• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • Bardzo dobra wiadomość, przecież to co jest w zupełności starczy. (6)

    Nie dla JAKICHKOLWIEK dróg w TPK!

    • 109 58

    • (3)

      Następnym razem napiszę to samo, gdy będziesz marudził, że jakaś ulica jest pełna dziur. Da się przejechać? Da! To po co naprawiać?

      • 17 15

      • LOL (2)

        Widać nie jeździłeś nigdy po TPK. Zresztą Potok Prochowy i Ulica Kościerska przechodzą przez Rezerwat Przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy".
        Jak sobie wyobrażasz budowę drogi przez rezerwat przyrody?

        • 20 5

        • ale tam droga jest, wystarczy ja ucywilizowac tak aby dalo sie ja pokonac nawet po malym deszczu (1)

          • 5 1

          • a i tak będzie ryte,
            chyba, że w Osowie zakażą używać WC
            bo trzeba naprawić ściek

            • 1 0

    • Język Polski

      "starczy" to może być wiek.

      po polsku mówi się wystarczy.

      • 0 0

    • Tak, zamknąć obwodnicę!!!

      • 2 2

  • rower terenowo-survivalowy

    Jechał ktoś wieczorem po zmroku jesienią Kościerską do góry do domu po pracy? Tu nie chodzi o rekreację tylko o bezpieczne skomunikowanie trasą rowerową dzielnicy zamieszkałej przez wykształconych, dbających o środowisko i dobrze zarabiających ludzi.

    • 6 1

  • Prawdziwy rowerzysta i teraz dojedzie do Osowej (2)

    A łajzy niech jeżdżą autobusem.
    Bardzo dobrze, że weszła ta ustawa bo ukróci degradację środowiska.
    A Damszel-Turek niech lepiej żeby odeszła tak samo jak Budyń przestępca.

    • 23 28

    • dlaczego jeżdżących autobusem nazywasz łajzami?

      złe myśli wracają do ich autorów.

      • 1 0

    • Dojedzie i będzie jechał jezdnią ul. Spacerowej, a ty pierwszy będziesz narzekał, że rowerzyści blokują ci św. przepustowość.

      • 11 4

  • (11)

    Zawsze myślałem, że rowerem to wjedzie się wszędzie, a im bliżej natury i dalej od asfaltu to lepiej.

    Dziś jednak obcisłogatkowi lansiarze potrzebują specjalnej nawierzchni, ścieżek tylko dla nich, punktów naprawy, specjalnych kontrapasów, sygnalizacji świetlej dopasowanej do ich potrzeb, zamykania ulic na czas przejazdu itd itp.

    W obliczu takich zapotrzebowań, proponuję wyciąć wspomniany w artykule odcinek leśny. Wylać specjalną materię i stworzyć obwodnicę rowerową. Sześć pasów w każdą stronę brzmi rozsądnie. Do tego sieć barów z izotonikami, kilka foodtrucków i comiesięczne opryski mające na celu wyeliminowanie populacji much i komarów. Na kilku pozostawionych drzewach ( otoczonych płotem ) zawiesić wzmacniacze sygnału WIFI/4G. Wzdłuż obwodnicy rowerowej utworzyć jej obwodnicę dla osób poruszających się z małymi dziećmi i kolejną dla rolkarzy.

    Całość inwestycji pokryć automatycznym dachem, otwierającym się tylko w okresie bez pyłków, deszczu, śniegu i zbyt dużego promieniowania słonecznego. W bezpośredniej okolicy wybudować parking na minimum 30 tysięcy samochodów, a na kolejnej działce drapacze chmur z siedzibami wszystkich firm mających swoje oddziały w Trójmieście. W odległości nie większej niż 38 metrów musi powstać galeria handlowa "Pedał i Pompka ".

    Zmieniajmy Trójmiasto w raj ! Wesprzyj inwestycje i zagłosuj. Lista podpisów zostanie przekazana władzom regionu !

    • 40 27

    • Że też nie szkoda ci energii na pisanie obelg (7)

      Podziwiam

      • 11 9

      • (6)

        1.Proszę wymienić wszystkie obelgi, które pojawiły się w moim wpisie.
        2.Przykro mi, że czynność pisania i fantazjowania odbierasz jako stratę energii.

        • 8 7

        • rzucający obelgi często nie rozumieją, że używane przez nich sformułowania są jako obelgi odbierane

          przez ludzi o innym poziomie wrażliwości.

          Bez ludzi wrażliwych kraj zamieni się w pole bitwy.

          • 1 1

        • Tracisz czas i energię (4)

          probujesz wyśmiać to z czym sie nie zgadzasz i na to tracisz energię

          • 7 5

          • (3)

            Mam sporą łatwość w pisaniu i świetnie się przy tym bawię. Nie tracę energii, lecz ją zyskuję - podobnie jak nabiera się siły po zmęczeniu fizycznym. Dodatkową frajdę sprawia mi stawianie krzywych zwierciadeł, w których odbicie, choć koślawe, to jednak prawdziwe.

            • 6 5

            • swietnie! (2)

              Jednak nadal obrażasz tych, z którymi sie nie zgadzasz.
              I teraz, światły człowieku z lekkim piórem - Pomyśl o innych!

              • 3 5

              • (1)

                Kolejny raz proszę o wskazanie miejsc, w których użyłem obelg lub kogoś obraziłem.

                Myślę o innych i to jest właśnie powód mojego wpisu. Myślę o tych wszystkich, którzy przyjdą po nas i zamiast zacisznych leśnych ścieżek, zastaną koślawe chodniki i resztki ścieżek rowerowych. Myślę o innych - chcę, żeby Polska przestała być krajem roszczeniowego tłumu, który chce wszystko "tu i teraz"

                • 5 5

              • Popieram Pana zdecydowanie, konkretnie i rzeczowo, brawo! :) Obelgi?? Bał bym się, o Pani zdrowie, gdyby Pan napisał naprawdę obelgi.

                • 2 0

    • Żałosne.

      • 2 2

    • Może jesteś ograniczony umysłowo skoro tak myślałeś i myślisz nadal. (1)

      Kolarstwo zawsze było związane z utwardzonymi drogami i pisanie o "specjalnej" nawierzchni, to jakiś wytrzep onanistyczny z twojej strony. Spłodziłeś synku jakiś bełkot i myślisz, że to mądre jest, a to najczystszy idiotyzm!
      Kolarstwo przełajowe i mtb, to stosunkowo młode dyscypliny w kolarstwie.

      • 4 9

      • Nie wiedziałem, że mijani w mieście rowerzyści to kolarze !

        • 6 2

  • rowerzyści PRECZ z węzła Owczarnia (9)

    tam jest 80 cm szerokości chodnika i rowerzyści zganiają !!!!! pieszych na jedznię wprost pod pędzące samochody.
    Zakaz Zakaz Zakaz dla cyklistów

    • 12 27

    • (2)

      Won samochody z miast!

      • 4 3

      • elu - przeginasz

        lepiej zwrócić uwagę na możliwość przekształcenia wielu przejazdów samochodem (zwłaszcza te na małe odległości) na inne rodzaje transportu (również spacery piesze lub przejazdy rowerem lub kombinacje tychże z transportem publicznym).

        • 1 0

      • wyprowadz sie na wioche ,tam sa tylko traktory i kombajny

        • 2 4

    • (3)

      Rowerzyście są mocni w gębie na internetowych forach. Na ulicach już się tak boja, iż muszą nagminnie łamać prawo i jeździć chodnikami.

      • 4 11

      • (2)

        ok, od jutra każdy rower jedzie jezdnią
        ale z widlami w poprzek bagażnika
        i z kałasznikowem na tych motowieśniaków, co się wideł nie boją

        może być?

        • 5 4

        • (1)

          Ale po co?
          Nie umiesz poruszać się rowerem, to na niego nie wsiadaj.

          • 3 5

          • nie umiesz wyważać argumentów, to się nie wypowiadaj na forum

            dlaczego nie potrafisz spojrzeć na prostą sprawę z różnych punktów widzenia? Również z punktu widzenia niedoświadczonej rowerzystki niedzielnej?

            Ona też ma prawo czuć się bezpiecznie poruszając się legalnie po drogach i ulicach Trójmiasta i okolic.

            • 2 0

    • OK w takim razie niech zrobia nowy wezel na Wysokiej + nowa spacerowa wraz ze sciezka

      • 4 1

    • Rowerzyści niech fruwają!

      PS: chodnik zgodnie z polskim prawem nie może mieć 80 cm. Minimalna to 150 cm. Współczuję małżonce.

      • 11 3

  • A tak mogło być pięknie... (7)

    Porządne połączenie byłoby najpoważniejszym argumentem aby odkorkować Spacerową.

    W tej chwili też da się przejechać ale rzecz w tym, żeby przejazd przez Kościerską nie był aktem odwagi, wyczynem sportowym tylko wysokiej jakości szlakiem transportowym. Porządne oznakowanie i stacje serwisowe innowacyjne oświetlenie i komfortowa nawierzchnia pokazałyby że do Oliwy można dostać się 2x szybciej i przyjemniej niż autem.

    Bez tej inwestycji rezerwat dalej będzie podtruwany nieszczelną kanalizacją planowaną do remontu przy okazji budowy drogi a słabej jakości nawierzchnia dalej będzie niszczona przez pojazdy leśne przy okazji wycinek i rowery.

    Szkoda zmarnowanego czasu.

    • 19 18

    • (5)

      Stacje serwisowe?
      A może jeszcze ze dwa bary z ciepłym jedzeniem i zimnymi napojami?

      Oświetlenie?
      A przy rowerku światełek nie da się zamontować?

      Komfortowa nawierzchnia? W lesie?
      Znasz takową co jest odporna na korzenie i nie będzie wymagać nieustannych napraw?

      • 8 5

      • (4)

        Owszem, znam taką np. Reja w Sopocie albo Dolina Radości. Asfalt od lat bardzo dobrze się sprawdza.

        • 4 5

        • (2)

          Pani/Pana komentarz dowodzi, że ostatni raz w Dolinie Radości asfalt oglądał/a Pan/i krótko po jego wylaniu.

          • 3 1

          • w poniedzialek wlasnie lali od slowaka do smazalni ryb w dolinie radosci (1)

            srodek TPK a lesnikom asfalt nowy potrzebny. pytanie po co?

            • 0 1

            • nowy asfalt potrzebny jest tam mieszkańcom Gdańska i okolic

              • 0 0

        • O ile zrobi się podbudowę jak dla ulicy. Pomijając koszty, to jest spora ingerencja w teren.

          Jak odporne są typowe ścieżki wystarczy popatrzeć na Hallera.

          • 4 1

    • E tam

      rzeczywiście, taka utwardzona droga rowerowa z oświetleniem byłaby fajna do całorocznych dojazdów do pracy. Bo zimą w nieoświetlonym lesie po ciemku to średnio się jeździ. Ale pocieszam:
      - leśnicy by zepsuli
      - kładowcy by po niej śmigali
      - miasto by pewnie nie wpisało w utrzymanie przez najbliższe parę lat, wiec ścieżka byłaby zawalona gałęziami, śniegiem, oblodzona itd. więc raczej nie dla amatorów, a raczej dla tych co sobie radzą i w obecnej sytuacji.
      Wiec nie ma co żałować

      • 6 1

  • 3 trasy (3)

    Co najmniej trzy sprawne trasy rowerowe (Słowackiego, Kościerska, Spacerowa) są konieczne do przeżycia takiemu tworowi, jak Osowa, bo wkrótce nie będzie się można stamtad w ogóle wydostać samochodem (i bardzo dobrze), chyba, że na zachód.
    I niech piecuchy, potomkowie pańszczyźnianych chłopów nie p*eprzą, że rowerem nie da się jeździć jesienią czy zimą.

    • 3 6

    • (1)

      Wystarczy popatrzeć na statystyki ruchu rowerowego, aby zobaczyć wpływ pogody na korzystanie z roweru.

      I jakoś szczerze wątpię, iż ktoś poza wyznawcami religii rowerowej codziennie jechałby do pracy rowerem przez las i wracał po 8 godzinach pracy tą samą drogą do domu pod stromą jednak górę. Co ważne mówimy o codziennej komunikacji, także w zimie, także w deszczu, czy tak jak dziś "tylko" porywistym wietrze.

      • 3 3

      • T - pomyśl o rowerach wspomaganych elektrycznie

        to za parę lat będzie częste zjawisko, zwłaszcza w Trójmieście.

        • 1 0

    • No co ty?

      Po wsiach się jeździ i jesienią ii zimą. To sprawdzony wiejski środek transportu.

      • 3 4

  • I tak na rower mieszkaniec oliwy nie wsiądzie ponieważ starzy ludzie cierpią na osteoporozę (4)

    • 2 6

    • (1)

      Mieszkam w Oliwie i jeżdżę rowerem.
      I znam jeszcze kilku innych mieszkańców Oliwy jeżdżących rowerami.
      Wiec się mylisz.

      • 0 2

      • T - po co tyle energii zużywasz?

        zauważ potrzeby mniej wydolnych rowerzystek; trasy rowerowe między górnym a dolnym tarasem Gdańska powinny skłaniać również "niedzielnych" rowerzystek do wybrania opcji rower zamiast samochodu.

        • 1 1

    • za to na Osowej dużo młodych i o nich sie nie mysli ,szkoda

      • 1 0

    • ..ciekawe ze ty, ze swoim uwiadem starczym, dajesz rade klepac klawiature..

      • 3 0

  • zbyt dużo się tymi pedalarzami, przejmujecie... (1)

    pożytku z nich żadnego nie ma, jedynie same straty

    • 8 8

    • siedzący tryb życia i brak ruchu wywołuje straty trudno zauważalne i trudne do przezwyciężenia

      • 1 1

  • (21)

    Janusze się cieszą, ale jak zobaczą rowerzystę na Spacerowej, to zaraz SKANDAL! Jak zatem rowerzyści mają dotrzeć do Osowej, skoro przez Kościerską się nie da, a na Spacerowej Janusze są wściekli?

    • 125 29

    • (3)

      Rowerzyści na ulicach takich jak Spacerowa to zagrożenie dla ruchu drogowego, spowolnienie ruchu a przede wszystkim sami sobie zagrażają. wzdłuż spacerowej jest ładna droga (i nie mówię o Kościerskskiej)

      • 6 8

      • odróżnij zachowania stwarzające zagrożenie na drodze

        od legalnych zachowań wiążących się z narażaniem na ryzyko.

        Kolarze powinni mieć prawo jazdy po jezdni nawet jeśli obok biegnie (niskiej jakości) droga oznaczona jako ciąg pieszo-rowerowy, ponieważ nie powodują zagrożenia, jedynie narażają się na ryzyko ze strony różnych miszczów kierownicy

        • 2 1

      • nie ma

        • 1 0

      • zagrożeniem dla ruchu drogowego są samochody, ja mam szosę i nie ma opcji żebym pojechał tą leśna drogą wzdłuż ulicy

        • 9 5

    • lenie wożą rowery tramwajami to moga i autobusami (1)

      • 6 12

      • lenie wożą swoje przewymiarowane brzuchy samochodami, to i mogą autobusami lub PKM

        • 3 0

    • Kto jest wściekły (7)

      nigdy nie wyżywam się na rowerzystach. Poprostu ich omijam lub wyprzedzam.Jeśli jest korek to i tak szybciej nie dojade. Nie widzę problemu aby spacerową poruszali się rowerzyści.W czym problem

      • 23 4

      • (6)

        moze ty, ale agresja kierowcow jest widoczna i tutaj i na drodze

        • 16 7

        • (4)

          agresja kierowców do rowerzystów jest taka sama, jak rowerzystów do kierowców.

          • 20 6

          • nieprawda

            energia kinetyczna samochodów kierowanych przez agresywnych kierowców jest nieporównanie większa niż energia kinetyczna rowerzystów.

            Agresja wewnątrzgatunkowa (kierowców między sobą) też często należy do ponadprzeciętnych.

            Polska krajem o największej liczbie ofiar wśród pieszych na przejściach dla pieszych: są to wypadki, których nie powodują wcale rowerzyści nie zsiadający z rowerów w czasie przejeżdżania przez przejścia.

            • 3 3

          • (2)

            jak non stop wymuszasz pierwszeństwo na przejazdach, jadąc na czerwonym (na strzałce) i zajeżdżasz drogę to co się dziwisz

            • 3 3

            • (1)

              Na rowerzystach przejeżdżających po przejściach dla pieszych?

              • 7 2

              • po przejazdach rowerowych

                • 2 4

        • Tak samo jak agresja pieszych, psów, rolkarzy, ziutka pod budką z piwem...
          nie uogólniaj.

          • 5 6

    • wściekły to ja jestem na ofiary losu za kółkiem, co to nie potrafią takiego roweru wyprzedzić

      przecież jeśli jednym kołem wjadą na linię albo nawet trochę poza, to spokojnie się miną z drugą osobówką a jeszcze przepisowy metr miejsca od rowerzysty zostanie

      • 7 1

    • (1)

      rowerzyści mają jeździć starym dieslem z wyciętym filtrem cząstek stałych, dmuchając czarnym dymym, powoli ruszając ze świateł, powoli przyśpieszać żeby potem łamać limity prędkości, i ostro hamować przed światłami.....potęgując korki i zanieczyszczenie środowiska*.

      *sarkazm :)

      • 5 0

      • Jakim starym, mój ma dopiero 12 lat.

        • 3 1

    • (2)

      Ostatnio Kościerską grzałem 30 km/h na kapciu i jednak się da.

      • 4 14

      • (1)

        i tak cię każdy kierowca wyprzedzi i ofuka sprawdzone, nie chodzi o to ile jedziesz tylko że jedziesz rowerem. Ludzie mają przeciętnie 100 IQ nie myślą, rower to muszą wyprzedzić, a że za chwile staną i rower ich wyprzedzi, a że rower jedzie szybko nie ma znaczenia bo oni nie potrafią myśleć

        • 5 4

        • Kościerska to rozjeżdżona droga błotna z artykułu. Jeżeli ktoś myślał, że jechałem tak asfaltem, to też mógł się nie mylić :D

          • 2 1

    • 28 mln

      uściślij proszę kim jest Janusz? wiesz co go cechuje czy tylko piszesz jak papuga to co inni?

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum