• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi rowerowe w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Planowany nowy odcinek drogi rowerowej na Morenie (Pieckach-Migowie) Planowany nowy odcinek drogi rowerowej na Morenie (Pieckach-Migowie)

Jeszcze w tym roku powstaną krótkie, ale bardzo przydatne przy codziennych podróżach fragmenty dróg rowerowych na Morenie, Siedlcach oraz w Oliwie. Oficjalnie zakończono też budowę drogi rowerowej przez Rudniki oraz z rocznym "poślizgiem" wyłoniono wykonawcę dla nowej drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej.



Jak często korzystasz z roweru przy dojazdach do pracy lub szkoły?

W ramach przetargu ogłoszonego właśnie przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przewidziano trzy inwestycje rowerowe. Wszystkie muszą być wykonane najpóźniej do końca listopada br.

140 m drogi rowerowej na Morenie



Pierwszą z nich jest budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Piecewskiej do Rakoczego. 140-metrowy odcinek będzie posiadał mineralno-asfaltową warstwę ścieralną.

Od ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska rowerem pojedziemy wzdłuż skarpy oraz za wiatą przystankową, a następnie droga rowerowa zostanie zbliżona do jezdni i połączona z dalszymi odcinkami infrastruktury rowerowej.

W ramach tej inwestycji przewidziano także remont przyległego chodnika, który będzie wykonany z płytek betonowych.

Wyniesiony przejazd na Siedlcach



Kolejny zadaniem, w ramach tego samego przetargu, jest przebudowa przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu ul. Kartuska - Kolonia Zręby zobacz na mapie Gdańska. Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych w tym miejscu zostanie "wyniesiona", pełniąc jednocześnie formę dużego progu zwalniającego dla kierowców.

Planowany nowy odcinek pieszo-rowerowego chodnika w Oliwie Planowany nowy odcinek pieszo-rowerowego chodnika w Oliwie

Chodnik pieszo-rowerowy w Oliwie



Ostatnią z inwestycji, zawartą w przetargu, jest budowa chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego wzdłuż torów tramwajowych w Oliwie na odcinku Opata Rybińskiego - Opacka zobacz na mapie Gdańska (ok. 400 m). Będzie on wykonany z asfaltobetonu i mineralno-asfaltowej warstwy ścieralnej.

Wyznaczone zostaną także dwa nowe przejazdy rowerowe przez al. Grunwaldzką:
  1. z ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska na nowy odcinek chodnika z ruchem rowerowym (wraz z "wyprostowaniem" przejazdu na skrzyżowaniu Grunwaldzka-Piastowska)
  2. z ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska na wschodnią część al. Grunwaldzkiej, gdzie istnieje już droga rowerowa.

O wyborze wykonawcy lub wykonawców wymienionych inwestycji zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji (40 proc., minimum trzy lata).

  • Przebieg trasy rowerowej przez Rudniki
  • Trasa rowerowa przez Rudniki
  • Trasa rowerowa przez Rudniki
  • Trasa rowerowa przez Rudniki

Gotowa trasa rowerowa przez Rudniki



Zaledwie kilka dni temu oficjalnie zakończono budowę trasy rowerowej od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska wzdłuż ul. Sitowie zobacz na mapie GdańskaAltanki zobacz na mapie Gdańska do granicy Gdańska w rejonie ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. W ramach inwestycji, wartej ok. 4 mln zł, zbudowano m.in. most nad Kanałem Rudniki, przejazd przez ul. Tama Pędzichowska zobacz na mapie Gdańska oraz przebudowano sieć kanalizacji deszczowej, gazowej oraz elektroenergetyczną.

Niestety na trasie pozostawiono kolizyjny przejazd przez tory kolejowe zobacz na mapie Gdańska, który - jak informują nasi czytelnicy - potrafi być zamykany nawet na kilkadziesiąt minut.

To w połączeniu z brakiem oświetlenia i prowadzeniem rowerzystów miejscami odludnymi stawia pod znakiem zapytania atrakcyjność nowej drogi rowerowej w porównaniu do trasy przez ul. Elbląską - Miałki Szlak, w ciągu której tory kolejowe pokonuje się bezkolizyjnie wiaduktem.

Wykonawca dla drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej



W tym roku zacznie się zapowiadana od lat budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Turystycznej zobacz na mapie GdańskaBoguckiego zobacz na mapie Gdańska na Wyspie Sobieszewskiej. Inwestycji towarzyszyć będą: remont chodników, peronów autobusowych oraz oświetlenia drogowego.

W ubiegłym roku dwukrotnie próbowano wyłonić wykonawcę dla tego zadania, jednak za każdym razem oferty przekraczały zaplanowany budżet o ponad 5-6 mln zł.

Ostatecznie zdecydowano się przeznaczyć więcej pieniędzy na tę inwestycję i za trzecim razem, w czerwcu br., wybrano konsorcjum firm Kruszywo i Bituminium z ofertą 14,1 mln zł. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, prace budowlane powinny zakończyć się w czerwcu przyszłego roku.

Czytaj więcej: Nowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej

Miejsca

Opinie (169)

  • Wycięta ścieżka nn przeciwko galerii Morena

    Czy nikt nie zauważył, że wycięto odcinek ścieżki rowerowej na przeciwko centrum handlowego Morena, tylko po to żeby developer mógł sobie zrobić prawoskręt do swojego nowego osiedla?
    Jakby nie można było zrobić drogi troszkę dalej przez istniejący skręt do Feuvert.

    • 0 0

  • Nie budować nowych ścieżek rowerowych!!! (6)

    Dopóki rowerzyści zamiast jeździć po istniejących już ścieżkach rowerowych jeżdżą po znajdujących się obok ulicach i chodnikach dopóty nie powinno się budować nowych! Zwiększy się obłożenie ścieżek, czyli będzie sens budowania nowych, wtedy można o tym pomyśleć.

    • 1 24

    • (2)

      też jestem za. i bardzo chętnie sam na jezdnie się przeniosę.
      tylko potem nie stękaj że ci rowerzyści spowalniają ruch.

      • 8 1

      • żaden rowerzysta nie spowalnia ruchu (1)

        gdyż jest w ruchu, a nie ma prędkości minimalnej.
        Jeżeli ktoś w terenie zabudowanym ma problem z rowerzystami powinien stracić PJ.

        • 6 1

        • wielu rowerzystów uspokaja ruch

          zmusza kierowców do czekania na pojawienie się luki w strumieniu pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka.

          Dlatego na kursach prawa jazdy i lekcjach wychowania komunikacyjnego należ promować jazdę na rowerze co najmniej metr od prawej krawędzi jezdni.

          Jazda blisko krawężnika prowokuje kierowców do wyprzedzania rowerzystów "na gazetę".

          • 0 0

    • Tak tak...

      A dopóki kierowcy parkują na chodnikach nie będziemy budować parkingów.

      • 5 0

    • Masz racje. Zamknac wszystkie parkingi skoro kierowcy parkuja na chodnikach, trawnikach i drogach rowerowych

      • 14 1

    • lecz się

      • 9 1

  • Gdańsk jest na ostatnim miejscu wśród miast rowerowych. (14)

    jedna wielka ściema i bajdużenie.
    Tam gdzie są korki nie budują ścieżek rowerowych. Tam gdzie nie ma rowerzystów budują.
    kto z imienia i nazwiska za to odpowiada bo ma chyba problem z planowaniem i albo działa na zlecenie jakiegoś towarzysza z PO który mieszka w pobliżu i z wnuczką na rower ma zamiar wyjść albo jest zwyczajnym głupcem.
    Największe korki to Gdańsk Południe Gdańsk Chełm a ścieżek tam nikt nie buduje.
    Podobnie jest we Wrzeszczu.

    • 17 29

    • spróbuj zastosować wielokryterialną analizę (2)

      a nie myśl wyłącznie o długości ddr - często prowadzących w wielu miastach z nikąd do nikąd.

      W Gdańsku jest niewiele luk ciągłości sieci udogodnień dla rowerów, czyli mamy do czynienia z dość wysokim wskaźnikiem spójności sieci ddr.

      Udział przejazdów rowerem w całej liczbie przejazdów realizowanych codziennie w Gdańsku przekroczył 5%; jak ruszy system roweru metropolitalnego to ten wskaźnik skokowo wzrośnie.

      W rzetelnych rankingach Gdańsk nadal zajmuje pierwsze miejsce wśród dużych miast w Polsce, choć inne miasta dynamicznie depczą mu po piętach - ponieważ uruchomiły kilka lat temu system rowerów publicznych. Porozmawiamy za rok - myślę, że sytuacja będzie wyraźnie lepsza.

      • 1 3

      • Przestan bredzic (1)

        durnoty. Gdansk jest zasciankiem drogowym i rowerowym a twoja propaganda juz nawet niesmieszna.

        • 0 1

        • Kacperkowy troll czy odstawione tabletki?

          • 0 0

    • Sorry, ale gdzie we Wrzeszczu brakuje DDR? (6)

      Ja bym dodał tylko na Do Studzienki i dalej do góry, ale tam zwyczajnie się nie da bo brak miejsca.

      • 3 7

      • na Do Studzienki? (3)

        człowieku, ulica idealna na jazdę jezdnią. Chyba, że cała stoi ;)

        • 2 3

        • No właśnie często cała stoi (2)

          A wtedy jest za wąsko, żeby się przecisnąć.
          Na co mi rower, jak mam nim stać w korku? ;p

          • 7 1

          • to ciśniesz przez polibudę i problem z głowy :) (1)

            • 3 0

            • Pracuję przy Do Studzienki, nie mam tak łatwo :(

              Dalej DDR do GPNT też by w sumie nie zawadził, ale tam można przynajmniej parkiem i między działkami oszukać :)

              • 3 0

      • Po zachodniej stronie grunwaldzkiej nie ma nawet metra DDR (1)

        W przypadku głównych ciągów DDR po obu stronach to po prostu standard.

        Jedz sobie do Warszawy Wrocławia Szczecina. Nawet prowincjonalny Sztum ma DDR po obu stronach, mimo że jest jedna jezdnia z jednym pasem w każdą stronę.

        • 5 2

        • Jest i to wcale nie jest nic dobrego :D

          Ścieżka kilka razy przechodzi z jednej strony na drugą, w tym raz na jakieś kilkanaście metrów...

          • 3 1

    • Ty też jestes na ostatnim miejscu.

      jak zwykle.

      • 2 1

    • (1)

      całe Południe ma być zrowerowane dopiero jak zbudują nowe świętokrzyskie małomiejskie jabłoniowe warszawskie i inne które są poza priorytetem dla miasta - czyli nie wiadomo kiedy niestety

      • 8 1

      • Można też w drugą stronę

        Elbląg zbudował 4km drogi z DDRami po obu stronach do nikąd.
        Motocykliści lubią tam śmigać, bo na końcu jest rondo i wjazd jest tylko z jednej strony.

        A osiedla coś nie widać...

        • 3 1

    • Kacper, weź przestań.

      • 5 2

  • chodnik pieszo-rowerowy to nieporozumienie (23)

    ani to chodnik ani ścieżka rowerowa

    • 52 12

    • (18)

      powinno się zdelegalizować takie rozwiązania. nie mają racji bytu. przynajmniej w mieście

      • 13 4

      • (5)

        Wręcz przeciwnie. Prawo powinno być dostosowane do stanu faktycznego. Na wszystkich chodnikach powinien być dopuszczony ruch rowerowy z zachowaniem pierwszeństwa pieszych.

        • 12 3

        • (4)

          może być dopuszczony ale nie powinno być nakazu.

          Problem w tym że rowerzysta ma nakaz jazdy po takim chodniku.

          • 7 0

          • to działa na tej samej zasadzie, co zapisy ministra dotyczące pieszych zbliżających się do przejść. (1)

            Jest to formalny gniot. Ustawa określa obowiązki, a minister jednoosobowo stwierdza, że ma prawo być ważny tak samo. No tak nie jest. Jest to oczywiście celowa zagrywka, by przymuszać do jazdy po tych patologicznych rozwiązaniach. To jest dobrze przemyślany temat, również z powodu uniknięcia odpowiedzialności, a chodzi o odpowiedzialność za kolizje z pieszymi, bo w takiej sytuacji odpowiedzialność finansową za kolizję powinien ponosić skarb państwa, a chodzi o zwykłe wyłganie się z problemu ewentualnego odszkodowania dla pieszego itd.
            Rozwiązania pieszo-rowerowe powinny być czymś bardzo wyjątkowym, a są niestety powszechnym zjawiskiem choćby z powodu tego, że spowalniają jadącego rowerzystę, narażają na kolizję z pieszym, narażają na zwiększoną w stosunku do sąsiadującej drogi niewygodę (jazda po krawężnikach, wjazdach do posesji, ciągłych slalomach itd.) prowadzącą wprost do prostego wniosku o dyskryminacji uczestników ruchu, jakimi na drodze są rowerzyści.

            • 1 2

            • te rozwiązania są wyjątkowe

              warto poszerzać strefę miasta wolną od jeżdżących i parkujących samochodów z pierwszeństwem pieszych, ale z dopuszczeniem ruchu rowerów, po odpowiednim przekonaniu konserwatora zabytków, że gładka nawierzchnia (płyty granitowe lub podobne) może pasować do historycznej zabudowy miasta.

              • 0 0

          • Dodam, że "droga rowerowa położona obok chodnika" nie jest drogą rowerową w myśl PoRD (1)

            a jest jedną z dwóch rodzajów dróg rowerowych i pieszych, a to właśnie w wyniku sąsiedztwa z chodnikiem.
            Stąd wynika kolejna konsekwencja, gdyż PoRD wyraźnie określa, że pierwszeństwo na takich drogach mają wyłącznie piesi.

            • 1 4

            • Ech, czytanie ze zrozumieniem się kłania

              w pord masz drogę rowerową, oddzieloną konstrukcyjnie od *jezdni*. Ani słowa o chodniku.

              Ten zapis jest tam dlatego, że w przeciwnym wypadku to pas dla rowerów w jezdni, nie droga rowerowa.

              • 2 1

      • Mi się tam podoba np we Wrzeszczu (11)

        Chcesz lecieć tranzytem, masz ścieżkę po jednej stronie. Po drugiej nie musisz prowadzić roweru i możesz te ostatnie 100m się powoli na kółkach dotoczyć.

        Oczywiście, żeby to miało jakiś sens, musi być ta ścieżka po jednej stronie...

        • 4 2

        • (8)

          Aby to miało sens to ddr-y powinny być po obu stronach, albo wcale.

          • 3 3

          • (7)

            No to już marzenie ściętej głowy... Bądźmy realistami :D

            • 1 5

            • bądźmy realistami, żądajmy niemożliwego (2)

              zwodzona kładka pieszo-rowerowa od Placu Gombrowicza do ulicy Admirała Wagi na Oksywiu.

              Cyklostrada wzdłuż linii SKM od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chylonii

              • 2 0

              • (1)

                to piewsze można by już teraz, dziś, zrealizować:
                jako prom psażersko-rowerowy
                choćby i wiosłowy, rowerzyści mogli by dołoźyć napęd

                tylko porypane urzędasy urzędu miejskiego, urzędu morskiego, portu gdynia i marwoju musiały by się dogadać

                dogadać się? w bantustanie polanda faso? LOL

                • 2 0

              • rozpoczniemy negocjacje?

                warto się porozumieć z Rowerową Gdynią w tym temacie.

                • 0 0

            • (3)

              to standard wszędzie na świecie. tylko nie u nas

              • 4 2

              • na świecie standardem jest hierarchia rozwiązań (2)

                po pierwsze redukcja natężenia ruchu i uspokojenie ruchu.
                Pod drugie malowanie pasów dla rowerzystów na jezdni
                po trzecie przebudowa skrzyżowań, by były przyjazne dla rowerzystek
                po czwarte budowa ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż jezdni, nieobowiązkowych dla cyklistów
                po piąte dopiero budowa wydzielonych dróg dla rowerów niezależnych od sieci ulicznej.

                • 4 0

              • fakt (1)

                ale to nie dociera tu
                ani do urzędńików
                ani do architektów/urbanistów
                ani nawet do większości rowerzystów

                • 0 0

              • kropla drąży skałę

                w Sopocie większość ulic leży w strefie Tempo 30

                niektórzy aktywiści rowerowi nadal za punkt honoru uważają krytykowanie rozwiązania rowerowego na Armii Krajowej, ale to się niedługo zmieni.

                • 0 0

        • tylko na tym "dotaczaniu" masz jeszcze tłumy pieszych (1)

          i to w bardzo różnym stanie świadomości - jeden się potknął o własne nogi i na mnie upadł, jak już z roweru złaziłem. Gdyby upadł na kogoś jadącego - rowerzysta by miał obrażenia i oczywiście mandat.

          • 3 3

          • Masz ustępować pierwszeństwa, nie odskakiwać, jak ktoś się w Ciebie aktywnie wbija :)

            Dalej wolę móc przejechać na kołach, nawet z prędkością pieszego, bo często nie chce mi się przeciskać, żeby zaoszczędzić kilka sekund, niż nie móc wcale.

            Do komunikacji na dłuższy dystans oczywiście rozwiązanie zupełnie się nie nadaje.

            • 7 1

    • (1)

      nieporozumienie to budowa scierzek z czerwonego dogiego asfaltu kiedy wystarczylby czarny. w czerwony asfalt to sie bawia tylko holendrzy

      zreszta jak ktos pojedzie na zachod to poza obszarem starego miasta chodniki sa asfaltowane a nie tak jak w polsce betonowane kostka. tylko u nas ktos wpadl na durny pomsyl brukowania chodnikow (i czasem drog rowerowych).

      • 2 3

      • bruk nie ma zalet
        oprocz taj najważńiejszej, korupcyjnej,
        oraz tego, że woda z niego ścieka nawet jeśli jest położony źle, bez wypukłości w środku

        • 2 0

    • Ty też jesteś nieporozumieniem. (1)

      zapytaj się mamy i taty jak to było

      • 0 6

      • zapytałem i potwierdzam

        jesteś nieporozumieniem, co zgodnie przyznali.

        • 0 2

  • Wydadzą kasę (4)

    i z drogi 4 rowery na dobę skorzystają...

    • 11 69

    • dzisiaj około godziny 15:00 na Hucisku wyświetlacz pokazywał 1215 przejazdów rowerem (1)

      • 7 0

      • wczoraj około 18 pokazywał 2658

        • 0 0

    • Taaaa

      W najsłabszym punkcie pomiarowym (Matarnia) wczoraj przejechało 205 rowerów. To obrazuje skalę ruchu w Gdańsku.

      • 10 1

    • panie gdzie ty mieszkasz? może na mazurach tak macie, bo każdy pierdzi tdikiem z domu do spożywczaka

      • 11 3

  • 140 m (8)

    wielkie jest to dzieło Tęczowego Budynia

    poddani z Moreny dziękują za Twą łaskę Metropolito

    • 34 55

    • (2)

      Dokładnie, to nie jest budowa 140m ścieżki tylko uzupełnienie dużo dłuższego odcinka. Potem płaczą że rowerzyści po chodnikach jeżdżą ale jak ma się uzupełnić braki w ścieżkach to też źle...

      • 8 0

      • (1)

        Jako rowerzysta wcale się nie cieszę z tej infrastruktury bo wcale nie ułatwia mi jazdy a tylko wydłuża czas przejazdu i naraża na liczne kolizje z pieszymi i samochodami na przejazdach rowerowych. Tak jest właśnie między innymi wzdłuż Jaśkowej Doliny gdzie korzystanie z infrastruktury rowerowej jadąc w dół jest wyborem między stratą czasu a ryzykowaniem kalectwem.

        • 2 2

        • kalectwem ryzykujesz jako pieszy

          wchodząc na przejście dla pieszych przez jezdnię ulicy, na której 'teoretycznie' obowiązuje standardowy limit prędkości (50 km/h).

          Jak traktujesz miejską drogę dla rowerów jako trasę treningu do Tour de Pologne to oczywiście także ryzykujesz kalectwo.

          Jak jedziesz w trybie "miejskim" uważając na innych użytkowników dróg, nie ma problemu.

          Przypuszczalnie ściemniasz, a nie prowadzisz refleksję na temat swoich doświadczeń.

          • 0 1

    • Mieszkam na morenie - dla mnie bomba - jeszcze tylko brakuje myśliwskiej, która się troszku korkuje...

      • 3 0

    • Kacperek zmień pieluchę

      • 4 2

    • Co innego zbudowanie 140m ścieżki

      Co innego załatanie 140m dziury w kilkudziesięciokilometrowej ścieżce...

      • 8 0

    • w rzeczy samej, to zrobili robote w tym roku, pewnie ze dobrze ze cos, ale ilosc jest powalajaca

      chyba trzeba bedzie elektryczny rower kupic, zeby takie dystanse pokonywac w naszej budyniowej krainie korupcji i brudnej mamony

      • 9 4

    • no, a teraz całuj po rączkach, zlizuj budyń z paluszków

      • 8 11

  • (2)

    Ten twor na Wyspie Sobieszewskiej to bedzie zwykly chodnik wiec szkoda kasy. Poza tym szybciej i bezpieczniej bylo jechac ulica niz przebijac sie przez pieszych i byc rozjezdzanym przez auta wyjezdzajace z posesji i drog podporzadkowanych.

    • 2 6

    • ddr nie są budowane dla kolarzy

      kolarze powinni zachowywać prawo poruszania się po jezdni ulicy, wzdłuż której biegnie wydzielona droga dla rowerów wygospodarowana z chodnika lub trawnika.

      • 2 0

    • napisali ze bedzie to wyodrebiona droga dla rowerow

      • 2 1

  • Kurde, a kiedy kartuska? (2)

    Żenada, jak dojechać z pętli Emaus do Jasienia?

    • 11 2

    • Jakos jezdze i nie ma problemu. Na Kartuskiej ruch jest juz znikomy? Budowa drogi dla rowerow spowoduje tylko kolizje z pieszymi i autami z podporzadkowanych

      • 1 2

    • mieli robic w tym roku

      • 4 0

  • (4)

    Poproszę na ul. łąkowej i długich ogrodach.

    • 4 8

    • (1)

      Tak, zrobili nową Łąkowa i nie ma jak jechać rowerem. Ok, dorosły pojedzie ulica, a z dzieckiem? Podobnie na Długich Ogrodach

      • 1 2

      • Jezdze tam z 8 latkiem i nie ma problemow.

        • 2 0

    • Masz tam strefe 30 i jedziesz jak czlowiek ulica.

      • 6 2

    • absolutnie nie.
      wzdłuż jezdni 30kmh nie buduje się wydzielonych ddr.
      Jedyny problem to Stągiewna której nie ma jak rowerem objechać. Tu należy wykonać jakiś objazd do np. Ogarnej. Brakuje też dojazdu do Ołowianki od strony wschodniej ( sam bruk ).

      • 6 3

  • (6)

    Jak dojechać do Rudnik do tej drogi rowerowej np. z głównego?

    • 10 1

    • obecnie: przez Trakt Królewski (Długa, Długie Ogrody) i na Elbląskiej jest DDR (3)

      potem: przez Podwale

      • 3 2

      • (1)

        Ogarną , Chmielną , Stągiewną lub Spichrzową. a następnie Długie Ogrody. Niestety dopiero przebudowa Podwala Przedmiejskiego spowoduje że drogi rowerowe we Wschodniej Części Miasta zostaną włączone w sieć dróg rowerowych

        • 1 0

        • Ogarna zastawiona meblami na kolkach i ogrodkami restauracji. Chmielna rozkopana. Stagiewka pelna ludzi i ogrodkow restauracji.

          • 0 1

      • czyli po chodniku

        • 1 2

    • O tym nie pomysleli urzednicy jak zwykle

      • 4 2

    • po chodniku jak to w gdansku

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum