Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni
W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego . - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.
Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.
Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?
Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości
- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Społecznicy: to niezgodne z prawem
Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.
- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.
- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.
Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"
W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.
Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.
- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.
Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni
Odcinki buspasów w stronę centrum:
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
Opinie (385) 9 zablokowanych
-
2018-11-13 15:45
Wchodzę bo nielegalne wyścigi passatem
Czytam a chodzi o nielegalnym guziki rowerem :( eh eh
- 0 0
-
2018-11-13 11:00
czy ten smieszny doktor jest prawnikiem by rozstrzygac kwestie prawne? Nie jest.... (3)
przestancie wiec jatrzyc i publikowac takie bzdety produkowane przez maniaka jazdy na rowerze. Margines niech pozostanie marginesem, nawet jesli jest doktorem.....
- 12 3
-
2018-11-13 11:26
(2)
Tylko, że to właśnie margines jest zazwyczaj najmądrzejszy i najbardziej kumaty. Chyba nie sądzisz, że decyzje większości są lepsze i mądrzejsze? Wystarczy zobaczyć jakie programy w TV i filmiki na yt, mają największą oglądalność, aby zdać sobie sprawę, że większość to d3bile.
- 1 6
-
2018-11-13 14:20
szczegolnie margines spoleczny
- 0 1
-
2018-11-13 13:56
tylko ty jeden madry
- 2 1
-
2018-11-13 07:37
(6)
"Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne" - dla pieszych też nie, ale jakoś nikt nie płacze. Rowerzyści chcieliby chyba mieć ciągle zieloną falę i pierwszeństwo w każdym wypadku.
- 51 10
-
2018-11-13 07:40
(5)
to proponuje je dla kierowców tez montowac. tak dla rownowagi
- 9 6
-
2018-11-13 08:12
Cóż za bzdurny argument (2)
Przestań go powtarzać bo ośmieszasz siebie i przy okazji wszystkich rowerzystów. Żeby wcisnąć przycisk nie musisz zasiadać z roweru. Serio, mi się jakoś udaje wcisnąć bez zsiadania. Kierowca musiałby wysiąść, zamknąć samochód, pójść, wrócić... Nie ma możliwości pojechania pod sam przycisk.
- 3 5
-
2018-11-13 14:16
to wciskaj w Sopocie
Gdzie zazwyczaj ten przycisk jest po przeciwnej stronie drogi dla pieszych i rowerów - i nie masz możliwości jego naciśnięcia bez złamania prawa lub wyłączenia się z ruchu ;)
- 1 0
-
2018-11-13 11:52
ale musisz się baranie zatrzymać
- 2 2
-
2018-11-13 07:55
(1)
Kierowcy mają swoje detektory, jak nie podjadą do linii zatrzymań na czas to też nie dostaną zielonego a więc sytuacja podobna jak z pieszymi.
- 3 4
-
2018-11-13 11:52
no to pieszym też takie detektory założyć palancie w Warszawie są fotokomórki nad uczęszczanymi przejściami
- 3 1
-
2018-11-13 07:19
Stan Lee umarł! (1)
A wy mi tu o jakichś przyciskach? To tak an serio? Dyskryminacja? W d się wam poprzewracało od tej dyskryminacji! Wasz poziom głupoty jest dyskryminacją całej ludzkiej rasy! Won na marsa!
- 32 8
-
2018-11-13 14:07
Popieram !!!
- 2 2
-
2018-11-13 13:54
Ja wam mówię
Gdynia, miasto prowizorka. Inwestycja za dziesiątki milionów okazuje się bublem.
- 3 2
-
2018-11-13 12:56
To już jakiś zajob....
Proponuję opisanie kolejnego przykładu dyskryminacji: ulice są znacznie szersze od ścieżek rowerowych i chodników - koniecznie trzeba to wyrównać...
- 13 1
-
2018-11-13 12:55
Przycisk - mniej spalin
Płynny ruch bez niepotrzebnego zatrzymywania się przed pustym przejściem, w miejscach mniej uczęszczanych, to mniej nowotworów w trójmieście.
Sekundniki= płynny ruch = mniej spalin
Oraz powrót do "migających" żółtych świateł w nocy- poza głównymi arteriami.- 9 2
-
2018-11-13 12:35
problem z 4 liter
w sumie to dobrze, że tylko takie problemy mają
- 3 4
-
2018-11-13 12:34
Kierowca
My też chcemy przycisków
- 7 0
-
2018-11-13 12:25
należy dodać,
że buspasy w tym wypadku to wał mający na celu wyciągnięcie kasy z Unii na naprawę nawierzchni, chodników, DDR, i nic więcej.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.