• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • A wystarczyłoby zmienić prawo. Pieszy czy rowerzysta mógłby przejść czy przejechać "na czerwonym" (2)

    po upewnieniu się, że może to zrobić bezpiecznie. Nie tak dawno jeszcze ta zasada obowiązywała kierowców, skręcających na tzw. stałej zielonej strzałce i nie prowadziło to do żadnych niebezpiecznych sytuacji (w przeciwieństwie do zapalanej dziś strzałki, którą każdy traktuje jak zielone światło).

    • 10 4

    • W wielu krajach takie rozwiązanie funkcjonuje. (1)

      • 2 1

      • W polsce ludzie są zbyt głupi na to. Włazili by pod koła nawet gdy jechały by samochody. Bo niby mogą.

        • 2 2

  • Jak równość, to równość. (1)

    Proponuję, aby każdy pieszy mógł sobie w każdej chwili włączyć przyciskiem zielone światło.

    Proponuję, aby każdy kierowca mógł sobie w każdej chwili włączyć pilotem zielone światło.

    • 4 2

    • gdzie pilotem. na słupie powinien miec przycisk. niech sobie włącza zielone jak pieszy.

      • 4 1

  • A na Hodowlanej z Chwarznieńską nie działa. Zepsuty przycisk!

    • 1 0

  • Lobby rowerowe chce rządzić miastem??!!

    Sam jestem rozwerzytą, ale to co wyprawia Rowerowa Gdynia to przegięcie!!
    Cały czas coś im nie pasuje... a teraz się okazuje, że panu doktorkowi nie podobają się włączniki!!

    A potem się dziwią, że nikt ich nie lubi!!

    • 13 8

  • Cala prawda

    Przecież w tej całej "budowie buspasów" wcale nie chodziło o budowę buspasów tylko o to żeby za pieniądze przeznaczone na komunikacje miejską wyremontować ulice, i przy okazji przeprogramować sygnalizacje.

    • 9 0

  • Pieniacze

    75,5 tys. Gdynian popiera przyciski, więc niech element aspołeczny przestanie w końcu jątrzyć!

    • 9 3

  • Oznakowanie remontu

    Oznakowanie prac modernizacyjnych drogi woła o pomstę do nieba, nie ma znaków o przewężeniu, nigdy nie wiadomo który pas jest aktualnie zamknięty, a jak były zmiany pasów to nawet w weekend dochodziło do konsternacji i zjeżdżania sobie drogi. Czy tak powinien wyglądać remont jednej z głównych arterii miasta?

    • 6 1

  • Wszędzie problem, wszędzie spisek... (2)

    No bez jaj dajcie spokój. Na morskiej/zbożowej jest przycisk i działa tylko trzeba by było go podregulowac no nie raz czeka się ponad 10 min na przejście przez morską. Ja jestem za instalacją tego typu przycisków tylko żeby to działało !

    • 136 32

    • (1)

      a ja nie jestem za tymi przyciskami, i tu nie chodzi i czekanie, a o konieczność jego przycisnięcia

      • 4 5

      • Przerażająca wizja.

        W swoim bloku pewnie też zapiep**asz schodami na 14 piętro bo masz 'konieczność naciśnięcia' przycisku w windzie?

        • 5 2

  • to skrzyżowanie było przebudowane 3 lata temu !!!- przebudowa była dokonywana w związku z systemem tristar !

    Kto w Urzędzie _personalnie jest odpowiedzialny za marnotrawienie grubych milionów ? . Co robią Instytucje nadzorujące i kontrolujące ??? ,dlaczego tym się nie zajmie gdyńska Prokuratura lub CBŚ

    • 10 1

  • Przycisk żebraka (1)

    "W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie".
    Sytuację można odwrócić. Przy stałych światłach to samochody muszą czekać nawet, gdy nie ma pieszych a mogły by jechać. Tu należy zachować zdrowy rozsądek. Jeżeli pieszych jest mało to stosować przyciski, jeśli jest dużo to stałe światła lub stałe światła w określonych godzinach a w pozostałych przycisk. Najgorzej jest jednak, gdy nie ma świateł na przejściu i jest dużo samochodów i pieszych, wtedy tworzą się korki a piesi marudzą, że nie mogą przejść bo kierowcy im nie ustępują, tyle, że kierowcy też marudzą mówiąc że przez pieszych nigdy by nie przejechali przez przejście lub czekali by niewiadomo ile (przykład: przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Gospody i Wejhera w Gdańsku)

    • 11 7

    • Ja niestety też obserwuje (czasami) takie zachowania pieszych. Stoi jedna osoba przed przejściem. Zatrzymuje się żeby ją przepuścić. Zanim zejdzie z mojego pasa z przeciwka wchodzi druga osoba. Kiedy schodzi z jezdni do przejścia podbiega trzecia żeby zdążyć wejść na przejście przede mną. I zwalnia gwałtownie do powolnego spaceru bo już nie musi się spieszyć. A potem jeszcze ktoś idący powolutku na skos skrzyżowania, i jeszcze ktoś kto w połowie przejścia się rozmyśli. A potem uczniowie idący ze szkoły w luźnych grupkach. Którzy oczywiście mają bezwzględne pierwszeństwo. I potrafi to tak trwać dobrą chwilę. A Ty człowieku zgotowałeś to sobie sam, bo masz dobre serce. Fakt, że nikogo więcej zmotoryzowanego na tej ulicy nie ma, i że ta zabawa mogłaby się odbywać bez mojego udziału na całkiem pustej drodze powoduje, że następnym razem na tym przejściu już taki bardzo uprzejmy nie będę. Potrzebujemy odrobiny zrozumienia na drodze. Ale od wszystkich uczestników ruchu. Nie tylko od kierowców.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum