• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej

Rafał Borowski
24 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pierwsi rowerzyści, który jadą nową drogą tuż po jej oficjalnym otwarciu. Pierwsi rowerzyści, który jadą nową drogą tuż po jej oficjalnym otwarciu.

Ma ok. 4,5 km, jest dwukierunkowa, a wzdłuż niej pojawił się zmodernizowany chodnik i elementy małej architektury, m.in. ławki, stojaki czy kosze na śmieci. W sobotnie przedpołudnie odbyło się oficjalne otwarcie nowej drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej, która biegnie wzdłuż ulic Turystycznej i Boguckiego . Koszt inwestycji wyniósł ok. 14 mln zł.



Jak często jeździsz na rowerze?

O planach budowy tej rowerowej autostrady informowaliśmy już w artykule z lipca 2014 roku. Inwestycja była planowana od wielu lat, ale jej realizacja opóźniała się ze względu na nieuregulowany stan prawny terenów, po których miała przechodzić. Ostatecznie, jej realizacja rozpoczęła się półtora roku temu, czyli zimą 2018 roku.

Oficjalne przecięcie wstęgi nowej drogi rowerowej, z udziałem władz miasta, nastąpiło w sobotę o godz. 9:30. Pierwsze sto osób, które przejechało się nową drogą otrzymało w prezencie pamiątkowe dzwonki.

Rozstrzygnięto również okolicznościowy konkurs na najładniej przystrojony rower, który wygrał 11-letni Krzyś Tomczyk i jego strażacki jednoślad. Warto jednak wspomnieć, że rzeczywiste zakończenie inwestycji nastąpiło wcześniej, a mieszkańcy i turyści mogą korzystać z jej uroków już od kilku dni.

Rowerowa autostrada na Wyspie Sobieszewskiej ma ok. 4,5 długości i biegnie wzdłuż ulic Turystycznej i Boguckiego. Została wyłożona specjalną mieszanką mineralno-asfaltową, która redukuje drgania i stawia mniejszy opór niż nawierzchnia z tradycyjnego asfaltu. Jej szerokość wynosi 3 m i umożliwia bezkolizyjny ruch dwukierunkowy. Wzdłuż drogi pojawiło się nowe oświetlenie, nasadzenia zieleni oraz elementy małej architektury - ławki, stojaki czy kosze na śmieci, zmodernizowano też chodniki i przystanki autobusowe. Krzyżówka ulic Turystycznej i Przegalińskiej została przebudowana na niewielkie rondo.

Nowa droga dla rowerzystów połączyła ze sobą dwa istniejące już odcinki, które znajdują się na przeciwległych krańcach Wyspy Sobieszewskiej. Pierwszy z nich znajduje się nieopodal mostu zwodzonego, łączącego wyspę z Wiślinką, a drugi nieopodal Przekopu Wisły. W ten sposób powstała trasa o długości aż ok. 7,5 km, która umożliwia niemal bezkolizyjny przejazd na dwóch kółkach z Sobieszewa do Świbna. Jednak co najważniejsze, rowerzyści zostali odseparowani od ruchliwej drogi wojewódzkiej nr 501, co niewątpliwie wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.

Inwestycja została zrealizowana pod nadzorem Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przez konsorcjum prywatnych firm Kruszywo sp. z o.o. oraz Bituminium sp. z o.o. Koszt budowy rowerowej autostrady na Wyspie Sobieszewskiej wyniósł ok. 14 mln zł. Jego część została pokryta ze środków programu unijnego "Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym". Pozostałe środki zostały wyasygnowane z budżetu miasta i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Zwycięzca konkursu na najładniej przystrojny rower - 11-letni Krzyś Tomczyk, który przyjechał na strażackim jednośladzie. Zwycięzca konkursu na najładniej przystrojny rower - 11-letni Krzyś Tomczyk, który przyjechał na strażackim jednośladzie.

Opinie (205) 10 zablokowanych

  • 4.5 km za 14 mln?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! (1)

    ?!?!?!?1?!?!?!?!?!?!?!?!?!?1

    • 2 1

    • Realizacja zamówienia obejmowała:

      budowę dwukierunkowej drogi rowerowej;
      2) przebudowę skrzyżowania ulic Turystycznej i ul. Przegalińskiej;
      3) budowę odcinków chodników;
      4) budowę peronów autobusowych;
      5) przebudowę zjazdów;
      6) budowę odcinków murów oporowych;
      7) zagospodarowanie wód deszczowych w niezbędnym zakresie wynikającym z budowy drogi rowerowej;
      8) budowę urządzeń organizacji ruchu /oznakowanie pionowe i poziome/;
      9) przebudowę i budowę oświetlenia drogowego;
      10) przebudowę lub zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia terenu tj.: kanalizacji sanitarnej, wodociągów, gazu, teletechniki, energetyki - w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji;
      11) usunięcie drzew i krzewów kolidujących z zakresem inwestycji;
      12) rozbiórkę odcinków istniejących jezdni;
      13) rozbiórkę obiektów kolidujących z inwestycją;
      14) przebudowę /regulację wysokościową wybranych ogrodzeń/ /bram/furtek do przyległych nieruchomości;
      15) wykonanie dodatkowego oznakowania trasy R10 jako trasy o znaczeniu międzynarodowym - w zakresie opisanym w dok. projektowej jako "orientacja 8 i 9";
      16) wykonanie nasadzeń zastępczych drzew.

      • 0 0

  • Rowerzysci jak zwykle niezadowaleni. Roszczeniowa, szowinistyczna grupa.

    • 0 2

  • Rowerowa Autostrada?

    A gdzie chodnik dla pieszych? bo jak na razie, nie maja innej opcji jak poruszać się po rzekomej "autostradzie". Taka autostrada, że co chwile trzeba mijać Januszy z parawanami, wyposażonych w cała armię dmuchanych flamingów i innych delfinów! Jak już buduje się autostradę to warto zadbać również o jakiś chodnik!

    • 1 0

  • (1)

    Wszystko fajnie tylko jak tam dojechać. Brak połączenia ścieżką z Gdańskiem. Szosą jechać z dziećmi wątpliwa przyjemność. Do bani.

    • 0 1

    • Bo dzieci

      to w ogóle wątpliwa przyjemność.

      • 1 1

  • Czy tylko ja (9)

    mam problem z tym że kawaleczek trasy rowerowej w Polsce kosztuje 15mln złotych? W Austrii adaptują części chodników i jezdni jako ścieżki rowerowe. Efekt? Nic nie płacą i mają ich pełno.

    • 38 33

    • U nas też adoptują chodniki jako ddr (2)

      Przychodzi urzędnik, stawia znak i już mamy ddr. Czasem gdy już te środki zawodzą, to jednak trzeba wybudować nową ddr. Urzędnik przeboleje, ale przynajmniej pokaże się w mediach.

      Gdybyś wiedział, ile kosztuje 5 km nowej jezdni dla pojazdów mechanicznych, to spadłbyś z konia.

      • 2 1

      • do kolegi wyżej

        może i kosztuje więcej ale płace podatek drogowy i "wykładam na tą drogę" a na "twoją" drogę rowerową zrzucamy się wszyscy....

        • 0 0

      • Ale powiedz, kto tego chce i z jakiego powodu uszczęśliwiają na siłę rowerzystów wmawiając im, że to dla nich?

        Ja tego g. nie chcę, protestuję przeciw temu g.nu!
        W tej chwili już tak udręczają ludzi na rowerach, że za chwilę rowerem nie da się jechać w wielu miejscach. Urzędnicze ... postkomunistyczne tworzą problem i rozwiązują za potężne pieniądze od d. strony.

        • 6 5

    • (4)

      wystarczy dopuścić ruch rowerowy wszędzie, gdzie chodnik jest odpowiednio szeroki.
      Kto chce i czuje się bezpiecznie na rowerze, niech jeździ jezdnią, a kto nie, niech jedzie chodnikiem. Niewiele zmienia to sytuację. Tu jednak chodzi o kasę.

      • 7 8

      • nie tylko o kasę (3)

        ale również poczucie bezpieczeństwa osob, które nie mają doświadczenia w jeździe szosowej a chcą korzystać z roweru wzdłuż dróg o dużym natężeniu ruchu kołowego.
        Tworzenie pasów do jazdy rowerem ma sens, ale nie we wszystkich przypadkach: gdy natężenie ruchu i prędkość rozwijana przez samochody jest duża, warto tworzyć drogi dla rowerów wyraźnie oddzielone pasem zieleni lub innym separatorem ruchu.

        • 6 0

        • (1)

          a o poczuciu bezpieczenstwa pieszych juz nie pomyslales? jak bylyby odseparowane to tak, u nas 95% z nich jest zintegrowana z chodnikiem i tworzy jego naturalne przedłużenie. w tym problem i bezsens.

          • 3 0

          • No właśnie w tym całym problemie nie idzie o niczyje bezpieczeństwo.

            Ostatecznie okazuje się, że rowerzyści naprawdę jeżdżący rowerem nie chcą takich rozwiązań, bo automatycznie narażają się na sprawy sądowe, ryzyka związane z ruchem pieszych, bo w końcu jak ci dziecko wbiegnie pod rower z chodniczka obok, to nie wiesz jakie będzie rozstrzygnięcie w sądzie. Równie dobrze jakiś imbecyl może stwierdzić, że mogłeś zachować się inaczej i twoja jest wina chociaż przepisy mówią inaczej. Mnóstwo jest takich patologicznych rozstrzygnięć.
            Są jakieś grupy staruchów i**otów, co za wszelką cenę zawłaszczają świat i organizują pod siebie, wnuczki, małe dzieci i nie obchodzi ich, że dzieciom do lat 10 nie wolno jechać drogą rowerową. Tylko ich poczucie bezpieczeństwa się liczy, a inne racje i prawo nie istnieją.
            Rowerzyści jeżdżący po kilka tys. km rocznie, codzienni, jacyś kolarze, stają się niewolnikami tych koncepcji i naprawdę nikogo nie obchodzi ich zdanie, bo na urzędach siedzą stare postkomunistyczne ...

            • 0 1

        • OK. Tylko powstająca infrastruktura okazuje się być dla takich ludzi z jakimkolwiek doświadczeniem - obciążeniem i antykomunikacją. No fajnie że jest, ale warto przywrócić stan prawny w którym nie ma jakiegoś przymusu korzystania.

          • 1 1

    • Tylko ci co nie rozumieją

      • 3 1

  • Re

    Ch d i kamieni k.Ciekawe ile poszło bokiem

    • 1 0

  • Droga rowerowa - tak dla jasności (3)

    Droga dla rowerów
    To jest droga dla rowerów - tak jest oznakowana - ten nowy odcinek czyli czarny asfalt. Dotychczasowe odcinki na Wyspie Sobieszewskiej to ciąg pieszo rowerowy rozdzielone kolorem kostki.

    Na tej nowej drodze rowerowej dopuszczony jest ruch pieszy zgodnie z Rozporządzeniem o ruchu drogowym. Dlaczego ? Ruch pieszy jest dopuszczony gdy wzdłuż drogi rowerowej brak chodnika a ulica nie posiada pobocza. Oba te warunki są spełnione. Zgodnie z Rozporządzeniem pieszy na takiej drodze musi ustąpić pierwszeństwa rowerom, tak jak musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom samochodowym na drodze samochodowej...

    • 2 0

    • (1)

      Oczywiście w teorii to droga dla rowerów.
      Ale w praktyce i tak mamy ciąg pieszo-rowerowy.

      • 1 0

      • i bardzo dobrze

        segregacja nie jest najlepszym sposobem zapewniania bezpieczeństwa ruchu

        • 0 2

    • Nie trzeba sięgać do rozporządzenia. Ustawa to reguluje w art. 11 ust. 4.

      • 1 0

  • 14 milionów ? (1)

    • 5 1

    • nakłady na drogi dla rowerów wykazują się najwyższymi wskaźnikami opłacalności inwestycji

      • 0 0

  • rowery na sciezke

    rowery na sciezke a nie do autobusu a pozniej chwalenie sie ze przejaechalam/em 100 km

    • 2 4

  • Bzdury

    Jaka autostrada??? Wąska ścieżka rowerowa ze ledwie można sie minąć. Jaki chodnik dla pieszych mieszkam tam ale żadnego chodnika nie widziałem. Ścieżka jest oznaczona tylko dla rowerów a w związku z tym ze nie ma chodnika to piesi powinni chodzić bardzo ruchliwa jezdnią.
    Mieszkaniec.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum