• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus w tunelu: Dokąd się spieszy?

Maciej Korolczuk
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Gdy za autobusem linii 258 jeździła przyczepa na rowery pomoc kierowców była nieodzowna. Teraz pasażerowie w pojazdach zdani są na siebie, pod warunkiem, że kierowca da im czas na zapięcie rowerów. Gdy za autobusem linii 258 jeździła przyczepa na rowery pomoc kierowców była nieodzowna. Teraz pasażerowie w pojazdach zdani są na siebie, pod warunkiem, że kierowca da im czas na zapięcie rowerów.

W niedzielę skorzystałem z linii autobusowej dla rowerzystów uruchomionej w tunelu pod Martwą Wisłą. Samo połączenie jest potrzebne i atrakcyjne, ale mogłoby być realizowane z większą starannością. Skoro autobus jest wyposażony w udogodnienia dla rowerzystów, to dajmy pasażerom szansę na skorzystanie z nich - pisze Maciej Korolczuk.



Czy miałe(a)ś kiedyś problem z przewozem roweru komunikacją miejską?

W miniony weekend po raz pierwszy zdecydowałem się skorzystać z oferty specjalnej linii autobusowej 658 dla rowerzystów kursującej przez tunel pod Martwą Wisłą. Od razu zastrzegam - rowerem jeżdżę stosunkowo często, ale w równym stopniu korzystam też z komunikacji miejskiej czy samochodu. Staram się wypośrodkować oczekiwania każdej z tych grup, daleko mi do roszczeniowych postaw jednych czy drugich, raczej szukam pozytywów.

I od tych pozytywów zacznę. Uważam, że sezonowa linia między rondem w Letnicy a węzłem Ku Ujściu to świetny pomysł na zwiedzanie mniej dostępnej części Gdańska. Bo żeby bez konieczności przeciskania się przez centrum Gdańska zobaczyć z perspektywy dwóch kółek Westerplatte, pojechać przez Przeróbkę np. na plażę na Stogi, najpierw trzeba zadać sobie nieco trudu i skorzystać właśnie z "tunelowej" linii autobusowej.

Rozkład jazdy linii 658



I tu dochodzimy do sedna.

Sam autobus pojawił się na przystanku punktualnie. Jeździ średnio co 20 minut, więc oferta naprawdę jest atrakcyjna. Problem w tym, że nasz kierowca traktował sam przejazd, który zajmuje rozkładowo ok. 5 minut, jakby był to jego ostatni kurs i zjeżdżał do zajezdni. Im szybciej - tym lepiej, bez względu na okoliczności.

Jechałem z żoną i dwoma synami. Po naszym wejściu do pojazdu kierowca kompletnie nie był zainteresowany tym, co dzieje się za jego plecami. Natychmiast zamknął drzwi i ruszył, nie czekając nawet kilku sekund, byśmy mogli bezpiecznie zapiąć rowery. Pojechaliśmy tak jak staliśmy.

Nowe znaki zakazu dla pieszych i rowerzystów przed tunelem



Łącznie mieliśmy trzy rowery (najmłodsze dziecko jechało w foteliku na bagażniku, ale na czas podróży autobusem oczywiście je wysadziliśmy). Oprócz nas w autobusie były jeszcze dwie inne rowerzystki. Nikt z nas nie miał nawet cienia szansy, by przypiąć rower do stojaka albo powiesić na jednym z ośmiu wieszaków, które przecież po to zostały tam zainstalowane, by z nich korzystać. Obie ręce miałem więc zajęte trzymając dwa rowery, trzeci na pierwszym zakręcie (z ronda do tunelu) zsunął się na podłogę.

Już pomijam fakt, że wszystko odbyło się tak szybko, że nie miałem ani czasu na reakcję, ani fizycznych możliwości, by podejść do kierowcy. Po trzech minutach byliśmy już po drugiej stronie tunelu i trzeba było wysiadać.

Od wiosny wszystkie autobusy w Gdańsku posiadają specjalne oznaczenia, że dany pojazd jest przystosowany do przewozu rowerów. Od wiosny wszystkie autobusy w Gdańsku posiadają specjalne oznaczenia, że dany pojazd jest przystosowany do przewozu rowerów.
Był środek dnia, zero opóźnienia, piękna weekendowa pogoda. Dojechaliśmy cało i szybko na miejsce, spędziliśmy super dzień na świeżym powietrzu, ale gdyby w tym samym autobusie nagle doszło do nagłego hamowania, wszyscy jak tam staliśmy - znaleźlibyśmy się pod kabiną kierowcy.

I oczywiście to byłaby nasza wina, bo w niewłaściwy sposób zabezpieczyliśmy rowery przed ewentualnym wypadkiem. I pewnie na 100 takich przejazdów w 99 nic złego się nie dzieje. Ale zdarzy się ten jeden i znów będzie szukanie winnych i obarczanie się odpowiedzialnością. Pytanie: po co?

Kontrowersje wokół uchwały o przewozie rowerów



Dlatego z tego miejsca apeluję do kierowców, ich przełożonych i władz miasta, by zwrócić większą uwagę na bezpieczeństwo przewożonych osób. W imię zasady, że lepiej zapobiegać tragediom, niż leczyć jej skutki. To nic nie kosztuje. Chyba, że ludzkie zdrowie. Albo życie.

Opinie (292) ponad 20 zablokowanych

  • ws (1)

    wystarczy tylko trochę dobrej woli czy 30 sek kogoś zbawi każdy z nas się spieszy czas zwolnic a transport w gdańsku potrzebuje wewnętrznej firmy która przeszkoli kierowców na temat kultury i zrozumienia ze zdrowie jest tylko 1 jak i dla pasażera i kierowcy po co tak gnać

    • 4 10

    • Żeby mieć normalna wypłatę , wytłumacz to zarządowi

      • 5 0

  • Bo w tunelu drugi pas powinien byc wydzielony dla rowerzystów był budowany z podatku nas wszystkich! (4)

    Jeden pas wystarczy dla blachosmrodów ,drugi powinien być dla rowerzystów i może być tez odgrodzony barierkami jest tam na to miejsce!
    Rowerzysta powinien tam być odgrodzony tylko z powodu piratów drogowych których tam nie brakuje , i wystarczy tez ograniczyć predkosc do 40km /h jest monitoring wie wystarczy jeszcze zamontować foto radar.I będzie bezpiecznie dla wszystkich .

    • 7 22

    • Połowa niedzielnych rowerzystów pchała by rowery zamiast jechać. Niektórzy zdychaja nawet na krótkim podjeździe na most Siennicki.

      • 6 2

    • przejazd rowerzystów tunelem był organizowany co roku i nikt nie pchał rowerow (1)

      najwyraźniej rower tylko w sklepie stojący widziałes

      • 3 1

      • dokładnie. nawet maluchy śmigała bez problemu

        • 1 0

    • Pieniądze za ten pas świsnął budyń i jego POkomony

      • 0 0

  • Autobus - głupota (1)

    Szczerze? Dlaczego nie można na sezon uruchomić czegoś w rodzaju tramwaju wodnego, który kursował by mniej więcej tak, jak kiedyś prom w Nowym Porcie. I bez bólu zapłacę za przeprawę wodną, bo to dodatkowa atrakcja, a za bilet autobusowy i tak muszę. Tylko że osobom decyzyjnym się nie chce zabierać za temat - po prostu jest jak jest

    • 6 2

    • prom to własnie jest głupota powinien byc normalny przejazd przez tunel i niema zadnych powodów by tak nie było

      • 2 3

  • (2)

    Rowerzyści są jak wyborcy PiS, roszczeniowi i uważają że wszystko im się należy.

    • 6 10

    • Wyborcy PO są jak zaraza. Ciężko się jej pozbyć

      • 6 2

    • No popatrz.

      Nawet tu znajdziesz pole do politycznego hejtu

      • 2 0

  • Co roku ten sam News (1)

    • 8 0

    • Rowerzyści i ich bolidy,problemy na światową skalę.

      • 0 0

  • czy to wielki problem dla miasta uruchomić prom? (4)

    infrastruktura jest. Pełna godzina rusza z jednego brzegu połowa godziny z drugiego. W sezonie w ściśle określonym czasie. Większość rowerzystów się dostosuje. Czy to takie skomplikowane dla portowego miasta ?

    • 15 2

    • (1)

      Prom był prywatny choć częścciowo dotowany przez miasto, niech kolejny chętny na zorganizowanie przeprawy się zgłosi.

      • 1 2

      • był dotowany niemal w 90%

        tunel jest dotowany w 100% ;)

        • 1 0

    • A prom to myslisz ze ktos da nam za darmo?Został zniszczony stary ! (1)

      • 0 0

      • a czemu za darmo

        jakoś to w innych miastach działa i penie nikt im darmo nie daje. Ale bankrut to raczej nie kupi. No chyba ze to kolega wyprodukuje któregoś z 3 króli.

        • 0 0

  • A może kierowca miał biegunkę?

    Też się zdarza.

    • 2 3

  • Jaki to ma sens? (1)

    1 - 3 osoby przejadą z rowerem na przyczepkę, a podatnik zapłaci , ile ?...na pewno nie za darmo

    • 2 2

    • Przyczepka nie jezdzi. To jakies stare zdjecie

      • 1 0

  • Mądre spojrzenie na temat

    Bez kompleksów

    • 0 0

  • Gdańsk miastem nad wodą? (3)

    Dlaczego w miejsce starego promu z Nowego Portu miasto nie wprowadzi na sezon letni mniejszego, turystyczno/rowerowego? Nawet tamten zlikwidowany poczciwy duży klamot był turystyczną atrakcją a w tym miejscu prom by się przydał.

    • 10 2

    • (2)

      Bo to by kossrowalo kilkaset baniek

      • 0 2

      • do kursów autobusowych miasto też sporo dopłaca, nie tylko tej linii.

        • 0 0

      • tunel kosztuje nas wszystkich gdańszczan ok. 3mln rocznie ( ponad milion to same ubezpieczenie )

        prom kosztowałby może ze 100tys rocznie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum