• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike Polska złożył wniosek o przyspieszenie postępowania układowego

rb
20 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Firma Nextbike Polska jest jedną z trzech chętnych firm na przejęcie Mevo 2.0. Pandemia koronawirusa sprawiła, że spółka musi poddać się restrukturyzacji, która ma ją uchronić przed upadkiem. Firma Nextbike Polska jest jedną z trzech chętnych firm na przejęcie Mevo 2.0. Pandemia koronawirusa sprawiła, że spółka musi poddać się restrukturyzacji, która ma ją uchronić przed upadkiem.

Zakaz działalności przez ponad miesiąc dla firm wynajmujących rowery miejskie okazał się prostą drogą do upadku. Być może gdyby Nextbike Polska miał wyższe stawki i zapasy gotówki, to przygotowałby się na kryzys wywołany Covid-19. Ale firma oferowała niskie stawki z korzyścią dla użytkowników. Teraz jej zarząd złożył wniosek o "otwarcie przyspieszonego postępowania układowego".



Jakie powinny być stawki za wypożyczenie rowerów miejskich?

Jak informuje zarząd Nextbike Polska, spółki ubiegającej się o bycie operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo i właściciela spółki NB Tricity, która już świadczyła takie usługi na Pomorzu przez kilka miesięcy ubiegłego roku, to efekt pandemii koronawirusa. Po tym, jak zakazano korzystania z rowerów miejskich od 1 kwietnia do 5 maja, w całym kraju nastąpił gwałtowny spadek przychodów wielu firm z branży transportowej - w tym Nextbike Polska.

Mimo podjęcia formalnych kroków zmierzających do restrukturyzacji oraz rozmów z wierzycielami o nowych zasadach spłaty zadłużenia spółka zapewnia, że nadal możliwe jest korzystanie z jej rowerów.

- Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce - mówi Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska SA.
Jak dodaje, w ocenie zarządu przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę, oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki.

- Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach - podkreśla Paulina Wójcicka.

Co z Mevo 2.0?



Przypomnijmy, że Nextbike Polska jest jedną z trzech firm, które zgłosiły się do dialogu konkurencyjnego przed ponownym uruchomieniem systemu rowerów Mevo. Jesienią 2019 r. pierwsza edycja Mevo zakończyła się zerwaniem umowy przez Obszar Metropolitalny z operatorem - NB Tricity, spółką-córką Nextbike Polska.

Czy złożenie wniosku o upadłość oznacza, że wśród potencjalnych operatorów Mevo 2.0 pozostały już tylko polsko-czeskie konsorcjum BikeU/Freebike oraz hiszpańsko-polska Marfina/Geovelo?

Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego, wyjaśnia, że decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu dwóch tygodni.

- Pod koniec zeszłego tygodnia firmy, które zgłosiły wnioski do udziału w dialogu konkurencyjnym, zostały wezwane do przesłania wszystkich dokumentów potwierdzających doświadczenie, rzetelność i spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Następnie komisja przetargowa zdecyduje, które firmy zostaną dopuszczone do udziału w dialogu. Decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Ankieta o Mevo 2.0

W internecie trwa ankieta dotycząca działania systemu roweru metropolitalnego Mevo. Zebrane informacje mają być podstawą do opracowania założeń działania Mevo w kolejnych latach. Ankieta ma charakter anonimowy, a czas jej wypełnienia nie przekracza 20 minut.
rb

Miejsca

Opinie (132) 7 zablokowanych

  • Może... (10)

    A może zamiast wybieranie operatora przez urzędników, mieszkańcy by zadecydowali, która firma miałaby zajmować się Mevo 2.0, przykładowo w formie głosowania na stronie urzędu miasta?

    • 29 37

    • A głosowanie przygotuje Sasin

      Ponoć już nawet za nasze pieniądze wydrukował w zaprzyjaźnionej drukarni karty do głosowania.

      • 3 1

    • Proponuje raczej głosowanie ile chesz placic za bilet w komunikacji miejskiej i wtedy oddac te porównanie do opłat za rower (1)

      Nikt normalny nie chce płacic za bilet w komunikacji miejskiej więcej o 300% podobnie jak nikt normalny nie chce płacić 300 zamiast 100 zl za rower miejski.

      • 5 2

      • proponuję ogólnonarodowe referendum

        w tym z pyt. czy chcesz aby poseł płacił za swoje bilety jak każdy inny obywatel?

        • 5 1

    • zamian proponować głosowania przeczytaj przepisy o zamówieniach publicznych itp.

      To co proponujesz brzmi jak Morawiecki : co tam prawo liczy się wola suwerena.

      • 1 2

    • Ale kabaret bankruci startują super

      Zgłaszają się z ofertą a tu ich zaplecze finansowe bankrutuje super.Wcześniej swą indolencją spaprali system rowerowy i myślą że nikt tego nie pamięta?Ale z,, naszych,, urządzędasow zrobili niezłych ,,wałow,,

      • 8 2

    • O jeszcze stronę do głosowania kiedy ma się zapalać zielone światło.

      • 5 0

    • Ta bo przecież Polacy znają się na wszystkim

      • 3 1

    • Tylko nie na stronie UM.

      • 3 2

    • Zróbmy ankietę na 3miasto i po sprawie :)

      • 3 2

    • w sumie wyjdzie taniej :o)

      a efekt taki sam - albo trafi się w lotto, albo nie

      • 6 2

  • Ten rower nie był ani transportem publicznym, ani symbolem nowoczesności. To nie był też żaden system. (9)

    To była kompromitacja wykonawcy, miasta i tzw konsultantów. Ludzi bez pojęcia w sprawach podstawowych: stojak, a stacja. Akumulator, a ładowanie i prąd. Tacy ludzie powinni być na zawsze odsunięci od publicznych pieniędzy.

    • 100 4

    • niestety choć jesteśmy w większości, to i tak będą udowadniać, że jesteśmy w mniejszości (4)

      firma która zawala terminy, powinna dostawać punkty karne (patrz Budimx), a nie dostawac nastepne kontrakty

      firma, która rozkłada system rowerów miejskich, nie powinna być dopuszczana do nastepnego przetargu

      • 19 1

      • Jaka alternatywa? (1)

        No i kogo chcesz wobec tego dopuścić? Pozostałe firmy któe sie zgłaszały to były firmy które mają niewielkie doświadczenie w Polsce w zakresie prowadzenia dużych systemów, jakim miało być Mevo.
        Szczerze móiwiąc wyboru wielkiego nie ma. Zobacz co sie stało z Wavelo w Krakowie.

        • 2 10

        • Jaka analogią? Wavelo funkcjonowało 11 lat, cały okres umowy z miastem.

          MEVO pół roku. Kompromitacja dla miasta i operatora doprawdy zacna.

          • 8 2

      • Punkty karne dla Budimexu? Gdzie i jakie? (1)

        Akurat Budimex to najsolidniejszy wykonawca w kraju. Poza tym nalicza się kary umowne za dni spóźnienia, a nie daje punkty karne. :)

        • 3 4

        • moze ty 2 lata temu siadałeś na nocniku

          niektórzy pamiętają, jak zawalał różne budowle w Trójmiescie i dostawał kontrakty na kolejne, które znowu zawalał

          • 0 2

    • Zamiast roweru miejskiego bardziej by sie przydały doplaty do nowego roweru 60% doplaty jak we Włoszech (3)

      I wtedy się by okazało ze to wyjdzie taniej niż koszt roweru miejskiego.

      • 13 3

      • we włoszech masz 500+EURO do każdego zakupionego rowerka! (1)

        • 5 0

        • Tam jest inna mentalnosc, u nas zaraz by pisowska patologia plus zrobila sobie z tego stale zrodlo dochodu.

          • 2 4

      • ja nie chcę własnego roweru, bo mógłbym sobie kupić, chcę taki, który można wziąć na ulicy

        i odstawić po 10 minutach - tak jak to ma miejsce w cywilizowanym świecie, ba nawet w paru miastach w Polsce

        • 5 2

  • raczej o upadłość - to brzmi 'lepiej' (3)

    i jak taka firmę można dopuszczać do kolejnego przetargu?

    • 82 3

    • Nasza Pani Prezydent jeszcze nie raz nas zadziwi (1)

      • 11 3

      • nie wiem czy słyszałeś, ale tym zajmuje się cały zespół 'fachowców'

        i to z wielu miast, nie tylko z Gdańska

        dobrze, że tym nie zajmuje się szumowski

        • 2 3

    • Tak działa socjalizm

      Sprawnie pokonuje problemy, które nie występują w innych systemach.

      • 5 1

  • idzie lato będą lody

    • 6 0

  • he he he ale ściema

    • 3 0

  • Przecież tak się robi biznes w Polsce...

    Sam fakt umożliwienia zakładania spółek celowych świadczy o tym, że przykład idzie z góry...
    Przecież too prawny bubel na unikanie odpowiedzialności.
    Wyobraźcie sobie taką sytuację, że po upadku firmy, prezes spółki i prezesi spółek powiązanych dostają karę śmierci. Myślicie, że wtedy Mevo by upadło? Nie - jeśli w ogóle by się ktoś odwazył, to Mevo by istniało, bo byłoby dopięte na ostatni guzik. A jak jest brak jakiejkolwiek odpowiedizlaności to jest jak jest.
    Tu upadną, tu wykupią, tutaj zmienią nazwę i jazda od nowa...

    • 11 0

  • Nie dla NextBike bankruta! (4)

    Przecież oni walczą o przetrwanie, ta firma to bankrut!
    Absolutnie nie dla nich, mieli swoje 5 min, zrąbali wszystko!
    Jeśli zostali by wybrani to świadczy tylko o korupcji naszego regionu...

    • 104 7

    • Gdyby mogli sami ustalać cenę uslugi to ... (2)

      Firma działala by dalej?
      Socjalizm nie działa.
      Macie przecież darmowe bilety, sporo podrożały jak cena paliw spadła.

      • 3 3

      • Nikt ich do niczego nie zmuszał.

        To prywatna firma, źle skalkulowali koszty ich sprawa. To typowe dla firm w Polsce, dopóki w naszym kraju pracownik będzie tanią siłą roboczą dopóty o wyborze będzie decydować niska cena a nie jakość obsługi i stabilność firmy.

        • 2 1

      • Przecież oni jeszcze wiszą pieniądze użytkownikom za abonament w tym mi i taka firma ma wrócić na rynek, dla mnie oni są do zaorania.

        • 4 1

    • Pytanie kto ich dopuscil i zaprosil do dialogu konkurecyjnego? Przeciez to zart, won z nimi.

      • 7 3

  • Caly ten rowerowy biznes to socjalistyczny belkot (1)

    Gdyby nie sztuczny popyt kreowany przez urzedasow, takie inicjatywy nie pojawilyby sie na rynku. Rower.miejski to taki socjalistyczny eynalazek z komunistycznych Chin. Tam juz od tego odeszli a u nas nawiedzeni idioci pokochali te idee. Bez dotacji z budzetu te 'biznesy' leza i kwicza. Lepiej niech miasto dolozy do ZKM zeby podwyzek biletow nie bylo. Miasto zamiast dotowac komunikacje miejska dotuje rowerowe geszefty

    • 15 1

    • Jest pewna różnica.

      Różnica jest jednak taka, że w Chinach projekty nie były finansowane z kas miejskich, a finansowali je chińscy inwestorzy, którzy mieli nadzieję, że rowery będą przynosiły finalnie duże dochody. Przejechali się więc indywidualni inwestorzy, którzy ryzykowali swoimi pieniędzmi - krótko mówiąc kapitalistycznie. U nas zaś jest socjalizm i na takie projekty idzie kasa nasza - miejska, bez względu na to czy nam się to podoba czy nie.

      • 2 0

  • (4)

    A ja mam swój rower i nie poczebuje innych. Zastanówcie się dobrze, czy to jest potrzebne. Ja wiem, że wszystko co przechodzi przez aplikację w sr*jfonie jest teraz modne, że niby taka nowoczesność w domu i w zagrodzie. A ja widzę, że więcej z tym kłopotów, niż pożytku. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie pieszych na chodnikach, gdzie bezmózgi ważące 100kg rozpędzały się ile fabryka dała na tych mevo. Strach było chodzić po chodnikach.

    • 52 16

    • Strach to czytac twoje trolu bzdury bo ty roweru nigdy nie miałes .A po chodniku nigdy nie chodziłes trolu (2)

      najwyżej z auta do klatki w bloku.

      • 3 19

      • ale jesteś rozgarnięty i taki nowoczesny (1)

        • 7 3

        • chcesz się trząść nad tym, że skoczysz na chwilę... a tu ci ukradną twój rowerek?

          to OK!

          • 1 4

    • Ja też mam swój, ale było wiele

      sytuacji, w których wygodniej było skorzystać z miejskiego. Podjechać gdzieś, zostawić i zapomnieć. Albo wrócić do domu miejskim bo akurat gdzieś byłem i tak pasowało.

      • 5 0

  • Dosc budyniowych lodów

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum