• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Niech trolejbusy zadbają o Tempo 30"

Michał Sielski
5 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Do wypadków z udziałem pojazdów komunikacji publicznej rzadko dochodzi z winy kierowcy autobusu czy trolejbusu, ale i zawodowym kierowcom zdarza się łamać przepisy. Do wypadków z udziałem pojazdów komunikacji publicznej rzadko dochodzi z winy kierowcy autobusu czy trolejbusu, ale i zawodowym kierowcom zdarza się łamać przepisy.

- Gdyby kierowcy trolejbusów przestrzegali Strefy Tempo 30 na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, to wszyscy inni też musieliby zwolnić - zauważa nasz czytelnik, mieszkający przy tej ulicy. Sprawdziliśmy, okazuje się, że kierujący pojazdami komunikacji miejskiej często przekraczają tam dozwoloną prędkość i to znacząco.



Jeździsz maksymalnie 30 km/h w Strefach Tempo 30?

Przypomnijmy: o problemach mieszkańców ul. Świętojańskiej w Gdyni pisaliśmy w czwartek. Zwracają oni uwagę, że praktycznie nikt nie przestrzega tam ograniczenia prędkości do 30 km/h, które nie tylko uspokaja ruch i zwiększa bezpieczeństwo, ale też zmniejsza hałas. Jednak na razie ograniczenie istnieje tylko teoretycznie. Nie ma konstrukcyjnych elementów ulicy likwidujących zapędy kierowców, a z przyczyn braku miejsc utrudnione, a w ciągu dnia praktycznie niemożliwe, są też stacjonarne kontrole prędkości przez policję.

Czytaj więcej: Strefa Tempo 30. Znaki sobie, kierowcy sobie.

Nasz czytelnik, pan Marek, mieszkający przy ul. Świętojańskiej, zwrócił jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt tej sprawy.

- Proszę spojrzeć na trolejbusy pędzące 50 km/h na Świętojańskiej. Wystarczyłoby wyegzekwować od ZKM zastosowanie się do znaków przez ich kierowców. Jeśli na ulicy znalazłby się przynajmniej jeden pojazd - taki "pacemaker" skutecznie wymusiłby stosowanie się do zakazu przez jadące za nim pojazdy - zauważa pan Marek.
Sprawdziliśmy. Poranna jazda za trolejbusem na ul. Świętojańskiej: przyspieszamy do 50 km/h, a trolejbus nadal się oddala, więc z dalszego zwiększania prędkości rezygnujemy. Próbujemy jeszcze raz, z kolejnym pojazdem jest podobnie.

Oczywiście nie byliśmy wyposażeni w homologowany miernik prędkości, a jedynie zwykły samochodowy licznik oraz dodatkowe urządzenie mierzące prędkość na podstawie danych GPS. Nie zmienia to faktu, że zbyt szybką jazdę kierowców widać tu i gołym okiem. Dlaczego to robią? Może boją się kar za spóźnienia?

- Nie ma u nas kar za opóźnienia niezawinione przez kierowcę. A na pewno zawinionym opóźnieniem nie jest zbyt wolna oraz bezpieczna dla pasażerów i innych uczestników ruchu jazda - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Kierowcy trolejbusów i autobusów mogą być karani, gdy np. wyjdą na przystanku do sklepu czy zbyt długo palą papierosa na przystanku końcowym i opóźniają odjazd z pętli. Ale jeśli się spóźniają, bo na drodze jest korek, trwa remont lub po prostu jest duży ruch, nie ponoszą za to odpowiedzialności.

Trolejbusem 100 km/h po mieście

Co jest więc przyczyną lekceważenia prawa?

- Tego nie wiem, ale regularnie rozmawiamy z przewoźnikami o priorytetach, do których należy bezpieczna jazda i na pewno im o tym przypomnimy - dodaje Marcin Gromadzki.
Rąbka tajemnicy uchylają za to policjanci.

- Trolejbusy mają dynamiczne jednostki napędowe. I to nawet na tyle, że od kilku lat montuje się w nich fabrycznie ograniczniki prędkości. Wcześniej, gdy ich nie było, patrol ruchu drogowego zatrzymał kierowcę, który jechał trolejbusem po ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni z prędkością ponad 100 km/h. Sami byli zdziwieni, że tyle się da - śmieje się jeden z gdyńskich funkcjonariuszy.
O tym przypadku władze ZKM rozmawiać nie chcą, choć przyznają, że znane są im sytuacje, gdy kierowcy trolejbusów byli karani przez drogówkę mandatami za przekraczanie dozwolonej prędkości. W ostatnich latach takich przypadków było jednak niewiele.

Opinie (218) 10 zablokowanych

  • Solarisem 100 km/h ??? (1)

    Jak byłem w wojsku pod Warszawą i pamiętam koniec lat 80-tych - początek 1990. Na trasie Warszawa Służew nad Dolinką - PIASECZNO jeżdziły trolejbusy. I tak jak wracaliśmy z przepustek /urlopów -zazwyczaj już ostatnim kursem linią 51 lub "nocnym" 651- to na niektórych odcinkach ul. Puławskiej /nie raz nikogo już nie było na przystankach po drodze/-trolejbusy produkcji ZSRR typu ZIU-9 B to gnały nawet z 90 km/h, a trochę "zamulone były Jelcze PR 110"(do 80). Ach co to była za jazda..pól kompanii wojska- i kierowca trajtka 51 za "sterami ruskiego "ZIU-9 B-wersja RAKIETA !!!

    • 27 3

    • ten policjant chyba bredzi albo radar im się zepsuł

      • 3 3

  • Wiadomo silniki elektryczne, najwyższa sprawność

    • 3 0

  • Podwójna ciągła też istnieje tylko teoretycznie (1)

    Nie tylko tempo 30 jest fikcją ale również podwójna ciągła linia wzdłuż całej Swietojanskiej!!!! Spójrzcie jak zapakowane są auta przy Swietojanskiej, tyły wielu samochodów wystają niemal na pół pasa, zgłaszane to jest niemal codziennie do straży miejskiej i nikt nic z tym nie robi!!! A pieniądze leżą na ulicy. Tylko iść i wlepiac mandaty takim łosiom. Przez tak zapakowane auta trolejbusy nie są w stanie jechać dalej nie przekraczając owej podwójnej ciągłej. Albo może stanąć i czekać blokując w tym czasie pół miasta :-) Może najpierw z tym zacznijcie madrale robić porządek??

    • 22 1

    • A ZDiZ i tak będzie

      Twierdził, że parkowanie równoległe jest lepsze.

      • 0 1

  • Przez takie pomysły (1)

    trajtki będą tam jeździly puste.
    Nie jeden wybierze 3- krotnie szybszy przejazd np. R-ką.

    • 17 6

    • Rakieta na Swietojanskiej

      Tak R na swietojanskiej ......

      • 4 1

  • Znaki

    A na znakach jest tez zeby parkowac rownolegle do osi jezdni. A takze zakaz wjazdu motocylki. I co?? Przestrzegacie tego??

    • 9 0

  • Pan Marek

    Pan Marek mieszkający na ul. Świętojańskiej to ma fotoradar czy inne urządzenie do pomiaru prędkości pojazdów (ruska ISKRA-odpada ! ), że tak pewnie podaje przekraczanie prędkości..( ??? ).
    Dla mnie to cud , że trolejbusowi "uda się" rozwinąć ZAWROTNĄ prędkość 50 km/h- i aż 50....
    A ile czasu "walczą" trajtki i zwykłe auta na ul.Świętojańskiej aby włączyć się do ruchu z przystanku z zatoki itp ,a ile tracą czasu stojąc w korkach na tej ulicy-co chwilę światła, co kawałek przystanek., ktoś dobiega, ktoś chce kupić karnet,ktoś przypomniał sobie..że ma wysiąść.. Ludzie opamiętajcie się....

    • 16 2

  • Ciekawostka. (2)

    Przy okazji poprzedniego art. o strefie TEMPO 30 na ulicy Świętojańskiej, wysłałam do ZKM w Gdyni e-maila o następującej treści:

    "Dzień dobry,
    Sporo mówi się o działaniach ZDiZ w Gdyni w zakresie "uspokajania" ruchu w Śródmieściu. Jednym z tych działań było wprowadzenie strefy "Tempo 30" na ulicy Świętojańskiej.
    Mam w związku z tym pytanie, czy po wprowadzeniu tej strefy uległ zmianie rozkład jazdy pojazdów komunikacji miejskiej pokonujących na swej trasie ulicę Świętojańską? (chodzi o to, czy dokonano aktualizacji czasu przyjazdu i odjazdu na poszczególnych przystankach, co wynikałoby z faktu wydłużenia czasu przejazdu przez strefę Tempo30).
    Z poważaniem "

    Już następnego dnia tj. 3 listopada (dziękuję za szybką reakcję) dostałam odpowiedź:

    "Dzień dobry
    Uprzejmie informujemy, że rozkład jazdy trolejbusów nie uległ zmianie. Nie jest to konieczne, gdyż z racji warunków drogowych panujących na ul. Świętojańskiej trolejbusy poruszają się po niej w maksymalną prędkością 20-30 km/h."

    Hmmm. Wydaje mi się, że ZKM albo nie zdaje sobie sprawy jak jeżdżą kierowcy trolejbusów na ul. Świętojańskiej albo ta cała strefa TEMPO30 jest zwyczajną ściemą. Osobiście uważam, że została wprowadzona tylko po to, aby wykazać że słusznie wydatkuje się środki w ramach Civitas Dynamo czy innych tego typu projektów. Wprowadzanie tej strefy na jednej z głównych ulic, gdzie jeździ komunikacja miejska to moim zdaniem chybiony pomysł, ale nie o to chodzi w moim wpisie. Nie to jest jego istotą. Skoro bowiem strefa jest to należy jej przestrzegać. Ciekawe jednak, że nawet ZKM nie podziela entuzjazmu ZDiZ ...

    Chybionym pomysłem są bez wątpienia skrzyżowania równorzędne wzdłuż ulicy Abrahama. Powodują one wiele sytuacji kolizyjnych. Kierowcy często trąbią na siebie, a do wielu stłuczek nie dochodzi tylko dlatego, że mający pierwszeństwo zachowują ograniczone zaufanie. Władysława IV i Świętojańska na całej długości z pierwszeństwem, a równoległa do nich (i znajdująca się pomiędzy nimi) Abrahama ze skrzyżowaniami równorzędnymi. Dla mnie to porażka.

    Jest jeszcze jedna ważna rzecz. NIEWŁAŚCIWE OZNAKOWANIE "STREFY"
    --------
    Wjeżdżając w ulicę Świętojańską z ulic poprzecznych typu "Lipowa" czy "Armii Krajowej" nie ma żadnych oznaczeń, które pozwoliłyby zorientować się kierowcy, że obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

    Dziękuję za uwagę i przepraszam za zbyt długi wpis.

    • 25 4

    • Też zwróciłem uwagę na to, że

      skręcając z "bocznych" ulic nie ma oznakowania "30". A swoją drogą to ograniczenie mają w d. nie tylko kierowcy ZKM ale i Policja czy SM.

      • 8 1

    • Nie wiadomo dlaczego nie zaorali Świętojańskiej, ale

      Liczba 30 ma chyba psychologiczny aspekt.
      Ograniczenie 50km/h - jeździ się 70
      Ograniczenie 30km/h - jeździ się 50
      Dla ludzi miastowych wszystko gra.
      Świat nie zwalnia tempa.

      • 8 2

  • Mój rekord trolejbusem

    Od Urzędu miasta do Placu Kaszubskiego 2 minuty wieczorem przy dobrym prądzie.

    • 15 2

  • Narazie wytypowano ulice na literę "S " T-30

    Do "kolekcji" T-30 brakuje ul. Śląska...niebawem ulice w Gdyni będą ul.Spokojną wraz z " cichym zapleczem" +..
    Tak by przydało się zdecydowanie ograniczyć inną strefę niepisaną T-130 na całej prawie długości ul. Morskiej- jaka chyba obowiązuje w póżnych godzinach wieczornych i nocnych, czasem i w dzień...Jak kierowcy wracający ze Skwerku i okolic wyłapią kolejno "zielone" na poszczególnych skrzyżowaniach-a jest to możliwe (! )- to "budzik" chyba nie schodzi poniżej 100-tki....Nie ma tu znaczenia z jakiej miejscowości są"tablice"-często się niektórzy nawet ścigają....Tubylcy też....Proszę o ostrożność-piesi też w nocy wracają do domu...

    • 3 1

  • Nawet gdyby był tam deptak

    To będzie ciszej i bezpieczniej ?
    Oby mieszkańcy nie zatęsknili za szumem ulicznych aut, kiedy knajpa jedna przy drugiej zachęcać będzie prymitywne towarzystwo do hulanek nad ranem.

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum