• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę

Maciej Korolczuk
1 września 2023, godz. 10:00 
Opinie (164)
Jedna pętla wokół dzielnicy ma 4,2 km. W sumie do pokonania jest 25 okrążeń, co ma dać łącznie 105 km. Jedna pętla wokół dzielnicy ma 4,2 km. W sumie do pokonania jest 25 okrążeń, co ma dać łącznie 105 km.

W sobotę nad ranem w Nowym PorcieMapka odbędzie się nietypowa impreza kolarska. Mieszkańcy dzielnicy i wszyscy chętni (wstęp wolny) pojadą w sztafecie rowerowej dookoła dzielnicy. Chcą przejechać ponad 100 km, by zwrócić uwagę władz miasta na konieczność przywrócenia połączenia promowego dla pieszych i rowerzystów między Nowym Portem a Wisłoujściem.



Czy prom Wisłoujście powinien wrócić?

- Ideą wydarzenia jest zasygnalizowanie potrzeby uruchomienia letniej przeprawy promowej Nowy Port - Wisłoujście - informują organizatorzy kolejnej już edycji "wyścigu" dookoła Nowego Portu.
Impreza wyścigiem jest tylko z nazwy, bo nikt z nikim się na niej nie ściga. Pomysłodawcom i organizatorom peletonu bardziej chodzi o zabawę i ruch na świeżym powietrzu, ale też integrację sąsiedzką i działanie we wspólnej sprawie, a więc zwrócenie uwagi władz miasta na konieczność przywrócenia - choćby tylko w sezonie letnim - połączenia promowego między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.



Prom Wisłoujście przed powstaniem tunelu pod Martwą Wisłą służył nie tylko kierowcom, ale też rowerzystom i pieszym. Mieszkańcy od lat zwracają uwagę, że mała jednostka powinna wrócić właśnie na potrzeby tych drugich. Prom Wisłoujście przed powstaniem tunelu pod Martwą Wisłą służył nie tylko kierowcom, ale też rowerzystom i pieszym. Mieszkańcy od lat zwracają uwagę, że mała jednostka powinna wrócić właśnie na potrzeby tych drugich.

Przypomnienie obietnic wyborczych



Mieszkańcy zwracają uwagę, że w ostatnich latach ta potrzeba jeszcze wzrosła. Twierdza Wisłoujście przechodzi modernizację, na Westerplatte ma wkrótce powstać nowe muzeum, a po stronie Nowego Portu - nowy park na Szańcu Zachodnim, który obecnie przechodzi remediację gruntu. Ponadto w miejscu, gdzie cumował prom, za kilka lat ma powstać atrakcyjna przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa, a więc plac Nadwodny.

- Do dziś zdarzają się turyści na rowerach szukający przeprawy przez Martwą Wisłę, bo nawigacje czy przewodniki, którymi dysponują, wskazują im, że nadal jest to możliwe. O tym, że jest inaczej, przekonują się dopiero, gdy spotkają mieszkańca, który opowie im o likwidacji promu Wisłoujście i konieczności nadłożenia drogi - albo autobusem przez tunel, albo rowerem przez centrum miasta - mówi nam jeden z mieszkańców.

Cel 105 km, ale może być więcej



W ubiegłym roku sztafeta pokonała 250 km (z okazji 250. rocznicy powstania Nowego Portu). W tym roku dystans 105 km wyznaczyła 105. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości.



- Ale nie ograniczamy się - zastrzega pan Wojciech, organizator Tour de Nowy Port. - Niewykluczone, że będziemy jeździć dalej, może nawet powtórzymy ubiegłoroczny wynik. Nie kilometry są najważniejsze, ale dobra zabawa i działanie w słusznej sprawie. Chcemy przypomnieć niektórym radnym obietnice wyborcze sprzed kilku lat, że prom wróci do Nowego Portu.
Każda sztafeta będzie startować z miejsca, gdzie pływał prom Wisłoujście. Każda sztafeta będzie startować z miejsca, gdzie pływał prom Wisłoujście.

Smartfon z aplikacją zamiast pałeczki



Przejazd odbędzie się w formule sztafety. Z tym że rolę pałeczki będzie pełnił smartfon z włączoną aplikacją liczącą przejechane kilometry.

Trasę wyznaczono pętlą z dawnej przystani promowej Wisłoujście przez ul. Starowiślną, Na Zaspę, Zamkniętą, Oliwską i Wyzwolenia. Jedna pętla ma ok. 4,2 km, a jej pokonanie nie powinno zająć jednej osobie więcej niż kwadrans. Co ważne, w sztafecie może wziąć udział każdy chętny (wstęp wolny).

Łącznie jest do pokonania 25 pętli, co powinno zająć ok. 6 godzin. Początek imprezy w sobotę, 2 września, o godz. 4:00.

Wydarzenia

Tour de Nowy Port (1 opinia)

(1 opinia)
bieg

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Stare dobre czasy... (10)

    kiedy Ferra (mała łajba dla pieszych i rowerów) kursowała co pół godziny a prom samochodowy co godzinę. To było w tej bidnej Polsce. Dziś w epoce pławienia się w bezużytecznym luksusie miasta na ten wydatek już nie stać.

    • 66 4

    • (1)

      z pamiętnika marksisty.

      • 4 19

      • racz zauważyć

        że ani słowem nie wspomniałem o polityce tylko wskazuję wyłącznie na konkretne zdarzenie transportowe i do niego nawiązuję swoje spostrzeżenie. Ty natomiast o dziwo masz wyjątkowo ciekawe skojarzenia...

        • 12 2

    • popyt-podaż (2)

      prosta ekonomia

      • 1 10

      • W dużych miastach to prawo tak nie funkcjonuje

        Weź dla przykłady ZTM - jest dotowany, sztukę i rozrywkę - jest dotowana, muzea - to samo, zabytki... długo by wymieniać. Myślę, że chodzi o coś zupełnie innego.

        • 7 0

      • nawet papugę można nauczyć ekonomii: wystarczy, by poznała słowa popyt i podaż

        Warto jednak sięgnąć głębiej i poznać różnicę między pojęciem ceny (która nie zawsze jest ceną równowagi i nie zawsze umożliwia pokrycie poniesionych kosztów, zwłaszcza jeśli wielkość popytu przy niej nie jest wystarczająca) a pojęciem "skłonności do płacenia" (ang.: willingness to pay) to może lepiej wyjaśni problem sensowności finansowania promu z funduszy publicznych.

        • 3 0

    • jest tristar, zaraz będzie mewo

      to się liczy

      kilkaset milionów psu w d

      • 4 0

    • Jest dokładnie odwrotnie (1)

      Tej "bidnej" Polski nie było stać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Musiały wystarczyć dwa stateczki. W ostatnich latach funkcjonowania promu, kolejki były takie, że często opłacało się jechać na około, niż czekać. No i w nocy, soboty i niedziele nie było możliwości przeprawy.

      • 1 3

      • Ferra kursowała także nocą, co godzinę. Sam nią pływałem.

        Wtedy tunel? Po co, jak w całej Polsce było tylko 2.5 mln samochodów. Dla picu? Dzisiaj mamy zarejestrowanych ok. 30 mln samochodów więc jest niezbędny a i tak co mi po tym tunelu jak pieszo czy rowerem nie skorzystam bo tylko czasami, o niewygodnych mi porach są autobusy?

        • 4 0

    • Nowa Letnica

      Kolejka SKM też była.Reaktywacja będzie,czy robimy sztafetę rowerową o 4 rano?

      • 0 0

    • Co port zrobił dla dzielnicy NP ?

      W Nowym Porcie ulice zniszczone przez transport portowy,powietrze zatrute miałem węglowym z portu.Na wyremontowanych nabrzeżach będących własnością portu hula wiatr i roznosi pył węglowy na dzielnicę.

      • 0 0

  • Jest kilkaset tys. zł na promocję filmową miasta i dka Wałesy

    Na złote rydwany itd, a na prom nie ma

    • 16 1

  • To na nic

    Pisać to wy sobie możecie, to trzeba odpowiedniej osobie do kieszeni "przemówić" wtedy temat ruszy albo pogonić dzisiejszych gdańskich gaulaiterów

    • 11 1

  • obiecują przed wyborami wszystko, a realizacja później zerowa. Niedługo kolejne wybory będzie festiwal obietnic....i to ma wam wystarczyć.

    • 11 0

  • Nie potrzebna inwestycja. Masz rower to pedałuj. Może jeszcze linie lotnicze na hel dla rowerzystów.

    • 2 18

  • Prom w Nowym Porcie

    Prom powinien pływać przez cały rok.

    • 13 2

  • Po co im prom??? (1)

    Mają przecież tak bardzo potrzebny i oczekiwany Rydwan Gdański i Kunszt Wodny.

    • 8 2

    • Urzędnicy wiedza lepiej co potrzebne mieszkancom

      • 0 1

  • pytek

    Kacper Płażyński to kolega Meizy czy Kukiza ??

    • 3 4

  • (1)

    Odnoszę wrażenie że miasto działa na szkodę mieszkańców. Mevo, przejścia naziemne, fala, coraz wyższe podatki i opłaty. Znamienne że saur mógł podnieść cenę raz w roku a jak przejął wodociągi urząd miasta to zarządzali natychmiast podwyżek 2 razy w roku. Oj pani dulkiewicz nie panuje pani nad porządkiem a ludzi ma pani głęboko gdzieś. Polityką nas pani nie nakarmi i głupawymi tekstami. Liczą się konkrety. Ludzie mają pani dość

    • 12 2

    • ciekawe, czy takie trolle biorą pieniądze, czy piszą takie teksty za darmo?

      MEVO nie jest działaniem na szkodę mieszkańców, czego prostym dowodem jest to, że poprzednia edycja tego projektu cieszyła się bardzo wysokim zainteresowaniem mieszkańców.

      • 0 2

  • (1)

    Grali prom powinien być darmowy jak promy na Wiśle i Dunajcu w niektórych miastach. Ew. Symboliczną opłatą bo jak miasto uruchomi taki prom to bilety będą po 25 PLN jako atrakcja turystyczna. Coś jak wycieczki do przekopu jedyne źródło dochodu z tej cudownej inwestycji

    • 41 15

    • W karcie mieszkańca Gdańska miał być 1 przejazd darmowy tramwajem wodnym.Czy korzystacie?

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum