• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pasy rowerowe powstaną w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
20 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS. Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS.

Gdańsk zamierza w najbliższych tygodniach wyznaczyć trzy nowe pasy rowerowe na ulicach: 3 MajaMapka, PlatynowejMapka oraz ciągu Bajki - SiennaMapka. Nowe rozwiązania powinny znacznie ułatwić przejazd pomiędzy dzielnicami. W przypadku Przeróbki dopuszczony zostanie ruch wydzielonym fragmentem jezdni "pod prąd".



Czy korzystasz z pasów rowerowych w jezdni?

Realizacja pasów rowerowych jest elementem szerszego przetargu na uspokojenie ruchu w całym Gdańsku poprzez montaż progów zwalniających, słupków, szykan drogowych i zmianę oznakowania.

Na potrzeby działu Rowery.trojmiasto.pl skupimy się jednak wyłącznie na rozwiązaniach dla jednośladów, które w przypadku tego postępowania obejmują wymalowanie trzech pasów rowerowych bezpośrednio w jezdni.

Pasy rowerowe na ul. 3 Maja



Na ul. 3 Maja, jadąc od pl. Zebrań LudowychMapka, pas rowerowy będzie zaczynał się za skrzyżowaniem z ul. DąbrowskiegoMapka. Do tego miejsca zostanie dopuszczony ruch po chodniku wraz z wymalowaniem przejazdów przez ul. GiełgudaMapkaDąbrowskiego.

W rejonie kościoła pw. Bożego CiałaMapka wykonany zostanie łącznik rowerowy pozwalający wjechać na istniejącą drogę rowerową wzdłuż torów tramwajowych - zarówno w stronę Huciska, jak i pod wiaduktem BłędnikMapka do Bramy OliwskiejMapka.

Na wysokości dworca PKSMapka wraz z utworzeniem pasa rowerowego przewiduje się likwidację parkowania skośnego i przywrócenie parkowania równoległego - zgodnie z kształtem zatok postojowych. Usunięty zostanie tutaj też lewoskręt.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Znak poziomy P-27, czyli tzw. sierżanty rowerowe, na ul. Dmowskiego. Podobne oznakowanie pojawi się na opisanych w artykule ulicach w miejscach zakończenia pasów rowerowych.
  • Przykład pasa rowerowego na al. Jana Pawła II.
  • Przykład kontrapasa rowerowego na ul. Jarowej.
Pasy rowerowe zostaną zakończone w rejonie budynków Sądu RejonowegoMapka i od tego miejsca aż do Huciska przewidziano jedynie wymalowanie tzw. sierżantów rowerowych (znaków P-27 - "kierunek i tor ruchu roweru"), informujących kierowców o wzmożonym ruchu rowerzystów.

Jak czytamy w dokumentacji, pas rowerowy obok istniejącej wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja będzie "udogodnieniem dla osób chcących dotrzeć m.in. do Sądu Rejonowego, Gdańskiego Urzędu Pracy [w zeszłym roku został przeniesiony na Targ Maślany - dop. red.] czy też na dworzec PKS".

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


  • Pasy rowerowe na ul. Platynowej powstaną kosztem pasa rozdziału i pasów do skrętu.
  • Pasy rowerowe na ul. Platynowej powstaną kosztem pasa rozdziału i pasów do skrętu.
  • Skrzyżowanie w formie ronda ul. Platynowej z Krzemową i Dywizji Wołyńskiej.
  • Oznakowanie ronda przy ul. Czerskiej. Podobne rozwiązanie pojawi się na ul. Platynowej.

Pasy rowerowe na ul. Platynowej oraz rowerowe rondo



Pasy rowerowe na ul. Platynowej, zaczynając od ronda na skrzyżowaniu z ul. Małomiejską, będą przedłużeniem krótkich fragmentów wydzielonej drogi rowerowej po obu stronach ul. PlatynowejMapka.

Wydzielona przestrzeń dla rowerzystów zostanie wyznaczona do skrzyżowania z ul. OkulickiegoMapka. Od tego miejsca na jezdni przewidziano wymalowanie tzw. sierżantów rowerowych oraz montaż wyspowych progów zwalniających, tzw. poduszek berlińskich, dla kierowców przed przejściem na wysokości skrzyżowania z ul. Kadmową i RumlaMapka.

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym z ul. Krzemową i Dywizji WołyńskiejMapka zostanie wyznaczona czerwona "obwódka", sugerująca rowerzystom poruszanie się środkiem ronda (podobne rozwiązanie zastosowano na ul. Czerskiej). Dalszy odcinek ul. Platynowej nie jest objęty zmianami.

Nowa organizacja ruchu, poza udogodnieniami dla rowerzystów, przewiduje włączenie ul. Platynowej na całym przebiegu do strefy tempo 30.

  • Jednokierunkowa ul. Bajki, na której zostanie wyznaczony kontrapas w stronę mostu Siennickiego.
  • Jednokierunkowa ul. Bajki, na której zostanie wyznaczony kontrapas w stronę mostu Siennickiego.
  • Nowa infrastruktura na ul. Bajki (wzdłuż podłużnego bloku po lewej) będzie alternatywą dla wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza (na przedłużeniu mostu Siennickiego).

Kontrapas rowerowy ze Stogów na Przeróbkę



Na ulicach Bajki i SiennejMapka powstanie pas rowerowy tylko w jedną stronę - "pod prąd", czyli kontrapas. Pozwoli to na przejazd wydzieloną przestrzenią w jezdni ze Stogów w kierunku Przeróbki i mostu Siennickiego.

W przeciwną stronę ruch rowerów będzie odbywał się na dotychczasowych zasadach - w ramach ogólnych zasad ruchu, bez wydzielonego pasa.

Cały układ drogowy ulic zostanie objęty strefą tempo 30, a dodatkowo przy przejściach dla pieszych pojawią się dodatkowe wyspowe progi zwalniające, tzw. poduszki berlińskie.

10 tygodni na wdrożenie nowej organizacji ruchu



Wszystkie prace powinny zostać wykonane w ciągu 10 tygodni od momentu zawarcia umowy z wykonawcą wyłonionym w przetargu. O jego wyborze zdecydują kryteria najniższej ceny (85 proc.) oraz okres gwarancji i rękojmi (15 proc.).

Opinie (45) 5 zablokowanych

  • Pierwszym najpotrzebniejszym działaniem na rzecz poprawy warunków korzystania z rowerów w Gdańsku (6)

    jest uspokajanie ruchu oraz redukcja skali niepotrzebnego ruchu samochodów na kolejnych ulicach. Pasy rowerowe mają sens, o ile zapewniona jest odpowiednio gładka nawierzchnia jezdni ulic w historycznej części miasta a kierowcy nie parkują na nich. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stosowanie pasów do jazdy rowerem "pod prąd" na ulicach jednokierunkowego ruchu dla samochodów.

    • 18 25

    • tak jak w sopoćkowie na Armii Krajowej?

      to już wolę zupełny brak jakiejkolwiek infrastruktury i zwykłe ograniczenie prędkości...

      • 2 2

    • (3)

      Tylko kto w takim przypadku ma pierwszeństwo? Rowerzysta jadący pod prąd czy kierowcy jednośladów?

      • 1 5

      • Dla rowerzysty to jest ulica dwukierunkowa (2)

        Pierwszeństwo jest takie, jak gdyby ulica była dwukierunkowa, tyle że samochody jadą akurat zawsze w jedną stronę.

        • 2 0

        • (1)

          Jednak są sytuacje gdy nie dadzą rady się bezpiecznie wyminąć. Co w takim razie?

          • 0 0

          • w takim przypadku ustępuje ten który ma przeszkodę po swojej stronie.

            • 0 0

    • Gnać tych cymbałów na rowerach!! Tylko stwazają zagrożenie!! I co to za przyjemność jazdy między autami i w spalinach!!!

      • 0 4

  • Ciężko korzystać z pasów gdy obok samochody jadą ponad 100km/h (5)

    Jak np na Wita Stwosza

    • 18 16

    • nie przesadzaj (4)

      pasy są wygodniejsze, szybsze i bezpieczniejsze niż chodnikowe cuda.

      jadąc jednią wymuszenie pierwszeństwa są sporadyczne. na chodnikowych paskach sporadyczne są ustąpienia pierwszeństwa.

      • 7 7

      • (3)

        Z wygodnością to tak średnio, bo leci na nie brud z ulicy. Z bezpieczeństwem też bywa różnie, bo większość czuje się lepiej na ścieżce. Wolę ścieżki rowerowe, ale fakt, że powinny one być lepiej oddzielone od chodników, żeby było mniej incydentów.

        • 7 1

        • Otóż to. Większość czuje się lepiej na ddr, ale bezpieczniej jest na pasie ruchu (1)

          A to z powodu braku wymuszeń na wyjazdach z bocznych ulic

          • 5 4

          • to o tym braku wymuszeń to jest tylko bajka wymyślona na potrzeby

            malarzy dróg rowerowych

            • 3 0

        • wiekszosc wybiera krzywy wąski chodnik

          Zamiast prostej jezdni o małym ruchu z tego co widze. Wiec chyba nie ma co sie ogladac na wiekszosc.Kwestia czasu i oni przekonaja sie ze jezdnią jedzie sie znacznie lepiej i bezpieczniej.

          • 4 3

  • No w końcu. Ile to lat na nie czekałem (1)

    No jeszcze brakuje na trakcie konnym żeby to miało ręce i nogi i z drugiej strony do podwala przedmiejskiego łącznik i będzie super

    • 17 25

    • TQM ?

      a inni jak mają jeździć ? fruwać ? festiwal pedałofilstwa

      • 1 0

  • Tej głu...nie da się juz opisywać słowami (6)

    Na Przeróbce Włodarze Miasta nie znajdują żadnej ważniejszej inwestycji tylko kolejny pas dla rowerów? Dzielnica zaniedbana, chodniki ja ser szwajcarski, drogi dziurawe- ale władza przejmuje się rowerzystami, którzy 200 metrów dalej maja piękną drogę rowerową ciągnącą się od Stogów i Westerplatte.
    Jak długo będziemy skazywani na tak idio... decyzje?
    To już powoli przestaje być śmieszne ...

    • 35 18

    • Ta piękna droga rowerowa na Stogi to zwykły chodnik dla pieszych (5)

      z możliwością jazdy po nim rowerem ale to chodnik dla pieszych !!!!!!
      a rower jest pojazdem!

      • 11 4

      • (4)

        Chodnik??
        Na Przeróbce, gdzie wydziela sie dodatkowo ten kontrapas??
        Czyli aktualna droga rowerowa to za mało.
        Moze autostradę wybudujemy dla rowerzystow - oczywiście korzystając z najnowocześniejszej nawierzchni dostępnej budowniczym autostrad??
        Ten komentarz pokazuje jak rozszczeniowa i bezszczelna jest ta grupa społeczna....

        • 8 10

        • tak. trasa na stogi jest w chodnikiem (1)

          jedz zobacz

          • 7 2

          • Ciekawe..
            Codziennie chodze przez Przeróbke i jakos tam wspólnego chodnika z droga rowerową nie widzę...
            Ten wpis świadczy o tym kto wypisuje takie głupoty...
            Albo komuś odebrało rozum albo w życiu nie widzial tej drogi rowerowej..
            Albo..nie odróżnia Przeróbki od Stogów...Czyli mieszkaniec Gdańska zwany przez niektórych ,, słoikiem,,...
            Bez obrazy oczywiście...

            • 2 2

        • (1)

          popracuj nad ortografią...

          a prawdziwa autostrada rowerowa, taka jak te podwieszane londyńskie lub ta największa, w Xiamen, ze świecącym niebiesko plastikiem jako nawierzchnią (byłem, jeździłem), i tak kosztują sporo mniej niż byle jaka dwupasmówka dla furek

          • 7 3

          • To wyprowadź sie ,,światowcu,, i znawco ortografii do Londynu albo Xiamen...
            Kolejny światowiec co naoogladal sie swiata w tv - a w Gdańsku mieszka od roku...

            • 4 4

  • w końcu jakaś prawdziwa infrastruktura rowerowa. (5)

    jak pisałem do urzędu miejskiego kiedy dokończą kontrapas na przeróbce to mi jakiś buc nadety odpisał ze nie ma takiej potrzeby bo mogę na około chodnikiem dla pieszych jechać wzdłuż Wosia. Dobrze że jednak będą.

    • 20 16

    • (4)

      A co droga rowerowa na Przeróbce to za malo?
      Moze zlikwidumy ulice i chodniki i zastąpmy je drogami rowerowymi bo 5 % mieszkancow życzy sobie pedałować gdzie chce...
      Takie prośby do urzedu to wyraz albo toralnej głupoty albo bezczelności do granic możliwości.

      • 8 13

      • (3)

        A nie pomyślałeś że tam też mieszkają ludzie na tej ulicy i też chcą dojechać do swoich domów. Stogi to nie tylko plaża to także mieszkańcy tej dzielnicy. Obecnie żeby wyjechać z Bajki w kierunku Centrum trzeba objechać całe Stogi na około zgodnie z przepisami. Włącz myślenie proszę.

        • 6 2

        • (1)

          To wystarczyło postawić tabliczkę przy znaku iż nie dotyczy rowerów i będą jeździli pod prąd albo chodnikiem gdy zawieszą tabliczkę ciąg pieszo rowerowy. Na Zaspie rowerzysta obecnie może sobie jeździć jak chce zarówno chodnikiem jak i ulicą

          • 2 0

          • no wystarczyła tabliczka

            jakieś 5lat na nią wszyscy czekamy. od kiedy zrobili kontrapas na siennej. ja sam kilka razy razy w tej sprawie pisałem.

            • 0 0

        • ,,Obecnie żeby wyjechać z Bajki w kierunku Centrum trzeba objechać całe Stogi ,,
          Co to za głupoty?
          Kto pisze te komentarze ?
          Ewidentnie ktoś z lobby rowerowego kto nigdy nie byl na ulicy Bajki - ba nawet nie odróżnia Dzielnicy Stogi od Przeróbki.
          Bez komentarza...

          • 5 0

  • najgorsza rzecz jaką można zrobić (4)

    wymalują sobie taki pas, który oczywiście kierowcy kompletnie olewają, a rowerzysta wtedy niby ma tam jechać ryzykując życie, bo jak jest pas to nie wolno jechać normalnie po chodniku.
    Paranoja

    • 20 13

    • To niech przestaną olewać

      A nowy taryfikator mandatów znacznie w tym pomoże.

      • 3 5

    • Rower jest moim głównym narzędziem komunikacji

      Codziennie jeżdżę po mieście i szczerze mówiąc o wiele bezpieczniej jest na takich pasach, niż na pseudo drogach rowerowych połączonych z chodnikiem. Takie pasy to jednak element jezdni, więc kierowcy patrzą co się dzieje. A nieustąpienie pierwszeństwa przez chodnikową "drogę rowerową" to niestety codzienność.

      • 4 1

    • na rowerze to ty może kilka razy w roku w wakacje jeździsz (1)

      każdy kto regularnie jeździ wie że najniebezpieczniejszy dla rowerzysty jest chodnik i te wszystkie dziwolągi w postaci ciągów pieszo rowerowych, tam można albo zderzyć się z pieszym co uważa że jest królem drogi rowerowej i nie musi patrzeć gdzie idzie albo z samochodem, który sobie wyjeżdża gdzieś z boku zupełnie się nie rozglądając

      • 1 3

      • Król

        Tylko że ty też nie jesteś królem i powinieneś uważać na innych a nie pędzić z zamkniętymi oczami i niech się inni martwią

        • 0 0

  • A po co to dublowanie tych ścieżek rowerowych ??? (4)

    Skoro w ul. 3-go maja istnieje wygodna ścieżka rowerowa ? Kompletnie nie rozumiem toku myślowego pomysłodawcy ! Może on ie słyszał o tym że można kota zagłaskać na śmierć ! w Gdańsku w ostatnim czasie można obserwować jak absurd goni absurd tak jak by te wszystkie projekty wymyślali ludzie kompletnie nie znający się narzeczy to jest kompletna abstrakcja !
    Proponuję jeszcze raz do szkoły bo trudno zrozumieć sens takiego przedsięwzięcia ! A później podejmować decyzje zmieniające miasto !

    • 9 4

    • (3)

      1. To chodnik ( zobacz jak jest oznaczona)
      2. Nie prowadzi do żadnych punktów docelowych. jest bezsensu komunikacyjnie
      3. Nie jest wygodna. To totalna fuszerka z ta windą na środku. Wyobrażasz sobie windę na środku jezdni?

      jedyne co nie ma sensu to dublowanie jezdni!
      3 jezdnie po 8-9 pasów dla samochodów to stanowczo za dużo. Tu się zgadzamy

      • 1 4

      • (2)

        1. a ścieżka wzdłuż Elbląskiej też jest bez sensu? Chyba tak bo już zorganizowano przyczepę by rowerzyści mogli sobie podjechać

        2. Jakoś nikomu nie przeszkadzają ciągi pieszo rowerowe czy też korzystanie rowerzystów z chodnika - Na Zaspie też mogą jeździć właśnie na chodniku.

        3. A przeszkadzają Ci słupki stawiane wzdłuż ulicy? to dopiero fuszerka

        4. bez sensu to brak ścieżki rowerowej wzdłuż Obwodnicy gdy ona jest wiecznie zakorkowana niczym Grunwaldzka w godzinach szczytu

        • 3 2

        • Jak mażą ci się wypadki śmiertelne to buduj ścieżkę rowerową wzdłuż obwodnicy !

          z kolei słupki wzdłuż ulic choć szpetnie wyglądają są niestety koniecznością bo kierowcy z nakazów i zakazów sobie nic nie robią więc jest to element konieczny wymuszający na kierowcach odpowiednie zachowanie ! Ale głównie miałem na myśli by lepiej zbudować dla rowerów jakąś fajną nową ścieżkę za te pieniądze niż marnować kasę na malowanie bezsensownych ścieżek tam gdzie one już istnieją tak by spożytkować te pieniądze w w mądry sposób z korzyścią dla rowerzystów !

          • 0 0

        • "Jakoś nikomu nie przeszkadzają ciągi pieszo rowerowe"

          piesi są zachwyceni jak ich rowery mijają na centymetry, a rowerzyści zamiast prosto muszą jechać slalomem. wybornie wręcz ;)

          • 0 0

  • To może przy okazji jak się zainteresowali dojazdem do dworca PKS, to może warto aby komunikacja miejska kursowała tam nie tylko w godzinach i dniach pracy Urzędu Miejskiego?

    • 5 1

  • zamknąć wszystkie (1)

    wszystkie chodniki na ścieżki rowerowe ! więcej spowalniaczy i cały Gdańsk jeszcze dłużej będzie stał zatruty spalinami

    • 5 3

    • Z tymi spowalniaczmi

      to w Gdańsku jest jakaś choroba. W żadnym innym polskim mieście tego nie ma w takiej ilości.

      • 0 1

  • Cholerna moda na malowanie pasów, nauczyliście się od Gdyni. (1)

    Tanie to jest ale co to daje? Tylko osobne DDR

    • 6 2

    • Tanie mięso psy jedzą !!!!!!

      • 0 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum