• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • Nikt nie lubi "Przycisków żebraka" (1)

    Jesteście zdrowo popier.leni. Serio to piszę. Trzeba mieć totalnie zryty mózg, żeby zastanawiać się, czy przyciski są ok, czy nie. I czy jest to dyskryminacja pieszych i rowerzystów. Serio, macie poprostowane zwoje na mózgach.

    • 3 4

    • a ty masz zryty berecik nieźle. Sądzisz naprawdę, że idzie o przycisk? Przecież chodzi o to, że rower powinien jechać jezdnią, a rozwiązania infrastrukturalne miotają rowerzystą z jednej strony na drugą, co jest właśnie nielegalne. Przycisk jest uwieńczeniem tej cud koncepcji!

      • 1 0

  • Litości... (1)

    ped**arze czepiają się wszystkiego. Przyciski? Źle. Nie ma przycisków? Źle. W pociągu nie może postawić roweru, bo jakiś ludź na wózku się porusza? No zbrodnia! Oni chyba by byli zadowoleni tylko w momencie delegalizacji ruchubpieszego i samochodowego. Zima idzie. Przynajmniej przez jakiś czas będzie mniej tych oszołomów na ulicach...

    • 13 5

    • zejdź do piwnicy i zakop się kopcu buraków

      tam jest twoje miejsce

      • 0 3

  • (1)

    We łbach się przewraca. Jak się rowerzystów nie podobają przyciski, to trzeba je im zdjąć. Będą czekać, aż podejdzie pieszy i przycisk dla pieszego nacisnie. Albo rowerzysta zejdzie z rowerka, podaję pieszego i nacisnie guzik pieszego.
    Ja bym na złość ped**arzom tak zrobił. Będzie legalnie? Będzie. Hahaha

    • 8 5

    • Niech jadą jezdnią

      dlaczego jeszcze bardziej robić im na złość? Jesteś frustratem, który znalazł sobie okazję do wywlekania swoich d**ilizmów?

      • 0 1

  • Skończcie

    Skończcie już ten remont bo nie można się do pracy dostać. Komunikacja zawalona, SKM pęka w szwach a na ulicach korki... Zdiz Gdynia twierdzi że remont potrwa do końca lutego 2019 ale z tym tempem - śmiem wątpić...

    • 1 0

  • Rozumiem, że autor tych wypocin również uważa za uwłaczające godności naciśnięcie przycisku w windzie, czy domofonie? (3)

    Przecież naciskając przycisk, musimy prosić windę, żeby przyjechała.

    • 19 4

    • (1)

      Czego można się spodziewać po cyklogłupku. Rowerzysta to stan umysłu.

      • 14 4

      • tego co po motogłupku. Motogłupek to stan umysłu.

        • 0 4

    • dlatego nie widzę problemu by montować przyciski dla kierowców.

      Niech piesi mają zielone cały czas. Kierowca będzie chciał przejechać to sobie naciśnie.

      • 3 11

  • przycisk zebraka!!!! - zgadzam sie z okresleniem! (2)

    cos w tym jest! w Sopocie, każdy pieszy to zebrak, tak wychodzi...swiatla na Grunwaldzkiej, ludzie notorycznie przechodzą na czerwonym, bo mysla, ze cos się popsulo, w miescie 30 km/h swieta przepustowość rules!

    • 7 9

    • (1)

      tam się strasznie długo czeka na zielone na przejściach..... się nie dziwie że przechodzą na czerwonym. no ale to kurort. wiadomo pieszy najważniejszy ;)

      • 4 0

      • najważniejsze są długie włosy

        • 0 0

  • Kto mi wytłumaczy po co to wszystko ? ... przecież został zainstalowany za 120 mln. ststem Tristar ! (1)

    • 15 0

    • będzie trzeba kupić Czwórstar

      • 0 0

  • Rower=pojazd (2)

    To po co go wozić autobusem

    absurdy pana Kajetana

    • 40 10

    • nie nudź koleś

      • 0 1

    • rower w autobusie

      Panu Kajetanowi kiedy wygodnie to cytuje kodeks drogowy , jak już doczytał co to jest rower to niech doczyta co to jest autobus .

      • 7 3

  • Nie no kur... faktycznie skandal.

    • 0 2

  • Gdynia to miasto starych ludzi. I im się najzwyczajniej nie chce podchodzić do tych przycisków. Najlepiej niech samochody się wyniosą z cqłego miasta, same autobusy i trakcji jeżdżą, bo przecież o 7 rano banda starców musi zapie...ć do lekarza i na zakupy. Ciekawe kto na nich będzie pracował.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum