• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi rowerowe w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Planowany nowy odcinek drogi rowerowej na Morenie (Pieckach-Migowie) Planowany nowy odcinek drogi rowerowej na Morenie (Pieckach-Migowie)

Jeszcze w tym roku powstaną krótkie, ale bardzo przydatne przy codziennych podróżach fragmenty dróg rowerowych na Morenie, Siedlcach oraz w Oliwie. Oficjalnie zakończono też budowę drogi rowerowej przez Rudniki oraz z rocznym "poślizgiem" wyłoniono wykonawcę dla nowej drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej.



Jak często korzystasz z roweru przy dojazdach do pracy lub szkoły?

W ramach przetargu ogłoszonego właśnie przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przewidziano trzy inwestycje rowerowe. Wszystkie muszą być wykonane najpóźniej do końca listopada br.

140 m drogi rowerowej na Morenie



Pierwszą z nich jest budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Piecewskiej do Rakoczego. 140-metrowy odcinek będzie posiadał mineralno-asfaltową warstwę ścieralną.

Od ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska rowerem pojedziemy wzdłuż skarpy oraz za wiatą przystankową, a następnie droga rowerowa zostanie zbliżona do jezdni i połączona z dalszymi odcinkami infrastruktury rowerowej.

W ramach tej inwestycji przewidziano także remont przyległego chodnika, który będzie wykonany z płytek betonowych.

Wyniesiony przejazd na Siedlcach



Kolejny zadaniem, w ramach tego samego przetargu, jest przebudowa przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu ul. Kartuska - Kolonia Zręby zobacz na mapie Gdańska. Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych w tym miejscu zostanie "wyniesiona", pełniąc jednocześnie formę dużego progu zwalniającego dla kierowców.

Planowany nowy odcinek pieszo-rowerowego chodnika w Oliwie Planowany nowy odcinek pieszo-rowerowego chodnika w Oliwie

Chodnik pieszo-rowerowy w Oliwie



Ostatnią z inwestycji, zawartą w przetargu, jest budowa chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego wzdłuż torów tramwajowych w Oliwie na odcinku Opata Rybińskiego - Opacka zobacz na mapie Gdańska (ok. 400 m). Będzie on wykonany z asfaltobetonu i mineralno-asfaltowej warstwy ścieralnej.

Wyznaczone zostaną także dwa nowe przejazdy rowerowe przez al. Grunwaldzką:
  1. z ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska na nowy odcinek chodnika z ruchem rowerowym (wraz z "wyprostowaniem" przejazdu na skrzyżowaniu Grunwaldzka-Piastowska)
  2. z ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska na wschodnią część al. Grunwaldzkiej, gdzie istnieje już droga rowerowa.

O wyborze wykonawcy lub wykonawców wymienionych inwestycji zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji (40 proc., minimum trzy lata).

  • Przebieg trasy rowerowej przez Rudniki
  • Trasa rowerowa przez Rudniki
  • Trasa rowerowa przez Rudniki
  • Trasa rowerowa przez Rudniki

Gotowa trasa rowerowa przez Rudniki



Zaledwie kilka dni temu oficjalnie zakończono budowę trasy rowerowej od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska wzdłuż ul. Sitowie zobacz na mapie GdańskaAltanki zobacz na mapie Gdańska do granicy Gdańska w rejonie ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. W ramach inwestycji, wartej ok. 4 mln zł, zbudowano m.in. most nad Kanałem Rudniki, przejazd przez ul. Tama Pędzichowska zobacz na mapie Gdańska oraz przebudowano sieć kanalizacji deszczowej, gazowej oraz elektroenergetyczną.

Niestety na trasie pozostawiono kolizyjny przejazd przez tory kolejowe zobacz na mapie Gdańska, który - jak informują nasi czytelnicy - potrafi być zamykany nawet na kilkadziesiąt minut.

To w połączeniu z brakiem oświetlenia i prowadzeniem rowerzystów miejscami odludnymi stawia pod znakiem zapytania atrakcyjność nowej drogi rowerowej w porównaniu do trasy przez ul. Elbląską - Miałki Szlak, w ciągu której tory kolejowe pokonuje się bezkolizyjnie wiaduktem.

Wykonawca dla drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej



W tym roku zacznie się zapowiadana od lat budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Turystycznej zobacz na mapie GdańskaBoguckiego zobacz na mapie Gdańska na Wyspie Sobieszewskiej. Inwestycji towarzyszyć będą: remont chodników, peronów autobusowych oraz oświetlenia drogowego.

W ubiegłym roku dwukrotnie próbowano wyłonić wykonawcę dla tego zadania, jednak za każdym razem oferty przekraczały zaplanowany budżet o ponad 5-6 mln zł.

Ostatecznie zdecydowano się przeznaczyć więcej pieniędzy na tę inwestycję i za trzecim razem, w czerwcu br., wybrano konsorcjum firm Kruszywo i Bituminium z ofertą 14,1 mln zł. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, prace budowlane powinny zakończyć się w czerwcu przyszłego roku.

Czytaj więcej: Nowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej

Miejsca

Opinie (169)

  • Bariery energochłonne na ddr przez Rudniki

    Ktoś chyba nieźle odleciał montując bariery energochłonne dla rowerzystów. Zapewne choroba zwana samochodozą udzieliła mu się i potraktował rowerzystów jak samochodziarzy. Nadgorliwość gorsza od faszyzmu. A jeśli ktoś powie, że to dla bezpieczeństwa, bo obok płynie rzeczka lub coś, to polecam zobaczyć jak wygląda ddr na moście Łazienkowskim w Warszawie.

    • 1 3

  • Gdzie się podziała ścieżka rowerowa na ul. Długie Ogrody? (3)

    A gdzie ścieżka na Długich Ogrodach? Jaka była taka była, ale przynajmniej można było przejechać. I nagle zniknęła, wymazano oznakowania i zaczęły na niej parkować auta. W tej chwili dojechać rowerem z Olszynki do centrum to koszmar. Ja sobie jeszcze poradzę, ale z dzieckiem to już sobie nie wyobrażam.

    • 7 3

    • Tam jest strefa tempo 30 i jedziesz po jezdni jak człowiek.

      • 3 0

    • (1)

      z dzieckiem sie po chodniku jezdzi nie po drogach dla rowerow

      • 0 5

      • Tak, po zatłoczonym chodniku w szczycie sezonu z dzieckiem. Tamtędy chodzą akurat stada wycieczek wracających do autokarów, przejść jest czasem ciezko, a co dopiero z rowerem. Poza tym rowerem chcę jechać a nie przeciskać się między ludźmi, w dodatku niezbyt zadowolonymi, że jadę po chodniku.

        • 0 2

  • Bardzo potrzebne udogodnienia! Jednak jest ich zbyt mało, infrastruktura starzeje się b. szybko... (1)

    Gdańsk zatrzymał się w rozwoju infrastruktury rowerowej, obecne inwestycje są opóźnione, niestety wiele chodników i mniejszych ulic wygląda fatalnie, trochę jak w latach 80-tych... Gdańsk jest wyspowy, ścieżki rowerowe nie tworzą większej, spójnej sieci, trasy budowane są po kawałku, wyrywkowo, traci się efekt skali...

    • 6 3

    • czyżbyś jeździł tylko po specjalnie zbudowanych trasach?

      boisz się jeździć po jezdni nawet w strefach zamieszkania lub strefach Tempo 30?

      Jeśli tak, to nie dziwię się, że piszesz dyrdymały o niespójności infrastruktury rowerowej Gdańska.

      Efekt skali daje się łatwo zauważyć sprawdzając dane na temat liczby przejazdów rowerowych realizowanych codziennie w Gdańsku- są podawane od kilku lat.

      • 2 2

  • Dziwne, że autor nie pisze nic o ddr wzdłuż ulicy Bulońskiej i Nowej Bulońskiej. (2)

    podkład już jest położony, niedługo pojawi się nawierzchnia ścieralna.

    W poprzek wylotu ulicy Budapesztańskiej zastosowano ciągłość chodnika i drogi rowerowej - ważna nowość w skali kraju, już stosowana w Gdańsku w wielu innych miejscach.

    Rowerzyści i piesi bardziej zasługują na ciągłość infrastruktury niż kierowcy.

    • 6 1

    • (1)

      to nowość w gdańsku.
      ciągłość nawierzchni to standard już wszędzie tylko nie w naszej pięknej stolicy rowerowej

      • 3 2

      • na nowo budowanych DDR ciągłość jest w większości miejsc potencjalnie kolizyjnych zachowywana

        mam wrażenie, że lubisz wylewać żółć na anonimowych portalach.

        Pamiętaj, że karma wraca.

        • 1 0

  • Trochę to dziwne ale logiki w postępowaniu gdańskich urzędników jest niewiele. (8)

    Gdańsk Chełm i południe gdzie mieszka ponad 65 000 mieszkańców jest praktycznie bez ścieżek rowerowych, a wiele osób by wybrało rower jako środek transportu, zamiast stania w korku autem czy nawet w autobusie.
    Ścieżki za to powstają na Siedlcach gdzie jest ich sporo czy w Oliwie gdzie jest nadmiar . Do tego w Oliwie mamy 3 różne środki komunikacji poza rowerem.
    PO jednak zobowiązuje do braku logiki. Samorząd w gdańsku musi być bezpartyjny. Bo jeśli nie to poumieramy od diesli których spaliny w Gdańsku stanowią 70% zanieczyszczeń powietrza.

    • 23 19

    • (1)

      ja bym się cieszył na twoim miejscu. po Chełmie dobrze się jezdniami jeździ.
      "ścieżki" to same ograniczenia.

      • 7 5

      • powiedz to swojej 12 letniej córce

        w świetle prawa ona nie powinna jechać rowerem po chodniku.

        Ciekawe, czy na jezdni czuje się bezpiecznie?

        • 2 1

    • (1)

      Debilizmy planowania miasta i jego infrastruktury są bezpartyjne.

      • 1 2

      • a co konkretnie proponujesz?

        lepiej myśleć pozytywnie niż smucić.

        Przypuszczalnie dawno nie byłeś na świeżym powietrzu.

        Tylko współczuć.

        • 1 0

    • Niezupełnie (1)

      Co rozumiesz przez południe Gdańska? Bo Łostowicka, Havla, kawałek Orunii Górnej, Chełm w postaci Witosa i Sikorskiego posiada ścieżki rowerowe, przepustowe i uczęszczane. Gorzej za zachód

      • 3 1

      • > kawałek Orunii Górnej

        Masz na myśli dojazdówkę 50m od ronda na Platynowej i dojazdowkę do pętli tramwajowej? To zdecydowanie za mało. Pomijając fakt, że dojechanie do centrum z rana to slalom między samochodami z racji na brak ścieżki wzdłuż Małomiejskiej. Część osób jeździ normalnie po chodniku, a policja przymyka na to oko. Nawet tymczasowe rozwiązanie w postaci ciągu pieszo-rowerowego wyklarowałoby sytuację znacząco.

        • 5 0

    • dokladnie. swietokrzyska i tak zakorkowana a jak nia pojedzie rowerzysta to kaplica. ale gdzie ma jechac skoro nie ma gdzie? budyniowicz z poludnia tylko sciaga podatki aby oplacic mieszkania socjalne i komunalne dla prawdziwych gdanszczan.

      • 2 2

    • wara od diesla.. co do poludniowych dzielnic to sie zgodze

      • 0 8

  • ważne że gdańsk stawia na drogi rowerowe, zamiast łatanie bez sensu ciągle dziurawych ulic (11)

    trzeba jasno powiedzieć, że skoro kierowcy nie potrafią jeździć tak, żeby nie niszczyć ulic, to nie zasługują na proste i równe ulice, lepiej te pieniądze przeznaczyć dla rowerzystów

    • 28 27

    • (2)

      i jak już Ci wybudują te drogi rowerowe to zacznij nimi jezdzić, a nie dalej po jezdni

      • 1 4

      • budowa drogi dla rowerów jest potrzebna dla nieletnich i kobiet

        nie powinna stanowić przesłanki do zakazywania kolarzom jazdy po sąsiadującej z nią jezdni.

        Miasto jest dla wszystkich. Ulice miasta także są dla wszystkich.

        Tylko autostrady i trasy szybkiego ruchu są przeznaczone do wyłącznego ruchu samochodów i motocykli, ale w mieście nie powinno się ich budować.

        • 3 0

      • Zaraz po tym jak przestaniesz przekraczać prędkość

        • 4 1

    • (6)

      jest jedno małe ale - tak naprawdę ścieżki rowerowe są wykorzystywane 4 miesiące w roku, natomiast ulice cały rok
      poza tym a rowerzyści to potrafią jeździć ?

      • 5 15

      • to nie ma znaczenia, istotą sprawy jest to, że droga rowerowa nie ulega zniszczeniu od (5)

        jazdy nią rowerem, a ulica ulega i nie ma najmniejszego sensu wydawać ogromnych sum pieniędzy na jej regularne remonty, bo kwestią czasu jest powrót do stanu pierwotnego. Dlatego ogłaszam: koniec remontów dróg, pieniądze przeznaczyć na: budowę dróg rowerowych, dofinansowanie do zakupu riksz dla rodzin i rowerów dla singli, a resztę pieniędzy która zostanie przeznaczyć na kardiologię i walkę z rakiem.

        • 3 5

        • Ok. Pizze dostarczą ci rowerem, a jak spali ci się dom to przyjedzie straż na rowerach. (2)

          Będziesz czekać w windzie pół dnia bo serwis przyjedzie na rowerze. A karetka przyjedzie też na rowerze. Wszystko szybko i bezpiecznie i zawsze z pierwszeństwem. Wkoncu na rowerze

          • 4 5

          • straż nie dojedzie na czas bo zablokują ją samochody zaparkowane obok palącego się domu

            albo też stojące w kolejkach do zmiany świateł, zwanych popularnie korkami.

            Typowe przeginanie internauty przyspawanego mentalnie do fotela samochodu.

            Uzależnienie od samochodu jest jednostką chorobową znaną w naszym kraju dopiero od 20 lat.

            W USA i krajach UE-15 leczone jest systematycznie.

            • 3 0

          • pizze dostarczają teraz skuterami a będą dronami

            • 4 0

        • (1)

          Jakie pieniądze? Te z akcyzy na paliwo, której nie będzie gdy zlikwidujesz samochody, Panie Kononowicz?

          • 0 3

          • i tak miasto nie dostaje z tej puli nawet grosza, a to miasto itrzymuje i buduje infrastrukture w miescie

            • 2 0

    • w zapisach Strategia Gdańsk 2030+

      został zapisany postulat zwiększenia nakładów na remonty ulic w stosunku do dotychczasowej praktyki przeznaczania środków prawie wyłącznie na budowę kolejnych połączeń drogowych (które przy sensownej polityce transportowej - obciążaniu kierowców faktycznymi kosztami ich zachowań komunikacyjnych) mogłyby się okazać przewymiarowane.

      Niestety można mieć wrażenie że ten zapis nie jest rozumiany ani wdrażany przez decydentów.

      Jakość jezdni ulicy Wileńskiej i Grodzieńskiej woła o pomstę do nieba.

      To samo można powiedzieć o ulicy Heweliusza - ale być może coś się tam zmieni po zakończeniu zabudowy "dziury wstydu" przed Domem Technika.

      • 2 2

  • Tak, po zatłoczonym chodniku w szczycie sezonu z dzieckiem, zastanow się co piszesz? Tamtędy chodzą akurat stada wycieczek wracających do autokarów, przejść jest czasem ciezko

    • 2 3

  • Kołobrzeska, Hallera i Centrum Gdańska

    Bardziej potrzebne ścieżki są na Kołobrzeskiej - DDR lub pas dla rowerów (oczywiście po remoncie tej dziurawej jezdni). Na Hallera przy Brzeźnie aż się prosi o DDR, a nie CPR z masą turystów i trasą rozwaloną przez korzenie drzew. Centrum ma tragiczne połączenie, dookoła DDR, a w samym mieście wszystko znika i trzeba się przeciskać po CPR, albo jezdnią - tragedia. Warto również pomyśleć o dłuższej trasie przez całe trójmiasto, bo przejechanie z Gdańska do Gdyni to katorga.

    • 5 1

  • droga rowerowa na ul kołobrzeskiej potrzebna od zaraz!

    • 6 0

  • (4)

    czekam na drogę rowqerowa w gdańsku glownym, bo poki co z przeróbki dostac sie w okolice dworca to koszmar.. a idzie jarmark... ani kładka ani okopowa nie da sie przejechac bez zsiadania z roweru w okolicy godzin 10-19

    • 11 3

    • (1)

      to sobie poczekasz podwala nie prędko zrobią.
      Grodzkie i Przedmiejskie powinny być zwężone i z pasami ruchu dla rowerów od dawna.

      • 5 0

      • Ta i zakorkowac całkiem miasto

        Dla jednego rowerzysty który pod krawężnik nie potrafi podjechać .

        • 0 9

    • Następny wariat

      Jak ty jeździsz na rowerze że ty zsiadać musisz ?

      • 1 3

    • Popieram!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum