• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ocena działań władz Miasta Gdańska w zakresie komunikacji rowerowej

11 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Dzielimy się z Państwem podsumowaniem ankiety zrealizowanej przez Gdańską Kampanię Rowerową na temat "oceny działań władz Miasta Gdańska w zakresie komunikacji rowerowej w okresie czerwiec 2011 - maj 2012". Sondaż uliczny został przeprowadzony 3 czerwca 2012 r.



Komentarz Gdańskiej Kampanii Rowerowej:
Widać wyraźnie, co w minionym roku spodobało się gdańskim rowerzystom a co nie przypadło im do gustu. Skok ilości wybudowanych dróg rowerowych z 4 do 15 km i całkiem przyzwoita jakość ich projektów zaowocowały pierwszą pełną czwórką w naszym sondażu. Na przeciwległym końcu ocen znalazły się inwestycje w strzeżone parkingi rowerowe przy stacjach SKM, a raczej... ich brak.

W nadchodzącym czasie powinien być to kluczowy priorytet działań miasta. Podobnie jak wielokrotnie pojawiające się w komentarzach pisemnych kwestie: przebudowy dróg rowerowych wzdłuż ulic Rzeczypospolitej i Chłopskiej, budowy dróg rowerowych (lub pasów) wzdłuż ulicy Jabłoniowej i Świętokrzyskiej oraz wykonania kontrapasu na ul. Jesionowej we Wrzeszczu.

Oceny wystawione władzom Gdańska przez ankietowanych rowerzystów:
(oceny w skali 1 - 5, zaokrąglone do pierwszej cyfry po przecinku):

Dział 1. Nowe inwestycje rowerowe:

Zrealizowano 7 dróg dla rowerów: w ul. Kartuskiej (2,2 km), w ul. Krasickiego i Wyzwolenia (2,25 km), w ul. Jaśkowa Dolina (2,1 km), w ul. Wosia Budzysza i Stryjewskiego (1,7 km), w ul. Łostowickiej i Warszawskiej (1,3 km), ul. Havla (2,5 km), w ramach trasy W-Z (3,1 km) - RAZEM ok. 15 km (w 
poprzednim roku ok. 4 km)

Tegoroczna ocena: 4,0 (187 ankiet)
Ubiegłoroczna ocena: 3,2 (241 ankiet)

2. Programy uspokojenia ruchu (strefy tempo 30), pasy rowerowe, kontrapasy:

Kontynuowano program tworzenia stref Tempo 30 oraz dopuszczania ruchu rowerowego "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych (m.in. na Przymorzu)

Tegoroczna ocena: 3,5 (186 ankiet)
Ubiegłoroczna ocena: 3,2 (241 ankiet)


Dział 3. Mała infrastruktura rowerowa (monitorowane parkingi
przy stacjach SKM i węzłach komunikacyjnych, stojaki rowerowe)


Częściowo zrealizowano zadaszony parking Bike&Ride na pętli Łostowice Świętokrzyska. Niestety nie powstał żaden z monitorowanych parkingów rowerowych przy stacjach SKM

Tegoroczna ocena: 2,4 (187 ankiet)
Ubiegłoroczna ocena: 1,88 (241 ankiet)


Dział 4. Bieżące utrzymanie infrastruktury (odśnieżanie, remonty nawierzchni, drobne modernizacje)

Choć zima 2011/2012 była krótka, dało się zauważyć lepsze odśnieżanie dróg rowerowych. Ruszył długo oczekiwany program kompleksowej wymiany łat na drogach rowerowych - wstawki z kostki zastępowane są łatami z czerwonego asfaltu

Tegoroczna ocena: 3,2 (187 ankiet)
Ubiegłoroczna ocena: 2,7 (241 ankiet)

Zostało przygotowane opracowanie Systemu Tras Rowerowych dla
Gdańska (STER), które było wzorcowo konsultowane z mieszkańcami i organizacjami rowerowymi (m.in. 19 warsztatów - konsultacji w dzielnicach).


Niestety porażką zakończyły się konsultacje z Radami Dzielnic Oliwa i Strzyża dla projektu systemu pasów rowerowych i śluz rowerowych w ul. Wojska Polskiego i Wita Stwosza; nadal brak dobrej, miejskiej strony www na temat rowerowych działań miasta. Brak też bieżących konsultacji działań Referatu Mobilności Aktywnej.

Tegoroczna ocena: 2,8 (183 ankiety)
Ubiegłoroczna ocena: 2,6 (241 ankiet)

Ponadto zebrano 83 uwagi pisemne.

Wszystkie ankiety wraz z uwagami pisemnymi zostaną przesłane do Prezydenta Miasta z prośbą o ustosunkowanie się wydziałów i agend miejskich, których pracy dotyczą. Odpowiedź UM Gdańsk zamieścimy na naszej stronie www.wpr2012.pl podobnie jak treść uwag i wyniki ankiety. Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli przy przeprowadzeniu ankiety. Przepraszamy tych, dla których w tym roku zabrakło ankiet lub czasu na ich wypełnienie, przyszłoroczną ankietę postaramy się zorganizować bez niedociągnięć.


Uwagi pisemne (do władz miasta i do autorów ankiety):

1. Boli, kiedy ryją ścieżkę rowerową. Może najpierw pomyśleć
i zaplanować, a nie niszczyć to, co zrobione

2. Tak trzymać, good luck

3. Potrzebne są stojaki rowerowe przed sklepami, lokalami i  urzędami. Potrzeba więcej stref Tempo 30 i pasów rowerowych. Fatalne jest oznakowanie tras rowerowych przy ulicy Chłopskiej (między Piastowską a Gospody)

4. Brak znaków przed i na drogach rowerowych powoduje bardzo uciążliwe problemy z kierowcami nie widzącymi drogi [rowerowej]

5. Przydałaby się lepsza integracja dróg rowerowych trójmiasta

6. Nie jest źle, oczekuję progresji działań

7. Brak ciągłości ścieżek, dużo krótkich, kończących się w połowie odcinków, brak dłuższych, nowych tras

8. Ul. Jaśkowa Dolina - droga jest fajna, ale słup na środku drogi robi swoje

9. Trasy kończą się nagle

10. Dziękuję za dbałość o rowerzystów - Organizacjom Pozarządowym!

11. Wyeliminowanie b. małych dzieci z tras rowerowych

12. Zwiększenie miejsc parkingowych dla rowerzystów

13. Kontrola instalowanych stojaków rowerowych
(wygodniejsze, nie niszczące rowerów)

14. Miesiąc temu dzwoniłem do dyżurnego inżyniera - nikt nie potrafi oczyścić drogi rowerowej z piachu - wyjazd ze starej zajezdni tramwajowej obok Żaka. Ul. Grunwaldzka - w zimę nikt nie odśnieżał tras, brawo za remont drogi rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej/Rzeczypospolitej

15. Zimą jest pełna porażka. Drogi rowerowe nie są w ogóle odśnieżone

16. Wielkie brawo za coroczną organizację dzisiejszej imprezy rowerowej. Życzę powodzenia w dalszych działaniach

17. Prawdziwe ścieżki rowerowe a nie malowane. Więcej ścieżek rowerowych w Gdańsku Brzeźnie i nadmorskich dzielnicach

18. Drogi rowerowe są czasem bezsensownie ułożone i kolidują z ruchem samochodów

19. Kompleksowy remont "ścieżki" wzdłuż Pomorskiej KONIECZNY!

20. Więcej ścieżek przy nowych ulicach. Jazda pod prąd.

21. Za mało patroli

22. Nie zawsze dobra inżynieria dróg rowerowych -
nawierzchnia z kostki, studzienki, drzewa i słupy w obrysie
drogi rowerowej

23. Więcej parkingów dla rowerów

24. Brak parkingów rowerowych monitorowanych

25. Brak informacji dla kierowców [o zasadach stref tempo 30]

26. [Zimą] nie da się jeździć - sypią sól - psuje rowery

27. Brak odpowiedniego oznakowania przejazdów rowerowych od strony jezdni ! (by kierowcy zwalniali)

28. Oczekuję od władz: integracji systemu ścieżek itd. z Sopotem i Gdynią. Od ankieterów: jesteście Cool/Superb/Bdb

29. Ścieżka z morzem w stronę Słowackiego

30. Gdańsk wydaje się być miastem całkiem przyjaznym rowerom, jako rowerzystka "dnia codziennego" nie znajduję zbyt wielu powodów do narzekań

31. Należy wymienić wszystkie "kratki betonowe" które znajdują się na ścieżkach rowerowych w celu zapobiegania wybrzuszeniu ścieżek przez korzenie drzew. Powinny być wymienione na metalowe (takie jak we Wrzeszczu za Żakiem)

32. Szkła na trasach rowerowych, wysokie krawężniki, słupy ogłoszeniowe na środku dróg rowerowych, brak monitorowanych parkingów, nie ma wytyczonych tras dla rolkowców

33. Ścieżki nie sprzątane, dużo szkła, pęknięcia ścieżek, wysokie krawężniki

34. Wyspa Sobieszewska - idealna na wycieczki jednodniowe dla Gdańska - do dzisiaj nic nie jest robione w tamtym kierunku. Trasa na Warszawę bardzo niebezpieczna. Czas to zmienić !

35. Więcej stojaków i parkingów rowerowych

36. Twórcom ankiety bardzo dziękujemy za zaangażowanie

37. Brak miejsca do nauki jazdy dla dzieci (płyta utwardzona)

38. Ścieżka przy al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopskiej jest tragiczna. Wiele miejsc jest nieoznakowanych, kierowcy nie widzą przejazdów rowerowych

39. Do użytkowników dróg rowerowych: - brak kultury jazdy rowerzystów - brak poszanowania infrastruktury związanej ze ścieżkami rowerowymi

40. Zwiększyć zaangażowanie dla bezpieczeństwa

41. W czasie budowy nowych dróg i wiaduktu na Słowackiego ścieżki rowerowe są nieprzejezdne i nie ma alternatywy dla rowerów

42. Władze Miasta nie do końca wsłuchują się w postulaty rowerzystów. Brakuje spójnej współpracy. Choć w sferze infrastruktury rowerowej Miasta nastąpił niejaki postęp

43. Proszę o zadbanie o stan nawierzchni na ścieżkach rowerowych na Zaspie, są dziurawe i zbyt wąskie

44. Parkingi rowerowe strzeżone - więcej, proszę mandaty dla kierowców za jeżdżenie po ścieżkach (zwłaszcza taryfiarzy)

45. Brak połączenia Centrum z Chełmem. Brak ścieżki wzdłuż Wały Piastowskie i Okopowa. Brak ścieżki na wale Raduni. Brak objazdów w czasie remontów

46. Bardzo podobają mi się ścieżki rowerowe w dzielnicy Gdańsk-Ujeścisko, chociaż jest dużo do zrobienia. Powinno być więcej parkingów rowerowych.

47. Proszę łączyć istniejące ścieżki rowerowe w całość bez "dziur"

48. Oby tak dalej, jest super

49. Parking Bike&Ride na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska - ZAMKNIĘTY!!!

50. Brak ścieżki rowerowej i pobocza od pętli tramwajowej
przy ul. Świętokrzyskiej do Kowal w stronę obwodnicy

51. Brak ścieżki rowerowej (przejazd przez skrzyżowanie ul. Grunwaldzka i Jaśkowa Dolina)

52. Dobrze że się "coś dzieje". Powoli ale postępy widać. Dzięki za to co jest i proszę o dalsze działania - na starym mieście i Strzyży powinno być więcej ścieżek rowerowych

53. Brak ścieżki wyprowadzającej do Lasu Otomińskiego i w kierunku Kolbud (ulica Jabłoniowa oraz Świętokrzyska)

54. Nie idźmy na ilość tylko na jakość. Tak trzymać

55. Stworzyć system komunikacji wśród rowerzystów poruszających się po dróżkach rowerowych (nauczyć zasad panujących m.in. w Kopenhadze. Chodzi o kulturę jazdy, zasady wyprzedzania, zmiany pasa ruchu, ostrzeganie przed zamiarem skrętu czy zatrzymania się). Pozdrawiam :)

56. Proponuję wpływ na utrzymanie ścieżek w lasach okalających - tj. uporządkowanie ich po robotach w trakcie wycinek i innych pracach leśnych

57. Oczyszczanie ścieżek rowerowych ze szkieł

58. Drogi często kończące się "w polu". Kiedy Rzeczypospolitej i Chłopska?

59. Niestety nadal brak rzetelnej komunikacji władz miasta z rowerzystami

60. Więcej ścieżek rowerowych

61. It's allright

62. Budować "z głową". Przystosować istniejące drogi do poruszania się rowerów np. poprzez wydzielanie z istniejących jezdni pasów dla rowerów

63. Więcej festynów dla dzieci

64. Remont ścieżki przy Rzeczypospolitej!!

65. Jest ok. oby tak dalej

66. Kontrapas na Jesionowej (brak)

67. Za mało parkingów rowerowych - strzeżonych w celu możliwości przesiadki na środki ZKM. Zlikwidowanie "zielonych strzałek" dla kierowców samochodów - nie zwracają uwagi na pieszych i rowerzystów

68. Źle czyszczone ścieżki (gł. Plaża Stogi - piesi chodzą
po ścieżce rowerowej)

69. Więcej przemyślanych działań, mniej demagogii i propagandy, rzeczywiste konsultacje, powierzanie wypełniania założeń ds. dróg rowerowych ludziom "w temacie"

70. Zróbcie kontrapas na ul. Jesionowej we Wrzeszczu

80. Ankieta bardzo ogólna. Co to znaczy że jeszcze nie ma przedstawicieli miasta. Ruszajcie tyłki. Trochę się zmieniło to fakt. Fajne ścieżki rowerowe

81. Brakuje ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do Kowal

82. Więcej ścieżek łączących dzielnice z trasami głównymi; akcje edukujące wszystkich uczestników ruchu


Więcej informacji o debatach w trakcie XVI WPR:
http://www.wpr2012.pl/debata.html

Komentarze, opinie:

Gdańska Kampania Rowerowa
- projekt Stowarzyszenia
Obywatelska Liga Ekologiczna
www.rowery.gdansk.pl
Roger Jackowski
e-mail: kampania@rowery.gdansk.pl

Opinie (107) 4 zablokowane

  • Ciastka z kremem (2)

    Jak to czytam, to zastanawiam sie czy tymi rowerami jeźdzą tylko cioty?? Nie ma ścieżek-źle, są scieżki - to krawężnika przeszkadza. Chłopcy na obcisło dymają rowerami za 3 średnie krajowe i jeszcze problem z krawęźnikiem jest i z czymkolwiek co jest na drodze.
    Zapraszam do lasu - tam nie ma krawężników i lepiej się jeździ.

    • 4 17

    • rower ma służyć do szybkiego przemieszczania a nie zwalniać co kawałek i co roku centrować felgi bo panom inżynierom się nie chce

      • 13 3

    • Ale dlaczego nie ma krawężników w poprzek jezdni?

      Przecież tyle terenówek w mieście, na pewno daliby radę. No chyba, że geje.

      • 4 1

  • Potrzebna ścieżka i chodnik wzdłuż Budowlanych !!!

    Jak w temacie, ruch na odcinku od Matarni do ronda "turbinowego" na Nowatorów w Kokoszkach ogromny po przeniesieniu ruchu na Rębiechowo na Budowlanych jest ogromny, a na tym 1,5 km odcinku Budowlanych koleiny coraz większe, brak lewo- i prawoskrętów, brak jakiegokolwiek pobocza, brak chodnika, ruch potężnych ciężarówek z naczepami, geometria jezdni mimo wszystko zachęcająca kierowców pojazdów do szybkiej jazdy.
    Jeżdżę tamtędy rowerem, gdyż nie ma alternatywy na ten odcinek, brak nawet gruntowego objazdu, a ruch rowerów duży, jednak niebezpieczny, gdyz ciężarówki mijają rowerzystów na styk.

    • 7 0

  • Rowerowe połączenie dzielnic południowych (2)

    Tego mi brakuje. Żeby dojechać np z Osowy na Kiełpinek potrzebuję kilkunastu minut samochodem. Chętnie przesiadłabym się na rower, nawet gdybym musiała jechać ponad godzinę. Ale nie ma kompletnie żadnych ścieżek rowerowych a głównymi drogami nie będę jechała bo strach.

    • 11 0

    • Ścieżka rowerowa wzdłuż OBWODNICY

      • 6 0

    • dla chcącego nic trudnego

      Fakt ładnej asfaltowej scieżki nie ma, ale jak pociągną scieżke z kartuskiej do kokoszek i wzdluż budowlanych to moznaby tak dojechac bo przeciez pomiedzy Renk a slowackiego jest obok obwodnicy droga asfaltowa, ktorą bez strachu można sie przemieszczać rowerem.
      Jak dojedziesz do slowackiego(mozna sobie skrocic dojazd jadac przez las za boiskiem) to masz juz sciezke - kierujesz sie na budowlanych gdzie na samym poczatku jest placyk, skrecasz w lewo w taki dosc stromy i wazki zjazd - jestes kolo kosciola na matarni potem tylko wzdluz ogrodkow dzialkowych, obok zbiornika retencyjnego, pod obwodnica i jestes... trasa jest na tyle znosna ze nawet rowerem miejskim mozna by jechac ale pewnie wygodniej gorskim.

      • 3 0

  • (2)

    a co z takimi w obcislych, ktorzy pomykaja rowerem ulica np. Chlopska cyzli jedna z glownych przelotowek a w odleglosci 1m jest rownolegla sciezka rowerowa?

    • 2 3

    • wzdłuż Chłopskiej jest pseudo ścieżka rowerowa nie spełniająca minimalnych kryteriów jakości

      • 2 1

    • no ale co ci przeszkadzają? tak serio? lekko zjeżdżasz do środka jezdni dociskasz gaz ipo sekundzi emasz takiego za sobą. Problem jakiś?

      • 5 0

  • popieram 34

    34. Wyspa Sobieszewska - idealna na wycieczki jednodniowe dla Gdańska - do dzisiaj nic nie jest robione w tamtym kierunku. Trasa na Warszawę bardzo niebezpieczna. Czas to zmienić !

    • 10 0

  • droga rowerowa na Sobieszewo

    wystarczyłoby dobudować jedynie kawałek drogi od wiaduktu nad torami przy ul. Michałki do skrzyżowania z Benzynową, którą można na spokojnie bujnąć się na wyspę

    • 6 0

  • oznakowanie ścieżek (1)

    warto było lepiej oznakować ścieżki rowerowe np. na Myśliwskiej; poza tym, że kostka położona jest odwrotnie i myli, to panuje tam totalna 'wolna amerykanka' - piesi nie wiedzą, czy chodzić po czerwonej czy szarej kostce, więc na wszelki wypadek chodzą po obu i często złorzeczą dzwoniącym na nich rowerzystom.

    • 3 1

    • tam ruch jest uspokojony można jechać jezdnią

      • 2 0

  • krawężniki - Cienista

    Ścieżka aż się prosi by pięknie zjechać ul. Cienistą do Gdańska z dzielnicy Chełm. Niestety, w poprzek tej ścieżki są wystające krawężniki dróg wyjazdowych z posesji mieszkańców. Czy nie można tego zmienić by ułatwić życie nam - rowerzystom którzy jadąc z góry z taką prędkością nie dość, że na dole w środku ścieżki mają słup to jeszcze przebijają opony podjeżdżając pod wystające krawężniki.
    Na ul. Rzeźnickiej jest wyznaczony pas dla rowerzystów (na ulicy) ale niestety parkują na nim samochody a rowerzyści jadą slalomem.
    Pozdrawiam wszystkich rowerzystów.

    • 4 0

  • wyw... z dróg rowerowych (3)

    - rolkarzy
    - rolkarzy z wózkami dla dzieci (powinni ich zamykać w psychiatryku)
    - rodziców z pociechami na 3-kołowych rowerkach

    • 7 10

    • tabletki odstawiłeś?

      • 3 4

    • NIBY CZEMU?

      jeśli jadą porządnie to nie przeszkadzają bardziej niż rowerzysta jadący normalnie.

      • 5 1

    • rower to nie karabin

      ... A słyszałeś o pokojowym użytkowaniu przestrzeni publicznej?

      • 1 0

  • Może wzorem LONDYNU - niebieski asfalt przy poboczu. (2)

    Nie wszędzie można ścieżki wytyczyć, a to rozwiązanie jest trochę tańsze.

    • 4 0

    • (1)

      to jest rozwiązanie które powinno być stosowane w 90% przypadków niestety w tym dzikim kraju jest taka moda że wyznacza się drogę rowerową na chodnikach powodując konflikty wypadki awantury itd upstrzy się ją latarniami śmietnikami wiatami przystankowymi i takie ćwoki wielkie inżyniery myślą że zadowolą rowerzystów

      • 3 4

      • to nie inżyniery ale eksperci

        uważający, że rowerzyści muszą zawsze wszystkim ustępować, zwłaszcza kierowcom

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum