• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Niech trolejbusy zadbają o Tempo 30"

Michał Sielski
5 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Do wypadków z udziałem pojazdów komunikacji publicznej rzadko dochodzi z winy kierowcy autobusu czy trolejbusu, ale i zawodowym kierowcom zdarza się łamać przepisy. Do wypadków z udziałem pojazdów komunikacji publicznej rzadko dochodzi z winy kierowcy autobusu czy trolejbusu, ale i zawodowym kierowcom zdarza się łamać przepisy.

- Gdyby kierowcy trolejbusów przestrzegali Strefy Tempo 30 na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, to wszyscy inni też musieliby zwolnić - zauważa nasz czytelnik, mieszkający przy tej ulicy. Sprawdziliśmy, okazuje się, że kierujący pojazdami komunikacji miejskiej często przekraczają tam dozwoloną prędkość i to znacząco.



Jeździsz maksymalnie 30 km/h w Strefach Tempo 30?

Przypomnijmy: o problemach mieszkańców ul. Świętojańskiej w Gdyni pisaliśmy w czwartek. Zwracają oni uwagę, że praktycznie nikt nie przestrzega tam ograniczenia prędkości do 30 km/h, które nie tylko uspokaja ruch i zwiększa bezpieczeństwo, ale też zmniejsza hałas. Jednak na razie ograniczenie istnieje tylko teoretycznie. Nie ma konstrukcyjnych elementów ulicy likwidujących zapędy kierowców, a z przyczyn braku miejsc utrudnione, a w ciągu dnia praktycznie niemożliwe, są też stacjonarne kontrole prędkości przez policję.

Czytaj więcej: Strefa Tempo 30. Znaki sobie, kierowcy sobie.

Nasz czytelnik, pan Marek, mieszkający przy ul. Świętojańskiej, zwrócił jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt tej sprawy.

- Proszę spojrzeć na trolejbusy pędzące 50 km/h na Świętojańskiej. Wystarczyłoby wyegzekwować od ZKM zastosowanie się do znaków przez ich kierowców. Jeśli na ulicy znalazłby się przynajmniej jeden pojazd - taki "pacemaker" skutecznie wymusiłby stosowanie się do zakazu przez jadące za nim pojazdy - zauważa pan Marek.
Sprawdziliśmy. Poranna jazda za trolejbusem na ul. Świętojańskiej: przyspieszamy do 50 km/h, a trolejbus nadal się oddala, więc z dalszego zwiększania prędkości rezygnujemy. Próbujemy jeszcze raz, z kolejnym pojazdem jest podobnie.

Oczywiście nie byliśmy wyposażeni w homologowany miernik prędkości, a jedynie zwykły samochodowy licznik oraz dodatkowe urządzenie mierzące prędkość na podstawie danych GPS. Nie zmienia to faktu, że zbyt szybką jazdę kierowców widać tu i gołym okiem. Dlaczego to robią? Może boją się kar za spóźnienia?

- Nie ma u nas kar za opóźnienia niezawinione przez kierowcę. A na pewno zawinionym opóźnieniem nie jest zbyt wolna oraz bezpieczna dla pasażerów i innych uczestników ruchu jazda - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Kierowcy trolejbusów i autobusów mogą być karani, gdy np. wyjdą na przystanku do sklepu czy zbyt długo palą papierosa na przystanku końcowym i opóźniają odjazd z pętli. Ale jeśli się spóźniają, bo na drodze jest korek, trwa remont lub po prostu jest duży ruch, nie ponoszą za to odpowiedzialności.

Trolejbusem 100 km/h po mieście

Co jest więc przyczyną lekceważenia prawa?

- Tego nie wiem, ale regularnie rozmawiamy z przewoźnikami o priorytetach, do których należy bezpieczna jazda i na pewno im o tym przypomnimy - dodaje Marcin Gromadzki.
Rąbka tajemnicy uchylają za to policjanci.

- Trolejbusy mają dynamiczne jednostki napędowe. I to nawet na tyle, że od kilku lat montuje się w nich fabrycznie ograniczniki prędkości. Wcześniej, gdy ich nie było, patrol ruchu drogowego zatrzymał kierowcę, który jechał trolejbusem po ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni z prędkością ponad 100 km/h. Sami byli zdziwieni, że tyle się da - śmieje się jeden z gdyńskich funkcjonariuszy.
O tym przypadku władze ZKM rozmawiać nie chcą, choć przyznają, że znane są im sytuacje, gdy kierowcy trolejbusów byli karani przez drogówkę mandatami za przekraczanie dozwolonej prędkości. W ostatnich latach takich przypadków było jednak niewiele.

Opinie (218) 10 zablokowanych

  • jestem kierowcą w GAiT (1)

    I kto mi coś zrobi. Ludzie nawet nie podejdą by mi coś powiedzieć bydło się cieszy że w domu jest na czas. Kierownictwo trzyma nosy w laptopach .

    • 10 2

    • Ty jesteś niedouczonym bydłem.

      • 0 2

  • Garby porobić, wincyj garbów. Najlepiej już na obwodnicy żeby zwalniać odpowiednio wcześniej..

    • 7 6

  • To jest preludium do...

    Widzę, że jest to preludium do tego, że liczba przewożonych pasażerów ZKM na tym odcinku może spadnie i zmniejszy się ruch samochodw-zniechęci. A wtedy "uznamy",że na tak małą liczbę pasażerów i np.dwie linie trolejbusowe są zbędne. Pózniej "wytniemy" i dobijemy jeszcze te czynne linie. Następnie wprowadzimy oznakowanie B-1 /zakaz / w godzinach od ...do , pod spodem damy tabliczkę , że ... nie dotyczy to pojazdów takich.., a takich , i będzie bezpiecznie i cicho. ul.Świętojańska będzie niebawem...deptakiem. I o to chyba chodzi....Może jeszcze w pobliżu jakaś nowa galeria-przyspieszy ten proces. Handel na Świętojańskiej prawie umarł.Co kawałek widzę: (sprzedam-wynajmę-Bank_Skok,-Biuro ,salon itp.)...Pamiętam lata 70 i 80 -te , w tamtych czasach ta ulica żyła i nie przeszkadzały samochody, autobusy i trolejbusy.....To były czasy..

    • 21 2

  • Rozkład jazdy do poprawy

    Jadąc Świętojańską z prędkością 50 km/h trolejbus łapie 3 do 4 minut opóźnienia. Jak będzie jechał 30 km/h spóźnienie będzie większe a przerwa na dworcu dla linii 22 i 30 to w godzinach szczytu to 6 minut.

    • 16 1

  • Znieść

    Znieść Strefy Tempo 30 i po problemie.
    Jezdnia jest do jazdy, chodnik do chodzenia.
    Nie róbcie z jezdni deptaka

    • 34 5

  • Podwójna ciągła też istnieje tylko teoretycznie (1)

    Nie tylko tempo 30 jest fikcją ale również podwójna ciągła linia wzdłuż całej Swietojanskiej!!!! Spójrzcie jak zapakowane są auta przy Swietojanskiej, tyły wielu samochodów wystają niemal na pół pasa, zgłaszane to jest niemal codziennie do straży miejskiej i nikt nic z tym nie robi!!! A pieniądze leżą na ulicy. Tylko iść i wlepiac mandaty takim łosiom. Przez tak zapakowane auta trolejbusy nie są w stanie jechać dalej nie przekraczając owej podwójnej ciągłej. Albo może stanąć i czekać blokując w tym czasie pół miasta :-) Może najpierw z tym zacznijcie madrale robić porządek??

    • 22 1

    • A ZDiZ i tak będzie

      Twierdził, że parkowanie równoległe jest lepsze.

      • 0 1

  • Danziger (3)

    Trajtki to wioska pełna

    • 1 8

    • Sam jesteś wioska.

      • 1 0

    • Sam jesteś wioska.

      • 1 0

    • kompleksy to jest dopiero pełna wiocha

      w Atenach jezdżą i autobusy i tramwaje i trolejbusy i metro
      sporo pojazdów Solarisa

      (i dawno mają wspólną taryfę, wy buce w zarządach; jeszcze będziecie wisieć)

      • 2 0

  • Do kierowców autobusów (9)

    Jutro tj 6 listopada jeździjcie na wszystkich trasach zgodnie z przepisami. Nie przekraczajcie dozwolonych prędkości, buspasem na estakadzie jeździjcie do końca, a z zatoczek przystankowych wyjeżdżajcie jak przejadą wszystkie samochody. Niech Ci wszyscy oburzeni łamaniem przepisów przez kierowców autobusów zobaczą jakie powstaną opóźnienia. Swoją drogą to niezły sposób na strajk włoski i to zgodnie z przepisami...drogowymi.

    • 34 4

    • (6)

      No ale z drugiej strony to, co czasami wyprawiają kierowcy też nie mieści się w głowie. 2 listopada jechałam 190 no i był opóźniony z przyczyn oczywistych - korek przy cmentarzu. Kierowca tak pędził, nie wiem po co, chyba żeby zmniejszyć opóźnienie, że wszyscy musieli trzymać się czego i kogo się da, żeby nie polecieć na zakrętach przed cmentarzem. I po co? Przecież to żadna priorytetowa trasa a po co ryzykować bezpieczeństwo. Zastanawiam się czy to rzeczywiście prawda, że nie mają kar za opóźnienia bo nie rozumiem po co kierowca pędzi jak szalony jakieś 80-90 na zakrętach skoro niby może jechać normalnie no bo są korki z racji święta a kar niby nie ma.

      • 3 1

      • (3)

        kar nie mają za spóźnienia ale zjeść czy wyszczać się warto by było czasem a nie 8 godzin jeździć w kółko.Jak na Witominie ma krótki postój to każda minuta jego przerwy jest ważna a od poprawiania kierowcy zawodowego nie są jakieś stare pierniki które nigdy nie jechały samochodem jako kierowca

        • 7 2

        • (2)

          Kierowca zawodowy ma obowiązek wieźć pasażerów tak, żeby było bezpiecznie, a kiedy jedzie sobie sam niech sobie robi co chce, chociaż też byłoby dobrze żeby nie narażać innych. W sprawy "szcz*nia" i jedzenia nie wnikam. I każdy, piernik i nie-piernik może sobie "poprawić" takiego kierowcę zawodowego, który myśli, że wiezie worki z ziemniakami a nie ludzi.

          • 1 3

          • (1)

            ależ oni jeżdżą bezpiecznie czy z winy kierowcy autobusu w ostatnich latach ktoś poważnie ucierpiał? Stary,m pierdołom radzę cicho siedzieć i nie marudzić bo jest typ ludzi którym przeszkadza wszystko

            • 5 1

            • z tego wynika, że niektorzy ci kierowcy to niedojdy
              i się nie nadają do tej roboty

              • 1 2

      • ja też nim jechalem (1)

        Potwierdzam, że pędził jak wariat ok. 120-130 km/h najmniej

        Skąd tacy debile się biorą skoro w autobusach sa ograniczniki do 70... nie wiem lepiej brzmią wtedy te bajki czy co?

        • 2 0

        • To było bardziej 140km/h

          • 0 0

    • Autobus ma pierwszeństwo w mieście (1)

      • 5 2

      • Ciekawe w jakim

        • 1 0

  • Nawet gdyby był tam deptak

    To będzie ciszej i bezpieczniej ?
    Oby mieszkańcy nie zatęsknili za szumem ulicznych aut, kiedy knajpa jedna przy drugiej zachęcać będzie prymitywne towarzystwo do hulanek nad ranem.

    • 13 2

  • "peacemaker" czy pacemaker? (1)

    Wiem co autor miał na myśli, tylko że fonetycznie blisko nie znaczy toi samo.

    • 10 1

    • a oba mają sens
      uspokajacz
      nadawacz rytmu (pace maker to też sztuczny rozrusznik serca")

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum