• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • cisną mi się na usta słowa na temat tych głupot powyżej. Ludzie zastanówcie się czy wolicie być rozjeżdżani na zielonym bo kierowcy będą mieli na światła wylane, czy lepiej mieć zielone na zadanie.

    • 0 0

  • Ciekawe

    ... miasto modernizuje drogi - źle
    ...miasto nie modernizuje dróg - źle
    nic nie rozumiem skoro zatrzymanie roweru jest takim wyczynem to może wprowadźmy prawo jazdy na rower i normalne przeglądy tych pojazdów.
    A tak przy okazji. Jest już jesień, szaruga to codzienność, trochę deszcz pada może by tak pan prezes i dr namówił rowerzystów do oświetlenia swoich pojazdów.

    • 1 0

  • autor oszalał

    może autor zaprzestał by szczucia pieszych na kierowców, rowerzystów na wszystkich. W czym problem by rowerzysta się zatrzymał??? Ma udowodnić, ze jest najszybszy?? Autor sprawia wrażenie że nic mu się nie podoba. Mi się nie podobają ścieżki dla rowerzystów wzdłuż dróg o parametrach i kosztach budowy drogi. To wygląda jak drogi dla inteligentnych inaczej, służy niewielu a płacimy wszyscy.

    • 2 1

  • Serio? Przycisk to problem? (3)

    Jestem kierowcą, rowerzystka i pieszym i uważam, że przyciski to bardzo dobre rozwiązanie.
    Szukanie dziury w całym.

    • 25 9

    • Wychowałeś się w świecie gdzie auto jest Bogiem (1)

      Sam nie rozumiałem jak można bez auta zanim nie pomieszkałem na zachodzie w mieście gdzie tępili się ruch indywidualnych aut. Miasto ciche, czyste i bezpieczne. Nie wiem czemu my w Polsce musimy sobie taki samochodowy kibel tu robić, brak samochodów to najlepsze co może spotkać nasze miasta

      • 0 4

      • ach ten zachód, taki bogaty, światowy, wszystko w nim lepsze...

        • 1 0

    • bo jesteś w 99% kierowcą, rzadko chodzisz pieszo i sporadycznie wsiadasz na rower. pewnie dlatego

      • 8 5

  • Zdumiewające teksty z artykułu (2)

    "Przycisk żebraka. Jeżeli osoba nie zdąży wcisnąć przycisku to musi czekać na następny cykl świateł". Hmm.. A jak nie ma tego przycisku i osoba nie zdąży przejść na zielonym to co? Powinna poczekać na następny cykl świateł czy może leźć na czerwonym? Ciekawy problem

    • 13 6

    • (1)

      Nie rozumiesz, bo pewnie nie jesteś pieszym i wozisz się swoim passatem w gnoju. Już tłumaczę. Jak nie zdążysz wcisnąć przycisku na czas, to stoisz na czerwonym, mimo że ruch samochodowy __równoległy__ do przejścia dla pieszych ma zielone. Gdyby nie było przycisku i nie zdążyłbyś na swoje zielone, to owszem, stoisz na czerwonym, ale ruch __równoległy__ samochodowy też ma czerwone, a zielone ma ruch prostopadły do przejścia.

      • 4 5

      • Ale co to zmienia?

        I tak stoisz na czerwonym i tak. Więc?

        • 1 0

  • Jak ich nie stać na samochód (2)

    to niech czekają na przejściach.

    • 9 10

    • Tak bardzo polski komentarz (1)

      • 0 1

      • W stylu rower-raków

        • 1 0

  • Kult samochodu. Coraz bardziej tandetna puszka na czterech koła stoi na ołtarzyku konsumpcji. (1)

    Truje, utrudnia, izoluje od społeczeństwa, marnotrawi zasoby. Módlcie się dalej do blaszanego bożka.

    • 9 17

    • Kult roweru. Coraz bardziej roszczeniowi użytkownicy na dwóch kołach stoją na straży "dobrostanu mieszkańców miast"

      Panoszy się wszędzie, utrudnia, rozpędza pieszych, marnotrawi zasoby. Módlcie się dalej do aluminiowego bożka.

      • 2 0

  • (2)

    Wprowadzić talony i przydziały na samochody. To najlepszy sposób na pozbycie się tej zarazy jaką są kierowcy

    • 4 9

    • Zabrali ci prawo jazdy czy nie potrafiłeś zdać egzaminu? (1)

      • 5 2

      • Nigdy nie podszedł bo jest za głupi.

        • 1 0

  • Ja bym zrobił odwrotnie (3)

    Dla pieszych zielona fala a dla kierofczyków przycisk. Może wtedy zrozumieją.

    • 12 26

    • (2)

      Jedno pytanie z jakiej wsi przyjechałeś/aś ???

      • 3 3

      • Z Kopenhagi (1)

        • 1 2

        • To wracaj z powrotem.

          • 1 0

  • (1)

    Ja jestem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine
    A teras jeszce kazą przyciskać. To dyskryminacja.

    • 6 21

    • Za tą prześmiewczą pastę masz ode mnie zawsze plusa :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum