Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni
W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego . - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.
Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.
Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?
Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości
- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Społecznicy: to niezgodne z prawem
Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.
- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.
- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.
Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"
W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.
Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.
- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.
Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni
Odcinki buspasów w stronę centrum:
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
Opinie (385) 9 zablokowanych
-
2018-11-13 09:11
A ja jestem za przyciskami. Tylko tymi "inteligentnymi".
Które tworzą cały system z pętlami n jezdni i jak "widzą że nic nie jedzie , to zielone zapala się natychmiast. A jak jest duży ruch to i tak trzeba by swoje odstać, więc nic się nie traci a zyskuje leprze (nie mylić z całkowitym) bezpieczeństwo.
- 5 1
-
2018-11-13 08:15
(1)
Przyciski i kierowcy to największe zło które należy wytępić
- 4 10
-
2018-11-13 09:08
Pierwszy wypadek śmiertelny związany z samochodem:
Zobaczywszy samochód ksiądz zmarł na serce bo sądził, że zobaczył diabła. Uważaj, bo ci żyłka pęknie!
- 1 1
-
2018-11-13 07:59
Przecież te przyciski nie działają. Wciśniesz czy nie czekasz tyle samo. (2)
Są kraje, w których obywatele traktowani są poważnie i sami mogą oceniać ryzyko i je podejmować. Można tam przechodzić na czerwonym świetle jeżeli nic nie jedzie. Ale my w naszym własnym kraju jesteśmy traktowani przez "nasze" władze jak niepełnosprawni umysłowo d**ile.
- 18 5
-
2018-11-13 09:03
Bo właśnie tacy jesteśmy.
I udowadniamy to każdego dnia.
- 3 2
-
2018-11-13 08:51
Przejdź przez Morską w godzinach szczytu. Zapraszam. Grunt to opowiadać głupoty.
- 4 5
-
2018-11-13 08:58
Centrum Gdyni posiekane pasami dla rowerów, a teraz jeszcze marudzą na przycisk
Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia to organizacja wymuszająca na urzędnikach ścieżki rowerowe, które nieraz zagrażają życiu i zdrowiu rowerzystów. Zerknąć wystarczy na centrum Gdyni, gdzie ścieżki są wymalowane na ulicach, nieraz prowadzą pod prąd na ulicach jednokierunkowych. Dla mnie to absurd i paranoja. Sam jeżdżę na rowerze, ale wolałbym jeździć normalnie prawą stroną jezdni w centrum w kierunku,jak pojazdy samochodowe, a nie pod prąd, czy jakimiś ścieżkami. Co do przycisku na Morskiej, to bardzo dobra decyzja, udrożnienie ulicy Morskiej jest istotne, bo to główna arteria miasta. A to, że piesi i rowerzyści sobie poczekają minutę , czy dwie na zielone światło, to żaden problem. I na pewno nie jest to niebezpieczne rozwiązanie, jak sugeruje niezadowolony prezesik SRG. Za te wymuszenia ścieżek rowerowych wymalowynych w centrum Gdyni powinien ktoś odpowiedzieć, bo są one niebezpieczne. Nie wspomnę o notorycznych sytuacjach przejazdu przez rowerzystów przez przejścia dla pieszych - to jest nagminne i niebezpieczne. Sam miałem tylko w tym roku kilkanaście takich sytuacji, a jak otwieram okno i krzyczę do rowerzysty , że to przejście dla pieszych, to jest zdziwiony. Może tak SRG zrobi na własny koszt kampanię, że przez przejście dla pieszych rower się przeprowadza ???
- 24 7
-
2018-11-13 08:43
Bicie piany to mało powiedziane. Teksty w stylu "piesi będą prosić o przejście" jest już tak żenująca manipulacją że szkoda nawet na to słów.
- 17 5
-
2018-11-13 08:42
gdynia
wprowadzic przyciski błyskawicznego zielonego swiatła dla pieszych a przede wszystkimma dla rowerzystów zeby bron boze taki delikwent nie musiał sie zatrzymac bo mu korona sory kask z głowy spadnie
- 17 4
-
2018-11-13 08:36
A ja się czuję poniżany i dyskryminowany
gdy muszę czekać na zielone światło - 'swiatlo żebraka'. Poniżany tym jestem w każdym wcieleniu - czy to pieszego, czy rowerzysty czy też kierowcy. Normalnie nie da się żyć...
- 10 4
-
2018-11-13 08:27
Jeszcze brakuje na forum konstruktywnej opini
Tego głąba co posze o blachosmrodach
- 9 1
-
2018-11-13 08:22
po drugiej stronie przejscia powinien byc przycisk odwolujacy, w stylu "dobra, juz niewazne"
nieraz - glownie wieczorem przy malym ruchu - naciskam przycisk i czekam .. czekam .. czekam .. i w koncu - nic nie jedzie, to przechodze, jestem juz dosyc daleko gdy slysze jak auta hamuja, bo dopiero teraz dostaly czerwone - a ja - zielone.
- 20 0
-
2018-11-13 07:44
Piraci rowerowi. (2)
Przepisy tego niestety nie przewidują, ale przed takimi przejściami powinne być wyrysowane linie warunkowego zatrzymania. Cylliści wpadaj na nie jak idioci z dużą prędkością, ograniczenia ich nie dotyczą. No i dodatkowo tablice rejestracyjne dla rowerów.
- 34 12
-
2018-11-13 08:16
Zniszczyć każdego kto jest kierowcą bo kierowcy to bandyci i zbrodniarze a także potomkowie trzeciej rzeszy
- 2 4
-
2018-11-13 07:48
jak mają pierwszeństwo to po co linie warunkowego zatrzymania?
prawko w chipsach znalazles?- 8 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.