Nextbike Polska złożył wniosek o przyspieszenie postępowania układowego
Zakaz działalności przez ponad miesiąc dla firm wynajmujących rowery miejskie okazał się prostą drogą do upadku. Być może gdyby Nextbike Polska miał wyższe stawki i zapasy gotówki, to przygotowałby się na kryzys wywołany Covid-19. Ale firma oferowała niskie stawki z korzyścią dla użytkowników. Teraz jej zarząd złożył wniosek o "otwarcie przyspieszonego postępowania układowego".
Mimo podjęcia formalnych kroków zmierzających do restrukturyzacji oraz rozmów z wierzycielami o nowych zasadach spłaty zadłużenia spółka zapewnia, że nadal możliwe jest korzystanie z jej rowerów.
- Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce - mówi Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska SA.
Jak dodaje, w ocenie zarządu przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę, oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki.
- Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach - podkreśla Paulina Wójcicka.
Co z Mevo 2.0?
Przypomnijmy, że Nextbike Polska jest jedną z trzech firm, które zgłosiły się do dialogu konkurencyjnego przed ponownym uruchomieniem systemu rowerów Mevo. Jesienią 2019 r. pierwsza edycja Mevo zakończyła się zerwaniem umowy przez Obszar Metropolitalny z operatorem - NB Tricity, spółką-córką Nextbike Polska.
Czy złożenie wniosku o upadłość oznacza, że wśród potencjalnych operatorów Mevo 2.0 pozostały już tylko polsko-czeskie konsorcjum BikeU/Freebike oraz hiszpańsko-polska Marfina/Geovelo?
Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego, wyjaśnia, że decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu dwóch tygodni.
- Pod koniec zeszłego tygodnia firmy, które zgłosiły wnioski do udziału w dialogu konkurencyjnym, zostały wezwane do przesłania wszystkich dokumentów potwierdzających doświadczenie, rzetelność i spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Następnie komisja przetargowa zdecyduje, które firmy zostaną dopuszczone do udziału w dialogu. Decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
W internecie trwa ankieta dotycząca działania systemu roweru metropolitalnego Mevo. Zebrane informacje mają być podstawą do opracowania założeń działania Mevo w kolejnych latach. Ankieta ma charakter anonimowy, a czas jej wypełnienia nie przekracza 20 minut.
Miejsca
Opinie (132) 7 zablokowanych
-
2020-05-20 11:05
Może... (10)
A może zamiast wybieranie operatora przez urzędników, mieszkańcy by zadecydowali, która firma miałaby zajmować się Mevo 2.0, przykładowo w formie głosowania na stronie urzędu miasta?
- 29 37
-
2020-05-20 14:52
A głosowanie przygotuje Sasin
Ponoć już nawet za nasze pieniądze wydrukował w zaprzyjaźnionej drukarni karty do głosowania.
- 3 1
-
2020-05-20 11:22
Proponuje raczej głosowanie ile chesz placic za bilet w komunikacji miejskiej i wtedy oddac te porównanie do opłat za rower (1)
Nikt normalny nie chce płacic za bilet w komunikacji miejskiej więcej o 300% podobnie jak nikt normalny nie chce płacić 300 zamiast 100 zl za rower miejski.
- 5 2
-
2020-05-20 12:04
proponuję ogólnonarodowe referendum
w tym z pyt. czy chcesz aby poseł płacił za swoje bilety jak każdy inny obywatel?
- 5 1
-
2020-05-20 11:55
zamian proponować głosowania przeczytaj przepisy o zamówieniach publicznych itp.
To co proponujesz brzmi jak Morawiecki : co tam prawo liczy się wola suwerena.
- 1 2
-
2020-05-20 11:45
Ale kabaret bankruci startują super
Zgłaszają się z ofertą a tu ich zaplecze finansowe bankrutuje super.Wcześniej swą indolencją spaprali system rowerowy i myślą że nikt tego nie pamięta?Ale z,, naszych,, urządzędasow zrobili niezłych ,,wałow,,
- 8 2
-
2020-05-20 11:33
O jeszcze stronę do głosowania kiedy ma się zapalać zielone światło.
- 5 0
-
2020-05-20 11:31
Ta bo przecież Polacy znają się na wszystkim
- 3 1
-
2020-05-20 11:17
Tylko nie na stronie UM.
- 3 2
-
2020-05-20 11:13
Zróbmy ankietę na 3miasto i po sprawie :)
- 3 2
-
2020-05-20 11:09
w sumie wyjdzie taniej :o)
a efekt taki sam - albo trafi się w lotto, albo nie
- 6 2
-
2020-05-20 11:16
Ten rower nie był ani transportem publicznym, ani symbolem nowoczesności. To nie był też żaden system. (9)
To była kompromitacja wykonawcy, miasta i tzw konsultantów. Ludzi bez pojęcia w sprawach podstawowych: stojak, a stacja. Akumulator, a ładowanie i prąd. Tacy ludzie powinni być na zawsze odsunięci od publicznych pieniędzy.
- 100 4
-
2020-05-20 11:22
niestety choć jesteśmy w większości, to i tak będą udowadniać, że jesteśmy w mniejszości (4)
firma która zawala terminy, powinna dostawać punkty karne (patrz Budimx), a nie dostawac nastepne kontrakty
firma, która rozkłada system rowerów miejskich, nie powinna być dopuszczana do nastepnego przetargu- 19 1
-
2020-05-20 12:09
Jaka alternatywa? (1)
No i kogo chcesz wobec tego dopuścić? Pozostałe firmy któe sie zgłaszały to były firmy które mają niewielkie doświadczenie w Polsce w zakresie prowadzenia dużych systemów, jakim miało być Mevo.
Szczerze móiwiąc wyboru wielkiego nie ma. Zobacz co sie stało z Wavelo w Krakowie.- 2 10
-
2020-05-20 14:09
Jaka analogią? Wavelo funkcjonowało 11 lat, cały okres umowy z miastem.
MEVO pół roku. Kompromitacja dla miasta i operatora doprawdy zacna.
- 8 2
-
2020-05-20 12:13
Punkty karne dla Budimexu? Gdzie i jakie? (1)
Akurat Budimex to najsolidniejszy wykonawca w kraju. Poza tym nalicza się kary umowne za dni spóźnienia, a nie daje punkty karne. :)
- 3 4
-
2020-05-20 13:48
moze ty 2 lata temu siadałeś na nocniku
niektórzy pamiętają, jak zawalał różne budowle w Trójmiescie i dostawał kontrakty na kolejne, które znowu zawalał
- 0 2
-
2020-05-20 11:35
Zamiast roweru miejskiego bardziej by sie przydały doplaty do nowego roweru 60% doplaty jak we Włoszech (3)
I wtedy się by okazało ze to wyjdzie taniej niż koszt roweru miejskiego.
- 13 3
-
2020-05-20 12:06
we włoszech masz 500+EURO do każdego zakupionego rowerka! (1)
- 5 0
-
2020-05-20 13:54
Tam jest inna mentalnosc, u nas zaraz by pisowska patologia plus zrobila sobie z tego stale zrodlo dochodu.
- 2 4
-
2020-05-20 13:50
ja nie chcę własnego roweru, bo mógłbym sobie kupić, chcę taki, który można wziąć na ulicy
i odstawić po 10 minutach - tak jak to ma miejsce w cywilizowanym świecie, ba nawet w paru miastach w Polsce
- 5 2
-
2020-05-20 11:06
raczej o upadłość - to brzmi 'lepiej' (3)
i jak taka firmę można dopuszczać do kolejnego przetargu?
- 82 3
-
2020-05-20 11:33
Nasza Pani Prezydent jeszcze nie raz nas zadziwi (1)
- 11 3
-
2020-05-20 13:52
nie wiem czy słyszałeś, ale tym zajmuje się cały zespół 'fachowców'
i to z wielu miast, nie tylko z Gdańska
dobrze, że tym nie zajmuje się szumowski- 2 3
-
2020-05-20 11:48
Tak działa socjalizm
Sprawnie pokonuje problemy, które nie występują w innych systemach.
- 5 1
-
2020-05-20 13:36
idzie lato będą lody
- 6 0
-
2020-05-20 13:36
he he he ale ściema
- 3 0
-
2020-05-20 13:30
Przecież tak się robi biznes w Polsce...
Sam fakt umożliwienia zakładania spółek celowych świadczy o tym, że przykład idzie z góry...
Przecież too prawny bubel na unikanie odpowiedzialności.
Wyobraźcie sobie taką sytuację, że po upadku firmy, prezes spółki i prezesi spółek powiązanych dostają karę śmierci. Myślicie, że wtedy Mevo by upadło? Nie - jeśli w ogóle by się ktoś odwazył, to Mevo by istniało, bo byłoby dopięte na ostatni guzik. A jak jest brak jakiejkolwiek odpowiedizlaności to jest jak jest.
Tu upadną, tu wykupią, tutaj zmienią nazwę i jazda od nowa...- 11 0
-
2020-05-20 11:08
Nie dla NextBike bankruta! (4)
Przecież oni walczą o przetrwanie, ta firma to bankrut!
Absolutnie nie dla nich, mieli swoje 5 min, zrąbali wszystko!
Jeśli zostali by wybrani to świadczy tylko o korupcji naszego regionu...- 104 7
-
2020-05-20 11:52
Gdyby mogli sami ustalać cenę uslugi to ... (2)
Firma działala by dalej?
Socjalizm nie działa.
Macie przecież darmowe bilety, sporo podrożały jak cena paliw spadła.- 3 3
-
2020-05-20 13:17
Nikt ich do niczego nie zmuszał.
To prywatna firma, źle skalkulowali koszty ich sprawa. To typowe dla firm w Polsce, dopóki w naszym kraju pracownik będzie tanią siłą roboczą dopóty o wyborze będzie decydować niska cena a nie jakość obsługi i stabilność firmy.
- 2 1
-
2020-05-20 11:58
Przecież oni jeszcze wiszą pieniądze użytkownikom za abonament w tym mi i taka firma ma wrócić na rynek, dla mnie oni są do zaorania.
- 4 1
-
2020-05-20 11:52
Pytanie kto ich dopuscil i zaprosil do dialogu konkurecyjnego? Przeciez to zart, won z nimi.
- 7 3
-
2020-05-20 12:56
Caly ten rowerowy biznes to socjalistyczny belkot (1)
Gdyby nie sztuczny popyt kreowany przez urzedasow, takie inicjatywy nie pojawilyby sie na rynku. Rower.miejski to taki socjalistyczny eynalazek z komunistycznych Chin. Tam juz od tego odeszli a u nas nawiedzeni idioci pokochali te idee. Bez dotacji z budzetu te 'biznesy' leza i kwicza. Lepiej niech miasto dolozy do ZKM zeby podwyzek biletow nie bylo. Miasto zamiast dotowac komunikacje miejska dotuje rowerowe geszefty
- 15 1
-
2020-05-20 13:16
Jest pewna różnica.
Różnica jest jednak taka, że w Chinach projekty nie były finansowane z kas miejskich, a finansowali je chińscy inwestorzy, którzy mieli nadzieję, że rowery będą przynosiły finalnie duże dochody. Przejechali się więc indywidualni inwestorzy, którzy ryzykowali swoimi pieniędzmi - krótko mówiąc kapitalistycznie. U nas zaś jest socjalizm i na takie projekty idzie kasa nasza - miejska, bez względu na to czy nam się to podoba czy nie.
- 2 0
-
2020-05-20 11:14
(4)
A ja mam swój rower i nie poczebuje innych. Zastanówcie się dobrze, czy to jest potrzebne. Ja wiem, że wszystko co przechodzi przez aplikację w sr*jfonie jest teraz modne, że niby taka nowoczesność w domu i w zagrodzie. A ja widzę, że więcej z tym kłopotów, niż pożytku. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie pieszych na chodnikach, gdzie bezmózgi ważące 100kg rozpędzały się ile fabryka dała na tych mevo. Strach było chodzić po chodnikach.
- 52 16
-
2020-05-20 12:08
Strach to czytac twoje trolu bzdury bo ty roweru nigdy nie miałes .A po chodniku nigdy nie chodziłes trolu (2)
najwyżej z auta do klatki w bloku.
- 3 19
-
2020-05-20 12:14
ale jesteś rozgarnięty i taki nowoczesny (1)
- 7 3
-
2020-05-20 13:12
chcesz się trząść nad tym, że skoczysz na chwilę... a tu ci ukradną twój rowerek?
to OK!
- 1 4
-
2020-05-20 12:24
Ja też mam swój, ale było wiele
sytuacji, w których wygodniej było skorzystać z miejskiego. Podjechać gdzieś, zostawić i zapomnieć. Albo wrócić do domu miejskim bo akurat gdzieś byłem i tak pasowało.
- 5 0
-
2020-05-20 13:07
Dosc budyniowych lodów
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.