• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezwykły wyścig w centrum Gdyni

Rafał Borowski
22 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz, jakie rowery pojawią się niedługo na ulicach Gdyni

W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu odbył się w Gdyni niezwykły wyścig. Na krótkim odcinku ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni ścigali się użytkownicy dwóch rowerów: ręcznego - tzw. handbike'a - oraz towarowego - tzw. cargobike'a. Drobne z pozoru wydarzenie było zapowiedzią nowej usługi, z której gdynianie będą mogli skorzystać nieodpłatnie już w przyszłym roku.



Co sądzisz o pomyśle miejskiego systemu rowerów towarowych?

Przez ostatni tydzień obchodziliśmy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, zwany również Europejskim Tygodniem Mobilności. Związane z nim atrakcje opisaliśmy w osobnym artykule: Umiesz być mobilny bez samochodu?

Celem kampanii - organizowanej w krajach UE już od 2002 roku - jest zachęcenie mieszkańców miast do wybierania alternatywnych i ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy rowerem, korzystania z komunikacji miejskiej czy od niedawna współdzielonych samochodów.

Prezentacja dwóch rodzajów rowerów



W środowy wieczór na ulicy Starowiejskiej w centrum Gdyni zorganizowano niezwykły wyścig, który był jednym z elementów wspomnianej kampanii. Na krótkim, liczącym nie więcej niż 100 m odcinku, ścigali się użytkownicy dwóch rodzajów rowerów, które - przynajmniej na razie - nie są zbyt popularne. Mowa o tzw. handbike'u, czyli rowerze ręcznym oraz tzw. cargobike'u, czyli rowerze towarowym.

- Cargobike to rower z dużą przestrzenią bagażową z przodu. Rozróżniamy rodzaje dwu- i trzykołowe. Skrzynie bagażowe mają pojemność aż do 100 kg. Można w nich przewozić różnego rodzaju przedmioty, ale również dzieci, gdyż są wersje z ławeczkami i pasami bezpieczeństwa. Wszystkie modele są oczywiście wspomagane elektrycznie i umożliwiają jazdę do 25 km/h. Handbike to rower napędzany siłą rąk, w zależności od wersji użytkownik siedzi albo leży. To rowery stworzone przede wszystkim z myślą o niepełnosprawnych, ale tak naprawdę każdy może z nich korzystać - mówi Paweł Kimel z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, współorganizator zawodów.

Wyjątkowa wypożyczalnia



Niecodzienne zawody były tak naprawdę pretekstem do prezentacji wspomnianych rowerów i zademonstrowania ich zalet. Wydarzenie zostało przygotowana we współpracy z fundacją "Aktywnie do przodu!", która zajmuje się szeroko pojętą aktywizacją osób niepełnosprawnych. W tym miejscu warto wspomnieć, że to właśnie reprezentant fundacji na rowerze ręcznym zwyciężył uliczny pojedynek. Uczestnicy wydarzenia mogli się również dowiedzieć, że nie muszą kupować wspomnianego roweru, gdyż w Trójmieście istnieje już wypożyczalnia handbike'ów.

- Naszym wielkim osiągnięciem jest otwarcie otwarcie pierwszej w północnej Polsce i drugiej w całej Polsce wypożyczalni handbike'ów. Mieści się ona przy ul. Północnej 5 w Brzeźnie. Aby wypożyczyć rower, wystarczy do nas zadzwonić pod nr 605 366 356 i umówić się na przejażdżkę. Z handbike'ów korzystają przede wszystkim osoby trwale niepełnosprawne, ale zachęcamy również osoby tymczasowo borykające się z niepełnosprawnością nóg, np. po złamaniach czy operacjach - zachęca Michał Antoniuk, prezes fundacji "Aktywnie do przodu!".

Rowery towarowe będą do wypożyczenia



Już na początku przyszłego roku każdy chętny będzie mógł na własnej skórze - czy raczej nogach - przetestować zalety rowerów towarowych. Miasto Gdynia zakupiło już bowiem takie jednoślady i zamierza je udostępnić mieszkańcom.

- Gdynia bierze udział w projekcie unijnym, którego celem jest propagowanie rowerów towarowych. Od przyszłego sezonu rowerowego, celujemy w marzec lub kwiecień, gdynianie będą mieli do dyspozycji 10 takich rowerów. Będą mogły je wypożyczać zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy. Osoby prywatne będą mogły wypożyczyć rowery na okres od jednego do trzech dni, a przedsiębiorcy do czterech tygodni. Będzie to usługa zupełnie bezpłatna - zapowiada Kimel.

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • rowery towarowe będą oczywiście jeździć po drogach rowerowych i pieszych wraz z kolarzami (2)

    Nie dziwcie się więc, że widzicie kolarzy i normalnych rowerzystów na jezdni, gdyż korzystają z niej zupełnie legalnie!
    Jestem kierowcą, ale gdy jadę rowerem, nie widzę innej możliwości niż jazda jezdnią. Po tym czymś nie da się jeździć.

    • 26 10

    • zależy gdzie - jeśli DDR jest dość szeroka a rozwiązania skrzyżowań z jezdniami ulic poprzecznych (1)

      to na wielu drogach dla rowerów w Trójmieście jeździ się wieloma rodzajami rowerów zupełnie dobrze.

      W Gdyni oczywiście na razie jest wiele luk ciągłości sieci dróg dla rowerów, niepotrzebnie ich istnienie jest interpretowane jako źródło zakazu jazdy rowerem po jezdni, ale widać perspektywy poprawy: niedługo dojazd do bulwaru nadmorskiego z okolic stacji Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana będzie OK.

      To jest oczywiście tylko niewielki odcinek potrzebnej sieci ddr, ale ogólnie sytuacja się poprawia. Szkoda, że słabo się promuje ideę uspokajania ruchu, wzajemnego szacunku rowerzystów do pieszych na ddr i kierowców do rowerzystów na jezdniach ulic uspokojonego ruchu.

      • 0 0

      • Uspokajanie ruchu powiadasz?

        Mam wrażenie, że coś takiego nie istnieje. Przejedź się Świętojańską na kolarce, czyli w strefie "tempo 30", gdy nie ma tam zatoru, który uniemożliwia szybszą jazdę samochodów. Jak będziesz się spokojnie bujał 35, a nawet 40, to i tak cały sznur samochodów jadących za tobą cię tam wyprzedzi.
        Gdynia, to też zjazdy i podjazdy. Świetną rzecz zrobiono malując rowery na zjeździe z Małokackiej. Totalnie obniża to ciśnienie kierowców na próbę wyprzedzenia (nielegalnego zdaniem mitomanów), zjeżdżającego z dopuszczalną tam maksymalną prędkością roweru. Widzę, że zwiększa to bezpieczeństwo, bo najzwyczajniej obniża agresję z powodu przewidywania bezdyskusyjnej winy w przypadku kolizji.
        Niestety na Kieleckiej coś takiego nie istnieje, a szkoda. Tylko zjeżdżający autobus wymusza na większości kierowców zachowanie tam dop. prędkości. Nawet 60, to za mało.
        Wyprzedzenie roweru, to dla dużej części tzw. kierowców (sam jestem kierowcą), to misja, cel sam w sobie, zupełnie niezależny od prędkości i poziomu zagrożenia. Często tylko po to, żeby tylko wyprzedzić i hamować na zderzaku za sznurem samochodów, zmniejszając bezpieczny dystans rowerzysty od poprzedzających pojazdów. On oczywiście wierzy w to, że jak rowerzysta wjedzie mu w tej sytuacji, to nie będzie jego wina.
        Podjazd np. pod Kielecką?
        No cóż, tu się sprawdza, że wolno jadący rowerzysta może zostać tam uspokojony na maksa tzn. będzie się np. przeciskał za przystankiem pełnym ludzi, pokonywał kolejne krawężniki i zakręty, wjazdy, parkingi pod fryzjerem i weterynarzem. Szkoda, że nie ma na Kieleckiej jednokierunkowego pasa prowadzącego na ten asfaltowy trakt rowerowy i pieszy, ale na sam asfalt, z ominięciem przystanku i dalszych atrakcji. Co tam szkodziło puścić podjeżdżające rowery jednokierunkowym pasem? Możliwe, że g*wniarzeria tam zjeżdżająca nocą bez lampek, która traktowałaby ten łącznik jako zjazd na jezdnię, chociaż nadal jest to bezzasadne, a pozostaje totalnym utrudnieniem.

        • 2 2

  • Podatki (2)

    To już wiem gdzie kasa z podatków się marnuje :) kolejna dziura budżetowa do załatania :)

    • 12 3

    • wydatki na promocję korzystania z rowerów różnego typu

      wykazują najwyższe wskaźniki produktywności.

      Porozmawiamy za rok, po rowerolucji czyli zmianie w postrzeganiu rowerów w rok po wdrożeniu systemu rowerów metropolitalnych typu MEVO.

      • 0 2

    • Rozliczmy Gryzonia przy wyborach.

      • 4 2

  • Jesli pan urzednik (1)

    Twierdzi, ze "pojemność wynosi 100 kg" to gratuluje mu wiedzy z zakresu szkoły podstawowej. Nie dziwota, że takie głupoty wymyśla.

    • 8 3

    • odezwał się perfekcjonista, który ani nigdy sam błędu w życiu nie popełnił

      ani nie wybaczył nikomu trywialnego błędu w opisie rzeczywistości.

      Tylko gratulować dobrego samopoczucia (w które wątpię).

      • 1 3

  • Cyklogłupki znów w akcji. (2)

    Trójmiasto.pl jakieś monotematyczne ostatnio. Temat przewodni to tylko rowery to, rowery tamto... Jest tyle innych ciekawszych tematów. Czas chyba zmienić portal, bo nudne jest czytanie codziennie o problemach ped**arzy.

    • 10 6

    • najwięcej problemów mają zdaje się "trójpedalarze" jeśli trzymać się twojej nomenklatury

      jeżdżę albo Toyotą Hybrid (naturalnie automat, tylko pedał gazu i hamulca) lub rowerem.

      Promocja korzystania z rowerów po jezdni (po uspokojeniu ruchu) sprzyja poprawie jakości życia wszystkich mieszkańców.

      Być może jeszcze o tym nie wiesz, ponieważ uzależnienie mentalne od konwencjonalnego samochodu ogranicza wyobraźnię.

      • 3 3

    • Strasznie monotematyczne... gros o sprawach drogowych... a to jest Nadmorska Perełka

      Trójmiasto i jego atrakcje o których mało się pisze.

      • 3 3

  • Kiedy zdiz zajmie się naprawą dróg w Gdyni?? (4)

    • 47 2

    • naprawy trwają (1)

      być może nie przed twoim domem, pod zaparkowanym przed nim samochodem.

      • 0 2

      • Ciągle jesteś głupi i nic nie zapowiada zmiany tego stanu

        • 1 1

    • Ukochans unia

      Jak na nie pozyska środki

      • 0 2

    • Nie ma czasu

      wolimy kosić trawniki

      • 8 1

  • drogi (1)

    Parkingi dla Gdyni Panie Prezydencie

    • 11 3

    • parkingi dla rowerów oczywiście

      Wielopoziomowe/podziemne parkingi dla samochodów w centrum miasta jeśli są płatne zwykle stoją puste, ich budowa jest kosztowna i zwiększa korki na dojazdach do centrum.

      • 1 0

  • WOW :O !! (1)

    I pędzi taki jednopasmówką z podwójną ciągłą pod górę do mnie mroźną i śnieżną zimą żeby dowieźć 20 europalet

    zaje***cie :) !

    czyli jak dopłynie moje zamówienie, nie będę musiał dzwonić po ciągnik siodłowy tylko po rowery, każdy bierze jedną paletę i DZIDA !!

    • 14 4

    • zieew

      przeginanie już się opatrzyło - jest po prostu nudne

      • 1 2

  • Pomysł jest ze wszech miar godny pochwalenia, ale (4)

    nie w Gdyni! DO tego musi być super dobra i przemyślana sieć ścieżek. Przypominam, że jeżeli nie ma ścieżki, a prędkość aut na drodze jest taka, jaką dopuszcza sięw mieście, to rower MOŻE poruszać się drogą. Co to znaczy dla aut - dośpiewajcie sobie sami...

    • 10 4

    • (1)

      A pod górkę autobusem

      • 0 1

      • lub rowerem cargo wspomaganym elektrycznie

        może być zwykły rower sieci MEVO

        O tym nie pomyślałeś?

        Taki wariant niedługo nabierze aktualności.

        • 0 1

    • podaj źródło prawne bredni, które wymyśliłeś (1)

      Jeżeli chodzi o limit prędkości, to rowery mogą poruszać się po wszystkich drogach za wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad!
      Poza tym rower z zasady zawsze jest przeznaczony do poruszania się jezdnią!

      • 2 5

      • A w Śródmieściu Gdyni obowiązuje strefa tempo 30

        • 1 0

  • to już (20)

    ładnie w UM Gdynia odlecieli

    • 81 17

    • nikt nie dodał (14)

      że na ten bezsens wydano ponad 100 000 PLN

      • 74 14

      • (7)

        Bezsensem są trole na forum, jak długo portal będzie je torelowal?

        • 11 15

        • darmowe trolle nic nie kosztują (6)

          dodają kolorytu i są elementem forum
          portal cieszy się z klików, a trolle generują traffic
          ale kasa z pieniędzy miasta na te wynalazki to marnotrawstwo-jakby był popyt na usługi rowerów cargo to prywatny firmy by je świadczyły

          • 5 9

          • Popyt będzie (5)

            jak nie wjedziesz do miasta swoim śmierdziuchem, z powodu zakazu. Wtedy będziesz szukał roweru, którym coś przewieziesz.

            • 6 9

            • Skąd ten pomysł? (4)

              Że tylko zamiejscowi jeżdżą samochodem? Mieszkańcy Gdyni też miewają własne samochody. Skończysz szkołę, pójdziesz do pracy, może też będzie cię stać na samochód.

              • 8 5

              • Racja, nowi mieszkańcy centrum, Portova, Waszyngtona, Batorego,

                na pewno będą wjeżdżali do swoich apartamentowców samochodami, a współmałzonek samochodem firmowym będzie parkował na ulicy. Chcecie zabronić wjazdu do miasta, a budujecie coraz więcej mieszkań dla bogaczy i na wynajem. Im nie tego zabronicie.

                • 2 0

              • Stać na samochód? (1)

                Przebudź się gamoniu, jest 2018 rok. W tym kraju, jak i na tzw. zachodzie, przyzwoity rower jest droższy od starszego, całkiem sprawnego jeszcze samochodu.

                Ci bardziej ambitni i majętni rowerzyści kupują rowery w cenie najtańszego, ale nowego auta.

                • 3 2

              • rowery zwykle kupują mieszkańcy a nie "rowerzyści"

                osoba jadąca rowerem to zwykła mieszkanka lub mieszkaniec, rowerzystą się bywa, tak jak pieszym lub kierowcą, mieszkańcem się jest.

                Tylko ograniczeni wyobraźnią twierdzą, że "plemiona" rowerzystów i kierowców nie mają żadnych elementów wspólnych i nigdy się nie pogodzą.

                • 1 0

              • Nie interesuje mnie opinia trolla.

                • 4 3

      • Jak już piszesz, to całą prawdę... (3)

        Przynajmniej 85% dała UE i te pieniądze nie można było dać na co innego, bo taki projekt powstał na poziomie unijnym, a Gdynia do niego przystąpiła. Więc ciesz się, że miasto jest aktywne i pozyskuje środki unijne.

        • 5 7

        • (2)

          Ale 15 procent poszło z kasy miasta no coś co jest generalnie słabym pomysłem...

          • 6 5

          • promowanie korzystania z rowerów i rowerów typu cargo

            jest dla miasta jednym z najlepszych pomysłów na poprawę jakości życia wszystkim.

            Jazda samochodem powoduje raka w organizmach osób kierujących, ich pasażerów oraz wielu innych mieszkańców miasta.

            • 1 1

          • A na czym polega słabość tego pomysłu?

            Niech zgadnę, ty wraz z kilkoma, może kilkunastoma frustratami nie lubicie rowerów i rowerzystów, więc pomysł jest słaby.

            • 4 2

      • Szczurek szasta jak zwykle publiczna kasą!

        • 14 13

      • za te pieniądze można byłoby zrobić kilka ułatwień dla niepełnosprawnych

        Gdynia to trzeci świat dla ludzi na wózku.

        • 14 10

    • pomysł szczura:))) (1)

      • 10 9

      • Jeżeli to jest pomysł prezydenta Szczurka, to znaczy że zaczyna coś kojarzyć o dobrym zarządzaniu miastem

        najważniejsze, by korzystał z dobrych doradców i był otwarty na nowe pomysły.

        Prezydent miasta nie musi być ekspertem od inżynierii ruchu drogowego, ważne, by rozumiał dobre pomysły na miasto - tak jak zarząd miasta Kopenhaga, który posłuchał Jana Gehla i wyprowadził miasto na czoło rankingów jakości życia miejskiego.

        • 1 0

    • Edzio ty byś mógł na swoim wózku się poscigac... oczywiście jakbyś był trzeźwy

      • 4 3

    • Coraz glupsze pomysły szczurka. (1)

      • 16 9

      • eh Edzio, dno te twoje wpisy

        dno

        • 5 5

  • (1)

    Czas na powołanie Spółdzielni Pracy im. Borów Tucholskich. Dla wspomożenia ekomobilności...

    • 4 1

    • powołaj ją sam - może na tym zarobisz i dasz innym zarobić.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum