rowery

stat

Rozwiązania rowerowe Nowej Bulońskiej

Ruszyła budowa ul. Nowej Bulońskiej, a zatem również dróg rowerowych wzdłuż niej. Na odcinku od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (od strony jezdni) powstaną obustronne, dwukierunkowe drogi rowerowe o szerokości dwóch metrów.



Nowa Bulońska Północna rozpocznie się na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i ul. Myśliwskiej, pobiegnie na południe i połączy się na Jasieniu z ul. Kartuską, przecinając wcześniej ul. Stolema. Trasa będzie kończyć się węzłem przesiadkowym, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej. Inwestycja zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej, jezdni oraz ścieżki rowerowej wraz infrastrukturą towarzyszącą. Nowa droga ma mieć 2,8 km długości.

Czy Nowa Bulońska poprawi komunikację rowerową?

zdecydowanie tak, to niezwykle ważny odcinek

54%

przyda się, ale brakuje ważniejszych tras

28%

nie, nie będzie miała większego znaczenia

18%
Częściowo droga dla rowerów, częściowo pasy

Od skrzyżowania z ul. Myśliwską, po zachodniej stronie ul. Nowej Bulońskiej, powstanie dwukierunkowa droga rowerowa o szerokości 3,5 m. Na odcinku do ul. Jabłoniowej droga rowerowa będzie się znajdowała w niwelecie jezdni i zostanie od niej oddzielona pasem rozdziału o szerokości ok. 1,5m. Wzdłuż nowo budowanej ul. Wołkowyskiej oraz na przebudowywanym odcinku ul. Kartuskiej, czyli na długości ok. 500 m powstaną pasy rowerowe. Nowe przystanki tramwajowe będą wyposażone w łączniki do drogi rowerowej i zadaszone parkingi rowerowe na 20 miejsc postojowych.

Lepsza trwałość konstrukcji

Choć piesi i rowerzyści tylko w niewielkim ułamku obciążają nawierzchnię w porównaniu z samochodami, to jednak i w tym przypadku upływ czasu robi swoje.

- Dlatego konstrukcja drogi rowerowej składać się będzie m.in. z dwóch warstw bitumicznych na podbudowie z kruszywa łamanego, co powinno zagwarantować większą równość i trwałość nawierzchni - tłumaczy Remigiusz Kitliński z Referatu Mobilności Aktywnej.
Ciągłość nawierzchni i niwelety

Wielokrotnie w ubiegłych latach rowerzyści skarżyli się na problemy z jakością wykonania wlotów podporządkowanych, wjazdów z posesji. Dobre rozwiązanie polepszy widoczność niechronionych uczestników ruchu.

- Przez wszystkie wloty podporządkowane, drogi rowerowe i chodniki będą przebiegały po wyniesieniu, z zachowaniem ciągłości nawierzchni i niwelety - zapewnia Kitliński.
Nowa Bulońska - część problemu, czy rozwiązania?

Nowa Bulońska ułatwi wjazd z południowych dzielnic rozlewającego się przestrzennie miasta i wpuści kolejne setki samochodów w kiszkę ulicy Jaśkowa Dolina, która już teraz jest w godzinach szczytu zakorkowana. To zwiększy presję na budowę ulicy Nowa Politechniczna mającej jakoby odkorkować już zakorkowaną ulicę Sobieskiego, Traugutta i Do Studzienki

- Doświadczenie miast, realizujących podobny program drogowy świadczy, że budowa wygodnych połączeń drogowych zwykle skutkuje zwiększeniem skali ruchu na ulicach sąsiednich. Skupienie się wyłącznie lub głównie na rozwiązaniach drogowych, również tych, którym towarzyszy budowa linii tramwajowych, zwiększa skalę ruchu samochodów. To właśnie będziemy przypuszczalnie obserwować po wydaniu kolejnych dziesiątek milionów złotych na ul. Nową Bulońską - mówi Piotr Kuropatwiński, były wiceprezes Europejskiej Federacji Cyklistów i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Udział podróży nie-samochodowych nie wzrośnie

Jakość korytarzy ruchu rowerowego z dzielnic górnego tarasu Gdańska wymaga radykalnej poprawy. Omawiana inwestycja będzie znaczącym ruchem w dobrym kierunku.

- Osoby korzystające z rowerów zyskają, pojawią się także osoby, które jeszcze nie podjęły takiej decyzji. Wzrośnie zapewne liczba codziennych podróży rowerowych w Gdańsku, ale niekoniecznie udział podróży nie-samochodowych w całej liczbie codziennych podróży realizowanych w mieście, a to właśnie jest celem strategicznym - dodaje Kuropatwiński.
Przy PKM Jasień niekomfortowo dla jadących na rowerach

Wyzwaniem jest poprawa jakości dostępu rowerzystów do stacji PKM Jasień - nowe rozwiązanie drogowe przypuszczalnie poprawi warunki jazdy wzdłuż ul. Myśliwskiej. Tam są malowane tzw. sierżanty, na odcinku bliskim samej stacji (od rond) ruch rowerowy prowadzony jest po jezdni, ale pasy rowerowe są tam dość wąskie.

- Przypuszczam, że są osoby nie odczuwające tam pełnego bezpieczeństwa gdy jadą rowerem. Przed samą stacją PKM Jasień rowerzyści prowadzeni są z jednej strony jezdni na drugą, co nie jest ani bezpieczne ani komfortowe. Obecne niskie natężenie ruchu kołowego między "ostatnim rondem" a stacją PKM Jasień nie stwarza problemu, sytuacja się zmieni gdy powstaną kolejne osiedla / inwestycje mieszkaniowe i ruch się zwiększy. W okolicach tej stacji jest dość miejsca na budowę dróg dla rowerów zupełnie niezależnych od sieci drogowej, ale tego inwestycja Nowej Bulońskiej nie obejmuje - opiniuje Kuropatwiński.

Moda na pieszo-rowerowe "ciągowanie" niestety trwa

Na ukończeniu jest również projekt budowy ścieżki rowerowej od Jabłoniowej w okolice Morskiego Parku Handlowego. Zakłada on przebudowę ulic Jabłoniowej, Przywidzkiej i węzła Szadółki wraz z budową tras rowerowych. Na głównych przebiegach są to drogi rowerowe o szer. 3 m po jednej stronie i ciągi pieszo-rowerowe po drugiej stronie ulic.

Od jakiegoś czasu Gdańsk wprowadza kombinację drogi rowerowej po jednej i ciągu pieszo-rowerowego po drugiej stronie drogi. Mieszanie rowerzystów z pieszymi jest niewygodne i mało bezpieczne tak dla jednych, jak dla drugich. Ciągi pieszo-rowerowe powinno być rozwiązaniem wyjątkowym, w miejscach, w których brakuje przekroju, a ruch jest niewielki. Ten podstandard można spotkać nawet w tak absurdalnych miejscach, jak zachodnia strona al Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, czy też pod Forum Gdańsk, od strony al. Armii Krajowej. "Ciągi" wykonuje się po dla oszczędności miejsca. Zaoszczędzoną kosztem pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej powierzchnię można przydzielić kierowcom. To błąd - przy szerokich, trudnych do przekroczenia arteriach należy drogi rowerowe budować po obydwu stronach, a nie tylko po jednej.

Utrudnienia w ruchu
Umowa na realizację zadania została podpisana w połowie kwietnia. Przez pierwszy miesiąc prowadzone były prace związane z przygotowaniem terenu oraz m.in. dodatkowych tymczasowych pasów ruchu przy ul. Jabłoniowej w obrębie węzła z trasą WZ. Niedawno budowa wkroczyła w kolejny etap.

Prace w rejonie ul. Kartuskiej 

I etap - 23 maja - lipiec 2018 r. 
- zamknięcie zachodniej nitki ul. Jabłoniowej (pod wiaduktem WZ) i poprowadzenie ruchu nitką wschodnią dwukierunkowo
- na skrzyżowaniu ulic Limbowej i Kartuskiej powstanie tymczasowe rondo
- odcinki od ul. Kartuskiej do tymczasowego ronda oraz ul. Limbowa będą dwukierunkowe
- objazd do obwodnicy z ul. Kartuskiej zalecany przez Jasień, ze względu na brak możliwości zjazdu na trasę WZ z kierunku od ul. Kartuskiej
II etap - lipiec - sierpień 2018 r. 
- zamkniecie dwóch nitek ulicy Jabłoniowej (Nowej Bulońskiej) od ulicy Kartuskiej do zjazdu z łącznicy Armii Krajowej od strony Żukowa
III etap - wrzesień - grudzień 2018 r. 
- zamknięcie wschodniej nitki ulicy Jabłoniowej (Nowej Bulońskiej) i ul. Limbowej
- ruch odbywać się będzie nowo wybudowaną ul. Kartuską oraz udostępnionym skrzyżowaniem ul. Jabłoniowej (Nowej Bulońskiej) z Kartuską i zachodnią nitką ul. Nowej Bulońskiej
- ruch z zachodniej nitki ulicy Nowej Bulońskiej zostanie przekierowany na wschodnią nitkę ul. Nową Bulońską przy skrzyżowaniu Warszawska - Jabłoniowa

Prace w rejonie ul. Bulońskiej 

I etap - 24 maja - lipiec 2018 r. 
- budowa ścieżek rowerowych oraz remont chodnika wzdłuż ul. Bulońskiej (istniejącej) na odcinku od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej
- prace prowadzone będą sukcesywnie i nie będą generowały utrudnień w ruchu pojazdów

Podane terminy mogą ulec zmianie.

Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Koszt realizacji zadania to niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58, 5 mln złotych. Budowa ma zakończyć się w IV kwartale 2019 roku.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (71) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »