• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • A ja jestem za przyciskami. Tylko tymi "inteligentnymi".

    Które tworzą cały system z pętlami n jezdni i jak "widzą że nic nie jedzie , to zielone zapala się natychmiast. A jak jest duży ruch to i tak trzeba by swoje odstać, więc nic się nie traci a zyskuje leprze (nie mylić z całkowitym) bezpieczeństwo.

    • 5 1

  • (1)

    Przyciski i kierowcy to największe zło które należy wytępić

    • 4 10

    • Pierwszy wypadek śmiertelny związany z samochodem:

      Zobaczywszy samochód ksiądz zmarł na serce bo sądził, że zobaczył diabła. Uważaj, bo ci żyłka pęknie!

      • 1 1

  • Przecież te przyciski nie działają. Wciśniesz czy nie czekasz tyle samo. (2)

    Są kraje, w których obywatele traktowani są poważnie i sami mogą oceniać ryzyko i je podejmować. Można tam przechodzić na czerwonym świetle jeżeli nic nie jedzie. Ale my w naszym własnym kraju jesteśmy traktowani przez "nasze" władze jak niepełnosprawni umysłowo d**ile.

    • 18 5

    • Bo właśnie tacy jesteśmy.

      I udowadniamy to każdego dnia.

      • 3 2

    • Przejdź przez Morską w godzinach szczytu. Zapraszam. Grunt to opowiadać głupoty.

      • 4 5

  • Centrum Gdyni posiekane pasami dla rowerów, a teraz jeszcze marudzą na przycisk

    Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia to organizacja wymuszająca na urzędnikach ścieżki rowerowe, które nieraz zagrażają życiu i zdrowiu rowerzystów. Zerknąć wystarczy na centrum Gdyni, gdzie ścieżki są wymalowane na ulicach, nieraz prowadzą pod prąd na ulicach jednokierunkowych. Dla mnie to absurd i paranoja. Sam jeżdżę na rowerze, ale wolałbym jeździć normalnie prawą stroną jezdni w centrum w kierunku,jak pojazdy samochodowe, a nie pod prąd, czy jakimiś ścieżkami. Co do przycisku na Morskiej, to bardzo dobra decyzja, udrożnienie ulicy Morskiej jest istotne, bo to główna arteria miasta. A to, że piesi i rowerzyści sobie poczekają minutę , czy dwie na zielone światło, to żaden problem. I na pewno nie jest to niebezpieczne rozwiązanie, jak sugeruje niezadowolony prezesik SRG. Za te wymuszenia ścieżek rowerowych wymalowynych w centrum Gdyni powinien ktoś odpowiedzieć, bo są one niebezpieczne. Nie wspomnę o notorycznych sytuacjach przejazdu przez rowerzystów przez przejścia dla pieszych - to jest nagminne i niebezpieczne. Sam miałem tylko w tym roku kilkanaście takich sytuacji, a jak otwieram okno i krzyczę do rowerzysty , że to przejście dla pieszych, to jest zdziwiony. Może tak SRG zrobi na własny koszt kampanię, że przez przejście dla pieszych rower się przeprowadza ???

    • 24 7

  • Bicie piany to mało powiedziane. Teksty w stylu "piesi będą prosić o przejście" jest już tak żenująca manipulacją że szkoda nawet na to słów.

    • 17 5

  • gdynia

    wprowadzic przyciski błyskawicznego zielonego swiatła dla pieszych a przede wszystkimma dla rowerzystów zeby bron boze taki delikwent nie musiał sie zatrzymac bo mu korona sory kask z głowy spadnie

    • 17 4

  • A ja się czuję poniżany i dyskryminowany

    gdy muszę czekać na zielone światło - 'swiatlo żebraka'. Poniżany tym jestem w każdym wcieleniu - czy to pieszego, czy rowerzysty czy też kierowcy. Normalnie nie da się żyć...

    • 10 4

  • Jeszcze brakuje na forum konstruktywnej opini

    Tego głąba co posze o blachosmrodach

    • 9 1

  • po drugiej stronie przejscia powinien byc przycisk odwolujacy, w stylu "dobra, juz niewazne"

    nieraz - glownie wieczorem przy malym ruchu - naciskam przycisk i czekam .. czekam .. czekam .. i w koncu - nic nie jedzie, to przechodze, jestem juz dosyc daleko gdy slysze jak auta hamuja, bo dopiero teraz dostaly czerwone - a ja - zielone.

    • 20 0

  • Piraci rowerowi. (2)

    Przepisy tego niestety nie przewidują, ale przed takimi przejściami powinne być wyrysowane linie warunkowego zatrzymania. Cylliści wpadaj na nie jak idioci z dużą prędkością, ograniczenia ich nie dotyczą. No i dodatkowo tablice rejestracyjne dla rowerów.

    • 34 12

    • Zniszczyć każdego kto jest kierowcą bo kierowcy to bandyci i zbrodniarze a także potomkowie trzeciej rzeszy

      • 2 4

    • jak mają pierwszeństwo to po co linie warunkowego zatrzymania?

      prawko w chipsach znalazles?

      • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum