• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • Wchodzę bo nielegalne wyścigi passatem

    Czytam a chodzi o nielegalnym guziki rowerem :( eh eh

    • 0 0

  • czy ten smieszny doktor jest prawnikiem by rozstrzygac kwestie prawne? Nie jest.... (3)

    przestancie wiec jatrzyc i publikowac takie bzdety produkowane przez maniaka jazdy na rowerze. Margines niech pozostanie marginesem, nawet jesli jest doktorem.....

    • 12 3

    • (2)

      Tylko, że to właśnie margines jest zazwyczaj najmądrzejszy i najbardziej kumaty. Chyba nie sądzisz, że decyzje większości są lepsze i mądrzejsze? Wystarczy zobaczyć jakie programy w TV i filmiki na yt, mają największą oglądalność, aby zdać sobie sprawę, że większość to d3bile.

      • 1 6

      • szczegolnie margines spoleczny

        • 0 1

      • tylko ty jeden madry

        • 2 1

  • (6)

    "Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne" - dla pieszych też nie, ale jakoś nikt nie płacze. Rowerzyści chcieliby chyba mieć ciągle zieloną falę i pierwszeństwo w każdym wypadku.

    • 51 10

    • (5)

      to proponuje je dla kierowców tez montowac. tak dla rownowagi

      • 9 6

      • Cóż za bzdurny argument (2)

        Przestań go powtarzać bo ośmieszasz siebie i przy okazji wszystkich rowerzystów. Żeby wcisnąć przycisk nie musisz zasiadać z roweru. Serio, mi się jakoś udaje wcisnąć bez zsiadania. Kierowca musiałby wysiąść, zamknąć samochód, pójść, wrócić... Nie ma możliwości pojechania pod sam przycisk.

        • 3 5

        • to wciskaj w Sopocie

          Gdzie zazwyczaj ten przycisk jest po przeciwnej stronie drogi dla pieszych i rowerów - i nie masz możliwości jego naciśnięcia bez złamania prawa lub wyłączenia się z ruchu ;)

          • 1 0

        • ale musisz się baranie zatrzymać

          • 2 2

      • (1)

        Kierowcy mają swoje detektory, jak nie podjadą do linii zatrzymań na czas to też nie dostaną zielonego a więc sytuacja podobna jak z pieszymi.

        • 3 4

        • no to pieszym też takie detektory założyć palancie w Warszawie są fotokomórki nad uczęszczanymi przejściami

          • 3 1

  • Stan Lee umarł! (1)

    A wy mi tu o jakichś przyciskach? To tak an serio? Dyskryminacja? W d się wam poprzewracało od tej dyskryminacji! Wasz poziom głupoty jest dyskryminacją całej ludzkiej rasy! Won na marsa!

    • 32 8

    • Popieram !!!

      • 2 2

  • Ja wam mówię

    Gdynia, miasto prowizorka. Inwestycja za dziesiątki milionów okazuje się bublem.

    • 3 2

  • To już jakiś zajob....

    Proponuję opisanie kolejnego przykładu dyskryminacji: ulice są znacznie szersze od ścieżek rowerowych i chodników - koniecznie trzeba to wyrównać...

    • 13 1

  • Przycisk - mniej spalin

    Płynny ruch bez niepotrzebnego zatrzymywania się przed pustym przejściem, w miejscach mniej uczęszczanych, to mniej nowotworów w trójmieście.
    Sekundniki= płynny ruch = mniej spalin
    Oraz powrót do "migających" żółtych świateł w nocy- poza głównymi arteriami.

    • 9 2

  • problem z 4 liter

    w sumie to dobrze, że tylko takie problemy mają

    • 3 4

  • Kierowca

    My też chcemy przycisków

    • 7 0

  • należy dodać,

    że buspasy w tym wypadku to wał mający na celu wyciągnięcie kasy z Unii na naprawę nawierzchni, chodników, DDR, i nic więcej.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum