"Niech trolejbusy zadbają o Tempo 30"
- Gdyby kierowcy trolejbusów przestrzegali Strefy Tempo 30 na ul. Świętojańskiej w Gdyni, to wszyscy inni też musieliby zwolnić - zauważa nasz czytelnik, mieszkający przy tej ulicy. Sprawdziliśmy, okazuje się, że kierujący pojazdami komunikacji miejskiej często przekraczają tam dozwoloną prędkość i to znacząco.
Czytaj więcej: Strefa Tempo 30. Znaki sobie, kierowcy sobie.
Nasz czytelnik, pan Marek, mieszkający przy ul. Świętojańskiej, zwrócił jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt tej sprawy.
- Proszę spojrzeć na trolejbusy pędzące 50 km/h na Świętojańskiej. Wystarczyłoby wyegzekwować od ZKM zastosowanie się do znaków przez ich kierowców. Jeśli na ulicy znalazłby się przynajmniej jeden pojazd - taki "pacemaker" skutecznie wymusiłby stosowanie się do zakazu przez jadące za nim pojazdy - zauważa pan Marek.
Sprawdziliśmy. Poranna jazda za trolejbusem na ul. Świętojańskiej: przyspieszamy do 50 km/h, a trolejbus nadal się oddala, więc z dalszego zwiększania prędkości rezygnujemy. Próbujemy jeszcze raz, z kolejnym pojazdem jest podobnie.
Oczywiście nie byliśmy wyposażeni w homologowany miernik prędkości, a jedynie zwykły samochodowy licznik oraz dodatkowe urządzenie mierzące prędkość na podstawie danych GPS. Nie zmienia to faktu, że zbyt szybką jazdę kierowców widać tu i gołym okiem. Dlaczego to robią? Może boją się kar za spóźnienia?
- Nie ma u nas kar za opóźnienia niezawinione przez kierowcę. A na pewno zawinionym opóźnieniem nie jest zbyt wolna oraz bezpieczna dla pasażerów i innych uczestników ruchu jazda - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Kierowcy trolejbusów i autobusów mogą być karani, gdy np. wyjdą na przystanku do sklepu czy zbyt długo palą papierosa na przystanku końcowym i opóźniają odjazd z pętli. Ale jeśli się spóźniają, bo na drodze jest korek, trwa remont lub po prostu jest duży ruch, nie ponoszą za to odpowiedzialności.
Trolejbusem 100 km/h po mieście
Co jest więc przyczyną lekceważenia prawa?
- Tego nie wiem, ale regularnie rozmawiamy z przewoźnikami o priorytetach, do których należy bezpieczna jazda i na pewno im o tym przypomnimy - dodaje Marcin Gromadzki.
Rąbka tajemnicy uchylają za to policjanci.
- Trolejbusy mają dynamiczne jednostki napędowe. I to nawet na tyle, że od kilku lat montuje się w nich fabrycznie ograniczniki prędkości. Wcześniej, gdy ich nie było, patrol ruchu drogowego zatrzymał kierowcę, który jechał trolejbusem po ul. Morskiej z prędkością ponad 100 km/h. Sami byli zdziwieni, że tyle się da - śmieje się jeden z gdyńskich funkcjonariuszy.
O tym przypadku władze ZKM rozmawiać nie chcą, choć przyznają, że znane są im sytuacje, gdy kierowcy trolejbusów byli karani przez drogówkę mandatami za przekraczanie dozwolonej prędkości. W ostatnich latach takich przypadków było jednak niewiele.
Opinie (218) 10 zablokowanych
-
2017-11-05 18:04
(5)
To samo ma ul. Myśliwskiej w Gdańsku autobusy jeżdżą znacznie szybciej niż przepisowe 30
- 45 35
-
2017-11-05 18:25
Polecam trasę Lotnisko-Sopot linią 122 (1)
Kierowcy na tej lini to prawko chyba w chipsach znaleźli.
- 10 15
-
2017-11-05 19:33
Bo tam jezdzi moj kolega juliusz poza tym stary kawaler
- 9 6
-
2017-11-05 19:30
To się ciesz.
Przynajmniej do roboty nie jedziesz 2 razy dłużej.
- 8 6
-
2017-11-05 18:58
30?? (1)
to ja szybciej tyłem chodzę.
idiotyczne przepisy dla idiotów- 20 25
-
2017-11-05 19:08
jak jest 30 to jedziesz z 40 na budziku, całkiem rozsądna prędkość dla osiedlowej drogi ze sporym ruchem pieszym i skrzyżowaniami co 50m
- 15 6
-
2017-11-05 19:22
Znieść
Znieść Strefy Tempo 30 i po problemie.
Jezdnia jest do jazdy, chodnik do chodzenia.
Nie róbcie z jezdni deptaka- 34 5
-
2017-11-05 19:21
Rozkład jazdy do poprawy
Jadąc Świętojańską z prędkością 50 km/h trolejbus łapie 3 do 4 minut opóźnienia. Jak będzie jechał 30 km/h spóźnienie będzie większe a przerwa na dworcu dla linii 22 i 30 to w godzinach szczytu to 6 minut.
- 16 1
-
2017-11-05 19:16
To jest preludium do...
Widzę, że jest to preludium do tego, że liczba przewożonych pasażerów ZKM na tym odcinku może spadnie i zmniejszy się ruch samochodw-zniechęci. A wtedy "uznamy",że na tak małą liczbę pasażerów i np.dwie linie trolejbusowe są zbędne. Pózniej "wytniemy" i dobijemy jeszcze te czynne linie. Następnie wprowadzimy oznakowanie B-1 /zakaz / w godzinach od ...do , pod spodem damy tabliczkę , że ... nie dotyczy to pojazdów takich.., a takich , i będzie bezpiecznie i cicho. ul.Świętojańska będzie niebawem...deptakiem. I o to chyba chodzi....Może jeszcze w pobliżu jakaś nowa galeria-przyspieszy ten proces. Handel na Świętojańskiej prawie umarł.Co kawałek widzę: (sprzedam-wynajmę-Bank_Skok,-Biuro ,salon itp.)...Pamiętam lata 70 i 80 -te , w tamtych czasach ta ulica żyła i nie przeszkadzały samochody, autobusy i trolejbusy.....To były czasy..
- 21 2
-
2017-11-05 19:12
Garby porobić, wincyj garbów. Najlepiej już na obwodnicy żeby zwalniać odpowiednio wcześniej..
- 7 6
-
2017-11-05 18:14
(2)
Po pierwsze poprawić rozkłady jazdy bo są napisane na niektórych odcinkach na 70 km/h a nie na 50km. Co do strefy 30 jak jadę tyle co na znaku to wy pasażerowie sapiecie tam z tyłu że kierowca się wlecze jedzie jak ..... flaki w oleju a my się spieszymy.... więc jak, 30 czy się spieszymy?
- 55 3
-
2017-11-05 18:16
(1)
Widać nie nadajesz się na kierowcę, nie trzymasz ciśnienia
- 3 22
-
2017-11-05 18:50
Pomyśl o rozpoczęciu biegu, rozpędź się do swoich możliwości i uderz głową w solidny mur.
- 7 1
-
2017-11-05 18:45
proszę bardzo
jeśli rozkład jazdy będzie uwzględniał ograniczenia prędkości to będę się do nich stosował, a teraz to nie chcę jeżdzić bez przerw i tyle.
- 22 2
-
2017-11-05 18:39
Zapraszam na Wielkopolską. Ile razy jechałem w dół 50km/h a autobus/trolejbus próbował mnie staranować...
- 7 16
-
2017-11-05 18:37
Panie Gromadzki
A rozkłady uległy zmianie adekwatnie do ograniczenia prędkości?
- 34 0
-
2017-11-05 18:26
30km/h jest dobre do czytania gazet,
a i filmik można obejrzeć na smarcie..
- 25 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.