może mówić, ktoś kto nigdy nie pracował i jeździ na skombinowanym rowerze.

      • 6 3

  • brawo radni, tak trzymać

    kto to słyszał, żeby rowerem po lesie jeździć. ten las to ma być szcz*lnia i sr*lnia dla psów i bezdomnych a nie dla cyklistów i innych wegetarian.
    ścieżka rowerowa do leśniczówki wystarczy - leśniczemu dzień dobry powiedzieć i z powrotem pedałować.
    a jak komuś nie odpowiada, to spacerowa w dół jak znalazł dla chętnych wrażeń i survival'u.
    ja bym jeszcze tego pachołka ogrodził, bo wchodzą tam się pogapić i jeszcze co wypatrzą, że radni czegoś nie zrobili. Niech sobie ludzie do zoo chodzą 3 razy w tygodniu albo siedzą w chałupie na d...

    • 9 3

  • Boisko - Kościerska

    Projekt boiska -to totalna niewiedza i nie zrozumienie realiów.Na Kaszubach ,na Kociewiu istnieje iks pięknie zadbanych boisk, przystrzyżona trawa, bielutkie bramki i..100-150 kolorowych plastikowych siedzisk....A boisko Kościerska ?
    Miasto jest chytre! Nic nie robimy - czekamy na tych dee...Jedni naiwni tacy byli i podarowali Miastu niepowtarzalną infrastrukturę... a miasto to olało! To jest nasze wspólne dobro komunalne i zmarnować to to jak...nie potrafię znaleźć stosownego porównania.....! Więcej orientacji na rzeczywistość panowie Prezydenci!

    • 5 2

  • Kościerska....

    A pamiętacie asfalt, oświetlenie....pomysły tragicznych decydentów nie mieszczą się w głowach tych myślących inaczej. Proponuję , przed pójściem do pracy do Magistratu - zimny prysznic, potem chociaż 10 pompek , a potem sole trzeźwiące i do...roboty!

    • 2 2

  • Jak dla mnie wystarczy wyrownanie i utwardzenie tej drogi, bylaby wielka ulga.

    • 7 3

  • Największym absurdem tej decyzji środowiskowej jest to: (3)

    Że turystyka wodna jest OK, ale jakość życia mieszkańców w okolicy parku jest nieważna.
    Brakuje silnego lobby, które ruszyło by skostniałe decyzje prawne nieuwzględniające potrzeb ludzi mieszkających wokół parku !

    • 19 9

    • Zarzut byłby sensowny (1)

      ale wtedy, gdyby wyłączono z ruchu drogę, która istniała i służyła mieszkańcom.
      Tymczasem osoby, które wybierały życie w Osowej (a mało jest tam autochtonów), sami wybrali pewne udogodnienia kosztem pewnych trudności. Wzdłuż spacerowej powstała właśnie utwardzona, odwodniona droga, ale niektórzy nadal woleliby zaorać rezerwat, niż nadłożyć te dwa kilometry na rowerze.

      • 5 4

      • a ta "odwodniona droga" kończy się po 2/3 Spacerowej

        a dalej teleportacja a la Star Trek

        E n e r g I z e !

        • 3 0

    • czyli poprowadzić asfalt

      przez Rezerwat Przyrody znajdujący się w tamtej części TPK?

      • 2 2

  • (7)

    Bez sensu....3 lata gadania...a drogi rowerowej jak nie było tak nie ma...a po takim błocku to traktor ledwo by przejechał...

    • 91 62

    • to jest las, a nie centrum miasta. (6)

      Może jeszcze McDonaldsa po drodze wybudować, bo nie ma się gdzie zatrzymać?

      • 28 16

      • (4)

        To dlaczego zatem powstała przez środek lasu Trasa Słowackiego? Dlaczego zezwolono na jazdę samochodów ul. Spacerową?

        • 18 14

        • Bo najpierw była Słowackiego i Spacerowa a potem las... (3)

          wynocha z lasu pedalarze!

          • 14 21

          • wczoraj na drodze klesza (srodek parku trojmiejskiego) wlasnie wylali swiezy asfalt (2)

            rzekomo dla pieszych i rowerzystow. Skandal jakis

            • 3 5

            • Tam był asfalt leszczu i to na długo przed twoim nieszczęsnym poczęciem (1)

              • 5 3

              • No byl, w wielu miejscach jest.

                Wylanie asfaltu jednak sporo kosztuje, watpie zeby lesnicy lali go teraz z mysla o rowerzystach

                • 3 0

      • Za 10 lat

        Będą się z tego durnego posta smiac

        • 2 2

  • No to pięknie, czyli nadal: co by tu zrobić, żeby nic nie robić (2)

    Taką drogą jak obecnie to można sobie jeździć hobbystycznie. Ja potrzebuję bezpiecznej drogi do dojazdów do pracy bo jazdę samochodem coraz częściej odpuszczam z powodu korków, nową PKM-kę bo coraz rzadziej, długo i zawodnie. Latem rower staje się dla mnie najlepszym wyborem.

    Ale na wszystkich możliwych leśnych drogach łatwo o zaliczenie gleby po opadach. Podjazd po żwirówce wymaga dodatkowego wysiłku, a po wjedzie do Osowej czekają obowiązki a nie czas na odpoczynek. Lata lecą a dzielnica nie ma żadnego bezpiecznego połączenia z drugą stroną obwodnicy, ani dla pieszych ani dla rowerzystów, zwłaszcza dzieci.

    Ta dzielnica to jedna wielka prowizorka zapomniana przez Miasto, może podatnicy powinni zapomnieć o Mieście?

    • 7 7

    • (1)

      ..ja tez dojezdzam rowerem z osowej do oliwy - ale 100razy bardziej wole zwir i las niz asfalt i beton..trzeba miec w miare porzadnego gorala a nie szosowke do tego i po problemie.

      • 2 5

      • i porządne błotniki, a opony od 2,5 cala w górę, inaczej albo grzęźniesz w błocie, albo w piachu

        • 2 0

  • Swiat sie konczy

    Nie ma drogi rowerowej-przegralismy zycie

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum